SCENARIUSZ ZAJĘCIA
OTWARTEGO DLA RODZICÓW
Z OBSZARU EDUKACJI
ROZWIJANIA MOWY I MYŚLENIA
Opracowanie i prowadzenie: mgr Dorota Bonawenturczak
Data: 30.11.2005r
Grupa wiekowa: 6 - latki
Temat zajęcia: ,,Co otrzymujemy z węgla? ” – zabawa dydaktyczna połączona ze słuchaniem wiersza M. Terlikowskiej pt.,, Węglowa rodzina’’
Cel ogólny: Zapoznanie dzieci z różnymi przedmiotami, które
powstały w wyniku przeróbki węgla.
Cele operacyjne:
Dzieci:
- wypowiadają się całymi zdaniami
- rozwiązują zagadkę słowną
- układają w całość pocięte obrazki
- uważnie słuchają wiersza
- wyodrębniają wśród różnych przedmiotów te, które powstały z węgla
- przeliczają bryły węgla w zakresie 7, podpisują właściwą cyfrą
- dostosowują kroki do muzyki ( marsz, bieg, podskoki)
Metody pracy: podająca, problemowa, praktyczna, aktywizująca
Formy pracy: indywidualna, zespołowa, z całą grupą
Pomoce: magnetofon, kasety z nagraniami, emblematy figur geometrycznych, pocięte obrazki przedstawiające pracę górników w kopalni, przedmioty, które zawierają węgiel ( świeczka, gumowa piłka, ołówek, proszek z apteki, plastikowy koszyk, gąbka ) i te w których nie ma węgla ( zeszyt, mleko, ciasto, ser.), kartoniki z cyframi (1-7), ilustracje przedstawiające różne ilości brył węgla na wagonikach, karty pracy, kredki, wiersz.
Lp.
Sytuacje
edukacyjne
Zadania
dla dzieci
Zakładany
efekt
Środki
dydaktyczne
1.
Zabawa ruchowo – rytmiczna
,, Marsz ze zmianą kierunku’’
Dzieci maszerują po obwodzie koła na umówione hasło ( klaśnięcie)
zmieniają kierunek
Prawidłowo reagują na umówiony sygnał
Kaseta magnetofonowa
z muzyką do marszu,
2.
3.
Praca w zespołach- układają pocięte obrazki kopalni w całość
Rozmowa z dziećmi o pracy górników
( utrwalenie wiadomości)
Dzieci dobierają się w zespoły na podstawie jednakowych figur geometrycznych i układają pocięte obrazki (7,8 części) w całość.
Omawiają treść obrazka, dokonują analizy i syntezy słuchowej wyrazu kopalnia ( odczytują globalnie wyraz kopalnia, dzielą
na sylaby, głoski)
Dzieci odpowiadają na pytania n- lki:
- gdzie pracują górnicy?
- co robią górnicy w kopalni?
- jakie narzędzia są potrzebne do wydobywania węgla?
Prawidłowo układają pocięty obrazek w całość
Prawidłowo całymi zdaniami odpowiadają na pytania n-lki.
Pocięte obrazki , napis kopalnia
4.
Rozwiązują zagadkę słowną o węglu, przypominają w oparciu o ilustracje historię powstawania węgla
Dzieci słuchają zagadki ,, Co to za skarb czarny górnik wydobywa, ogrzeje on nasze mieszkania, kiedy przyjdzie zima?’’
Prawidłowo rozwiązują zagadkę, potrafią opowiedzieć historię powstania węgla.
Zagadka, ilustracje o historii powstania węgla
5.
Zabawa ruchowo- naśladowcza
,, Górnicy jadą do kopalni’’
Dzieci ustawiają się w pociąg i poruszają się zgodnie z podanym przez
n-lkę rytmie. Następnie naśladują jazdę windą, rąbanie ściany węgla kilofem…)
Naśladują prawidłowo podane przez
n- lkę czynności.
6.
Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej
,, Węglowa rodzina’’ – analiza treści
Dzieci siedzą na dywanie i słuchają wiersza, następnie spośród
różnych przedmiotów wyodrębniają i nazywają te, które powstały w wyniku przeróbki węgla
Wyodrębniają właściwe przedmioty powstałe z węgla
Różne przedmioty ( świeca, gumowa piłka, zeszyt, ciasto, ser….)
7.
Przeliczanie brył węgla na wagonikach i dobieranie właściwych cyfr
Dzieci przeliczają na obrazkach bryły węgla na wagonikach i podpisują właściwymi liczbami
Potrafią prawidłowo przeliczyć bryły węgla i podpisać właściwą liczbą
Obrazki, kartoniki z cyframi (0-8)
8.
Samodzielne wykonywanie kart pracy
Dzieci przy stolikach wykonują karty pracy.
Prawidłowo wykonują kartę pracy
Karty pracy
9.
Taniec w parach ,, Grozika’’
Dzieci śpiewają i tańczą w parach
,, Grozik’’
Znają figury w tańcu
10.
Podsumowanie i ocena zajecia.
Aga7675