Program_promocji_zdrowia.doc

(97 KB) Pobierz
PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„ Zdrowie – to nie tylko brak choroby,

lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego,

psychicznego, społecznego i duchowego”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Promocja zdrowia jest to :

....proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziaływania na jego zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania. W celu osiągnięcia całkowitego dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, zarówno jednostka, jak i grupa społeczna, muszą umieć określać i urzeczywistniać swoje aspiracje, zaspokajać potrzeby, radząc sobie z wyzwaniami swojego środowiska w jego istniejącym stanie lub dokonując w nim odpowiednich zmian”

(Ottawa Charter)

     Promocja zdrowia jest ideą ogólnoświatową, obejmującą działania ochraniające, wzmacniające i pomnażające zdrowie. Przedszkole promujące zdrowie to takie, w którym dominuje troska o zdrowie i dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne i społeczne dzieci, nauczycieli i pozostałych pracowników placówki.

     Zdaniem Trevora Williama, przedszkole promujące zdrowie charakteryzują trzy cechy :

-         edukacja prozdrowotna w ramach programu wychowania przedszkolnego

-         uwzględnianie zdrowia w życiu przedszkola

-         współdziałanie przedszkola z rodziną i społecznością lokalną w zakresie ochrony zdrowia i pomnażania jego potencjału

     Przedszkole promujące zdrowie uczy dzieci kontrolować stan własnego zdrowia, dbać o nie i ciągle pomnażać jego potencjał. Ważne jest, aby nauczyć dzieci rozwiązywać aktualne problemy, jakimi są : stres, agresja, niewłaściwe odżywianie, niska aktywność ruchowa. Aby promocja zdrowia w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym była skuteczna, niezbędne jest poszukiwanie instytucji i osób wspierających. Służyć one mogą merytoryczną wiedzą i wspomagać w realizacji programu przez konsultacje, dostarczanie materiałów, przeprowadzanie pogadanek, prelekcji dla rodziców i dzieci na tematy zdrowotna, wizyty w gabinetach lekarskich.

     W przedszkolu promującym zdrowie podejmuje się działania sprzyjające zabawie, nauce i pracy. Stad też szczególny nacisk należy położyć na racjonalne żywienie, na wykorzystanie własnych możliwości danych przez naturę i środowisko. Bardzo ważne jest też zdrowe i bezpieczne środowisko fizyczne przedszkola. Tworzy je budynek i teren przedszkola, odpowiednio wyposażony i zagospodarowany, a także higieniczny harmonogram dnia. Działania prozdrowotne obejmują też minimalizowanie lęków i stresów.

 

 

 

 

 

 

Cel główny programu :

§        zapewnienie takich warunków, aby dzieci nabyły umiejętności prozdrowotnych zachowań i poszanowania zdrowia własnego i innych

 

Cele szczegółowe :

§        rozbudzanie zainteresowania własnym zdrowiem i rozwojem

§        wdrażanie do dbania o zdrowie własne i innych

§        stymulowanie rozwoju różnych narządów i układów

§        kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu

§        wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa

§        kształtowanie nawyków higieniczno – kulturalnych

§        rozwijanie sprawności ruchowej

§        kształtowanie pozytywnych cech charakteru

§        wdrażanie do współdziałania i współżycia w grupie

§        wdrażanie do czynnego wypoczynku

§        kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób niepełnosprawnych i chorych

§        wdrażanie do wizyt kontrolnych u specjalistów

 

     Aby podejmowane działania na rzecz promocji zdrowia w przedszkolu były skuteczne i przynosiły oczekiwane rezultaty, należy stosować odpowiednie metody pracy wychowawczo – dydaktycznej. 

Wacław Gniewkowski uważa, że promując zdrowie w przedszkolu, należy stosować następujące metody :

1.     Metoda organizowania środowiska edukacji zdrowotnej :

§        dbałość o czystość i estetykę środowiska

§        organizowanie życia codziennego

§        utrwalanie  pożądanych zachowań zdrowotnych

2.     Metoda informowania :

§        opis

§        opowiadanie

§        pogadanka

3.     Metoda zachowań korzystnych dla zdrowia :

§        stawianie wymagać

§        współzawodnictwo

§        inspirowanie do podejmowania działań prozdrowotnych

,

 

 

 

 

 

Oczekiwane efekty :

 

§        Dobre samopoczucie dziecka

§        Zaspokojenie codziennych potrzeb dziecka, a co za tym idzie, dbania o dobre samopoczucie dorosłych – nauczycielek, innych pracowników i rodziców – w przeciwnym razie niemożliwe byłoby dobre samopoczucie dzieci

§        Zapewnienie miejsca, czasu i środków umożliwiających spontaniczną zabawę dzieci

§        Chronienie i wzmacnianie organizmu dziecka. Zapewnienie wystarczającej dawki nieskrępowanego ruchu, optymalny program dnia i odpowiednie otoczenie

§        Zdrowe odżywianie się, mające wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne

§        Prawidłowy rozwój psychiczny dziecka. Pobudzenie poczucia jego własnej wartości.

