plan listopad 2009.doc

(59 KB) Pobierz
Plan pracy na miesiąc wrzesień, gr

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LISTOPAD, GRUPA III A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY:  „ Woda, niezwykła ciecz”

  • Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie i jego znaczeniem.
  • Podkreślenie znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin.
  • Uświadomienie dzieciom przyczyn zanieczyszczenia wód.
  • Zapoznanie ze sposobami zapobiegania zanieczyszczeniom przy wykonywaniu codziennych czynności.
  • Zapoznanie z e sposobami racjonalnego i oszczędnego korzystania z wody.

 

 

Temat dnia

 

Działania dzieci

 

„ Historia srebrnej kropelki”

 

Wysłuchanie opowiadania Heleny Bechlerowej, interpretacja utworu, odtwarzanie obiegu wody w przyrodzie, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat. Rysowanie flamastrami historii kropelki.

Gimnastyka zestaw III wg K. Wlaźnik.

 

 

„ Gdzie mieszka woda?”

 

Oglądanie albumów, ilustracji i pocztówek przedstawiających różne środowiska wodne, rozpoznawanie i nazywanie ich: jezioro, rzeka, morze, staw, kałuża. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi odwołujących się do własnych doświadczeń.

„ Z wizytą u Deszczowego Królewicza” opowieść ruchowa, doskonalenie umiejętności orientowania się w przestrzeni.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Ścieki trują nasze rzeki”

 

Rozmowa kierowana. Uświadomienie dzieciom przyczyn i stanu zanieczyszczenia wód, Szukanie odpowiedzi na pytanie „ Jak zapobiegać zanieczyszczeniom rzek?”. Wysłuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu W. Lewandowskiego.

„ Wodny obrazek” praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik i materiałów w odcieniu niebieskiego. Pobudzanie wyobraźni dziecka.

 

 

„ Jak oszczędzać wodę?”

 

Zabawa dydaktyczna, zapoznanie dzieci z różnymi sposobami oszczędzania wody, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystą wodę.

Umuzykalnienie.

 

 

Temat kompleksowy: „ Misie, miski i niedźwiedzie”

  • Swobodne wypowiedzi dzieci n/t różnych misiów ( żyjących w środowisku naturalnym i znanych z Dobranocek).
  • Zachęcanie dzieci do wyrażania werbalnych uczuć do ulubionej zabawki.
  • Zwrócenie uwagi dzieci na szanowanie wszystkich zabawek.
  • Udział dzieci w obchodach Święta Pluszowego Misia.

 

 

Temat dnia

 

Działania dzieci

 

 

„ Misie i miśki”

 

Rozmowa z dziećmi przy ilustracjach przedstawiających najbardziej znane misie z bajek: Kubuś Puchatek, Miś Uszatek,. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t misiów, poprawne pod względem gramatycznym formułowanie zdań.

Gimnastyka zestaw własny.

 

 

„ Kochamy misia”

 

Rozmowa n/t misiów, które dzieci mają w domu i w przedszkolu. Nauka wiersza „ Kto misiowi urwał ucho?”, zwrócenie uwagi na szanowanie wszystkich zabawek, zgłaszanie nauczycielce wszelkiego rodzaju uszkodzeń.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Święto Pluszowego Misia”

 

Zachęcanie dzieci do wyrażania werbalnych uczuć do ulubionej zabawki, zajmowanie się misiem. Swobodna ekspresja do muzyki „ Taniec szczęśliwych misiów”.

„ Mój kochany miś” praca plastyczna, malowanie na kartce posypanej kaszą manną, zachowanie porządku podczas pracy.

 

 

„ Tropimy misie z książek”

 

Zabawa tropiąca, ćwiczenie orientacji w przestrzeni i spostrzegawczości, umiejętne korzystanie ze wskazówek nauczyciela w celu odnalezienia misia. Słuchanie fragmentu „ Przygód Misia Uszatka”. Wykonanie czapki misia metodą kirigami z papieru.

Umuzykalnienie.

 

 

 

 

„ Małe co nieco”

 

Eksploracja miodu smakiem, węchem, wzrokiem, dotykiem. Swobodne wypowiedzi dzieci wokół problemu

„ Dlaczego misie lubią miód?”. Omówienie historyjki obrazkowej „ Od kwiatka do miodu” – układanie opowiadania, o tym jak powstaje miód. Degustacja pierników, ciastek z miodem.

 

 

 

Literatura:

  • H. Bechlerowa „ Historia srebrnej kropelki”
  • W. Lewandowski „ Ścieki trują nasze rzeki”
  • M. Strzałkowska „ Deszczowy Królewicz”
  • Artyniewicz „ Kto misiowi urwał ucho?”
  • Cz. Janczarski „ przygody Misia Uszatka”
  • Zeszyt roboczy nauczycielki

 

Zabawy ruchowe:

  • Orientacyjno-porządkowa „ Słońce świeci, deszczyk pada”
  • Z elementem równowagi „ Omiń kałużę”
  • Z elementem czworakowania „ Misie”
  • Z muzyką „ Taniec szczęśliwych misiów”

 

 

 

Opracowała

Małgorzata Cacko

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin