Zarządzanie ludźmi poprzez zarządzanie sobą.pdf

(78 KB) Pobierz
92725593 UNPDF
Bezustanna zmiana i ciągłe przygotowanie do niej są nowym kontekstem i nowym wyzwaniem w
sytuacji gospodarczej naszego kraju. Przyczyną każdej zmiany w jakimkolwiek układzie
gospodarczym jest zawsze jakaś inicjatywa osoby lub grupy osób będących uczestnikami
bezpośrednimi lub pośrednimi tego układu. Rodzi się więc nowa dyscyplina, sięgająca do źródeł
idei psychologicznych opartych na przygotowaniu ludzi do zarządzania sobą, aby stać się „panami
siebie”.
Przyglądając się sobie możemy śmiało stwierdzić, że każdy jest zdolny do jakiejś formy kierowania
sobą. Możemy zdobywać wiedzę o tym zarządzaniu tak, jak się uczymy zarządzania firmą. Należy
się sprzeciwiać wizji człowieka jako ofiary okoliczności. Można zaproponować, aby zmiana
polegała na wzmacnianiu u ludzi zdolności zarządzania sobą, autonomii, niezależności i zdolności
rozporządzania sobą.
Celem zarządzania sobą jest, więc polepszanie u ludzi rozumienia własnych pragnień i interesów,
uczenie ustalania celów osobistych i osiągania ich w ciągu całego życia w harmonii i przyjaźni z
innymi ludźmi oraz w konkretnych warunkach i okolicznościach życia. Dzięki temu człowiek staje
się zdolny do kształtowania siebie, do bycia „szefem samego siebie” a także do twórczego dzielenia
się z tym, co osiągnął z innymi ludźmi, z którymi współpracuje. Dzięki samoświadomości,
odkryciu własnych zasobów, określeniu poziomu kompetencji i systematyzacji wiedzy człowiek
może wykorzystać swoje możliwości i zdolności w kierunku samorealizacji i tworzeniu dobrego
biznesu.
„By dokonać wielkich rzeczy, nie trzeba być wielkim geniuszem, nie trzeba być ponad ludźmi,
trzeba być z nimi.”
Monteskiusz
Motywacja to czynniki pobudzające i podtrzymujące człowieka w zachowaniach zmierzających do
osiągnięcia określonych celów. Zachowanie, u którego podłoża leży jakiś motyw, jest to działanie
ukierunkowane na osiągnięcie pewnego celu. Ważne są dwa aspekty sytuacji motywacyjnych.
Przede wszystkim musi istnieć jakiś cel, pobudzający do działania, zwykle umiejscowiony poza
człowiekiem, a także musi istnieć w człowieku stan gotowości, inspirujący to działanie. Warto
omawiając zagadnienie motywacji zwrócić uwagę na rozróżnienie między dwoma znaczeniami
terminu „potrzeba” (motyw). W sensie ogólnym motyw określa się jako need i jest to rodzaj
motywu, który powstaje w wyniku rozbieżności między rzeczywistym a pożądanym stanem rzeczy.
Natomiast potrzeby w sensie szczegółowym, czyli want oznaczają konkretne przejawy potrzeb w
sensie ogólnym. Można je ująć jako ucieleśnienie i wyraz motywów abstrakcyjnych. To
rozróżnienie pozwala na wskazanie nie tylko różnic w zakresie motywów poszczególnych
pracowników w zespole, ale także wskazuje na różną hierarchię tych motywów dla każdej osoby.
Na bodźce motywacyjne, czyli sposoby oddziaływania składają się narzędzia o charakterze
materialnym (ekonomicznym) i niematerialnym (psychologicznym, socjologicznym). Pracownicy
oczekują, że za wysiłek otrzymają nagrody o oczekiwanej przez nich atrakcyjności i dlatego muszą
przede wszystkim znać cel wykonywanej przez siebie pracy, rozumieć swoją rolę w firmie.
Oznacza to, że powinni wiedzieć i rozumieć, co będzie brane przez menedżera pod uwagę przy
ocenie wykonanego zadania, znać obszary swojej odpowiedzialności, mieć możliwość wykazania
się inicjatywą i kreatywnością.
Pracownicy różnią się ogromnie pod względem motywów, które kierują ich postępowaniem.
Niektórzy są najlepiej zmotywowani, gdy mogą sami decydować o sposobie wykonania zadania.
Inni nabierają ochoty do pracy, gdy pracują w zespole, są również tacy pracownicy, którzy będą
wkładać najwięcej wysiłku w zadania wymagające podejmowania wysokiego ryzyka oraz zadania,
których wyniki są silnie wyeksponowane w firmie. Dlatego warto poznać, potrzeby pracowników i
92725593.001.png
dobrać do nich narzędzia motywacyjne. Każdy kierownik powinien posiadać system motywatorów
dobranych do indywidualnych potrzeb pracowników, pokazujący im, które zachowania i czynności
są promowane, a których należy unikać.
Warto zadać sobie trzy pytania motywacyjne: czego chcą moi pracownicy?, czy potrafią osiągnąć
to, czego chcą? oraz czy sukces wynagrodzi im wysiłki? Zatem musisz poznać swój zespół, musisz
stać się jego częścią, pozostając liderem. Jak to zrobić?
„Kto chce zarządzać ludźmi, nie powinien ich gnać przed sobą, lecz sprawić, by podążali za
nim”.
Style kierowania mogą być umieszczone na linii prostej, ze stylem kontrolującym na jednym jej
końcu, a wspomagającym – na drugim. Pozycja lidera drużyny zmienia swe ułożenie na tej linii
prostej w zależności od tego, w jakim stopniu on lub ona dzielą się z podwładnymi
odpowiedzialnością za podejmowanie decyzji.
Kontrolujący i wspomagający liderzy mają odmienne poglądy na władzę. Lider kontrolujący
postrzega władzę jako coś, co należy gromadzić i czym należy dzielić się bardzo ostrożnie.
Rezultaty pracy zespołów pracowniczych pod przewodnictwem takiego lidera bardzo często
opierają się na zdolnościach tego właśnie lidera. Natomiast liderzy wspomagający postrzegają
władzę jako coś, czym należy się dzielić, coś, co może nawet wzrosnąć, gdy zostanie podzielone
między członków zespołu. Obydwa typy liderów osiągają swoje wyniki. Różnica polega na tym, że
liderzy wspomagający często osiągają lepsze wyniki, ponieważ ich podwładni mają różne
uprawnienia, a nie jedynie wypełniają polecenia. Pod kierownictwem lidera wspomagającego,
członkowie drużyny są bardziej skłonni popierać decyzje, ponieważ mieli swój udział w procesie
podejmowania tychże decyzji. Ze względu na to, że odpowiedzialność za wprowadzanie decyzji w
życie jest wspólna, talenty członków drużyny, ich doświadczenie i wiedza są w pełni wykorzystane.
Kierowanie ludźmi powinno polegać na stwarzaniu im warunków do realizowania misji firmy, ale
także do realizacji własnych potrzeb. Sposób zarządzania zespołem wpływa na efektywność jego
funkcjonowania. Paul Hersey i Kenneth H. Blanchard (1977) odrzucili ideę, że istnieje jeden
idealny styl kierowania zespołem. Opis swojej koncepcji oparli na dwóch niezależnych wymiarach:
orientacji zadaniowej oraz orientacji na relacje. Wyróżniają cztery style kierowania: instruowanie,
szkolenie, wspieranie, delegowanie. Efektywne zachowanie kierownicze według autorów tej
koncepcji to zachowanie odpowiednie do danej sytuacji i danej grupy pracowniczej. To, co
odróżnia tę koncepcję od innych, to wprowadzenie nowej zmiennej, czyli dojrzałości podwładnych
lub ich gotowości do podejmowania zadań stojących przed grupą. Hersey i Blanchard wskazują, że
odpowiednie zachowanie przywódcy jest nie tylko funkcją ogólnych właściwości podwładnych,
lecz także funkcją etapu rozwojowego grupy. Warto podkreślić, że w tej definicji właściwości
podwładnych podkreśla się ich motywację oraz ich kompetencje. Stąd ogromna odpowiedzialność
menedżera jeśli chodzi o aktualny (często fluktujący) stan motywacji pracowników i konieczność
dostosowywania stylu zarządzania w zależności od dojrzałości zawodowej, poziomu trudności
zadania jak również od motywacji poszczególnych członków zespołu.
Bardzo ważne jest, aby menedżer utrzymywał własną motywację na wysokim poziomie. Jeśli sam
nie jest pełen entuzjazmu, nie uda mu się „przelać” tego entuzjazmu na innych. Jeśli sam nie wierzy
w powodzenie, nie przekona innych, aby uwierzyli. Aby być dobrym inspiratorem, powinien
poszerzać swoją wiedzę, nawiązywać kontakty z innymi ludźmi uważanymi za dobrych
inspiratorów (nawet, jeśli wymaga to odbycia długiej podróży). Robert B. Horton, jeden z
naftowych bossów, tak ujął tę sprawę: „Nikt nie może być efektywnym liderem w biznesie,
Monteskiusz
92725593.002.png
dokonując jedynie suchej analizy. Nikt nie podąży za rzepą. Aby przewodzić potrzeba pasji, żaru,
zacięcia, entuzjazmu” Ludzi umiejących po mistrzowsku oddziaływać na emocje zbiorowe określa
się mianem liderów (przywódców) charyzmatycznych. Horton doszedł do wniosku, że tym, co
cechowało wielkie postacie tego świata była: „pozytywna postawa wobec ryzyka, niezwykła
zdolność dostrzegania możliwości, pęd do wprowadzania zmian, a także mistrzowska umiejętność
perswazji oraz motywowania”. Tylko ludzie pracujący z pasją są w stanie pociągnąć za sobą
innych, „zarazić” ich tym, czym żyją. Najważniejszą siłą napędową rozwoju człowieka jest
motywacja wewnętrzna, wyrastająca z poczucia odpowiedzialności za siebie .
Przywódcy charyzmatyczni wiedzą, że ludzie za swoje zaangażowanie oczekują nagród, i to nie
tylko i wyłącznie ekonomicznych! Własne interesy odsuwają na dalszy plan. W swojej retoryce
charyzmatyczni przywódcy kładą nacisk na takie wartości jak: udział w ważnym przedsięwzięciu,
interesujące zadanie, poczucie wartości pracownika, możliwość samorealizacji czy dobra atmosfera
w zespole. Doceniają zaangażowanie. Chętnie współpracują z ludźmi, odwołując się do ich
doświadczenia. Ludzie ich rozumieją, cenią i szanują.
Warunkami wiarygodności w procesie przekazywania informacji są:
Znawstwo tematu, o którym mówisz - jeśli rozmówcy są przekonani, że jesteś ekspertem w
danej dziedzinie, będą ufać Twoim argumentom.
Rzetelność jako źródła informacji – jeśli Twoi rozmówcy postrzegają Cię jako osobę
odpowiedzialną i konsekwentną będziesz cieszył się u nich kredytem zaufania.
Intencje nadawcy – jeśli rozmówcy stwierdzą, że swoim komunikatem chcesz wywrzeć na
nich presję, nie uwierzą Ci. Manipulacja ma krótkie nogi!
Wyrażanie ciepła i życzliwości - jeśli rozmówcy po prostu Cię lubią, będą bardziej skłonni
Ci zaufać i zgodzić się z Tobą nawet w bardzo dla nich spornych kwestiach.
Dynamiczność nadawcy – jeśli jesteś tak postrzegany, jeśli masz opinię osoby silnej i
stanowczej, to będziesz cieszyć się większa wiarygodnością niż osoba pasywna.
Przywódca komunikuje się więc za pomocą racjonalnych argumentów, nie wzbudzając silnych
emocji. Dzięki swojej dojrzałości umie innym pomagać w rozwoju i harmonijnie z nimi
współpracować.
„Ludzie nie chcą być zarządzani. Ludzie pragną, aby im przewodzić. Czy ktoś słyszał o świecie
menedżera? Świat przywódcy, o tak. Przywódca intelektualny, tak. Przywódca polityczny.
Przywódca religijny. Przywódca harcerski. Przywódca lokalny. Przywódca związkowy,
przywódca w biznesie. Oni przewodzą. Oni nie zarządzają. Zapytaj konia. Możesz przewodzić mu
w drodze do wody, ale nie możesz zarządzić picia. Jeśli chcesz kimś zarządzać, zarządzaj sobą.
Rób to dobrze, a będziesz gotów przestać zarządzać. Staniesz się przywódcą”.
Warren Bennis i Burt Nanus
92725593.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin