SCENARIUSZ LEKCJI
DZIAŁ PROGRAMOWY: Długość okręgu. Pole koła.
TEMAT LEKCJI: Długość okręgu. Liczba .
UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE UCZNIA:
Uczeń:
- zna wartość liczby ,
- zna wzór na obliczanie długości okręgu,
- potrafi obliczyć długość okręgu mając daną długość jego promienia lub średnicy.
UMIEJĘTNOŚCI PONADPODSTAWOWE UCZNIA:
- wyznacza długość promienia lub średnicy okręgu, znając długość okręgu,
- rozwiązuje zadania tekstowe, w których należy zastosować wzór na obwód koła,
- oblicza obwody nietypowych figur.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Uczniowie mierzą obwód i średnicę przedmiotów przyniesionych przez siebie na lekcję, które mają kształt koła. Dokonane pomiary wpisują na tablicy w tabelę przygotowaną przez nauczyciela.
W celu usprawnienia obliczeń korzystają z kalkulatora. Otrzymane wyniki pozwalają
uczniom na wyprowadzenie wniosku, że stosunek długości okręgu do jego średnicy
wynosi w przybliżeniu 3,14.
Nauczyciel na podstawie tych obliczeń wprowadza pojęcie liczby .
Własności liczby
–
– liczba niewymierna (ma rozwinięcie nieskończone, nieokresowe)
Na podstawie powyższego wzoru uczniowie wyprowadzają wzór na obwód koła.
/ 2r
2. Zastosowanie poznanych wiadomości do rozwiązywania zadań. Uczniowie rozwiązują zadania w Karcie pracy ucznia, które po lekcji nauczyciel zbiera i ocenia.
3. Podsumowanie lekcji i omówienie rozwiązania zadań z Karty pracy ucznia.
KARTA PRACY UCZNIA
...................................... ..................
imię i nazwisko klasa
TEMAT: ......................................................................................
Zad.1. Oblicz długość okręgu:
a) o promieniu 3 cm
b) o średnicy 5 cm
Zad.2. Oblicz przybliżoną długość okręgu o promieniu 5 cm przyjmując zaokrąglenie
liczby .
Zad.3. Promień koła o obwodzie ma długość..........................................................
Zad.4. Każdy z czterech chłopców ma rozpiętość ramion równą 140 cm . Czy zdołają
objąć pień drzewa o średnicy 180 cm ?
Zad.5. Która z figur ma większy obwód: kwadrat o boku 4,3 cm czy koło o promieniu 3 cm ?
Wykonaj obliczenia.
angela3311