Organizacja i funkcjonowanie rynku turystycznego.pdf

(67 KB) Pobierz
165456599 UNPDF
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE
RYNKU TURYSTYCZNEGO
Czynniki wpływające na formę organizacyjno – prawną podmiotów gospodarki
turystycznej:
rozmiary i struktura rynku turystycznego
struktura, sezonowość i przestrzenny rozkład popytu na dobra i usługi
turystyczne
substytucyjność usług turystycznych
lokalizacja, liczebność i atrakcyjność walorów turystycznych
zagospodarowanie turystyczne obszarów mających określone walory
turystyczne
preferencje turystów dotyczące sposobów nabywania usług
wielkość, struktura i poziom kwalifikacji zasobów ludzkich
charakter rynku turystycznego i poziom konkurencji w branży turystycznej
dostęp do kapitału
Przedsiębiorstwa turystyczne dzieli się ze względu na:
rodzaj świadczonych usług
zasięg przestrzenny działania
nabywcę usług
Podstawowe kryteria podziału przedsiębiorstw turystycznych tworzących
bezpośrednią gospodarkę turystyczną:
przedmiot działalności usługowej
obszar działania
rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji
forma własności
forma organizacyjno – prawna
wielkość przedsiębiorstwa
Biorąc pod uwagę przedmiot działalności jako kryterium podziału, przedsiębiorstwa
turystyczne można podzielić na:
prowadzące zakłady hotelarskie i gastronomiczne
biura podróży (organizatorzy, pośrednicy i agenci turystyczni)
przedsiębiorstwa transportu turystycznego
przedsiębiorstwa uzdrowiskowe
podmioty zajmujące się świadczeniem usług sportowo - rekreacyjnych
jednostki prowadzące działalność w zakresie informacji turystycznej i
promocji
Ze względu na rodzaj odbiorców i miejsce w procesie dystrybucji wyróżniamy
następujące przedsiębiorstwa turystyczne:
podmioty występujące w roli wytwórców podstawowych usług turystycznych,
sprzedające swoje usługi bezpośrednio turystom, lub korzystające z
pośrednictwa innych jednostek gospodarki turystycznej
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
podmioty zajmujące się organizowaniem imprez turystycznych na bazie usług
oferowanych przez firmy hotelarskie, gastronomiczne, transportu
turystycznego itd. oraz pośredniczeniem przy zawieraniu umów o świadczenie
usług turystycznych
Z uwagi na formę własności przedsiębiorstwa turystyczne dzielimy na:
sektor państwowy (przedsiębiorstwa państwowe i komunalne)
sektor prywatny (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki,
spółdzielnie turystyczne, fundacje)
przedsiębiorstwa mieszane (spółki z udziałem kapitału prywatnego,
państwowego lub obcego)
Z uwagi na formę organizacyjno – prawną przedsiębiorstwa dzielimy na:
przedsiębiorstwa jednoosobowe
spółki w tym osobowe i kapitałowe
państwowe
spółdzielnie
Marzena Wojciechowska dla OORZ PROGRES; Poznań 2009; Podstawy turystyki
Zgłoś jeśli naruszono regulamin