starosłowiański mit powstania swiata.pdf

(141 KB) Pobierz
65019787 UNPDF
Czesław Białczyński
Mity Słowiańskie - Starosłowiański mit
powstania świata
Spis treści:
O wielkim dzbanie Zerywanów.
O narodzeniu Przestworzy i Przedstworzów.
O przemianie Przedstworzów w Stworze i narodzinach Zduszów.
Opisanie Stworzów
Starsi - czyli Króle Stworzów, oraz Boginiaki czyli potomstwo Stworzów
Opisanie Zduszów
Zamknięty krąg
O wielkim dzbanie Zerywanów.
Dawno, trzy a może cztery tysiące lat temu, plemię Zerywanów rozpoczeło budowę
tajemniczego Wielkiego Dzbana. Dzban ów miał zaiste olbrzymie rozmiary i nie był
zwyczajnym naczyniem, lecz wierną kopią Złotego Dzbana zrzuconego przez Bogów z
Nieba wraz z trzema innymi atrybutami boskiej władzy: Złotą Siekierka Peruna,
Złotym Jarzmem Prowego i Złotym Radłem Rgła. Wszystkie te święte przedmioty były
darem dla plemienia złożonego z licznych rodów zerywańskich. Z ziemi mógł je
podjąć bez szkody lub przekleństwa tylko człowiek godny tego, by zostać królem.
Lękano się dotknąć jaśniejących darów. Jedynym odważnym okazał się Pirst, syn
starego Kołbia i mądrej Bauby. Pirst został więc pierwszym królem Zerywanów,
założycielem dynastii Pierwopalcych (Pirsztuków), którzy rządzili długo i
szczęśliwie.
Po nich królowali Kuksowie, a po nich Milicze (Milcze). Wśród nich jeden, brat
Mrukrzy, był przeklęty; zwał się zaś Zeł. Ten wykradł niebiański Złoty Dzban, a
wypędzony uszedł na pustynię z grupą wojów i kobiet. Bogowie rozpętali
straszliwą, burzę i wygubili niemal wszystkich wypędzonych, zaś Dzban został
zasypany na pustyni, i mimo że wielu wytędzów próbowało go odnaleźć, sztuka ta
nikomu się nie powiodła.
Panujący w tym czasie Mrukrza zebrał naczelników rodów i postanowiono ów boski
dar odtworzyć. Budowa trwała wiele lat. Minęło wiele pokoleń, nim Dzban był w
całości gotowy.
Do jego wykonania użyto wielu rodzajów gliny ze wszystkich zakątków Ziemi, i
równie wielu rodzajów wód z różnych rzek oraz mórz. Całość pokryto setkami
obrazów, wypukłymi rzeźbami, ozdobiono ornamentami, rytami i opisano tajemnymi
znakami. Na koniec Dzban pomalowano najwspanialszymi farbami świata, by lśnił
niczym Denga-Tęcza, Pani Barw i Maści. Wreszcie przez czterdzieści dni i
czterdzieści nocy wypalano go w ogniu, podczas gdy dookoła trwała obrzędowa
uczta i rytualne tany. Gdy Dzban ostygł, napełniono go po brzegi świętym miodem,
ściągniętym ze wszystkich, nawet najdalszych zakątków Koliby (Krainy Zerywanów).
Wtedy rozpoczęło się wielkie święto. Olbrzymi niczym góra Dzban otoczono kołem,
śpiewano i tańczono nieprzerwanie przez cały miesiąc (od pełni do pełni
Ksieżyca), spożywając mięso Białych i Czarnych Byków i pijąc miód ze świętego
Dzbana.
Przez jakiś czas potem Dzban był wszystkim dostępny. Każdy mógł przyjść kiedy
chciał, podziwiać obrazy, odczytywać sensy ze znaków i ornamentów, zastanowic
się nad znaczeniem scen, dotknąć każdej wypukłości, nasycić oczy barwą. Szybko
jednak zasłonięto Dzban wielkimi chorągwiami, na płótno których przeniesiono
święte znaki i obrazy z lic Dzbana. Co prawda tak wielkiego naczynia nikt nie
potrafiłby porwać, a nawet poruszyć, ale Opiekunami Dzbana kierowała obawa przed
rzuceniem czaru, szkodą jaka mogłaby wyniknąć z wrażego spojrzenia, albo
uszkodzenia ścian i rysunków przez kogoś złego (jak kiedyś Zeł) czy zawistnego.
U stóp Dzbana zaczęto wkrótce zanosić prośby do Bogów i składać ofiary,
zwłaszcza, że ognia w którym naczynie owo wypalano nigdy już nie zgaszono i stał
się świętym Ogniem Plemienia. Od tej chwili specjalni ludzie, najczcigodniejsi
członkowie zerywańskich rodów czuwali by płonął wiecznie, a gdyby go zaniedbali
groziła im haniebna śmierć. Ci ludzie właśnie stali się kapłanami (wołchwami,
zinisami, żercami, wróżami). Wiedzieli wszystko o świętym Ogniu i Wielkim
Dzbanie, powierzono im również czynienie ofiar na Kamieniu powstałym ze
stwardniałych resztek gliny, tak by były wykonywane na pewno w sposób właściwy i
przypadły Bogom do gustu. Kapłani objaśniali obrazy i znaki ze świętych
Chorągwi, odczytywali wróżby z pęknięć Dzbana i wieszczyli ze smaku zawartego w
nim miodu.
Kapłani owi z obawy o Dzban, Ogień i Kamień nakazali wybudować potężną kapisztę,
która miała osłonić miejsce przed złym wejrzeniem, palącymi promieniami słońca,
chłodem zimy i ulewną nawałnicą. Później świątynię otoczono płotem w kształcie
trójkąta i uczyniono w płocie trzy furtki dla żerców, zinisów i wróżów, zaś
wszystkim innym ludziom zabroniono wchodzić na ten teren. Zaraz potem płot
ukryto za nasypem ziemnym, nasyp otoczono ostrokołem, ostrokół otoczono świętym
gajem, a całe to miejsce otoczono wielką czcią i najwyższym kultem.
Ofiary i modły u Dzbana okazywały się nader często skuteczne. Wkrótce więc Dzban
darzono taką czcią, że tylko oczyszczony postem, ogniem i wodą kapłan mógł
wchodzić do wnętrza świątyni, wstrzymawszy uprzednio oddech by nie skalać
boskiego otoczenia. Nie śmiał też rzucić okiem na sam Dzban, wolno mu było
jedynie zaczerpnąć miodu i patrzeć na chorągwie.
W tym czasie obrzędy przeniesiono na pobliską polanę. Usypano kopiec -
bugryszcze, gdzie wbito kumir - (pal - rzeźbę symbolizujący Boga), przytoczono
kamień ofiarny i wytyczono miejsce dla ognia.
Ogień każdorazowo rozpalano od tego ze świątyni, kapłan przynosił też stamtąd
wróżebny miód w ozdobnym rogu. O kształtach linii i rytów na Dzbanie rozprawiali
już wtedy tylko wtajemniczeni.
Lud zapomniał powoli o skomplikowanych znaczeniach rysunków Dzbana. Samo jego
istnienie okryło się z wolna legendą.
Mijały wieki, plemię Zerywanów rozrastało się i dzieliło. Nadeszły czasy
burzliwe, wojny i zawieruchy, głód, zarazy i nawałnice zesłane z niebios.
Zaczęły się wewnętrzne swary. Któraś z kolejnych wojen przyniosła prawdziwą
klęskę - była to Wojna O Taje. Okoliczne grody i sioła zostały spalone,
świątynia zburzona, a Dzban rozbity przez przeciwników. Było to starcie między
dwoma zerywańskimi królami, z których Bierło z rodu Bardzów ściągnął na
wszystkich gniew Bogów. W okolicznych borach zabrakło zwierzyny, pola uprawne
przestały przynosić plon, rzeki dawać ryby. Mnożyły się choroby i śmierć
dziesiątkowała Zerywanów. Aż step stanał w ogniu, który szedł od krańców ziemi
przy wtórze potwornego trzęsienia gruntu, a potem ulewa zatopiła okolicę po same
wierzchołki gór. Zerywanie rozpierzchli się z Koliby we wszystkie strony świata.
Ich ocalałe z pogromu niedobitki dały początek wszystkim ludom ziemi. Z plemion,
co uszły ku zachodowi słońca jedno zatrzymało się w Ziemi Legiel, w rozległym
rozlewisku potężnej rzeki, u stóp obłego wzgórza. To nazwano Plemieniem,
przewodził im Bełt z rodu Bardzów i Sława (Swawa) z rodu Stawana (Słowana). Z
tegoż Plemienia po śmierci Bełta i Sławy rozeszło się Osiem Ludów na cztery
strony świata, a każdy z tych ludów wział ze soba część skorup po Wielkim
Dzbanie.
Czym jest Dzban o którym mowa w powyższej opowieści? To nic innego jak
Starosłowiańska Mitologia, niebieskie przesłanie od Bogów-Sił Natury, mówiące o
kształcie świata, miejscu człowieka, jego korzeniach czyli prehistorycznych
dziejach przodków, o koniecznych obrzędach i wspólnej tradycji z okresu Wielkiej
Wspólnoty Indoeuropejskiej, a potem Wspólnoty Bałtosłowiańskiej, o dawnej
praojczyźnie Kolibie i drugiej ojczyźnie Lęgieli.
Gdy ludy zakończyły już swe wędrówki na wschód, zachód, północ i południe, każdy
z nich na nowym miejscu budował własny Dzban wlepiając weń zachowane z
przeszłości skorupy i fragmenty wierzeń. Te lokalne odmiany starodawnego Dzbana
różniły się od niego ornamentyką, barwą, budulcem miejscowego pochodzenia, samym
rysunkiem symboli i szczegółami obrazów powstałymi ze zmieszania z obcymi
kulturami. Mimo wszystko w ogólnym kształcie przypominały bardzo swój
pierwowzór. Choć jedni zwali Czarnogłowa Trzygłowem, drudzy Tiarnoglofim, trzeci
Tiernoglavem, jeszcze inni Triglawem, Turupitem, Trojanem, Zcernobohem,
Czarnobogiem, czy Czerncem, wszyscy widzieli pod nowym mianem tę samą postać.
Dotyczy to również mitycznych podań i postaci innych wielkich bogów starego
plemienia Zerywanów, na przykład Białobogi (Bielboga, Bela, Bel, Biła, Belbug,
Belbuż, Belbuk, Bellona, Biały Bóg, Bełbóg, Biełozórz), czy Borowiła (Borowy,
Borowit, Puruvit, Puszaitis, Borivit, Borzywit, Berut, Boruta), albo Peruna
(Peryn, Periń, Porun, Piren, Piarun, Perkyn, Parom, Perkun, Perkunas, Pierun,
Piorun, Parcknus, Parkuns). W tych pozbawionych pisma czasach przekazywano
wtajemniczonym wszelkie wiadomości drogą ustną, z pokolenia na pokolenie.
Przez jakiś okres ludy bałto-słowiańskie żyły w spokoju otoczone w samym sercu
Europy gęstym borem, moczarami i wysokimi górami. Jako że wszystko podlega
zmianom i ten stan rzeczy nie mógł trwać wiecznie. Kolejne przemieszczenia,
starcia, potyczki, najazdy i klęski sprawiły, że nasi przodkowie stanęli w końcu
oko w oko z Nowymi Czasami, Nową Erą i Nową Wiarą.
Wtedy kolejny raz rozbito Dzban, zdawało się, że na dobre. Jego resztki
strawiono ogniem, okruchy rozrzucono na cztery wiatry, pamięci zakazano pod karą
najcięższego potępienia, kapłanów dawnego kultu wypędzono lub wybito. Wieczny
Ogień przysypały popioły zapomnienia. Resztki ocalałych skorup spoczęły pod
ziemią, w zgliszczach świątyń porosłych chwastem, albo dziką knieją. Wydarzyło
się to tysiąc lat temu. Od tego momentu kolejni władcy opierający swe panowanie
na nowej wierze poświęcali wiele energii, by wykorzenić dawnych Bogów i obrzędy
towarzyszące ich kultom. Lud przywiązuje się do tradycji bardzo mocno. Dlatego
wbrew życzeniom panujących, czy uczonych mężów kult w zredukowanej, najniższej
postaci wciąż trwał. Trzeba go było w końcu włączyć w treść nowych obrzędów,
dawne miejsca święte musiano uczynić nowymi sanktuariami, kamieni ze starych
budowli kultowych użyto do budowy nowych świątyń, służących nowemu dzbanowi.
Paradoksalnie dzięki temu właśnie przetrwało wiele starych wierzeń, zmieszawszy
się z nowymi obrzędami pod zmienionymi nazwami i postaciami. Owa konieczność
ustępstw czynionych przez nową religię jest jednym z najmocniejszych świadectw
głębokiego zakorzenienia dawnej mitologii, obrzędów i płynących z nich
codziennych obyczajów ludu.
Mimo wszystko wielowiekowy proces wymazywania, nawarstwiania się i mieszania
tradycji, wykorzeniania przy pomocy ognia, miecza, klątwy bądź łagodnej
perswazji, brak utrwalonych w piśmie przekazów mitologicznych i zasad starego
kultu, szybki upadek i wyniszczenie zamkniętej kasty wtajemniczonych w wyższe
arkana kapłanów, spowodowały, że pamięć kształtu Dzbana, szczegółów jego
płaskorzeźb, rytów, obrazów i barw niemal zupełnie zanikła. Nie było już nikogo,
kto mógłby opisać jego całość, choć w oddalonych zakątkach krajów słowiańskich
przetrwała rozproszona i rozdrobniona znajomość różnych fragmentów dawnego
naczynia.
Była to sytuacja typowa dla całej porzymskiej Europy i trwała aż do XV wieku, do
Odrodzenia, a miejscami o wiele dłużej. Niewiele brakowało by podobny los co
dzban bałtosłowiański, spotkał i mitologię Północnych Germanów, która ocalała
tylko dzięki przechowaniu zapisów Eddy na izolowanej od Kontynentu Islandii.
Bliskie prawdy jest również twierdzenie, że mitologia Germanów Południowych
(Niemców) została niemal na nowo stworzona w XVIII wieku. Mitologia Celtów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin