ANALIZA PATOLOGII RODZINY
· JAWNE AWANTURNICTWO
jawne awanturnictwo
stałe poczucie zagrożenia
AGRESJA DZIECKA
· BRAK KOMUNIKACJI
silna więź z synem
szukanie sposobu na zaspokojenie potrzeby bliskości
narastające poczucie osamotnienia
podporządkowanie bez przekonania o racji męża
bez uczuciowych związków
brak komunikacji
koalicja
matka - syn
u ojca poczucie osamotnienia
u ojca narastające zachowania dominujące i represyjne
u dziecka lęk
wzór ojca agresywnego
AGRSYWNE ZACHOWANIA DZIECKA
+
· ZABURZONA KOMUNIKACJA
sprzeczne komunikaty
przekonanie, że świat jest wrogi
neutralne gesty są traktowane nieprzyjaźnie
nieufność w relacjach z ludźmi
niewiara w prawdziwe okazywanie uczuć
trudność w rozumieniu uczuć (swoich i matki)
WROGOŚĆ W STOSUNKU DO ŚWIATA
· ZAWYŻONE WYMAGANIA WOBEC DZIECKA
Wymagania nieuwzględniajace realne możliwości dziecka
zawód
rozczarowanie
gniew
WZÓR DZIECKA SUKCESU
próba zmiany dziecka (gniew, korepetycje)
przekazywanie dziecku negatywnej oceny
Obraz własny dziecka
– jestem głupi
kary/odrzucenie emocjonalne
u dziecka – lęk przed odrzuceniem
realizuje negatywny obraz
walczy z tym obrazem
nie podejmuje prób – rezygnacja
ZACHOWANIA, KTÓRE LIKWIDUJĄ LĘK
(np. odmowa pójścia do szkoły)
DZIECKO JEST AROGANCKIE, NIEGRZECZNE
POTWIERDZENIE NEGATYWNEGO OBRAZU
INTERPRETUJE NEGATYWNIE NAWET NEUTRALNE KOMUNIKATY
„Skoro jestem głupi to nie potrafię”
„Jestem niezdolny, głupi”
u dziecka poczucie mniejszej wartości
trudności w nauce/ dysleksja
rozczarowanie rodziców i porównywanie dziecka z innymi
„Nie warto próbować”
Nie próbuję!
coraz słabsze oceny
gniew rodziców, negacja nauczycieli
poczucie braku akceptacji
szukanie akceptacji gdzie indziej
WCHODZENIE W GRUPY UCZNIÓW ŹLE UCZĄCYCH SIĘ, WAGAROWICZÓW
· BRAK PARTNERSTWA/DOMINACJA JEDNEJ ZE STRON
dziecko nie ma oparcia w ojcu
walka o swoje prawa
rezygnacja ze swoich praw
podporządkowanie stronie silniejszej – matce
konflikt w domu (matka – dziecko)
ZACHOWANIA UCIECZKOWE DZIECKA
(jest niedobre, niewdzięczne, nie docenia ile się dla niego robi)
SYMBIOTYCZNY ZWIĄZEK Z MATKĄ
· PORZUCENIE/ROZWÓD LUB NADMIAR PRACY
napięcie emocjonalne i lęk
ZACHOWANIA, KTÓRYCH CELEM JEST PRZYWRÓCENIE BLISKOŚCI
(np. zła nauka)
utrata sygnału o bliskości
bliski kontakt
ZWIĄZEK SYMBIOTYCZNY
zacieśnienie więzi z dzieckiem
dobry kontakt z obojgiem rodziców
u matki wzrasta poczucie wartości
zaspokojenie tych potrzeb poprzez bliski kontakt z dzieckiem
szukanie sposobu zaspokojenia potrzeb emocjonalnych
brak zaspokojenia potrzeb emocjonalnych matki
u dziecka pojawia się zależność uczuciowa od matki
NOWE DZIECKO W RODZINIE
chęć przywrócenia poprzedniej sytuacji
lęk
dziecko czuje się porzucone
nowe dziecko w rodzinie
nadzwyczajne dziecko:
-bardzo kocha młodsze
rodzeństwo
-zaczyna się lepiej uczyć, itp.
zachowania wyrażające agresję wobec konkurenta
zachowania zmierzające do usunięcia konkurenta
naśladowanie zachowań małego dziecka, które gwarantuje miłość
...
Ylayda