ŹRÓDŁA DŹWIĘKU.pdf

(837 KB) Pobierz
1_MuzykaKN
Scenariusz lekcji 39
èród∏a dêwi´ków
2 x 45 min
TreÊci programowe:
• wiedza niezb´dna do rozumienia muzyki,
*Êpiew, dzia∏ania muzyczno-ruchowe.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel z uczniami (zaopatrzeni w magneto-
fon z mikrofonem) wyruszajà w teren i realizujà
zaplanowane zadanie.
2. Po powrocie z wycieczki przes∏uchujà nagrania
odg∏osów najbli˝szej okolicy. Nast´pnie nauczy-
ciel odtwarza przygotowane wczeÊniej nagranie
odg∏osów przyrody (Êpiew ptaków, szum drzew,
plusk wody). Uczniowie porównujà oba nagrania
i dyskutujà na temat ró˝nic mi´dzy us∏yszanymi
odg∏osami.
3. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy. Pierwsza
grupa wykonuje çwiczenie 1, a druga – çwiczenie
2 ze s. 11 podr´cznika. Nast´pnie zespo∏y przed-
stawiajà rezultaty swoich prac.
4. Nauczyciel omawia zagadnienie ha∏asu. Ucznio-
wie analizujà tabel´ zamieszczonà w podr´czniku
na s. 14 i wykonujà çwiczenie 2 ze s. 15 .
WyjaÊniajà równie˝ wp∏yw ha∏asu na zdrowie
i bezpieczeƒstwo cz∏owieka, wykorzystujàc wia-
domoÊci z podr´cznika .
5. Uczniowie s∏uchajà piosenki „Wizyta w lesie”.
Analizujà post´powanie dzieci i ustalajà zasady
zachowania w lesie. Nast´pnie wspólnie Êpie-
wajà piosenk´.
6. Nauczyciel informuje uczniów o obchodach Dni
Ziemi po∏àczonych z akcjà „Sprzàtanie Êwiata”.
Przeprowadza zabaw´ „Stra˝nicy czystoÊci”
znajdujàcà si´ w podr´czniku na s. 13.
Cele lekcji:
a) WiadomoÊci
Uczeƒ:
• wymienia êród∏a dêwi´ków,
zna poj´cia: ha∏as, ekologia,
• zna êród∏a ha∏asu,
wymienia sposoby dbania o Êrodowisko.
b) Umiej´tnoÊci
Uczeƒ:
• wyjaÊnia ró˝nic´ mi´dzy êród∏ami dêwi´ków
w przyrodzie i w Êwiecie wytworów cz∏owieka,
• rozumie wp∏yw ha∏asu na zdrowie cz∏owieka,
opanowa∏ s∏owa i melodi´ piosenki „Wizyta
w lesie”.
c) Postawy
Uczeƒ:
wspó∏pracuje w zespole,
• jest zainteresowany ró˝norodnoÊcià êróde∏
dêwi´ków,
• dba o cisz´ w swoim otoczeniu,
wykazuje trosk´ o czystoÊç Êrodowiska.
a
b
c
Metody:
• obserwacja bezpoÊrednia,
• dyskusja,
• pogadanka,
• praca z tekstem,
• zabawa muzyczna,
• Êpiew.
Faza podsumowujàca
1. W ramach podsumowania nauczyciel poleca
uczniom rozwiàzanie zadaƒ zamieszczonych
w kartach pracy.
2. Zadanie domowe dla ch´tnych
Przygotuj nagranie wed∏ug wskazówek zawar-
tych w çwiczeniu 2 ze s. 13 podr´cznika.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne:
podr´cznik (s. 10–15),
• magnetofon z mikrofonem,
nagrania odg∏osów przyrody,
• instrument (pianino, fortepian),
karta pracy.
Strony z podr´cznika „Moja muzyka”
c
b
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzajàca
1. CzynnoÊci organizacyjne: sprawdzenie obecno-
Êci, podanie tematu lekcji.
2. Nauczyciel ustala z uczniami, jakie odg∏osy
z najbli˝szej okolicy b´dà starali si´ nagraç na
magnetofon podczas wycieczki (na przyk∏ad
warkot samochodów, stukot pociàgu). Uczniowie
podajà swoje propozycje i wspólnie wybierajà
tras´ wycieczki.
a
s. 14–15
282327220.026.png 282327220.027.png 282327220.028.png
Karta pracy
Cisza – ha∏as
...............................................
imi´ i nazwisko
1
Rozwià˝ rebus i zapisz otrzymane has∏o.
.......................
data
...................
klasa
sch
y
+
g=m
+ i +
a
+ ni +
l
ek
i=y
∏=´
......................................................................................................................................................
fa
+
mo
+
t
+
l=c
t=z + a
......................................................................................................................................................
2
Podaj przyk∏ady êróde∏ ha∏asu w najbli˝szej okolicy.
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................
3
Rozwià˝ rebus i zapisz otrzymane has∏o.
sz=h
+
∏a=dzi
+ z
+
ga=wiu
Has∏o: ........................................................................................................................................
4
Uzupe∏nij tabel´.
èród∏a dêwi´ków
Przyk∏ady
Cechy charakterystyczne
Odg∏osy przyrody
Odg∏osy miasta
282327220.029.png 282327220.001.png 282327220.002.png 282327220.003.png 282327220.004.png 282327220.005.png 282327220.006.png 282327220.007.png 282327220.008.png 282327220.009.png 282327220.010.png 282327220.011.png 282327220.012.png
Scenariusz lekcji 41
Rytm i metrum
2 x 45 min
Nauczyciel poleca uczniom wykonanie w domu
„puzzli rytmicznych”. Uczniowie wycinajà z koloro-
wego papieru lub kartonu 5 jednakowej wielkoÊci
kó∏ek (dla ka˝dej wartoÊci rytmicznej w innym kolo-
rze). Jedno z nich nale˝y pozostawiç w ca∏oÊci,
pozosta∏e – przeciàç odpowiednio na 2, 4, 8 i 16
cz´Êci. Wszystkie elementy trzeba umieÊciç w ko-
percie wklejonej do zeszytu. Wzór znajduje si´
w za∏àczniku 1 w Materia∏ach dla nauczyciela.
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzajàca
1. CzynnoÊci organizacyjne: sprawdzenie obecno-
Êci, podanie tematu lekcji.
2. Na podstawie wykonanych przez uczniów kolo-
rowych „puzzli rytmicznych” nauczyciel przypo-
mina poj´cia: ca∏oÊç, pó∏, çwierç, jedna ósma,
jedna szesnasta.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wyjaÊnia poj´cie rytmu. Omawia
drzewko rytmiczne ze s. 34 podr´cznika. Jedno-
czeÊnie pokazuje kolejne elementy „puzzli”,
którym odpowiadajà poszczególne wartoÊci
rytmiczne. Na polecenie nauczyciela uczniowie
uk∏adajà „puzzle” zgodnie ze schematem drzew-
ka rytmicznego.
2. Nast´pnie nauczyciel t∏umaczy poj´cie pauzy.
Uczniowie oglàdajà zapis graficzny nut i pauz
w podr´czniku na s. 35.
3. Nauczyciel omawia rodzaje metrum. Prezentuje
uczniom obrazki utworzone z „puzzli”, którym
odpowiadajà poszczególne oznaczenia taktowe
(za∏àcznik 2). WyjaÊnia, ˝e powy˝sze obrazki
mogà byç u∏o˝one z dowolnych elementów, czyli
kolejne takty mogà sk∏adaç si´ z ró˝nych warto-
Êci rytmicznych. W ka˝dym takcie o jednako-
wym metrum obrazek koƒcowy musi byç iden-
tyczny.
4. U˝ywajàc kolejno 2, 3, 4, 5 elementów „puzzli”,
uczniowie uk∏adajà obrazki, którym odpowiada
metrum 4 i
TreÊci programowe:
• s∏uchanie muzyki,
• wiedza niezb´dna do rozumienia muzyki,
• komunikacja pozawerbalna – muzyka jako j´zyk,
• *Êpiew, dzia∏ania muzyczno-ruchowe.
Cele lekcji:
a) WiadomoÊci
Uczeƒ:
• zna wartoÊci rytmiczne,
• wie, co to jest rytm, metrum, takt i pauza,
• zna podstawowe schematy taktowania.
b) Umiej´tnoÊci
Uczeƒ:
• dostrzega ró˝nice wyst´pujàce w relacjach
czasowych pomi´dzy poznanymi wartoÊciami
rytmicznymi,
• potrafi rozró˝niç pisowni´ znaków graficz-
nych wartoÊci nut i pauz,
• wyczuwa puls akcentów metrycznych na
„dwa”, „trzy”, „cztery”,
• potrafi podzieliç rytm na odcinki taktowe
zgodnie z oznaczeniem taktowym.
c) Postawy
Uczeƒ:
• wspó∏pracuje w zespole,
• jest zainteresowany bogactwem rytmów.
niku 3.
5. Nauczyciel wyjaÊnia schematy taktowania na
„dwa”, „trzy” i „cztery”, zwracajàc uwag´ na
akcenty rytmiczne. Uczniowie s∏uchajà „Car-
mina burana” C. Orffa i wykonujà çwiczenie
zamieszczone w podr´czniku na s. 36.
6. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Ka˝dy
uczeƒ, korzystajàc z „puzzli”, przyst´puje do
wykonywania kolejnych zadaƒ.
7. Uczniowie przedstawiajà swoje rozwiàzania.
Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Po wyelimino-
waniu b∏´dnych odpowiedzi uczniowie starajà
si´ wspólnie wyklaskaç zanotowane na tablicy
rytmy.
Metody:
• pogadanka,
• praca z tekstem,
• zabawa muzyczna,
• s∏uchanie muzyki,
• Êpiew.
Formy pracy:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Faza podsumowujàca
1. Nauczyciel przypomina poznanà na wczeÊniej-
szej lekcji piosenk´. Uczniowie ustalajà jej
metrum oraz nazywajà wartoÊci rytmiczne nut
i pauz. Âpiewajà piosenk´, taktujàc.
2. Na zakoƒczenie nauczyciel przeprowadza zaba-
w´ „Rytmiczna kózka” ze s. 37 podr´cznika.
Ârodki dydaktyczne:
• podr´cznik (s. 34–37),
• „puzzle rytmiczne”,
• odtwarzacz magnetofonowy lub CD,
• nagranie „Carmina burana” C. Orffa,
• instrument (fortepian, pianino),
• karta pracy.
Rytm i metrum
4 . Przyk∏ad znajduje si´ w za∏àcz-
282327220.013.png
42
Scenariusz lekcji
Materia∏y dla nauczyciela
„Puzzle rytmiczne”
za∏àcznik 1
Rodzaje metrum na przyk∏adzie „puzzli”
za∏àcznik 2
Metrum 4 na przyk∏adzie „puzzli”
za∏àcznik 3
282327220.014.png 282327220.015.png
 
Karta pracy
Kilka wartoÊci rytmicznych
...............................................
imi´ i nazwisko
.......................
data
...................
klasa
1
Rozwià˝ rebus i zapisz otrzymane has∏o.
dal
+
wia
ak=um
Has∏o: ........................................................................................................................................
2
Rozwià˝ rebus. Nast´pnie uszereguj wartoÊci rytmiczne od najd∏u˝szej do najkrótszej,
wpisujàc w kratki cyfry od 1 do 5.
b=n
+ a
Has∏o: ........................................................................................................................................
3
Korzystajàc z „puzzli rytmicznych”, u∏ó˝ swój rytm w podanym metrum.
4
Uzupe∏nij takty odpowiednimi wartoÊciami pauz.
5
Zapisz w kratce wartoÊç rytmicznà, o której mowa w wierszyku.
Ka˝dy muzyk o tym wie,
˝e najd∏u˝ej trwa
taka nuta, która tylko
pusty brzuszek ma.
282327220.016.png 282327220.017.png 282327220.018.png 282327220.019.png 282327220.020.png 282327220.021.png 282327220.022.png 282327220.023.png 282327220.024.png 282327220.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin