256.doc

(148 KB) Pobierz
MALKOM
qrt50

347484b5 34748711 9de 35 255 0 1 p
t c 0 2 z 0 48 0 0 0 0 n n 12.00 0.0 2.0 --- d 1 8 1




1 1 1 ff 0 1 1
                 Nie papież nam Wybrzeże dał -
                 Nie lšsk biskupów był.

                  Ziemie te polski żołnierz krwiš zlał.
                  Na niej praojciec żył.

  4 IX 1948 r. zamknięto "Tygodnik Warszawski". Przywódców organi-
zujšcego się w porozumieniu z władzami kocielnymi Chrzecijańskiego
Stronnictwa Społecznego (Wiesław Chrzanowski, Andrzej Kazanecki, Kazi-
mierz Studentowicz i in.) aresztowano pod zarzutem szpiegostwa.

  Udzielono natomiast poparcia grupie skupionej wokół "Dzi i Jutro.
Grupa ta występowała na rzecz zorganizowania współpracy kół katolickich
z rz dem; w czasie dyskusji nad listem papieża głosiła, że papież jest le poinfor-
  š                                 ,
mowany. 7 VI 1948 r. z inicjatywy redakcji "Dzi i Jutro' wystosowano apel do
papieża w sprawie moralnych praw polskich do Ziem OdzYskanych. Apel
podpisali: Jan DobraczYński, Jan Frankowski, Antoni Gołubiew, Władysław J.
Grabski, JerzY Hagmajer, Dominik Horodyński, Wojciech Rostworowski,
Stanisławů Stomma, Jerzy Turowicz, Jerzy Zawieyski, Wojciech Żukrowski.

   W maju 1949 r. założono Instytut Wydawniczy "PAX". Kierowała nim
Janina Kolendo. Kierownictwo tworzšcego się obozu politycznego tworzyli:
Bolesław Piasecki, Jerzy Hagmajer, Zygmunt Przetakiewicz, VClojciech
KętrzYński Konstanty Łubieński, Dominik Horodyński. "Dzi i Jutro"
        ,                                   ,
redagował Witold Bieńkowski. Drugie pismo - "Słowo Powszechne ' redago-
  ał W. Kętrzyński, a po nim Mieczysław Markowski i Z. Przetakiewicz.
Klubem MłodYch PAX kierowali kolejno MieczYsław  Kurzyna, Andrzej
Micewski, Tadeusz Mazowiecki.
   Od 1948 r. fundowano nagrodę im. Włodzimierza Pietrzaka. Piasecki zor-
ganizował Zjednoczone Zakłady Gospodarcze. Stronš ekonomicznš działalnoci
zajmował się JerzY Rutkowski. PrzynosiłY one znaczne dochody pozwalajšcc
rozwinšć działalnoć wydawniczš i organizacyjnš. Poczštkowo ruch ten wspierał
minister Administracji W. Wolski; od 1948 r. czynili to dyrektorzy MBP
Różański i J. Brystygierowa. Ta ostatnia była dyrektorem departamentu V,
któremu podlegały sprawy wyznaniowe. Na przełomie lat 1948;49 zespół "Dzi
i Jutro" podjšł dyskusję, w której opowiadał się za budowš w Polsce socjalizmu
przy
     zachowaniu odrębnoci wiatopoglšdowej. Spowodowało to polemikę ze
strony innych pism katolickich. Pisma te były jednak kolejno zamykane. 30 IV
  1949 r. papież nałożył ekskomunikę na członków partii komunistycznych
podejmujšc otwůartš walkę z ruchem komunistycznym i państwami socjalistycz-
n mi. Prymas VZ'yszyński 8 IX 1949 r. ogłosił list pasterski, w którym na-
 Y                                  ,
  piętnował "Dzi i Jutro" jako pismo "odszczepieńców ' katolickich. Zakazał on
  duchowieństwu kolportowania pisma i współpracy z redakcjš.

   Grupa polityków sktipionych przy redakcji tyg,odnika "Dzi i Jutro"
  stopniowo przekształciła się w  Stowarzyszenie PAX. Próbowała zajšć samo-


  256





                                                        1


dzielne stanowisko i spełnić rolę pomostu pomiędzy rzeszami ludzi
wierzšcych i kształtujšcym się systemem realnego socjalizmu.
  Przywódcy PZPR grupy tej jednak nie cenili, podobnie jak nie szanowali
innych sojuszników; przejawiali wobec niej daleko idšcš arogancję. Natomiast
Episkopat napiętnował PAX jako nurt dywersyjny wobec kocioła.
  Tymczasem 1 IX 1949 r. połšczyły się niektóre organizacje kombatanckie
i powołały do życia Zwišzek Bojowników o Wolnoć i Demokrację. Prezesem
ZBOWiD został gen. Fr. Jówiak. Organizacja ta nie obejmowała b. żołnierzy
AK. Powołano w niej natomiast Komisję Księży, która poczštkowo liczyła
kilkudziesięciu członków. Urzędy Bezpieczeństwa spowodowały jednak szy-
bki wzrost liczby członków tej komisji. Powstał ruch tzw. Księży Patriotów.
Wyłamywali się oni z dyscypliny kocielnej i popierali politykę wyznaniowš
rzšdu. W styczniu 1950 r. przeprowadzono kontrolę działalnoci kierowanego
przez Kociół Zrzeszenia "Caritas"; uznano, że występujš tam nadużycia
i powołano przymusowy państwowy zarzšd Zrzeszenia. Upaństwowienie
Caritasu osłabiało działalnoć społecznš kocioła. W marcu 1950 r. aresz-
towano bpa Kowalskiego z Pelplina.
  20 III 1950 r. sejm uchwalił ustawę o upaństwowieniu tzw. dóbr martwej
ręki (dobra kocielne). W gestii poszczególnych probostw pozostawiono
ziemie do 50 ha, a na Ziemiach Odzyskanych - do 100 ha. Ze 180 tys. ha ziemi
znajdujšcej się w ręku kocioła upaństwowiono 150 tys. ha. Były to tylko
próby nacisku na Episkopat celem zmuszenia go do złożenia okrelonych
deklaracji politycznych i uznania prerogatyw władzy państwowej. Od marca
1949 r. sugerowano, by Episkopat podpisał specjalne porozumienie pomiędzy
państwem i kociołem.
  Porozumienie takie podpisano w Gnienie 14 IV 1950 r. Była to sprawa
precedensowa. Było to pierwsze tego typu porozumienie pomiędzy kociołem
i rzšdem państwa socjalistycznego. W pierwszych 9 punktach porozumienia
Episkopat stwierdzał, że kler będzie uczył wiernych poszanowania władzy
państwowej, nawoływał do wzmożonej pracy nad odbudowš kraju, zobowišzał
się zwrócić się do Watykanu z probš by tymczasowš administrację kocielnš
na Ziemiach Odzyskanych zmienić w stałš, podjšł się przeciwstawiać się
wrogiej Polsce Ludowej działalnoci w kraju i na forum międzynarodowym,
kierować się polskš racjš stanu, potępiać wszelkie wystšpienia antypaństwowe
i nadużywanie w tym celu uczuć religijnych, zwalczać działalnoć podziemia,
nie przeciwdziałać akcji kolektywizacji wsi. Natomiast władza państwowa
zobowišzywała się do honorowania nauki religii w szkołach, zachowania szkół
katolickich, swobody kultu, utrzymania zakonów, prawa kocioła do prowa-
dzenia działalnoci charytatywnej i dobroczynnej itp.
  Rzecznikiem porozumienia był PAX z Piaseckim na czele. W łonie
Episkopatu do porozumienia parł bp M. Klepacz z Łodzi. Natomiast prymas
Wyszyński nastawiony był sceptycznie. Zdawał sobie sprawę, że przywódcom


                                               257


PZPR zależy na skłóceniu kocioła polskiego ze Stolicš Apostolskš, jego
osłabieniu i rozbiciu. Jednak podpisanie porozumienia dawało Kociołowi
poważne argumenty prawne. Realizacja porozumienia napotykała na znaczne
opory po obu stronach barykady.
   19 IV 1950 r. sejm uchwalił ustawę o zmianie organizacji naczelnych władz
państwowych. Powołano do życia Urzšd do Spraw Wyznań. Sprawy wy-
znaniowe zostały wyłšczone z kompetencji Ministerstwa Administracji Pub-
licznej. Urzšd d%s Wyznań stworzył hierarchicznie podporzšdkowanš sobie
sieć urzędów powiatowych i wojewódzkich. Dyrektorem Urzędu został stary
działacz komunistyczny Antoni Bida, politykš wyznaniowš kierował jednak
Sekretariat KC PZPR, w którym za sprawy te odpowiadał wówczas Fran-
ciszek Mazur. Duży wpływ na działalnoć Urzędu wywierała płk J. Brys-
tygierowa z MBP.
   Już 2 VII 1950 r. wydano zakaz działania w Polsce Stowarzyszenia wiad-
kowie Jehowy. Członków Stowarzyszenia oskarżono o działalnoć szpiegowskš
na rzecz USA, działanie rozkładowe; zmuszano ich do odbywania służby woj-
skowej, opornych aresztowano. 8 VII 1950 r. uchwalono ustawę o przysiędze
wojskowej. Z przysięgi usunięto elementy wyznaniowe. Miała ona odtšd wie-
cki charakter. Na Episkopat wywierano naciski, aby angażował się w różne
sprawy polityczne. Wobec wybuchu wojny w Korei i ogólnej atmosfery kon-
frontacyjnej na skalę międzynarodowš rozwijano tzw. Ruch Obrońców Pokoju.
Jak już wspomniano, stały Komitet wiatowego Kongresu Obrońców Pokoju
na posiedzeniu w Sztokholmie w marcu 1950 r. wystapił z apelem do narodów
wiata, by zażšdały one wprowadzenia zakazu produkcji broni atomowej.
Ponieważ była to szyta grubymi nićmi akcja propagandowa na rzecz ZSRR,
Episkopat polski, mimo nalegań rzšdu, odmawiał ogłoszenia własnego apelu
w tej sprawie. Częć księży nie złożyła podpisów pod Apelem Pokoju. W tej
sytuacji rzšd zastosował represje. Ze szkół, w których pracowali owi prefekci
usunięto nauczanie religii. W końcu Episkopat poparł Apel Sztokholmski,
jednak zamiast planowanych 20 mln zebrano w Polsce tylko 18 mln podpisów.
   Akcja zbierania podpisów najsłabiej wypadła na Ziemiach Odzyskanych,
gdzie około 50 '  ludnoci odmówiło złożenia podpisów. Odpowiedzialnociš
za ten stan rzeczy obarczono kociół katolicki.
   Lata 1950 - 51 w Polsce stały pod znakiem ruchu obrońców pokoju.
Jesieniš 1950 r. w Warszawie odbył się najpierw I Ogólnopolski, a następnie
II wiatowy Kongres Obrońców Pokoju. Władze polskie pragnęły wykazać,
że społeczeństwo polskie ruch ten popiera w całoci. Tymczasem Episkopat
majšcy znaczny wpływ na to społeczeństwo podchodził do sprawy sceptycz-
nie. W tej sytuacji Urzšd do Spraw Wyznań postawił na księży patriotów.
Podjęto próbę zorganizowania oddolnego buntu księży przeciw Episkopatowi.
Pod presjš Urzędów do Spraw Wyznań i MBP "zbuntowano" jednak
zaledwie około 1000 księży.


258


  Ruch obrońców pokoju poparł też PAX. 4 XI 1950 r. Stowarzyszenie PAX
utworzyło Komisję Intelektualistów i Działaczy Katolickich przy Ogólnopols-
kim Komitecie Obrońców Pokoju. Był to ruch konkurencyjny wobec Komisji
ZBOWiD-u. Skupiał księży i katolickich intelektualistów. Prezesem Komisji
został dziekan Wydziału Teologii UW ks. prof. dr Jan Czuj, wiceprezesami
ks. dr Eugeniusz Dšbrowski i prof T. Lehr-Spławiński, sekretarzem - D.
Horodyński.
  Władze były rozczarowane stanowiskiem Episkopatu. Sšdziły one zapew-
ne, że podpisujšc w kwietniu porozumienie kociół podporzšdkował się partii.
Tymczasem próbował on zachować samodzielnoć. Struktura organizacyjna
k...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin