scenariusz_05_2007_wiosna_to_czy_zima.doc

(142 KB) Pobierz
Wiosna to czy zima

Wiosna to czy zima?

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

wyjaśnia zmiany w przyrodzie zachodzące w marcu,

czyta tekst, zastępując ilustracje odpowiednimi wyrazami,

komponuje pracę plastyczną, wykorzystując różne materiały i środki ekspresji,

współpracuje z partnerem w czasie wykonywania ćwiczenia,

uczestniczy w zabawach ruchowych.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 5/2007,

nagrania utworów muzycznych („Już w szkole” CD sześciolatka, semestr 2.), elementy z gumowej wycinanki, plastikowe rurki do napojów, kartki z wyrazami z tekstu, blok rysunkowy, tektura falista, bibuła, papierowe kółka o średnicy 2 cm, farby.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

Zabawa taneczna przy piosence Maszeruje wiosna (CD, nr 23).

Piosenka jest radosna, rytmiczna. Opis zabawy tanecznej znajduje się w Scenariuszach zajęć dziennych z sześciolatkami (część 3. s. 185186).

 

Rozmowa na temat zmian w przyrodzie w marcu.

• Wyjaśnienie nazwy miesiąca „marzec”: nazwę odziedziczyliśmy po Rzymianach i oznacza ona „miesiąc  Marsa”, bo w tym czasie planeta ta świeci najjaśniej.

Co przychodzi ci do głowy, gdy słyszysz słowo marzec?” – zabawa w skojarzenia. Nauczyciel zapisuje pomysły dzieci wokół nazwy miesiąca.

 

                                                          zimno                            miesiąc              przyroda

                                

przedwiośnie

bazie

                                       deszcz                                          MARZEC

 

zima                            wiosna                                                        słońce

                                                                                     

kwiaty

                                                         

śnieg                            ciepło                            ptaki

 

 

W marcu jak w garncu – ilustracja plastyczna przysłowia.

Uczniowie pracują w parach: kartkę z bloku składają na pół (dwaj uczniowie mają jedną kartkę), nakładają trochę farby, rozdmuchują wzdłuż zgięcia i odbijają na obu połówkach: powstanie zarys drzewa lub krzewu. Jeden uczeń w parze otrzymuje od nauczyciela elementy papierowe lub z pianki (dostępnej w sklepach papierniczych), symbolizujące zimę (śnieżynki, chmurki, bałwanka), drugi – wiosnę (zielone listki, kwiatki, słoneczko, krople deszczu). Obydwaj dmuchają na elementy z różną siłą i w ten sposób układają obrazki na dwóch połówkach kartki: zimowy i wiosenny. Na hasło: W marcu jak w garncu! – dmuchają w różnych kierunkach, tak by elementy się pomieszały (jak w marcowej, bardzo zmiennej pogodzie i jak warzywa w garnku z zupą jarzynową).

 

Rytmizacja wierszyka – czytanie rymowanki zgodnie ze wskazanym przez nauczyciela rytmem, np. w rytmie marsza, w rytmie biegu.

Marcowa pogoda zmienna jest.

To mróz, to śnieg, a czasem deszcz.

 

„Co czuł pierwiosnek? – scenka dramowa.

Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną i czyta powoli tekst, a dzieci naśladują czynności opisywane w tekście. Można wykorzystać melodie z CD sześciolatka (Muzyka, która leczy – nr 39; Muzyka relaksacyjna:Floral dance G. Zamfira – nr 40).

 

Jest ciemno, cicho spokojnie (dzieci skulone kucają)... Czuję muskające promyki słońca... Jest coraz cieplej... Jakaś siła podnosi mnie coraz wyżej i wyżej... Robi się jasno... Otwieram oczy, unoszę głowę, wyciągam ręce... Witam się ze słońcem, które mnie przyjemnie ogrzewa... Rozglądam się ciekawie dookoła... Słyszę śpiewające ptaki, szumiący wiaterek... Jest tak przyjemnie...

 

Po wyciszeniu muzyki dzieci odpowiadają na pytanie: Jaka niespodzianka mogła spotkać pierwiosnka?

 

Praca z tekstem opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej W marcu jak w garncu („Świerszczyk” s. 14–15).

Nauczyciel czyta słowa, a uczniowie obrazki.

Rozmowa na temat treści bajki inspirowana pytaniami: Co wiewiórka robiła w marcowy poranek? Z kim rozmawiała? Jak pierwiosnek zareagował na padający śnieg? Co powiedziała wiewiórka o marcowej pogodzie? Jak teraz rozumiesz przysłowie: W marcu jak w garncu?

Czytanie tekstu z podziałem na role (cztery osoby: narrator, wiewiórka, pierwiosnek, jeż).

Zabawa ruchowa przy muzyce – dzieci wybierają kartki z wyrazami z tekstu i przypinają je sobie do ubrań; w trakcie słuchania piosenki o wiośnie dobierają się w pary (lub większe grupy), tak by wyrazy do siebie pasowały.

Nauczyciel przygotowuje wcześniej karteczki z wyrazami z tekstu: rzeczownikami i określającymi je przymiotnikami (tyle wyrazów, ile jest dzieci w klasie). Zestaw wyrazów, np.: marcowy poranek, złote promyki, ruda wiewiórka, mały spacerek, mały kwiatek, marcowa pogoda (też: zmienna, okropna, paskudna), białe i mokre płatki, zdumiony pierwiosnek, bielutki i lodowaty śnieg, smakowite orzeszki, stare listki.

Nauczyciel czyta ponownie tekst, a dzieci sprawdzają trafność wyboru lub dopiero teraz stają obok osoby, która ma odpowiedni wyraz.

Zapisanie notatki w zeszytach: Mamy miesiąc marzec. Marcowa pogoda jest zmienna.

 

„Bazie – symbol przedwiośnia” – praca plastyczna.

Dzieci naklejają na niebieskich kartkach wazoniki wycięte z tektury falistej. Gałązki skręcają z pasków czarnej lub brązowej bibuły. Bazie wycinają z białego lub srebrnego papieru (wycinają kółeczka złożone na pół z zakładką, by przypominały owal). Mogą też pomalować wazonik farbami plakatowymi.

Wystawka prac i wspólne zaśpiewanie wiosennej piosenki, np. „Maszeruje wiosna”.

 

Bogusława Arkuszyńska


...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin