Historia3-ZPiZR-plan wynikowy.txt

(44 KB) Pobierz
III. Wynikowy plan nauczania
Uwaga: Gwiazdka oznaczono tematy przewidziane do realizacji w zakresie rozszerzonym.

Lp. 
Temat 
jednostkilekcyjnej 
Cele kszta.cenia Zagadnienia Ârodki i metodydydaktyczne 
Czasrealizacji 
Proponowane kryteria oceny ucznia1* Historiografiaw okresie mi´
dzywojennym 
– zapoznanie z kierunkami i problemami w historiografii okresumi´dzywojennego;
– wskazanie najwybitniejszych historyków 
1. Szko.a „Annales”
2. Historycy w pafstwach totalitarnych3. Polska nauka historyczna w dwudziestoleciu mi´
dzywojennym– wyk.ad 
– praca z podr´cznikiem 
– referatyuczniowskie 
1*Dopuszczajacy – wymienia nazwiska najwybitniejszychhistoryków okresu mi´dzywojennegoDostateczny – zna nazwy szkó. historycznych, omawianiektóre z ich za.o˝ef, interpretuje z pomoca nauczyciela prosty tekst eród.owyDobry – potrafi wykazaç zale˝noEç nauki historycznej odw.adzy politycznej w pafstwach totalitarnych, analizujeteksty eród.oweBardzo dobry – potrafi wskazaç za.o˝enia szkó., np. „Annales”, wyjaEnia ich rol´ w kszta.towaniu wspó.czesnego wizerunku historiiCelujacy – poszerza wiedz´ o znajomoEç treEci (fragmentów) prac poszczególnych historyków omawianegookresu2. System wersalski. Mapa polityczna Europypo I wojnie Ewiatowej 
– zapoznanie z postanowieniamikonferencji pokojowej w Pary˝u, uk.adami waszyngtofskimi; 
– zapoznanie zezmianami na ma-
pie politycznej Europy; 
– wskazanie przemian na Bliskimi Dalekim Wschodzie po I wojnieEwiatowej 
1. System wersalskii jego funkcjonowanie2. Zmiany na mapiepolitycznej Europy3. Powstanie ZSRR4. Kryzys systemukolonialnego 
– mapa Europaprzed I wojnaEwiatowa i w okresie mi´dzywojennym 
– teksty eród.owelub opracowaniapopularnonaukowe 
– wyk.ad 
– „burza mózgów” 
– praca z mapa 
1/2* Dopuszczajacy – wie, ˝e w latach 1919–1920 obradowa.a w Pary˝u konferencja pokojowa i wymienia jej najwa˝niejsze postanowienia (traktaty pokojowe)
Dostateczny – zna poj´cia: konferencja pokojowa w Pary
˝u i system wersalski, umie wskazaç na mapie nowepafstwa, które wyodr´bni.y si´ po I wojnie Ewiatowej 
Dobry – charakteryzuje za.o˝enia systemu wersalskiegoi jego funkcjonowanie w praktyce, umie wyjaEniç, dlaczego powstanie nowych pafstw nie rozwiaza.o problemów narodowoEciowych w Europie. 
Bardzo dobry – opisuje funkcjonowanie systemu wersalskiego i waszyngtofskiego, zna poj´cia: plan Dawesai plan Younga, opisuje sytuacj´ wewn´trzna w pafstwieradzieckim w latach 1919–1934, rozwija skróty: ZSRR, 


Lp. 
Temat 
jednostkilekcyjnej 
Cele kszta.cenia Zagadnienia Ârodki i metodydydaktyczne 
Czasrealizacji 
Proponowane kryteria oceny uczniaOGPU, NKWD, NEP; charakteryzuje przemiany polityczne na Bliskim Wschodzie po I wojnie Ewiatowej. 
Celujacy – charakteryzuje problemy polityczne Europy,
Azji i Ameryki po zakofczeniu I wojny Ewiatowej, przedstawia obraz powojennego spo.eczefstwa3. Âwiat w okresiemi´dzywojennym. Kryzys gospodarczy 
– przedstawienie sytuacji gospodarczejEwiata po I wojnieEwiatowej; 
– zapoznanie z konsekwencjami „czarnego czwartku”;
– poinformowanieo sposobach przeciwdzia.ania skutkom wielkiego kryzysu 
1. Post´p technicznyw latach1919–19392. Wielki kryzys gospodarczy3. ZSRR w latachtrzydziestych– mapa Âwiatw okresie mi´
dzywojennym– teksty eród.owelub literatura popularnonaukowa– wyk.ad 
– praca z mapa– praca z tekstem 
– metaplan 
1/2*Dopuszczajacy – uczef wie, ˝e w latach 1929–1933 panowa. w gospodarce wielki kryzys gospodarczy, wymienia jego najwa˝niejsze cechyDostateczny – zna problematyk´ wielkiego kryzysu gospodarczego lat trzydziestych: przyczyny, czas trwania;
umie wskazaç na mapie politycznej Ewiata w okresiemi´dzywojennym USA i ZSRR 
Dobry – charakteryzuje przyczyny, przejawy i nast´pstwawielkiego kryzysu, zna rol´ Stanów Zjednoczonychw gospodarce Ewiatowej, omawia sytuacj´ wewn´trznaw pafstwie radzieckim w latach trzydziestych, zna poj´
cia: interwencjonizm pafstwowy, keynesizmBardzo dobry – charakteryzuje sytuacj´ na Ewiecie w la-
tach dwudziestych i trzydziestych XX w., omawia post´p techniczny, jaki dokona. si´ w latach 1918–1939,
umie opracowaç metaplan na temat sytuacji wewn´trznej w ZSRR w latach trzydziestychCelujacy – umie wykazaç znaczenie kolonializmu w Ewiatowej gospodarce 
4. Kryzysy europejskiego parlamentaryzmu 
– wskazanie na przyczyny za.amaniasi´ dotychczasowych sposobówrzadzenia w niektórych pafstwacheuropejskich; 
1. Faszyzm we W.oszech2. Nazizm w Niemczech3. Totalitaryzm i autorytaryzm 
– mapa politycznaEuropy w latach1919–1939– teksty eród.owelub opracowaniapopularnonaukowe 
– wyk.ad 
1/2* Dopuszczajacy – wie, kiedy i w jakich pafstwach narodzi.si´ nazizm i faszyzm, zna nazwiska Adolfa Hitlera i Benito MussoliniegoDostateczny – zna systemy sprawowania w.adzy przezfaszystów i nazistów oraz definiuje ustrój totalitarny,
umie wyjaEniç podstawowe poj´cia zwiazane z tematem, umie wskazaç na mapie politycznej Europy 


– przedstawienieokolicznoEci doj-
Ecia Hitlera do w.adzy; 
– wskazanie okolicznoEci i konsekwencji przej´cia w.adzyprzez faszystów weW.oszech 
– praca z mapa– praca z tekstem; 
– analiza SWOT. 
w okresie mi´dzywojennym granice Niemiec i W.ochok. 1933 r.
Dobry – umie wykazaç, ˝e systemy polityczne istniejacew latach trzydziestych w ZSRR, Niemczech i W.oszechmia.y charakter totalitarny, wyjaEnia pod.o˝e spo.eczne,
które umo˝liwi.o faszystom i nazistom dojEcie do w.adzyBardzo dobry – charakteryzuje systemy totalitarne, metody sprawowania w.adzy, polityki nazistów wobec °ydów, umie wyjaEniç poj´cia zwiazane z tematem, umieopracowaç analiz´ SWOT na temat totalitaryzmuCelujacy – dokonuje analizy porównawczej pafstw faszystowskich i komunistycznych na wybranych przyk.adach, okreEla obiektywizm eróde.5. Polityka pafstwtotalitarnych.
Geneza II wojnyEwiatowej 
– przedstawienierozwoju i charakterystyki ruchu faszystowskiego weW.oszech i nazistowskiegow Niemczech; 
– omówienie tworzenia bloków politycznych i militarnych w Ewiecie 
1. Mi´dzynarodówkaKomunistyczna2. Podbój Etiopiiprzez W.ochyi wojna domowaw Hiszpanii3. Powstanie osi Berlin–Rzym–Tokio4. Bezkrwawe podboje Niemiec hitlerowskich 
– mapa politycznaEuropy i Ewiataw latach1919–1939– teksty eród.owei opracowaniapopularnonaukowe 
– wyk.ad 
– praca z mapa– praca z tekstem– drzewko decyzyjne 
1/2*Dopuszczajacy – wie, ˝e w latach 1936–1939 toczy.a si´
w Hiszpanii wojna domowa, zna sojuszników obu walczacych stron, wie, czym by.a oE Rzym–Berlin–Tokio, znanajwa˝niejsze postanowienie konferencji w Monachium 
Dostateczny – charakteryzuje okolicznoEci przy.aczeniaAustrii do Niemiec i upadku Czechos.owacji, zna poj´
cia: Anschluss, konferencja w Monachium, protektoratCzech i Moraw 
Dobry – zna okolicznoEci powstania „osi”, przy.aczeniaAustrii do Niemiec i upadku Czechos.owacji, umie wskazaç na mapie politycznej Europy okresu mi´dzywojennego: Hiszpani´, Austri´, Czechos.owacj´
Bardzo dobry – charakteryzuje sytuacj´ mi´dzynarodowaprzed wybuchem II wojny Ewiatowej, opisuje aneksje terytorialne pafstw „osi”, zna dzia.alnoEç Kominternu,
umie opracowaç drzewko decyzyjne na temat: „Jaka decyzj´ powinny podjaç w.adze Czechos.owacji wobec postanowief konferencji w Monachium?”
Celujacy – charakteryzuje stanowiska polityczne w Euro-
pie wobec systemów totalitarnych oraz postawy spo.eczne wobec groeby wojny 


Lp. 
Temat 
jednostkilekcyjnej 
Cele kszta.cenia Zagadnienia Ârodki i metodydydaktyczne 
Czasrealizacji 
Proponowane kryteria oceny ucznia6. Kultura, sztukai nauka okresumi´dzywojennego 
– przedstawienierozwoju kultury,
nauki i sztukiw okresie mi´dzywojennym; 
– korelacja z j´zykiem polskim i wiedza o kulturze 
1. Nowe kierunkiw sztuce2. Kultura masowa3. Rozwój naukii upowszechnieniewynalazków4. Rozwój mediów– arkusz szaregopapieru 
– przygotowaneprzez uczniówmateria.y 
– podr´cznik 
– praca w grupach; praca zeeród.ami 
– prezentacja 
1/2*Dopuszczajacy – potrafi wymieniç najwa˝niejszych przedstawicieli nauki i sztuki omawianego okresuDostateczny – wymienia przedstawicieli nauki i sztukioraz ich dokonania, wymienia kierunki w sztuce mi´dzywojennejDobry – Charakteryzuje poszczególne kierunki w sztucei podaje ich przedstawicieli, zna najwa˝niejsze dokonania na polu naukiBardzo dobry – charakteryzuje przemiany zachodzacew nauce okresu mi´dzywojennego i podaje ich konsekwencje, wyciaga samodzielne wnioski i dokonuje oceny na podstawie dost´pnych eróde.Celujacy – Dostrzega zale˝noEci mi´dzy kultura i naukaa innymi dziedzinami ˝ycia spo.eczno-politycznego, swobodnie operuje nazwami kierunków w sztuce i filozofii7. Powtórzenie– Âwiat w latach1918–1939 
– utrwalenie i usystematyzowanie wiadomoEci uczniów 
1. System wersalskii waszyngtofski2. Sytuacja gospodarcza na Ewieciew okresie mi´dzywojennym3. Systemy totalitarne w Europie4. Kultura i naukadwudziestoleciami´dzywojennego 
– zestaw pytafprzygotowanychprzez nauczyciela– kolokwium 
18. Sprawdzian– Âwiat w latach1918–1939 
– sprawdzenie wiadomoEci i umiej´tnoEci uczniów 
– zestaw pytafprzygotowanychprzez nauczyciela (test) 
1 Dopuszczajacy – wed.ug przyj´tej przez nauczycielapunktacjiDostateczny – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacjiDobry – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacji 


Bardzo dobry – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacjiCelujacy – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacji9. Sprawa polskapodczas I wojnyEwiatowej. Odzyskanie niepodleg.oEci przez Polsk´ 
– zapoznanieuczniów ze sprawapolska podczasI wojny Ewiatowej,
przedstawienieudzia.u Polakóww walkach zbrojnych; 
– charakteryzowaniekoncepcji polskichpolityków na tematodzyskania niepodleg.oEci 
1. Sprawa polskapodczas I wojnyEwiatowej2. Powstanie w.adzcentralnych3. Walki o granicew latach1918–19194. Postanowieniatraktatu wersalskiego w sprawiepolskiej– mapa Polska 
1918–1919 
– teksty eród.owei opracowaniapopularnonaukowe 
...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin