Renesans.pdf
(
51 KB
)
Pobierz
Renesans
BAROK
-
baroque – z j. portugalskiego. perła o niezwykłym wyszukanym kształcie.
Tło historyczne
: Spokojny rozwój sztuki renesansowej burzy w 1517roku reformacja
zapoczątkowana w Niemczech przez Marcina Lutra. Sobór trydencki w 1545r powołuje do walki z
protestantyzmem równieŜ sztukę, która ma sprawiać, Ŝe człowiek czuje się kruchy i bezradny wobec
majestatu Boga. Sztuka baroku rozwijała się od roku około
1600
do mniej więcej połowy
XVII w.
Zasi
ę
g terytorialny
: Katolickie kraje Europy, Ameryki Środkowej i Północnej
z Meksykiem
(przynaleŜącym od 1521r po podboju przez Corteza do Hiszpanii) Najokazalsze i najbardziej
bogato zdobione świątynie wznoszono w Niemczech i Hiszpanii.
Sztuka
:
Statyczn
ą
kompozycj
ę
zast
ę
puje dynamika i gwałtowny skr
ę
cony
ruch, spot
ę
gowany działaniem kontrastu
ś
wiatłocieniowego tworz
ą
c niespokojny nastrój.
Zamiast renesansowej harmonii pojawia si
ę
niepokój i dramat
Renesans –
ODRODZENIE
Okresy rozwoju sztuki
: Renesans narodził się we Włoszech i opanował całą chrześcijańską
Europę. Trwająca około 250 lat ( od mniej więcej
połowy XIV do ko
ń
ca XVI w)
epoka, była
następstwem rozwoju nauki, odkryć geograficznych i zwrotowi myśli w kierunku człowieka zwanym
humanizmem
. W Polsce początek renesansu przypada na czasy panowania Jagiellonów: Zygmunta
Starego i Zygmunta Augusta.
Sztuka
:
Architektura – Podobnie jak rzeźba zwraca się ponownie w kierunku wzorów
antycznych
. Budowle cechują
ład, równowaga i harmonia
.
Powracaj
ą
łuki, kolumny,
portyk kolumnowy, pomnik konny, arkady..
Wznoszono:
ko
ś
cioły
,(bazyliki oraz załoŜenia
centralne na planie koła lub kwadratu
)
bazylika
ś
w. Piotra w Rzymie *
,
Bartłomiej Berecci- Kaplica Zygmuntowska przy katedrze
wawelskiej
,
pałace
miejskie,
zamki
,
Wawel, Baranów
,
ratusze,
Zamo
ść
,
wille
,
Andera
Pallado –Villa Rotonda
budynki u
Ŝ
yteczno
ś
ci publicznej
,
kamienice
Kazimierz nad
Wisł
ą
Rzeźba – Tematem głównie człowiek, podobnie jak w antyku często nago,
wierny nieomylnej naturze, którą badano i podziwiano.
- Przedstawiciele;
Michał Anioł
–
Pieta, Moj
Ŝ
esz, Dawid,
Verrocchio-
Dawid
, Donatello-
Pomnik konny kondotiera Gattamelaty.
Malarstwo:
Stopniowo juŜ w gotyku złote (ponadczasowe, niebiańskie)tło
zastępowane jest pejzaŜem z coraz sprawniejszą perspektywą ( obserwacja natury i postęp wiedzy),
sceny religijne ustępują scenom rodzajowym i mitologicznym w naturalnym i swobodnym ujęciu.
Odkrycie farb olejnych i wypracowanie zasad perspektywy zbieŜnej, linearnej zwanej renesansową,
światłocień.
- Przedstawiciele: Włochy:
Giotto di Bondone
-
freski, sceny z
Ŝ
ycia
ś
w. Franciszka w
Asy
Ŝ
u
Masaccio
-
freski: Grosz czynszowy, Wyp
ę
dzenie z raju, kaplica Brancaccich we
Florencji.
Piero della Francesca
-
Biczowanie
,
Paolo Uccello
-
Bitwa pod San Romano,
Sandro Botticelli -
Narodziny Wenus
, Leonardo da Vinci* –
Ostatnia Wieczerza(fresk),
Dama z gronostajem,
Michał Anioł –
freski z kaplicy syksty
ń
skiej. S
ą
d ostateczny,
Stworzenie Adama
. Rafael Santi –
fresk
Szkoła ate
ń
ska,
Madonna z Jezusem i
ś
w. Janem,
Tycjan
–
Miło
ść
ziemska i niebia
ń
ska,
Gorgone-
Burza,
Ś
pi
ą
ca Wenus
Europa północna: (Niderlandy)
Hubert i Jan van Eyck
–
Ołtarz Gandawski, Portret
mał
Ŝ
onków Arnolfinich,
Hans Memling
- S
ą
d Ostateczny ( ołtarz Gda
ń
ski)
Pieter Bruegel-
Upadek Ikara,
(Niemcy)
Albrech Duerr
-drzeworyty z cyklu Apokalipsa, Melancholia,
Polska-
Marcin Kober
-portrety : Zygmunta III, Anny Jagiellonki, Stefana Batorego.
Architektura –głównie
ś
wi
ą
tynie
i
pałace
. Kościoły na planie krzyŜa łacińskiego
z kopuł
ą
na skrzy
Ŝ
owaniu naw, cz
ę
sto z kaplicami w miejscu naw bocznych
, wzorowane na
rzymskim kościele
Il Gesu
(
Giacomo Vigniola
) w Polsce m.in. kość. Św.
Piotra i Pawła w
Krakowie. (
Giovani Trevano)
Później pojawiły
się
falujące fasady- kość.
San Carlo
w Rzymie
( Francisco Borromini),
Wewnątrz oszałamiają
bogate wn
ę
trza z iluzjonistycznymi plafonami.
Ołtarz główny zawiera zwykle malowidło uj
ę
te w bogat
ą
opraw
ę
rze
ź
biarsk
ą
. Pałace-równie
wspaniałe i bogate wznoszone z rozmachem śród rozległych parków jak
Wersal
czy
Wilanów
.
-Rozciągnięte horyzontalnie o dwu lub więcej skrzydłach bocznych, zawierały wewnątrz
reprezentacyjne klatki schodowe prowadzące do sal o bogatym wystroju (marmury, mozaikowe
parkiety z róŜnych rodzajów drewna, meble, rzeźby ,lustra, Ŝyrandole, plafony).
Rze
ź
ba
– zarówno wolnostojąca (pomniki) jak i będąca el. architektonicznym,
(ołtarze, ambony fontanny). Tematyka
mitologiczna i religijna
.
Statyczne układy zast
ę
puje
niespokojny jakby zatrzymany ruch i skręt.
Przedstawiciele i dzieła:
Giovani Lorenzo Bernini
Apollo i Dafne
, Dawid,
Baldachim
nad grobem
ś
w. Piotra, kolumnada przed Bazylik
ą
ś
w. Piotra, fontanna czterech rzek w Rzymie
.
Malarstwo
: -Sceny religijne (kościoły) i mitologiczne (pałace) iluzjonistyczne,
idealistyczne i realistyczne , perfekcyjna perspektywa, silny modelunek światłocieniowy.
Włochy:
Caravaggio
–
Zło
Ŝ
enie do grobu
,
Sceny z
Ŝ
ycia
ś
w. Mateusza
.
Hiszpania
:
Jusepe de
Ribera
-
Kulawy chłopiec,
Francisco de Zurbaran, Bartolome Esteban Murillo
, Diego Velazquez-
Panny Dworskie-(Las Meninas
),
Poddanie Bredy
.
Flandria (podległa królestwu Hiszpanii)
:
Pieter Paul Rubens
–
Zdj
ę
cie z krzy
Ŝ
a ,Porwanie córek Leukippa, Trzy Gracje,
Holandia:
Rembrandt van Rijn
Wymarsz strzelców, Lekcja anatomii dr Tulpa
.
Jan Vermer van Delft –
Czytaj
ą
ca list
,
Widok Delft, Dziewczyna z perł
ą
.
Polska
-
(XVII w okres wojen kozackich i potopu szwedzkiego)Wyodrębniły się dwa
typowe i charakterystyczne dla rodzimej twórczości rodzaje malarstwa :portret sarmacki
(portrety szlacheckie w reprezentacyjnym stroju) i
portret trumienny
(umieszczane na trumnie
upamiętniały doczesny wygląd zmarłego).
MANIERYZM
1520-1600 -schyłkowa faza renesansu zapowiadająca barok-
(deformacje, przerysowane gesty, chłodna tonacja barwna ,ruch)
Parmegiano-
Madonna z
dług
ą
szyj
ą
, El Greco
-Zesłanie Ducha
Ś
w.
ROKOKO
odmiana późnego baroku, pojawiła się we Francji opanowując następnie inne kraje
Europy. Styl dworski, dekoracyjny, lekki, niefrasobliwy, pełen wdzięku i elegancji, słuŜący
rozrywce
. Cechuje go
stonowana paleta pastelowych barw, nadmierne bogactwo delikatnych
niesymetrycznych ornamentów. (malarstwo, rzeźba, sztuka uŜytkowa, architektura.)
Arch.: Daniel Poppelman Zwinger Drezdeński, mal.:
Jean Honore Fragonard
Hu
ś
tawka,
Antoine Wateau
Poj
ę
cia
:
pilaster
-płaski filar połączony ze ścianą,
plafon
–malowidło sufitowe,
iluzjonizm
- wraŜenie przestrzeni ,
ryzalit
-wysunięta do przodu część budowli.
Poj
ę
cia
:
arras-
ozdobne tkaniny produkowane w XIV-XVI w. ,
attyka-
dekoracyjna
nadbudowa fasady budynku, osłaniająca dach.,
fasada -
ozdobna frontowa część budynku,
gzyms
-
poziomy pas wystający z muru na styku kondygnacji i pod dachem,
kaseton
-, część drewnianego
stropu, prostokątne pole pomiędzy szeregami krzyŜujących się belek
kru
Ŝ
ganki
– zewnętrzny
korytarz otwarty arkadami na dziedziniec.
* Bramante rozpocz
ą
ł przebudow
ę
z dawnej bazyliki wczesnochrze
ś
cija
ń
skiej, po nim prace ko
ń
czyli:
Rafael i Michał Anioł-twórca kopuły.
*(architekt, malarz, wynalazca, badacz, odkrywca m.in. perspektywy powietrznej, techniki sfumato.)
Plik z chomika:
wroblelz
Inne pliki z tego folderu:
04 renesans.txt
(8 KB)
9.HISTORIA SZTUKI-renesans.doc
(169 KB)
hist sztuki grecja - kasia.rar
(7537 KB)
Sztuka nowożytna malarstwo i rzeźba.zip
(8832 KB)
Opracowanie epoki.doc
(96 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Antropologia
DTP, typografia
Dzieła sztuki
Emblematyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin