KS - scenariusz lekcji dyplomowej.doc

(111 KB) Pobierz

 

 

 

 

Scenariusz lekcji dyplomowej

 

 

 

prowadzonej

w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia

im. H. Wieniawskiego w Gdańsku – Oruni

w klasie IV „B”

 

 

 

 

z przedmiotu KSZTAŁCENIE SŁUCHU

przez EDYTĘ MYŚLIŃSKĄ

 

 

 

 

 

W DNIU 19 KWIETNIA 2005 ROKU

I.  ZAŁOŻENIA EDUKACYJNE ZAJĘĆ

 

Temat: Utrwalenie gamy a – moll harmonicznej

 

Typ lekcji: utrwalająca

 

Czas trwania lekcji: 45'

 

1)   Cel główny lekcji: Utrwalenie gamy a – moll harmonicznej w oparciu o ćwiczenia słuchowe, słuchowo – głosowe i wybrany fragment z literatury muzycznej.

 

2)   Cele szczegółowe:

a) poznawcze:                                                                                                                                                       

     - uczeń poznaje literaturę muzyczną:

        Stanisław Moniuszko – aria Jontka z IV aktu opery Halka

          Szumią jodły na gór szczycie (fragment),

      ♪  melodia ludowa Wyszła dziewczyna,

     -  uczeń zna budowę gamy a – moll i wie, w jaki sposób powstała,

     -  uczeń zna triadę harmoniczną oraz sposób jej zapisu w gamie a – moll;

 

b) kształcące: uczeń potrafi:

    -  zaśpiewać gamę a – moll harmoniczną w podanym przez nauczyciela rytmie,

    -  zaśpiewać triadę harmoniczną z jednoczesnym wyklaskaniem podanego

       przez nauczyciela rytmu,

    -  zapisać przebieg melodyczno – rytmiczny według podanego wzoru,

    -  uzupełnić dyktando melodyczno – rytmiczne,

    -  zaśpiewać nazwami literowymi ćwiczenie  melodyczno – rytmiczne,

    -  zaśpiewać ćwiczenie  melodyczno – rytmiczne z zastosowaniem zmian dynamicznych,

    -  zaśpiewać a' vista  ćwiczenie  melodyczno – rytmiczne,

    -  zaśpiewać wskazane przez nauczyciela fragmenty ćwiczenia,

    -  utworzyć i zaśpiewać następnik do podanego poprzednika,

    -  utworzyć melodię wykorzystującą określony materiał gamy a – moll harmonicznej,

    -  poprawnie intonować wykonywane na zajęciach ćwiczenia w gamie a – moll;

   

c) wychowawcze:

    -  uczeń bierze czynny udział w zajęciach,

    -  uczeń współpracuje z grupą,

    -  uczeń uczy się odpowiedzialności za wykonywane wspólnie z grupą ćwiczenia,

    -  uczeń uczy się koncentracji oraz podzielności uwagi podczas wykonywanych zadań,

    -  wyrabianie zamiłowania do muzyki, wspólnego śpiewania oraz grania na

        instrumentach.

 

3)   Metody wspierania aktywności edukacyjnej uczniów:

▪  Dydaktyczna:   operatywna.       

▪  Specyficzne: -  analityczno – percepcyjna,

                         -  problemowo odtwórcza,

                         -  problemowo – twórcza,

                         -  organizowanie i rozwijanie działalności muzycznej ucznia.

 

4)   Formy aktywności edukacyjnej uczniów:

▪  Aktywność zbiorowa:

    -  słuchanie,

    -  śpiewanie,

    -  granie na instrumentach perkusyjnych o nieokreślonej wysokości dźwięku.

▪  Aktywność indywidualna:

    -  śpiewanie,

    -  tworzenie.

 

5)   Środki dydaktyczne inicjujące czynności uczenia się ucznia:

▪  konwencjonalne:

    -  plansza z zapisem gamy a – moll harmonicznej oraz triady harmonicznej,

    -  plansza z zapisem ćwiczenia melodyczno – rytmicznego,

    -  kartki z zapisem nutowym dyktanda melodyczno – rytmicznego półotwartego:

       S. Moniuszko – fragment arii Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka,

    -  kartki z zapisem nutowym melodii ludowej Wyszła dziewczyna,

    -  tablica;

▪  techniczne:

    -  odtwarzacz płyt CD,

    -  płyta CD z nagraniem opery Halka Stanisława Moniuszki;

▪  instrumenty muzyczne:

    -  pianino,

    -  instrumenty perkusyjne o nieokreślonej wysokości dźwięku.

II.  REALIZACJA ZAŁOŻEŃ

 

1)   Czynności organizacyjno – porządkowe:                                                                          1'                                                                                                                                                                   

    przywitanie klasy,

    przygotowanie przyborów,

    sprawdzenie listy obecności.

 

2)   Sprawdzenie warunków wstępnych uczenia się nowych treści:                                     7'                                              

    przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących gamy a – moll harmonicznej

       (jak powstała, występowanie półtonów, triada harmoniczna),

    -  zaśpiewanie gamy a – moll harmonicznej w podanym przez nauczyciela rytmie

       (aneks 1),

    -  zaśpiewanie triady harmonicznej z jednoczesną realizacją podanego przez nauczyciela

       rytmu (aneks 2).

 

3)   Podanie tematu zajęć w formie wybranej przez nauczyciela:                                      0,5'                                              

        Utrwalenie gamy a – moll  harmonicznej

 

4)   Podanie wizji zajęć w formie wybranej przez nauczyciela:                                         0,5'                                                

     N: Na tej lekcji będziecie słuchać, zapisywać i śpiewać melodie oparte na dźwiękach

           gamy a – moll harmonicznej.

 

5)   Oferowanie przedmiotowych celów kształcenia:                                                           0,5'                                                                    

     N: Mam nadzieję, że to nad czym dzisiaj popracujemy, pozwoli wam na swobodne   

    operowanie materiałem dźwiękowym gamy a – moll harmonicznej, a także będzie  

     przydatne w innych sferach waszej działalności muzycznej, na przykład w śpiewaniu

     w chórze, grze na instrumentach.

 

6)   Realizacja celów szczegółowych:                                                                                      34'                                                                                              

 

►  Szereg melodyczno – rytmiczny (aneks 3)

-      Zapisanie ćwiczenia odpowiednimi wartościami rytmicznymi.

-      Zaśpiewanie ćwiczenia nazwami literowymi przez kolejno wskazywanych uczniów.

-      Zaśpiewanie ćwiczenia nazwami literowymi przez całą klasę.

 

►  Dyktando melodyczno – rytmiczne w formie półotwartej

-      Wysłuchanie z płyty CD  fragmentu arii Jontka Szumią jodły na gór szczycie z opery

Halka S. Moniuszki (aneks 4).

-      Określenie tonacji, metrum.

-      Uzupełnienie dyktanda po czterokrotnym wysłuchaniu fragmentu arii.

-      Sprawdzenie poprawności zapisu poprzez zaśpiewanie melodii nazwami literowymi.

-      Zaśpiewanie melodii nazwami literowymi z zastosowaniem zmian dynamicznych.

►  Czytanie a' vista

-      Zaśpiewanie a' vista nazwami literowymi melodii ludowej Wyszła dziewczyna

przez kolejno wybranych uczniów (aneks 5).

-      Zaśpiewanie wskazanych przez nauczyciela fragmentów melodii. Pozostałe dźwięki uczniowie śpiewają w myśli.

►  Tworzenie melodii opartych na materiale dźwiękowym gamy a – moll harmonicznej

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin