SON_PO03.doc

(58 KB) Pobierz
Kolokwium poprawkowe z Metod Sondażowych 2003

Kolokwium poprawkowe z Metod Sondażowych 2003

 

Imię i Nazwisko  ...............................................................................................................

(drukowanymi literami)

W poniższych pytaniach występują różne możliwości prawidłowych odpowiedzi. Niektóre pytania wymagają wpisania właściwej odpowiedzi (2 pkt), inne - wybrania prawidłowej(ych) odpowiedzi (1 pkt). Za prawidłowe scharakteryzowanie każdej ze zmiennych w pytaniu 12 otrzymuje się 0,1 punkta, a za prawidłowe zanalizowanie tabeli w pyt. 17 - 3 pkt.

Proszę pisać wyraźnie!

 

1) Wymień etapy przygotowywania i realizacji projektu badawczego: (2 pkt)

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

2) W hipotezie: Częstość deklarowania niechęci do podatku liniowego maleje wraz ze wzrostem dochodów

                            Zmienna niezależna to: ...........................................................................

                            Zmienna zależna to: ...............................................................................

 

W hipotezie: Gotowość do udziału w wyborach wzrasta wraz z religijnością

                            Zmienna niezależna to: ..........................................................................

                            Zmienna zależna to: ..............................................................................

 

3) Wyjaśnij krótko, na czym polega konceptualizacja? (2 pkt)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

4) Określ, na czym - w badaniach sondażowych - polega operacjonalizacja? (2 pkt)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

5) Wymień czynniki, które mogą oddziaływać na badanego w sytuacji wywiadu kwestionariuszowego. (2 pkt)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................6) Problemy związane z pytaniami otwartymi w kwestionariuszu do badań sondażowych polegają na:

                              niezręczności łączenia pytań otwartych z zamkniętymi

                              uniknięciu efektu promieniowania pytań otwartych

                              wyższym odsetku braków odpowiedzi na pytania otwarte niż zamknięte

                              nietrafności i nierzetelności odpowiedzi na pytania otwarte

                              pracochłonności opracowywania odpowiedzi na pytania otwarte  

 

7) Przeczytaj następujące pytanie i odpowiedz na kolejne pytanie:

              W jakim stopniu zgadza się Pan(i) lub też nie zgadza z następującym stwierdzeniem “W pewnych sytuacjach można zawiesić działalność partii politycznych, związków zawodowych i stowarzyszeń”

                                          Zdecydowania zgadzam się

                                          Raczej zgadzam się

                                          Raczej nie zgadzam się

                                          Zdecydowania nie zgadzam się

                                                        Trudno powiedzieć

              Jaka jest główna wada tego pytania?

                                            respondent może nie być kompetentny, by odpowiedzieć na nie

                                            nie jest jasne

                                            pyta się w nim o dwie rzeczy naraz

                                            jest zbyt długie

                                            nie jest trafne

                                         

8) Przeczytaj następujące pytanie z badania młodzieży akademickiej i odpowiedz na kolejne pytanie:

              Które z poniższych określeń najlepiej opisuje kierunek Pana(i) studiów?

                                          1) humanistyczne

                                          2) techniczne

                                          3) medyczno-biologiczne

                                          4) ekonomiczno-prawne

                                          5) rolnicze

              Które z poniższych stwierdzeń charakteryzuje kategorie odpowiedzi na to pytanie?

                                            są rozłączne, ale nie wyczerpujące

                                            są wyczerpujące, ale nie rozłączne

                                            są wyczerpujące i rozłączne

                                            nie są ani rozłączne ani wyczerpujące

                                            są rzetelne i trafne

 

9) Profesor Dobrzycki bada postawy wobec integracji Polski z UE. Chciałby zadać pytania o motywację do głosowania tym respondentom, którzy deklarują, że wezmą udział w referendum europejskim oraz pytania o motywację do niegłosowania tym respondentom, którzy deklarują, że udziału w referendum nie wezmą. W takim przypadku najlepiej byłoby posłużyć się:

                                            matrycą pytań

                                            pytaniami paralelnymi

                                            pytaniem filtrującym

                                            oddzielnymi kwestionariuszami

                                            odrębnymi kategoriami odpowiedzi


10) Wyjaśnij krótko, co to jest artefakt. (2 pkt)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

11) Które z następujących twierdzeń są prawdziwe?

                                            skala może być rzetelna i trafna

                                            skala może być rzetelna, ale nietrafna

                                            skala może być nierzetelna i nietrafna

                                            skala może być nierzetelna, ale trafna

                                            wszystkie są prawdziwe

 

12) Dla następujących rodzajów pomiaru wskaż właściwy poziom pomiaru: nominalny (n.), porządkowy (p.), interwałowy (int.), ilorazowy (ilo.).

 

Wiek                                                          n.   p.   int.   ilo.

Wykształcenie                                                                                      n.   p.   int.   ilo.

Wyznanie                                                                                                    n.   p.   int.   ilo.

Częstość praktyk religijnych                                                                        n.   p.   int.   ilo.

Zadowolenie z poziomu nauczania mierzone skalą

Likert’a (od b. zadowolony do b. niezadowolony)                n.   p.   int.   ilo.

Lista przyjętych na studia wedle liczby punktów

uzyskanych na egzaminach wstępnych                               n.   p.   int.   ilo.

Tygodniowa liczba godzin zajęć na studiach                              n.   p.   int.   ilo.

Miesięczne kieszonkowe dziecka w złotych                                            n.   p.   int.   ilo.

Kandydat, na którego głosowało się w wyborach

              prezydenckich 2000 r.                                                           n.   p.   int.   ilo.

Liczba wyborów, w których brało się udział od 1989 r.                              n.   p.   int.   ilo.

 

13) Określenie poziomu pomiaru ma znaczenie ze względu na:

                              odróżnienie badań ilościowych od badań jakościowych

                              jasność procesu konceptualizacji

                              jasność procesu operacjonalizacji

                              określenie właściwych technik statystycznej analizy danych

                              triangulację czyli mierzenie zjawiska na różnych poziomach pomiaru

 

14) Które z następujących twierdzeń jest prawdziwe?

                                            pomiar porządkowy posiada własności pomiaru nominalnego

                                            pomiar interwałowy posiada własności pomiaru nominalnego

                                            pomiar ilorazowy posiada własności pomiaru interwałowego

                                            pomiar porządkowy posiada własności pomiaru interwałowego

                                            wszystkie są prawdziwe

 

 


15) Wyjaśnij krótko, na czym polega różnica między doborem losowym a kwotowym. (2 pkt)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

16) Wymień, jakie składowe powinien zawierać raport badawczy. (2 pkt)

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

17) Przeanalizuj zamieszczoną tabelę 1 i odpowiedz na dotyczące jej pytania. (3 pkt)

 

Tabela 1. Praktyki religijne a wybrane charakterystyki (w procentach)

 

Wybrane charakterystyki:

 

Czêstoœæ praktyk religijnych:

 

Ogó³em

 

raz w roku - rzadziej - wcale

kilka razy w roku

1-3 razy w miesiącu

co tydzieñ lub częściej

 

P³eæ: mê¿czyzna

12

25

24

40

48

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin