BARTYZEL_ HENRYK VIII.pdf

(163 KB) Pobierz
BARTYZEL HENRYK VIII
Jacek Bartyzel
Król Henryk VIII Williama Shakespeare`a
czyli
Sherlock Holmes na tropie "papisty"
Wyniki studiów kilku już pokoleń badaczy twórczości Williama
Shakespeare`a1 przynoszą coraz to nowe i mocniejsze argumenty
na rzecz tezy o katolicyzmie tajemniczego poety ze Stratfordu oraz
świata przedstawionego w jego dziełach. Nie kusząc się w tym
miejscu o sumaryczne zebranie, tym bardziej zaś wzbogacenie, tych
argumentów i ich weryfikację w świetle całości dzieła poety oraz
dającej się ustalić wiedzy o jego życiu, stawiamy sobie zadanie
skromniejsze, ale za to będące szczególnym wyzwaniem:
naświetlenie tej kwestii w oparciu o analizę jednego tylko utworu,
który na pierwszy rzut oka może dostarczać najpoważniejszych
kontrargumentów samym już wyborem tytułowego bohatera -
człowieka i władcy, którego decyzje uczyniły właśnie ów problem
"problematycznym" nie tylko dla miłośników Szekspira, ale też dla
egzystencjalnych losów wszystkich jego, i jego następców,
poddanych.
The Famous History of the Life of the King Henry the Eighth -
dramat tytułowany potocznie zazwyczaj w skrócie Król Henryk VIII
lub nawet Henryk VIII - to prawdopodobnie2 najpóźniejsze dzieło
Szekspira, napisane zapewne w marcu lub kwietniu 1613 r. Miało
ono uświetnić dziesiątą rocznicę koronacji Jakuba I - pierwszego
Stuarta na tronie angielskim3, panującego w Szkocji pod imieniem
Jakuba VI nominalnie już od 1567, a realnie od 1583 r. Być może
dodatkową okazją były uroczystości ślubne córki Jakuba - Elżbiety,
która w tym samym roku wyszła za mąż za Fryderyka, księcia
Palatynatu.
Nie wiadomo dokładnie, kiedy odbyła się prapremiera Henryka
VIII, znamy za to dobrze przebieg jednego z pierwszych zapewne
przedstawień w teatrze "The Globe" 29 czerwca 1613 r. Tradycja
głosi, że Szekspir osobiście prowadził próby, dając m.in. wskazówki
Johnowi Lowine`owi, grającemu króla. Wspomniane wyżej
okoliczności rangi państwowej miały z pewnością wpływ na
przygotowywanie inscenizacji ze szczególnym przepychem: rycerze
Orderu Podwiązki zgodzili się wziąć udział w orszaku
koronacyjnym Anny Bullen (Boleyn) w strojach ceremonialnych,
dla postaci sztuki Richard Burbage wypożyczył oryginalne kostiumy
dworskie, a "efektem specjalnym" miała być salwa z prawdziwych
moździerzy, witająca przybycie króla na ucztę do kardynała
Wolseya. Właśnie ten efekt stał się przyczyną katastrofy, gdyż
pocisk - a właściwie kawałek papieru, używanego do zatykania
patronów, nie spalony w powietrzu - który upadł na słomiany dach
trzeciego piętra, spowodował pożar. Budynek "The Globe" spłonął
doszczętnie w ciągu jednej godziny, choć na szczęście obyło się bez
ofiar w ludziach. Wprawdzie już rok później został on odbudowany
(i pokryty dachówką zamiast słomy), ale nic nie wiadomo, aby
kiedykolwiek jeszcze Szekspir się w nim zjawił.
Kwestia autorstwa
Henryk VIII należy do tych utworów Szekspira, których autorstwo
bywa kwestionowane nie tylko przez "antystratfordczyków",
powątpiewających, by niskiego pochodzenia i słabo wykształcony
(jeśli nie wręcz "analfabeta") prowincjusz ze Stratfordu mógł być
autorem największych dzieł dramaturgii światowej. W tym
wypadku inicjatorem sporu był krytyk James Spedding, który w
1850 r. wystąpił z tezą, iż współautorem Henryka VIII jest młodszy
rywal Szekspira - John Fletcher, który właśnie w 1613 r. zakończył
był kilkuletnią współpracę dramatopisarską z Francisem
Beaumontem. Do tego samego wniosku doszedł, w tym samym
czasie, Samuel Hickson, a obu dyskutantów poparł wkrótce
późnoromantyczny poeta Alfred Tennyson, który nawet dokonał
podziału sztuki na partie napisane, jego zdaniem, przez jednego
bądź przez drugiego pisarza. W układzie Tennysona Szekspir jest
"odpowiedzialny" tylko za dwie pierwsze sceny aktu I, trzecią i
czwartą scenę aktu II, wiersze od 1 do 203 pierwszej sceny aktu IV i
pierwszą scenę aktu V. Tym samym, Tennyson odmówił
Szekspirowi autorstwa dwóch (prócz mowy obrończej królowej
Katarzyny) najbardziej znanych i cenionych fragmentów dramatu:
pożegnania Wolseya z własną wielkością i rad dawanych przezeń
Cromwellowi.
Przeciwnicy - przynajmniej wyłącznego - autorstwa Szekspira,
nazywani "dezyntegratorami", przyjmują na ogół, z niewielkimi
wariantami, podział Tennysona. Jednym z nich jest cieszący się
autorytetem wybitnego znawcy twórczości Szekspira - E.M.W.
Tillyard, który konsekwentnie nie włączył tego dzieła do swojej
antologii Shakespeare`s History Plays, uzasadniając to następująco:
"Pominąłem Henryka VIII, ponieważ nie jestem przekonany, że
Shakespeare napisał go w całości", gdyż w dziele tym różnice
stylistyczne występują między całymi scenami"4.
Prócz argumentów wyprowadzanych z analizy stylu oraz
kompozycji dramatu za tezą o co najmniej współautorstwie kogoś
innego przemawiają pewne względy natury psychologicznej: w 1611
r. Szekspir zerwał albowiem z pisaniem dramatów i ze sceną oraz
powrócił do Stratfordu. Jego ostatni napisany przed tym
wydarzeniem dramat - tragikomedia Burza całkowicie zasadnie
może być, i powszechnie jest, interpretowana jako świadome
pożegnanie się autora z teatrem. Niespodziewany powrót dwa lata
później, i to na domiar w gatunku już wówczas niemodnym, wydaje
się decyzją dziwną i niekonsekwentną; z drugiej strony, można to
tłumaczyć specjalnymi okolicznościami, tj. "zamówieniem
rządowym" z okazji rocznicy koronacji, będącym "propozycją nie
do odrzucenia".
Za autorstwem samego Szekspira przemawia natomiast fakt, iż
Henryk VIII ukazał się w jego Folio z 1623 r., i nikt z żyjących
dramaturgów - a przede wszystkim sam Fletcher - nie protestował
przeciwko tej atrybucji. A contrario, współautorstwo obu
dramaturgów Dwóch szlachetnych krewnych zostało skrupulatnie
poświadczone kartą tytułową wydania tej sztuki z 1634 r. Ważnym
argumentem stylistycznym za autorstwem Szekspira jest z kolei
podobieństwo sceny spotkania (i natychmiastowego zrodzenia się
uczuć obojga) Henryka z Anną podczas tańca na uczcie u Wolseya
do okoliczności i nastroju spotkania się Romea z Julią. Wszystko to
sprawia, że wielu szekspirologów sceptycznie przyjmuje
argumentację zapoczątkowaną przez Speddinga, a pośród nich
m.in. wydawca The Arden Shakespeare - R.A. Foakes, który uważa
że Fletcher jest co najwyżej autorem jednej lub dwóch scen.
Referujący wszystkie prawdopodobne warianty autorstwa bądź
współautorstwa Henryka VIII Henryk Zbierski przypomina, iż
współpraca dramaturgów w tej epoce i miejscu była zjawiskiem tak
nagminnym, że dziwić powinno raczej to, iż Szekspir tak długo w
tym nie uczestniczył. Jego zdaniem, można zatem przyjąć udział
Fletchera w pisaniu Henryka VIII, choćby z powodu "dogorywania"
talentu autora Hamleta czy osłabienia jego zdrowia, ale "jedynie
jako bardzo prawdopodobną hipotezę, a ponieważ opiera się ona na
bardzo w gruncie rzeczy nieznacznych różnicach wersyfikacji i
obrazowania u obu autorów, spór, bez względu na rozróżnienie,
staje się nieistotny z punktu widzenia wartościowania całej sztuki
pod kątem stylu"5. Skądinąd, według Zbierskiego, "bez Henryka
VIII wielkość Shakespeare`a niewiele by ucierpiała"6 - i pogląd ten
jest, jak się zdaje, prawie powszechny.
Mówiąc krótko, sprawa autorstwa dramatu daleka jest wciąż od
przesądzenia, i musimy zadowolić się stwierdzeniem, że skoro
Henryk VIII ukazał się w Folio, to wchodzi on do oficjalnego
kanonu dzieł Szekspira.
Historyczność dramatu
Henryk VIII należy do gatunku nazwanego przez krytykę
XIX-wieczną "kroniką dramatyczną" (Chronicle Play), albo "sztuką
historyczną", jednak sam Szekspir, jak i współcześni mu, nazywał
go krótko "historią" (History). W teatrze elżbietańskim Histories
cieszyły się znaczną popularnością od lat 80. XVI wieku aż do
przełomu stuleci; również wszystkie "historie" Szekspira - właśnie z
wyjątkiem Henryka VIII - zostały napisane i wystawione w
ośmioleciu 1591-1599. Potem Histories wyszły z mody, by na krótko
wrócić do łask publiczności pod koniec okresu karolińskiego, tj. w
latach 30. XVII wieku.
"Historia" vel "kronika dramatyczna" to gatunek trudny do
zdefiniowania i wymykający się klasycznym definicjom - nawet nie
"pośredni", jak tragikomedia. Zawiera on zarówno elementy
tragediowe, jak i komediowe: wszakże najsłynniejsza postać
komiczna Szekspira - Falstaff, powołana została do życia w
Henryku IV. Powszechnie przyjmuje się, iż "historia" wywodzi się z
moralitetu, wskazując na Króla Jana (King John) Johna Bale`a z 1547
Zgłoś jeśli naruszono regulamin