„CO POWINNI WIEDZIEĆ MALI EKOLODZY”
KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ
Cele ogólne:
Ø Opanowywanie elementów wiedzy przyrodniczo – ekologicznej
Ø Kształtowanie czynnej postawy proekologicznej
Ø Integrowanie się ze społecznością przedszkolną – umiejętność komunikowania się i współpracy
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozumie potrzebę segregacji śmieci
- wie jak oznaczone są pojemniki do segregacji odpadów
- wie co należy robić ze zużytymi bateriami
- potrafi wymienić miejsca, instytucje, w których używane są baterie
- rozpoznaje i nazywa wybrane znaki ekologiczne
- wie, co to jest akcja „sprzątanie świata”, rozumie jej sens
- rozwiązuje zagadki słowne i słuchowe
- przedstawia uczucia radości i smutku w sposób niewerbalny
- zna nazwy ptaków zwiastujących wiosnę
- potrafi wymienić cechy charakterystyczne danej pory roku oraz wybrać właściwe symbole z nią związane
- rozpoznaje owoc i nazywa drzewo z którego on pochodzi
- potrafi wymienić, które można spotkać w lesie
- odwzorowuje liczebność zbioru
Metody:
- słowne
- czynne
- oglądowe
Formy:
- z cała grupą
- indywidualne
- zespołowe
POMOCE:
Kostka do gry z oczkami od 1 – 6, kostka do gry oznaczona kolorami, klocki drewniane, mini – pojemniki na odpady / w oznaczonych kolorach/, obrazki symbolizujące różne odpady, loteryjka obrazkowa- „Cztery pory roku”
PRZEBIEG:
I Powitanie gości - pracowników Związku Komunalnego Gmin Ziemi
Lubartowskiej
Na powitanie naszych gości niech pomachają ręką wszystkie dzieci, które:
- mają niebieskie oczy,
- kochają przyrodę,
- cieszą się, że już się zbliża wiosna
II Propozycje zadań
N- lka - Czy ktoś z was wie co to jest ekologia?
Ekologia – to nauka, która uczy, jak dbać o środowisko i jak postępować, aby przyroda była piękna, zdrowa i długo nam służyła.
Wy jesteście takimi małymi ekologami ponieważ zbieracie zużyte baterie i w ten sposób chronicie Ziemię przed zaśmiecaniem i szkodliwymi substancjami.
KTO WIĘCEJ ZBIERZE BATERII - / klocków/?
Dzieci siedzą w kole, kolejno rzucają kostką do gry. Po wyrzuceniu pewnej ilości oczek dziecko bierze taką samą ilość klocków ile wskazała kostka i wrzuca je do pojemnika. Wygrywa ta grupa, która zebrała większą ilość klocków.
1. W jakich miejscach, instytucjach używane są baterie?
2. Co robisz ze zużytymi bateriami?
3. Czego nie wolno robić z bateriami?
DO KTÓREGO POJEMNIKA WRZUCISZ TE ŚMIECIE?
Zadaniem dzieci jest posegregowanie obrazków przedstawiających różne odpady, np. baterie, butelki, puszki, liście,itp.
Odpady
organiczne
Papier
makulatura
Szkło
białe
kolorowe
Metal
puszki
baterie
1. Co to jest odzysk?
2. Co to jest recykling?
Odzysk – działanie polegające na ponownym wykorzystaniu odpadów bez
stwarzania zagrożenia dla środowiska.
Recykling – działanie polegające na przetworzeniu odpadów celem ponownego
wykorzystania materiału, z którego zostały wyprodukowane, bez
CZY ZNASZ TE ZNAKI EKOLOGICZNE?
Zestawu.
1. Co zanieczyszcza powietrze? Jak można temu przeciwdziałać?
2. Co to jest akcja „Sprzątanie Świata”?
3. Gdzie należy wrzucać śmiecie?
4. Jakie kolory mają pojemniki do segregacji śmieci
5. Przedstaw miną, gestem „drzewo smutne” i „drzewo wesołe”. Jak
Myślisz dlaczego drzewo jest smutne?
6. Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
1. Zagadka słuchowa / odgłosy ptaków/
Z Jakimi zwierzętami kojarzą ci się te odgłosy? Wymień nazwy znanych ci ptaków, które zwiastują wiosnę.
2. Zagadka – Służy do picia, służy do mycia
Bez niej na Ziemi nie byłoby życia.
W jaki sposób ty możesz oszczędzać wodę?
3. Zagadka – Sosnowy, dębowy, stary lub młody
rosną w nim grzyby, rosną jagody.
Wymień jakie zwierzęta można spotkać w lesie?
3. Zagadka - Przez całą zimę słodko śpi,
a słodko dlatego, że miód mu się śni.
Jak nazywa się legowisko niedźwiedzia?
4. Zagadka – Nadchodzi po zimie, znasz dobrze jej imię.
Kroczy w kwiatów pąkach i promieni słonka.
Po czy poznajesz, że zbliża się wiosna?
5. Zagadka – Jest ich dużo w lesie, w parku, w parku trochę mniej.
Rosną też na twoim osiedlu i blisko przedszkola.
Czy drzewa są potrzebne? Dlaczego?
1. Loteryjka obrazkowa – Powiedz jaką porę roku przedstawia obrazek? Wybierz symbole pasujące do tego obrazka /4x
2. Drzewa i ich owoce – ułóż układankę, powiedz jak nazywa się ten owoc i z jakiego drzewa pochodzi? /4x
Na zakończenie spotkania każde dziecko otrzymuje rysunek ekoludka. Koloruje go i narysowanym uśmiechem zaznacza, czy zabawa mu się podobała, czy nie.
Opracowała: mgr Małgorzata Zbiciak
Przedszkole Miejskie Nr 4 w Lubartowie
Madziek25