§        Tworzenie miłego, estetycznego i higienicznego otoczenia.

§        Przyswojenie przez dziecko wiedzy o tym, co sprzyja, a co zagraża jego zdrowiu. Organizowanie zabaw nie zagrażających jego zdrowiu i życiu.

§        Poznanie przez dzieci elementarnych przepisów ruchu drogowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. WDRAŻANIE DZIECI DO PRZESTRZEGANIA ZASAD BEZPIECZEŃSTWA

 

Obszary edukacyjne – treści programowe

Sprawności, umiejętności i wiadomości

Dziecko....

Bezpieczne poruszanie się na terenie przedszkola:

·        ostrożne i bezpieczne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach przedszkolnych

 

·        nieoddalanie się samodzielnie z placu lub budynku przedszkolnego

 

 

 

 

 

 

·        przestrzeganie ustalonych zakazów i nakazów

 

- zna rozkład pomieszczeń

przedszkolnych

- potrafi bezpiecznie poruszać się po budynku

- zna zasady bezpiecznego oddalania się z miejsca zabawy czy zajęć

- nie odchodzi samodzielnie od grupy

- przestrzega zakazu wychodzenia z przedszkola z osobą nieznaną

- nie zagraża innym uczestnikom zabawy

Bezpieczne korzystanie z zabawek i sprzętu w czasie pobytu w przedszkolu:

·        właściwe użytkowanie zabawek oraz różnych materiałów, przyborów i narzędzi.

 

 

 

·        przestrzeganie ustalonych zasad w czasie pobytu na placu zabaw

 

 

- potrafi korzystać z zabawek zgodnie z ustalonymi regułami bezpieczeństwa

- bezpiecznie posługuje się narzędziami i przyborami

- rozumie potrzebę zgłaszania nauczycielce uszkodzeń różnych przedmiotów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu

Poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad poruszania się po drogach:

·        zasady poruszania się w mieści i poza miastem

 

 

·        zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi

·        przestrzeganie zasad ruchu drogowego

 

 

- potrafi prawidłowo przechodzić przez jezdnię w mieści (sygnalizator) i poza miastem (zebra)

- rozpoznaje znaki drogowe

 

- wie, że nie wolno przebiegać przez jezdnię

- wie, że nie wolno wybiegać z poza innych pojazdów

- wie, że należy poruszać się pod opieką osoby dorosłej

- rozumie zakaz zabawy w pobliżu tras komunikacyjnych

Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu:

·        przestrzeganie zakazów dotyczących

o       zrywania nieznanych im roślin i grzybów

 

o       wykorzystywania w zabawie lekarstw lub innych środków chemicznych

o       zabawy z zapałkami

 

o       zabaw w miejscach niedozwolonych (w pobliżu jezdni, budowy, zbiorników wodnych)

o       zimowych zabaw na zamarzniętych jeziorach, stawach czy rzekach)

 

o       samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych i gazowych podłączonych do sieci

 

 

 

·        znajomość własnego adresu

 

·        ograniczanie zaufania do nieznanych, obcych ludzi

 

 

 

- rozumie z czym wiąże się zrywanie nieznanych roślin lub grzybów

- rozumie, że sam nie może zażywać lekarstw

 

- rozumie niebezpieczeństwo wynikające z zabawy zapałkami

- zna niebezpieczeństwa wynikające z zabawy w niedozwolonych miejscach

- przestrzega zakazu ślizgania się na naturalnych zbiornikach wodnych

- rozumie, że niektóre urządzenia techniczne może obsługiwać w obecności osoby dorosłej

- respektuje zakaz manipulowania przy kuchence gazowej i prądzie

- zna swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania, telefon

- rozumie potrzebę zachowania ostrożności w kontaktach z osobami nieznajomymi

 

 

II. KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW HIGIENICZNO – KULTURALNYCH

 

 

Obszary edukacyjne - treści programowe

Sprawności, umiejętności i    wiadomości.

Dziecko....

Wpajanie dzieciom dbania o czystość:

·        nabywanie umiejętności mycia rąk

·        nabywanie umiejętności prawidłowego mycia zębów

·        samodzielne korzystanie z toalety

 

·        samodzielne posługiwanie się chusteczkami do nosa, grzebieniem, szczoteczką do zębów

·        zwracanie uwagi na nieużywanie przedmiotów (takich jak ręcznik, grzebień, chusteczka...) należących do innych dzieci

·        samodzielne rozbieranie się i ubieranie

 

·        zwracanie uwagi na schludność wyglądu (uczesane włosy, zapięte guziki)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin