III. Wynikowy plan nauczania Uwaga: Gwiazdka oznaczono tematy przewidziane do realizacji w zakresie rozszerzonym. Lp. Temat jednostkilekcyjnej Cele kszta.cenia Zagadnienia Ârodki i metodydydaktyczne Czasrealizacji Proponowane kryteria oceny ucznia1* Historiografiaw okresie mi´ dzywojennym – zapoznanie z kierunkami i problemami w historiografii okresumi´dzywojennego; – wskazanie najwybitniejszych historyków 1. Szko.a „Annales” 2. Historycy w pafstwach totalitarnych3. Polska nauka historyczna w dwudziestoleciu mi´ dzywojennym– wyk.ad – praca z podr´cznikiem – referatyuczniowskie 1*Dopuszczajacy – wymienia nazwiska najwybitniejszychhistoryków okresu mi´dzywojennegoDostateczny – zna nazwy szkó. historycznych, omawianiektóre z ich za.o˝ef, interpretuje z pomoca nauczyciela prosty tekst eród.owyDobry – potrafi wykazaç zale˝noEç nauki historycznej odw.adzy politycznej w pafstwach totalitarnych, analizujeteksty eród.oweBardzo dobry – potrafi wskazaç za.o˝enia szkó., np. „Annales”, wyjaEnia ich rol´ w kszta.towaniu wspó.czesnego wizerunku historiiCelujacy – poszerza wiedz´ o znajomoEç treEci (fragmentów) prac poszczególnych historyków omawianegookresu2. System wersalski. Mapa polityczna Europypo I wojnie Ewiatowej – zapoznanie z postanowieniamikonferencji pokojowej w Pary˝u, uk.adami waszyngtofskimi; – zapoznanie zezmianami na ma- pie politycznej Europy; – wskazanie przemian na Bliskimi Dalekim Wschodzie po I wojnieEwiatowej 1. System wersalskii jego funkcjonowanie2. Zmiany na mapiepolitycznej Europy3. Powstanie ZSRR4. Kryzys systemukolonialnego – mapa Europaprzed I wojnaEwiatowa i w okresie mi´dzywojennym – teksty eród.owelub opracowaniapopularnonaukowe – wyk.ad – „burza mózgów” – praca z mapa 1/2* Dopuszczajacy – wie, ˝e w latach 1919–1920 obradowa.a w Pary˝u konferencja pokojowa i wymienia jej najwa˝niejsze postanowienia (traktaty pokojowe) Dostateczny – zna poj´cia: konferencja pokojowa w Pary ˝u i system wersalski, umie wskazaç na mapie nowepafstwa, które wyodr´bni.y si´ po I wojnie Ewiatowej Dobry – charakteryzuje za.o˝enia systemu wersalskiegoi jego funkcjonowanie w praktyce, umie wyjaEniç, dlaczego powstanie nowych pafstw nie rozwiaza.o problemów narodowoEciowych w Europie. Bardzo dobry – opisuje funkcjonowanie systemu wersalskiego i waszyngtofskiego, zna poj´cia: plan Dawesai plan Younga, opisuje sytuacj´ wewn´trzna w pafstwieradzieckim w latach 1919–1934, rozwija skróty: ZSRR, Lp. Temat jednostkilekcyjnej Cele kszta.cenia Zagadnienia Ârodki i metodydydaktyczne Czasrealizacji Proponowane kryteria oceny uczniaOGPU, NKWD, NEP; charakteryzuje przemiany polityczne na Bliskim Wschodzie po I wojnie Ewiatowej. Celujacy – charakteryzuje problemy polityczne Europy, Azji i Ameryki po zakofczeniu I wojny Ewiatowej, przedstawia obraz powojennego spo.eczefstwa3. Âwiat w okresiemi´dzywojennym. Kryzys gospodarczy – przedstawienie sytuacji gospodarczejEwiata po I wojnieEwiatowej; – zapoznanie z konsekwencjami „czarnego czwartku”; – poinformowanieo sposobach przeciwdzia.ania skutkom wielkiego kryzysu 1. Post´p technicznyw latach1919–19392. Wielki kryzys gospodarczy3. ZSRR w latachtrzydziestych– mapa Âwiatw okresie mi´ dzywojennym– teksty eród.owelub literatura popularnonaukowa– wyk.ad – praca z mapa– praca z tekstem – metaplan 1/2*Dopuszczajacy – uczef wie, ˝e w latach 1929–1933 panowa. w gospodarce wielki kryzys gospodarczy, wymienia jego najwa˝niejsze cechyDostateczny – zna problematyk´ wielkiego kryzysu gospodarczego lat trzydziestych: przyczyny, czas trwania; umie wskazaç na mapie politycznej Ewiata w okresiemi´dzywojennym USA i ZSRR Dobry – charakteryzuje przyczyny, przejawy i nast´pstwawielkiego kryzysu, zna rol´ Stanów Zjednoczonychw gospodarce Ewiatowej, omawia sytuacj´ wewn´trznaw pafstwie radzieckim w latach trzydziestych, zna poj´ cia: interwencjonizm pafstwowy, keynesizmBardzo dobry – charakteryzuje sytuacj´ na Ewiecie w la- tach dwudziestych i trzydziestych XX w., omawia post´p techniczny, jaki dokona. si´ w latach 1918–1939, umie opracowaç metaplan na temat sytuacji wewn´trznej w ZSRR w latach trzydziestychCelujacy – umie wykazaç znaczenie kolonializmu w Ewiatowej gospodarce 4. Kryzysy europejskiego parlamentaryzmu – wskazanie na przyczyny za.amaniasi´ dotychczasowych sposobówrzadzenia w niektórych pafstwacheuropejskich; 1. Faszyzm we W.oszech2. Nazizm w Niemczech3. Totalitaryzm i autorytaryzm – mapa politycznaEuropy w latach1919–1939– teksty eród.owelub opracowaniapopularnonaukowe – wyk.ad 1/2* Dopuszczajacy – wie, kiedy i w jakich pafstwach narodzi.si´ nazizm i faszyzm, zna nazwiska Adolfa Hitlera i Benito MussoliniegoDostateczny – zna systemy sprawowania w.adzy przezfaszystów i nazistów oraz definiuje ustrój totalitarny, umie wyjaEniç podstawowe poj´cia zwiazane z tematem, umie wskazaç na mapie politycznej Europy – przedstawienieokolicznoEci doj- Ecia Hitlera do w.adzy; – wskazanie okolicznoEci i konsekwencji przej´cia w.adzyprzez faszystów weW.oszech – praca z mapa– praca z tekstem; – analiza SWOT. w okresie mi´dzywojennym granice Niemiec i W.ochok. 1933 r. Dobry – umie wykazaç, ˝e systemy polityczne istniejacew latach trzydziestych w ZSRR, Niemczech i W.oszechmia.y charakter totalitarny, wyjaEnia pod.o˝e spo.eczne, które umo˝liwi.o faszystom i nazistom dojEcie do w.adzyBardzo dobry – charakteryzuje systemy totalitarne, metody sprawowania w.adzy, polityki nazistów wobec °ydów, umie wyjaEniç poj´cia zwiazane z tematem, umieopracowaç analiz´ SWOT na temat totalitaryzmuCelujacy – dokonuje analizy porównawczej pafstw faszystowskich i komunistycznych na wybranych przyk.adach, okreEla obiektywizm eróde.5. Polityka pafstwtotalitarnych. Geneza II wojnyEwiatowej – przedstawienierozwoju i charakterystyki ruchu faszystowskiego weW.oszech i nazistowskiegow Niemczech; – omówienie tworzenia bloków politycznych i militarnych w Ewiecie 1. Mi´dzynarodówkaKomunistyczna2. Podbój Etiopiiprzez W.ochyi wojna domowaw Hiszpanii3. Powstanie osi Berlin–Rzym–Tokio4. Bezkrwawe podboje Niemiec hitlerowskich – mapa politycznaEuropy i Ewiataw latach1919–1939– teksty eród.owei opracowaniapopularnonaukowe – wyk.ad – praca z mapa– praca z tekstem– drzewko decyzyjne 1/2*Dopuszczajacy – wie, ˝e w latach 1936–1939 toczy.a si´ w Hiszpanii wojna domowa, zna sojuszników obu walczacych stron, wie, czym by.a oE Rzym–Berlin–Tokio, znanajwa˝niejsze postanowienie konferencji w Monachium Dostateczny – charakteryzuje okolicznoEci przy.aczeniaAustrii do Niemiec i upadku Czechos.owacji, zna poj´ cia: Anschluss, konferencja w Monachium, protektoratCzech i Moraw Dobry – zna okolicznoEci powstania „osi”, przy.aczeniaAustrii do Niemiec i upadku Czechos.owacji, umie wskazaç na mapie politycznej Europy okresu mi´dzywojennego: Hiszpani´, Austri´, Czechos.owacj´ Bardzo dobry – charakteryzuje sytuacj´ mi´dzynarodowaprzed wybuchem II wojny Ewiatowej, opisuje aneksje terytorialne pafstw „osi”, zna dzia.alnoEç Kominternu, umie opracowaç drzewko decyzyjne na temat: „Jaka decyzj´ powinny podjaç w.adze Czechos.owacji wobec postanowief konferencji w Monachium?” Celujacy – charakteryzuje stanowiska polityczne w Euro- pie wobec systemów totalitarnych oraz postawy spo.eczne wobec groeby wojny Lp. Temat jednostkilekcyjnej Cele kszta.cenia Zagadnienia Ârodki i metodydydaktyczne Czasrealizacji Proponowane kryteria oceny ucznia6. Kultura, sztukai nauka okresumi´dzywojennego – przedstawienierozwoju kultury, nauki i sztukiw okresie mi´dzywojennym; – korelacja z j´zykiem polskim i wiedza o kulturze 1. Nowe kierunkiw sztuce2. Kultura masowa3. Rozwój naukii upowszechnieniewynalazków4. Rozwój mediów– arkusz szaregopapieru – przygotowaneprzez uczniówmateria.y – podr´cznik – praca w grupach; praca zeeród.ami – prezentacja 1/2*Dopuszczajacy – potrafi wymieniç najwa˝niejszych przedstawicieli nauki i sztuki omawianego okresuDostateczny – wymienia przedstawicieli nauki i sztukioraz ich dokonania, wymienia kierunki w sztuce mi´dzywojennejDobry – Charakteryzuje poszczególne kierunki w sztucei podaje ich przedstawicieli, zna najwa˝niejsze dokonania na polu naukiBardzo dobry – charakteryzuje przemiany zachodzacew nauce okresu mi´dzywojennego i podaje ich konsekwencje, wyciaga samodzielne wnioski i dokonuje oceny na podstawie dost´pnych eróde.Celujacy – Dostrzega zale˝noEci mi´dzy kultura i naukaa innymi dziedzinami ˝ycia spo.eczno-politycznego, swobodnie operuje nazwami kierunków w sztuce i filozofii7. Powtórzenie– Âwiat w latach1918–1939 – utrwalenie i usystematyzowanie wiadomoEci uczniów 1. System wersalskii waszyngtofski2. Sytuacja gospodarcza na Ewieciew okresie mi´dzywojennym3. Systemy totalitarne w Europie4. Kultura i naukadwudziestoleciami´dzywojennego – zestaw pytafprzygotowanychprzez nauczyciela– kolokwium 18. Sprawdzian– Âwiat w latach1918–1939 – sprawdzenie wiadomoEci i umiej´tnoEci uczniów – zestaw pytafprzygotowanychprzez nauczyciela (test) 1 Dopuszczajacy – wed.ug przyj´tej przez nauczycielapunktacjiDostateczny – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacjiDobry – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacji Bardzo dobry – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacjiCelujacy – wed.ug przyj´tej przez nauczyciela punktacji9. Sprawa polskapodczas I wojnyEwiatowej. Odzyskanie niepodleg.oEci przez Polsk´ – zapoznanieuczniów ze sprawapolska podczasI wojny Ewiatowej, przedstawienieudzia.u Polakóww walkach zbrojnych; – charakteryzowaniekoncepcji polskichpolityków na tematodzyskania niepodleg.oEci 1. Sprawa polskapodczas I wojnyEwiatowej2. Powstanie w.adzcentralnych3. Walki o granicew latach1918–19194. Postanowieniatraktatu wersalskiego w sprawiepolskiej– mapa Polska 1918–1919 – teksty eród.owei opracowaniapopularnonaukowe ...
renja2