Zagadki przyrodnicze
Zagadki bawią, kształcą, uczą dziecko myślenia i wspomagają jego wszechstronny rozwój, rozwijają wyobraźnię i spostrzegawczość. Są źródłem doskonałej zabawy.
W literaturze stosuje się różne kryteria podziału zagadek. W zależności od formy i treści zagadki można podzielić na:
• obrazkowe (rebusy, historyjki obrazkowe, zagadki rysunkowe),
• zagadki werbalne.
Rozwiązywanie zagadek werbalnych wymaga angażowania procesów myślowych w celu domyślania się, o czym jest mowa w podanym tekście.
Zagadki powinny być tak sformułowane, aby dziecko chętnie je zgadywało, interesowało się żywo ich rozwiązywaniem i aby z wysiłku i doświadczeń zgadywania odnosiło jak największe korzyści dla rozwoju umysłu i wyobraźni oraz swojej wiedzy o rzeczywistości.
Poprawnie zbudowana zagadka skłania dziecko do uzasadnienia wniosków, uczy nazywać cechy przedmiotów, dostrzegać różnice i podobieństwa. Odgadywanie zagadek jest zabawą zapewniającą radość i przyjemność. Pokonanie trudności przynosi zadowolenie i satysfakcję oraz zachęca do uczenia się. Zagadki stanowią skuteczny i atrakcyjny środek wzbogacenia języka poprzez symbole, przenośnie i porównania.
Głównym celem mojej pracy, było zebranie zagadek o tematyce przyrodniczej. Młodsze dzieci żywo interesują się światem przyrody, szczególnie zwierzętami.
Zagadki są pogrupowane tematycznie i ułożone w porządku alfabetycznym. Taki dobór powinien ułatwić szybkie odnalezienie zagadki o określonej tematyce.
„Zagadka jest dla dziecka zabawą
i zarazem zadaniem umysłowym”.
S. Szuman
A-N-N-A