4,5, 6 miesiac zycia.pdf

(102 KB) Pobierz
9. Psychologia: Wkraczamy w...
9. Psychologia: Wkraczamy w poważny wiek...
http://odnir.republika.pl/index_pliki/Page503.htm
Ośrodek Diagnostyki Neurorozwojowej i Rehabilitacji w Pile
mgr Klaudia Giese-Szczap (specjalista psychologii klinicznej)
Czwarty miesiąc Ŝycia dziecka... Dziecko przestaje być juŜ
„gościem” w domu, którego specjalnie, inaczej traktujemy,
dookoła którego wszystko „kręci się”. Staje się jednym z nas –
domownikiem.
W tym wieku dziecko chwytając przedmiot nie przeciwstawia
kciuka pozostałym palcom (jest to tzw. „chwyt małpi”).
W pozycji na plecach zaczyna podnosić głowę. Gdy ma zapewnioną swobodę
ruchu to bada, chwyta swoje nogi. Potrafi karmione na chwilę przerwać
ssanie. MoŜna tego dokonać pokazując dziecku coś dla niego atrakcyjnego.
Rozwija się mowa malucha. Dziecko bardzo wyraźnie głuŜy. Początkowo są to
gardłowe dźwięki, np. gł, ił, yy, potem baa, maa. Pojawia się takŜe dmuchanie
baniek ze śliny. WaŜne dla dalszego rozwoju dziecka jest wyciąganie rąk do
przedmiotów, a takŜe pierwsze próby ich dotykania. Dziecko zabawkę, którą
dostało do ręki natychmiast próbuje „zjeść”, tzn. prowadzi ją do ust. To pierwszy
sposób poznania przedmiotów.
Gdy w odległości do 25 cm od główki dziecka uŜyjemy głośnych zabawek –
dziecko poszukuje oczami źródła dźwięku . Patrzy – jest ciekawe, skąd ten
dźwięk dociera. Małe dziecko potrafi równieŜ śledzić oczyma przedmiot w ruchu –
wodzi za nim wzrokiem.
Wszystkie powyŜsze umiejętności będą doskonalone w kolejnym miesiącu.
Pięciomiesięczny niemowlak zaczyna sięgać po zabawkę, która leŜy trochę
dalej od niego. Są to dla dziecka swego rodzaju ćwiczenia – bardzo mu przecieŜ
potrzebne. Trzeba dziecku jednak pomóc, gdy zadanie jest dla niego zbyt trudne.
Dziecko nie moŜe ponosić zbyt duŜo poraŜek, a codzienność to nie obóz
kondycyjny dla reprezentantów kadry narodowej!
Nie moŜna w tym wieku zostawiać dziecka samego na tapczanie. Nie wiadomo
bowiem, kiedy maluszek dokona swego pierwszego przewrotu... z brzucha na
plecy .
Nadal najwaŜniejszym sposobem poznawania przedmiotów jest poznawanie
buzią (tzw. oralne). Teraz jednak dziecko najpierw zabawkę obejrzy, a dopiero
później poprowadzi ją do ust.
Maluszek potrafi posadzony stabilnie trzymać głowę, ale nie znaczy to, Ŝe mamy
dziecko sadzać. Jest na to za wcześnie! Bardzo dobrą pozycją jest pozycja na
brzuchu, bo wtedy jest szansa, Ŝe dziecko będzie opierało się na dłoniach, Ŝe
utrzyma cięŜar ciała na jednej ręce, by sięgnąć zabawki leŜące dalej.
W piątym miesiącu Ŝycia dziecko bada twarz osób dorosłych . Dotyka
delikatnie twarz dorosłych, ich nos, oczy, włosy. Bada teŜ swoje ciało – często
genitalia. Niektóre dzieci uśmiechają się do wszystkich dorosłych, inne na widok
obcych płaczą. MoŜna je uspokoić gdy płaczą, nie zawsze biorąc na ręce.
Wystarczy czasami, Ŝe do dziecka zaczniemy mówić np. nieco zmienionym
tonem.
Po zawieszoną nad głową zabawkę dziecko sięga dwiema rączkami
jednocześnie, ale zazwyczaj nie potrafi jej chwycić. Zabawką podaną do ręki
manipuluje, ale moŜne to być tylko jedna zabawka od razu. Maluch nie potrafi
bowiem utrzymać dwóch zabawek czy teŜ przedmiotów jednocześnie. Przedmiot
trzyma całą dłonią bez uŜycia kciuka.
JeŜeli chodzi o rozwój mowy , to niektóre dzieci wydają mniej dźwięków niŜ w
poprzednim miesiącu, inne głośno gaworzą „a, ghee, ra, de....”. Często bywa to w
sytuacjach zabawy czy teŜ kontaktu z innymi. Dzieci śmieją się, piszczą,
zmieniają ton, modulują głosem. Warto te zabawy głosem podtrzymywać, mówiąc
do dziecka, opowiadając o tym, co z nim robimy, co dookoła niego dzieje się.
Pamiętać naleŜy równieŜ i o tym, Ŝe zbyt duŜa ilość wraŜeń w ciągu dnia moŜe
stać się powodem niespokojnych nocy czy chwiejności pór karmienia. Układ
nerwowy dziecka jest za słaby, by wytrzymać taką ilość bodźców.
Dziecko w tym wieku potrafi „pomagać” przy ubieraniu – prostuje w odpowiednim
momencie nogi (przy wkładaniu nogawek) czy ręce przy rękawach. MoŜemy
coraz częściej uchwycić przyczynę płaczu dziecka. Często jest to nadmiar wraŜeń
czy teŜ zmęczenie dziecka. Nie warto takiego płaczu za wszelką cenę
opanowywać, bo przynosi dziecku ulgę. Oczywiście, jeŜeli dziecko „rozkręca” się
w płaczu, płacz ten nie słabnie, a wręcz przeciwnie, to dobrze jest go przerwać i
pomóc dziecku uspokoić się. myślę, Ŝe rodzice są w stanie te dwa rodzaje płaczu
odróŜnić.
Gdy dziecko ma juŜ sześć miesięcy następuje wiele zmian w jego
funkcjonowaniu, umiejętnościach. Maluszek potrafi przewrócić się z pleców na
brzuszek. „Trenuje” równieŜ umiejętność przewracania się z brzucha na plecy. Tę
umiejętność w tym wieku udoskonala. Kiedy sięga po zabawki, to chwyta je
pewnie oburącz lub coraz częściej jedną ręką. Próbuje teŜ nimi manipulować,
bawić się. KaŜda jednak próba zabrania dziecku w tym wieku zabawki moŜe
zakończyć się wielką złością ! Nie prowokujmy więc dziecka do tego typu reakcji.
Pozwólmy mu czasami bawić się tym, czym ono chce – jeŜeli oczywiście
naprawdę na to chcemy pozwolić, a nie ustępujemy dla „tzw. „świętego spokoju”.
JeŜeli chodzi o rozwój ruchowy – dziecko potrafi chwilę posiedzieć z
podtrzymywaniem. Nie warto jednak czasami go do tego zmuszać czy teŜ – co
gorsza – obkładać poduszkami, bo „tak ślicznie siedzi”! MoŜemy w ten sposób
wyrządzić mu krzywdę. Kiedy dziecko będzie gotowe – samo będzie siadało.
Przypominam jeszcze raz, iŜ mówię tutaj o prawidłowościach rozwoju dziecka ,
nie zajmuję się rozwojem zaburzonym czy teŜ z róŜnego powodu opóźnionym.
1 of 2
20100724 10:31
330414643.013.png 330414643.014.png 330414643.015.png 330414643.016.png 330414643.001.png 330414643.002.png 330414643.003.png 330414643.004.png 330414643.005.png 330414643.006.png 330414643.007.png 330414643.008.png 330414643.009.png 330414643.010.png 330414643.011.png 330414643.012.png
9. Psychologia: Wkraczamy w poważny wiek...
http://odnir.republika.pl/index_pliki/Page503.htm
Często bawiąc się z dzieckiem przykrywamy go pieluszką, kołderką, robimy „a ku
ku”. Dziecko uwielbia tę zabawę ! O ile jednak wcześniej rzadko zdarzało się,
by dziecko ściągało nakrycie, to teraz robi to coraz częściej. Warto więc
prowokować tego typu zabawy. MoŜemy wtedy teŜ usłyszeć gaworzenie dziecka,
czyli wypowiadanie sylab: ma, ta, ba w róŜnej kolejności. Zdarza się, Ŝe rodzice
mylą te zachowania głosowe z mową i na pytanie, jak wygląda rozwój mowy u
dziecka odpowiadają, Ŝe dziecko mówi: „mama, tata, baba”, itp. Po dokładnym
dopytaniu okazuje się, Ŝe mówiąc o mowie mają na myśli właśnie gaworzenie.
Sześciomiesięczne dziecko jest w stanie odróŜnić tonacje głosu i reagować na
nią, a takŜe nie da się „oszukać” znakomicie odróŜnia butelkę, która kojarzy mu
się z jedzeniem czy teŜ z piciem od podawanej sobie zabawki!
Co dalej będzie działo się w rozwoju dziecka?... Z pewnością wyjawię Państwu tę
tajemnice, ale póki co szaa!
2 of 2
20100724 10:31
Zgłoś jeśli naruszono regulamin