kurs-usability-1.2.pdf

(2397 KB) Pobierz
kurs-usability-94
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.webusability.pl
1
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW
WERSJA ROZWOJOWA 1.2
Informacje o prawach autorskich:
Autorem dokumentu oraz właĻcicielem praw autorskich jest Tomasz Karwatka. TreĻę dokumentu nie moŇe byę
wykorzystywana ani przetwarzana bez zgody autora.
Wszystkie wykorzystane ilustracje sĢ własnoĻciĢ ich autorów i zostały uŇyte jedynie w celach edukacyjnych.
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.webusability.pl
2
Spis tre Ļ ci
Spis tre Ļ ci ...............................................................................................................................2
Wst ħ p.......................................................................................................................................5
Kurs polecam........................................................................................................................5
CzytajĢc kurs nauczysz siħ...................................................................................................5
Wprowadzenie ........................................................................................................................6
Usability jako budowanie ergonomicznych i intuicyjnych w obsłudze serwisów. ..................6
Guru usability i Ņródła wiedzy. NajwaŇniejsze ksiĢŇki i serwisy WWW. ...............................6
OkreĻlenie kluczowych celów usability. ................................................................................7
Jak przeliczyę usability na gotówkħ i pozyskaę budŇet na zwiħkszanie usability serwisu. ...7
Wprowadzenie / Case.............................................................................................................8
Najwa Ň niejsze wytyczne. .......................................................................................................9
Niepisane standardy Internetu..............................................................................................9
Case..................................................................................................................................9
Konwencje w Internecie. ..................................................................................................9
Analiza i pisanie konstruktywnych komunikatów. .................................................................9
Case................................................................................................................................10
Efektywne linki. ...................................................................................................................11
Podstawy nawigacji. ...........................................................................................................11
Dlaczego w Sieci nawiguje siħ trudniej. ..........................................................................11
Główne zadania nawigacji...............................................................................................11
Projektowanie nawigacji. ...................................................................................................13
Stała nawigacja. ..............................................................................................................13
Menu narzħdziowe. .........................................................................................................13
Punkty startowe...............................................................................................................14
Strona główna. ................................................................................................................15
JesteĻ tutaj. .....................................................................................................................15
Problemy z rozwijanym menu. ........................................................................................16
ĺcieŇka nawigacyjna (ĻcieŇka powrotu, ĻcieŇka okruszków)..........................................17
Struktura serwisu. ...............................................................................................................18
Intuicyjna struktura serwisu.............................................................................................18
Case................................................................................................................................18
Projektowanie wyszukiwarki. ..............................................................................................19
Intuicyjna wyszukiwarka..................................................................................................19
Architektura informacji. .......................................................................................................20
Dobra architektura informacji. .........................................................................................20
Nazwa pod-strony: ..........................................................................................................20
Budowa typowej strony.......................................................................................................21
Test Kruga. .........................................................................................................................22
Case................................................................................................................................22
Efektywno Ļę serwisów korporacyjnych. ...........................................................................23
Analiza wybranych serwisów korporacyjnych, opracowanie propozycji ulepszeı. .............23
Case................................................................................................................................23
Projektowanie i badanie strony głównej serwisu korporacyjnego. ......................................27
Case................................................................................................................................27
Co musi znaleŅę siħ na stronie głównej. .........................................................................29
Jakie problemy napotkasz projektujĢc stronħ głównĢ.....................................................29
Na jakie pytania musi odpowiadaę strona główna. .........................................................30
Jak przekazaę cel witryny odwiedzajĢcemu....................................................................30
Zwiħkszanie iloĻci informacji. ..........................................................................................30
Efekty najazdu.................................................................................................................31
Projektowanie ĻcieŇek nawigacyjnych................................................................................32
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.webusability.pl
3
Efektywne pisanie dla Internetu..........................................................................................33
Skuteczny w Internecie tekst...........................................................................................33
Budowanie zaufania do serwisu. ........................................................................................33
Jak pogodzię multimedia i Flash z wytycznymi usability?...................................................35
Reklama i marketing a usability. Zjawisko banner-blindness. ............................................36
Efektywno Ļę w eCommerce. ...............................................................................................37
Usability w systemie eCommerce. ......................................................................................37
Co decyduje o sukcesie eCommerce - Barnes&Noble VS Amazon, Empik VS Merlin. ....37
Sukces Amazon. .............................................................................................................37
Sukces Merlin..................................................................................................................37
Czynniki sukcesu e-commerce. ......................................................................................38
Metody pomiaru efektywnoĻci eCommerce. Współczynnik porzuceı koszyka. .................38
Minimalizacja współczynnika porzuceı koszyka. ...............................................................39
Zwiħkszamy usability katalogu produktów, koszyka i procesu zamawiania. ......................40
Dobre przykłady ..............................................................................................................40
Budujemy zaufanie uŇytkowników do sklepu......................................................................45
Symulacja wpływu usability na zyski sklepu internetowego. ..............................................45
Dost ħ pno Ļę ...........................................................................................................................46
Kto i kiedy dyskryminuje klientów .......................................................................................46
Grupy uŇytkowników oczekujĢce pomocy.......................................................................46
DostħpnoĻę jako inicjatywa .............................................................................................46
Podstawy prawne............................................................................................................47
Główne zasady................................................................................................................47
Jak z serwisu korzystajĢ osoby niewidome ........................................................................50
Poznajemy oprogramowanie typu screen-reader dla uŇytkowników niewidomych. ...........50
Case................................................................................................................................50
Case................................................................................................................................51
Testujemy dostħpnoĻę serwisu dla niepełnosprawnych .....................................................52
Case................................................................................................................................52
Testujemy serwis WWW na róŇnych platformach ..............................................................53
Case................................................................................................................................53
Case................................................................................................................................54
Case................................................................................................................................55
Kanały RSS jako nowy Ļrodek komunikacji........................................................................55
Badanie usability..................................................................................................................56
Typy badaı usability ...........................................................................................................56
Testy funkcjonalnoĻci a testy grupowe ...........................................................................56
Testowanie......................................................................................................................56
Niektóre metody i narzħdzia badawcze .............................................................................56
Ocena heurystyczna .......................................................................................................56
Sortowanie kart ...............................................................................................................56
Analiza KLM ....................................................................................................................56
Badania eye-tracking ......................................................................................................57
Badania user-experience ................................................................................................57
Badanie usability / Projektowanie badania user-experience ..........................................58
Ilu uŇytkowników powinno braę udział w testach? ..........................................................58
Kogo i jak rekrutowaę do testów? ..................................................................................58
Typy testów user-experience ..........................................................................................58
Jak testowaę? .................................................................................................................58
ĺrodki techniczne podczas badania user-experience.....................................................58
Projektowanie zgodne z usability .......................................................................................59
Etapy analizy usability w harmonogramie i budŇecie projektu............................................59
Proces tworzenia serwisu ...............................................................................................59
Zespół .............................................................................................................................60
Projektowanie struktury serwisu. ........................................................................................60
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.webusability.pl
4
Case................................................................................................................................60
Projektowanie makiet funkcjonalnych strony głównej. ........................................................61
Case................................................................................................................................61
Projektowanie makiet funkcjonalnych kluczowych pod-stron. ............................................62
Case................................................................................................................................62
Poprawa jakoĻci serwisów WWW. Formułowanie zasad QA. ............................................63
Automatyzacja testów QA...................................................................................................63
Case................................................................................................................................63
Współpraca z agencjĢ interaktywnĢ. Jak formułowaę swoje oczekiwania. ........................66
Zał Ģ czniki. .............................................................................................................................67
Top Ten Web Design Mistakes of 2005 .............................................................................67
Kliencie, czego masz prawo wymagaę od agencji interaktywnej........................................68
Literatura...............................................................................................................................70
Polecam.................................................................................................................................70
Szczególn Ģ pomoc w promowaniu i tworzeniu kursu odgrywaj Ģ ....................................70
Efektywne i intuicyjne serwisy WWW | www.webusability.pl
5
Wst ħ p
Czy zastanawialiĻcie siħ co decyduje o powodzeniu serwisów WWW? Co sprawia, Ňe
uŇytkownicy chħtniej przebywajĢ na niektórych stronach? W głównej mierze decyduje o tym
usability, zwane teŇ uŇytecznoĻciĢ. W kursie pokazujħ jak budowaę intuicyjne w obsłudze
serwisy i udowadniam jak wielki wpływ ma uŇytecznoĻę na finalny sukces kaŇdego
interaktywnego projektu.
Forma kursu ma ułatwię szybkie zapoznanie siħ z nim. WiħkszoĻę informacji została podana
w skondensowanej formie dziħki czemu moŇesz zapoznaę siħ z tymi elementami, które
Ciebie najbardziej interesujĢ, bez koniecznoĻci czytania całoĻci. Nawet przeczytanie całoĻci
nie zajmie Ci wiħcej niŇ 2 godziny.
Wst ħ p / Kurs polecam
Osobom zwiĢzanym z marketingiem, reklamĢ i PR, wszystkim którzy wykorzystujĢ Internet
do komunikacji ze swymi klientami, dziennikarzami i otoczeniem biznesowym. Kurs ten
szczególnĢ wartoĻę ma takŇe dla osób planujĢcych lub prowadzĢcych działalnoĻę handlowĢ
w Sieci.
Tomasz Karwatka jest autorem serwisu http://www.webusability.pl i pracownikiem agencji
interaktywnej Janmedia ( http://www.janmedia.pl ).
Wst ħ p / Czytaj Ģ c kurs nauczysz si ħ
·
Co decyduje o efektywnoĻci serwisu WWW.
·
Jak prowadzię analizħ usability i oceniaę intuicyjnoĻę serwisu?
·
Jak skutecznie docieraę do klientów, mediów i otoczenia biznesowego poprzez
efektywny serwis korporacyjny.
·
Jak zwiħkszaę efektywnoĻę systemów eCommerce.
·
Co to jest współczynnik porzuceı koszyka i jak moŇna go zmniejszaę.
·
Czym sĢ testy user-experience i jak je prowadzię.
·
Jak projektowaę uŇyteczne serwisy WWW i współpracowaę z agencjĢ interaktywnĢ.
Wst ħ p / Kontakt i współpraca
Serdecznie zapraszam kaŇdego kto chce pomóc w promowaniu, ulepszaniu, publikowaniu
kursu do kontaktu – tkarwatka@webusability.pl (wiħcej danych kontaktowych na
http://www.tomik.info ). Jestem otwarty na wszelkie pomysły na współpracħ w zakresie
usability. Wiħcej materiałów edukacyjnych oraz najnowszĢ wersjħ kursu zawsze moŇna
znaleŅę na http://www.webusability.pl .
38254412.001.png 38254412.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin