SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z MATEMATYKI
Nazwa i nr programu: Matematyka z plusem DKW –4014 – 139/99
Temat zajęć: Długość okręgu, pole koła – rozwiązywanie zadań.
Klasa: II ilość godzin: 1
Cel ogólny zajęć:
rozwiązywanie zadań związanych z obliczaniem długości okręgu i pola koła
Cele szczegółowe zajęć:
Uczeń:
· oblicza długość promienia koła
· oblicza długość średnicy koła
· definiuje i oblicza pole koła
· oblicza długość okręgu
umiejętności ponadprzedmiotowe:
§ Umiejętność efektywnego i skutecznego współdziałanie w grupie.
§ Umiejętność skutecznego porozumiewania się
Metody i techniki pracy:
· Praca w grupach: gra „Prawda – fałsz”
· Praca samodzielna
· Dyskusja
środki dydaktyczne:
- Papierowa plansza A4 na której znajduje się 5 pól: „KARTY”, „PRAWDA”, „FAŁSZ”, „BRAK DECYZJI” i „?”
- Zestaw kart z działaniami (zał. 1).
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Czynności organizacyjne. Nauczyciel dzieli klasę na 4 osobowe grupy. Wyjaśnia zasady gry „Prawda – fałsz”. Rozdaje plansze do gry i karty z zadaniami.
Uczniowie przypominają wzory na pole koła i obwód okręgu. Przystępują do gry.
Po upływie określonego czasu grupy prezentują swoje wyniki
Wspólnie wyjaśniane są wszelkie wątpliwości, szczególnie przykłady z tych kart, które zostały położone na pola „BRAK DECYZJI” i „?”.
Ewaluacja
Nauczyciel rozdaje karty samooceny. (zał. 2)
Uczniowie uzupełniają karty samooceny.
ZAŁĄCZNIK 1
2.
Koło o promieniu 3,5 dm ma średnicę równą 7 dm.
3.
Średnica koła o promieniu 4 m jest równa 2 m.
4.
Promień koła o średnicy 3 cm jest równy 6 cm.
5.
Pole koła o promieniu 4 cm równa się cm.
6.
Pole koła, którego promień jest równy cm wynosi 3 cm2
7.
Obwód koła o polu równym wynosi .
8.
Pole koła, którego promień jest równy cm wynosi 9 cm.
9.
Pole koła o promieniu 4 jest cztery razy większe od pola o promieniu
10.
Okrąg o promieniu 5,8 cm ma długość 11,6 cm.
11.
Obwód koła o polu 0,25 mm2 wynosi mm.
12.
Pole koła o obwodzie 0, 12 mm jest równe 0,36 mm.
13.
Średnica koła o obwodzie wynosi .
14.
Różnica między długością okręgu o promieniu 15 m a obwodem koła o promieniu 3 m mniejszym jest równa .
15.
Koło o polu cm2 ma większy promień od koła o obwodzie .
Imię i nazwisko ucznia............................................................. klasa II.......
Tematyka: Długość okręgu, pole koła – rozwiązywanie zadań.
Czy potrafię:
Obliczam ale często popełniam błędy
Czasami popełniam błędy
Prawie zawsze wykonuję bezbłędnie
Obliczać promień koła, gdy dana jest średnica?
Obliczać promień okręgu, gdy dane jest pole?
Obliczać promień okręgu gdy dany jest obwód?
Obliczać średnicę koła, gdy dany jest promień?
Obliczać obwód koła, gdy dana jest średnica?
...
angela3311