CO_POWINNI_WIEDZIEC_MALI_EKOLODZY.doc

(44 KB) Pobierz
„CO POWINNI WIEDZIEĆ MALI EKOLODZY”

„CO POWINNI WIEDZIEĆ MALI EKOLODZY”

KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ

 

 

Cele ogólne:

Ø     Opanowywanie elementów wiedzy przyrodniczo – ekologicznej

Ø     Kształtowanie czynnej postawy proekologicznej

Ø     Integrowanie się ze społecznością przedszkolną – umiejętność komunikowania się i współpracy

 

Cele szczegółowe:

 

Dziecko:

-   rozumie potrzebę segregacji śmieci

-   wie jak oznaczone są pojemniki do segregacji odpadów

-    wie co należy robić ze zużytymi bateriami

-    potrafi wymienić miejsca, instytucje, w których używane są baterie

-         rozpoznaje i nazywa wybrane znaki ekologiczne

-         wie, co to jest akcja „sprzątanie świata”, rozumie jej sens

-         rozwiązuje zagadki słowne i słuchowe

-         przedstawia uczucia radości i smutku w sposób niewerbalny

-         zna nazwy ptaków zwiastujących wiosnę

-         potrafi wymienić cechy charakterystyczne danej pory roku oraz wybrać właściwe symbole z nią związane

-         rozpoznaje owoc i nazywa drzewo z którego on pochodzi

-         potrafi wymienić, które można spotkać w lesie

-         odwzorowuje liczebność zbioru

 

 

Metody:

-         słowne

-         czynne

-         oglądowe

 

Formy:

-         z cała grupą

-         indywidualne

-         zespołowe

 

POMOCE:

Kostka do gry z oczkami od 1 – 6, kostka do gry oznaczona kolorami, klocki drewniane, mini – pojemniki na odpady / w oznaczonych kolorach/, obrazki symbolizujące różne odpady, loteryjka obrazkowa- „Cztery pory roku”

PRZEBIEG:

 

I Powitanie gości -  pracowników Związku Komunalnego Gmin Ziemi

  Lubartowskiej

 

Na powitanie naszych gości niech pomachają ręką wszystkie dzieci, które:

-         mają niebieskie oczy,

-         kochają przyrodę,

-         cieszą się, że już się zbliża wiosna

 

II Propozycje zadań

 

N- lka   - Czy ktoś z was wie co to jest ekologia?

 

Ekologia – to nauka, która uczy, jak dbać o środowisko i jak postępować, aby przyroda była piękna, zdrowa i długo nam służyła.

 

Wy jesteście takimi małymi ekologami ponieważ zbieracie zużyte baterie i w ten sposób chronicie Ziemię przed zaśmiecaniem i szkodliwymi substancjami.

 

KTO WIĘCEJ ZBIERZE BATERII - / klocków/?

 

Dzieci siedzą w kole, kolejno rzucają kostką do gry. Po wyrzuceniu pewnej ilości oczek dziecko bierze taką samą ilość klocków ile wskazała kostka i wrzuca je do pojemnika. Wygrywa ta grupa, która zebrała większą ilość klocków.

 

1.     W jakich miejscach, instytucjach używane są baterie?

2.     Co robisz ze zużytymi bateriami?

3.     Czego nie wolno robić z bateriami?

 

DO KTÓREGO POJEMNIKA WRZUCISZ TE ŚMIECIE?

 

Zadaniem dzieci jest posegregowanie obrazków przedstawiających różne odpady, np. baterie, butelki, puszki, liście,itp.

 

Odpady

organiczne

 

Papier

makulatura

 

Szkło

białe

 

Szkło

kolorowe

 

Metal

puszki

 

baterie

 

Zapoznanie dzieci z pojęciami

1.     Co to jest odzysk?

2.     Co to jest recykling?

 

Odzysk – działanie polegające na ponownym wykorzystaniu odpadów bez

                 stwarzania zagrożenia dla środowiska.

 

Recykling – działanie polegające na przetworzeniu odpadów celem ponownego

                     wykorzystania materiału, z którego zostały wyprodukowane, bez

                     stwarzania zagrożenia dla środowiska.

 

CZY ZNASZ TE ZNAKI  EKOLOGICZNE?

 

Prezentacja multimedialna – pokaz znaków przez pracowników ZKGZL

 

KOLOROWA ZGADUJ – ZGADULA

 

Kolorowa kostka do gry – dzieci rzucając losują jednocześnie pytanie z danego

Zestawu.

 

 

1.     Co zanieczyszcza powietrze? Jak można temu przeciwdziałać?

2.     Co to jest akcja „Sprzątanie Świata”?

3.     Gdzie należy wrzucać śmiecie?

4.     Jakie kolory mają pojemniki do segregacji śmieci

5.     Przedstaw miną, gestem „drzewo smutne” i „drzewo wesołe”. Jak

Myślisz dlaczego drzewo jest smutne?

6.     Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?

 

 

1.     Zagadka słuchowa / odgłosy ptaków/

Z Jakimi zwierzętami kojarzą ci się te odgłosy? Wymień nazwy znanych ci ptaków, które zwiastują wiosnę.

 

2.     Zagadka – Służy do picia, służy do mycia

                       Bez niej na Ziemi nie byłoby życia.

 

     W jaki sposób ty możesz oszczędzać wodę?

 

3. Zagadka – Sosnowy, dębowy, stary lub młody

                    rosną w nim grzyby, rosną jagody.

 

Wymień jakie zwierzęta można spotkać w lesie?

 

3.     Zagadka -  Przez całą zimę słodko śpi,

                       a słodko dlatego, że miód mu się śni.

 

Jak nazywa się legowisko niedźwiedzia?

 

4.     Zagadka – Nadchodzi po zimie, znasz dobrze jej imię.

                       Kroczy w kwiatów pąkach i promieni słonka.

 

Po czy poznajesz, że zbliża się wiosna?

 

5.     Zagadka – Jest ich dużo w lesie, w parku, w parku trochę mniej.

                       Rosną też na twoim osiedlu i blisko przedszkola.

 

Czy drzewa są potrzebne? Dlaczego?

 

 

 

1.     Loteryjka obrazkowa – Powiedz jaką porę roku przedstawia obrazek? Wybierz symbole pasujące do tego obrazka /4x

 

2.     Drzewa i ich owoce – ułóż układankę, powiedz jak nazywa się ten owoc i z jakiego drzewa pochodzi? /4x

 

 

III EWALUACJA

 

Na zakończenie spotkania każde dziecko otrzymuje rysunek ekoludka. Koloruje  go i narysowanym uśmiechem zaznacza, czy  zabawa  mu się podobała, czy nie.

 

 

 

 

                                                       Opracowała: mgr Małgorzata Zbiciak

                                                    Przedszkole Miejskie Nr 4 w Lubartowie

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin