Organizacja_i_zarzadzanie.pdf
(
1971 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Organizacja i zarz¹dzanie.doc
STRUKTURA ORGANIZACYJNA FIRMY
Struktura organizacyjna
to ogół ustalonych zależności funkcjonalnych i hierarchicznych między
elementami organizacji, zgrupowanymi w komórki i jednostki organizacyjne w sposób umożliwiający
osiąganie celów całości.
ELEMENTY STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ
Stanowisko organizacyjne
-
•
podstawowy element struktury organizacyjnej
•
miejsce zajmowane przez pracownika, które jest określone przez:
a)
zakres realizowanych funkcji (obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności)
b)
relacje z innymi stanowiskami
c)
rodzaj i wielkość przydzielonego wyposażenia
Komórka organizacyjna
•
zespół składający się z kierownika i podporządkowanych mu członków zespołu
•
realizuje on cel działania zharmonizowany z celem działania całej organizacyjnym
•
najmniejsza jednostka organizacyjna
Jednostka organizacyjna
•
zbiór komórek organizacyjnych, którymi kieruje zwierzchnik.
WYZNACZNIKI STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ
1.
Strategia
•
misja oraz wyznaczone cele
•
określa w jaki sposób przebiegają linie podporządkowania i kanały komunikacji pomiędzy
kierownikami i komórkami organizacyjnymi
•
wpływa na informacje, mechanizmy planowania i podejmowania decyzji;
2.
Technologia
•
stosowana w organizacji do wytwarzania jej wyrobów
•
wywiera wpływ na mechanizmy koordynacji, na poziom, na którym podejmuje się decyzje, na
wielkość komórek organizacyjnych
3.
Ludzie -
są związani z działalnością organizacji, oddziałują również ludzie spoza organizacji
(współdziałanie z klientami i odbiorcami, dostawcami itd.)
4.
Wielkość organizacji -
większe organizacje odznaczają się wyższą specjalizacją czynności i
bardziej sformalizowanymi procedurami
1
5.
Otoczenie organizacji -
potencjał otoczenia, jego złożoność oraz niepewność pozwala
organizacji na trwanie i regularny wzrost.
WYMIARY STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ
1.
Wymiar konfiguracji
-
•
liczba poziomów hierarchii
•
rozpiętość kierowania na poszczególnych poziomach
•
usytuowanie poszczególnych elementów
2.
Wymiar centralizacji
•
wewnętrzna struktura władzy w organizacji
•
stopień autonomii systemu
3.
Wymiar specjalizacji
•
podział pracy i obowiązków pomiędzy stanowiska, komórki i piony organizacyjne;
4.
Wymiar standaryzacji
•
typowość działań i procedur
5.
Wymiar formalizacji
•
zakres, w jakim łączność i reguły postępowania są unormowane w dokumentacji organizacyjnej.
STRUKTURALIZACJA ELEMENTÓW
STRUKTURALIZACJA DZIAŁAŃ
rozczłonkowanie
organizacji
rozmieszczenie
uprawnień
decyzyjnych
podział pracy, zadań,
obowiązków
system przepisów
regulujących
postępowanie
ujednolicone sposoby
postępowania
KONFIGURACJA CENTRALIZACJA SPECJALI-ZACJA FORMALIZACJA
STANDARYZACJA
ZASADY KSZTAŁTOWANIA SIĘ STRUKTUR
1. Zasada celowości-
konieczność jasnego i wyraźnego określenia celów dla organizacji i jej
elementów poprzez dzielenie celów ogólnosystemowych na cząstkowe
2
2. Zasadałączenia celów cząstkowych w ogólny-
grupowanie pojedynczych stanowisk w komórki
i większe jednostki (działy, wydziały, piony), którym podporządkowane zostają cele wyższego
rzędu
3. Zasada specjalizacji-
grupowanie elementów struktury według możliwie jednorodnych zadań;
podstawowe kryteria grupowanie: specjalizacja technologiczna i przedmiotowa;
4. Zasada koordynacji-
sposoby współdziałania poszczególnych członków organizacji,
realizujących wyodrębnione funkcje, miejsce i rolę komórek doradczych
5. Zasada równowagi zakresów zadań, uprawnień i odpowiedzialności-
przydzielenie
określonemu stanowisku określonych zadań, które wiąże się z przyznaniem odpowiednio
szerokiego zakresu uprawnień: na stanowisko nakłada się odpowiedzialność adekwatną do
przydzielonych zadań i uprawnień
6. Zasada jednoosobowego kierownictwa-
należy dążyć do podporządkowania hierarchicznego
każdego stanowiska pracy tylko jednemu stanowisku kierowniczemu
7. Zasada ustalania racjonalnych granic nadzoru-
odnosi się do przestrzegania racjonalnej
wielkości zespołu, którym sprawnie może kierować pojedynczy przełożony
KLASYCZNE STRUKTURY ORGANIZACYJNE
Cechy charakterystyczne struktury liniowej
•
hierarchicznepowiązanie wszystkich komórek organizacyjnych
•
występuje w bardzo małych organizacjach
•
gwarantuje jedność kierownictwa (każdy pracownik ma tylko jednego bezpośredniego
przełożonego , od którego otrzymuje polecenia i przed którym jest odpowiedzialny)
•
pracownik i jego stanowisko pracy jest powiązane z nadrzędnym jedną linią -droga służbowa
•
brak specjalizacji funkcji kierowniczych (kierownik zajmuje się wszystkimi funkcjami realizowanymi
w podległej komórce organizacyjnej)
ZALETY:
⇒
jednoosobowe kierownictwo
⇒
możliwość szybkiego podejmowania decyzji
⇒
łatwość utrzymania dyscypliny
⇒
indywidualna odpowiedzialność
⇒
łatwość przejrzystego ustalania zakresów kompetencji i odpowiedzialności.
WADY:
⇒
mała elastyczność działania i wynikająca z tego sztywność organizacji
⇒
stosunkowo duża centralizacja dająca w efekcie niepełne wykorzystanie indywidualnych zdolności
wykonawców niższych szczebli hierarchicznych
⇒
trudności w opanowaniu przez kierowników całej wiedzy o funkcjonowaniu organizacji.
3
Rys. 1. Struktura liniowa
ZARZĄD
DYREKTOR
Z- ca dyrektora ds.
marketingu
Z- ca dyrektora ds.
finansów
Z- ca dyrektora ds.
produkcji
Kierownik działu
Kierownik działu
Kierownik działu
Personel
Personel
Personel
Personel
Personel
Personel
Cechy charakterystyczne struktury funkcjonalnej
•
dominują zależności funkcjonalne nad hierarchicznymi
•
specjalizacja stanowisk kierowniczych w realizacji określonych funkcji
•
prawo poszczególnych kierowników funkcjonalnych do bezpośredniego ingerowania w pracę
wykonawców
•
każdy z pracowników podlega wielu kierownikom funkcjonalnym
•
zasadą, na której opiera się konstrukcja struktury funkcjonalnej jest specjalizacji pracy
kierowniczej
•
wykonawca jest powiązany bezpośrednimi więziami z przełożonymi funkcjonalnymi, którzy
odpowiadają za swój funkcjonalny obszar działania.
ZALETY:
⇒
planowe wprowadzenie daleko posuniętego podziału pracy i specjalizacji również w sferze
kierowania
⇒
zdolność szybkiego reagowania na zmienioną sytuację systemu
⇒
możliwość korzystania przez wykonawców z kompetentnej rady przełożonych funkcjonalnych
⇒
fachowość podejmowanych decyzji
WADY
⇒
trudności w rozstrzyganiu zakresu kompetencji i odpowiedzialności kierowników funkcjonalnych
⇒
możliwość otrzymania przez wykonawców sprzecznych poleceń
⇒
naruszenie zasady jednoosobowego kierownictwa.
⇒
skomplikowana sieć informacyjna
4
Rys. 2. Struktura funkcjonalna
Kierownicy funkcjonalni
Sprzężenia służbowe
Wykonawcy
Cechy charakterystyczne struktury sztabowo-liniowej
•
obok komórek typowo liniowych , występują tzw. sztaby, czyli stanowiska doradców
•
komórki sztabowe służą fachową pomocą stanowiskom kierownictwa liniowego, nie tworząc
oddzielnych pionów funkcjonalnych
•
niemają on uprawnień do bezpośredniego wydawania poleceń wykonawcom. ich zadaniem jest
odciążenie kierowników komórek liniowych w realizacji ich funkcji podstawowych.
ZALETY:
⇒
przestrzeganie jednoosobowego kierownictwa
⇒
możliwość korzystania przez kierowników liniowych z opinii wysoko wykwalifikowanych ekspertów
⇒
możliwość specjalizacji funkcjonalnej w sferze zarządzania
⇒
szybkość podejmowania decyzji
⇒
prostota i przejrzystość konstrukcji
⇒
odciążenie komórek liniowych
WADY:
⇒
możliwość utożsamiania się komórek sztabowych z kierownictwem liniowym
⇒
możliwość sporów między kierownikami komórek sztabowych i komórek wykonawczych.
⇒
niebezpieczeństwo przecenienia lub niedoceniania przez komórki liniowe rad i opinii
formułowanych przez komórki sztabowe.
5
Plik z chomika:
janeknowak143
Inne pliki z tego folderu:
dokumentacja systemu ISO.zip
(5768 KB)
Warstwy Zn.rar
(2589 KB)
Babia Góra_2007.pdf
(49 KB)
Visagesoft_eXPert_PDF_Pro_v6.20_Incl_Keymaker_CORE.rar
(25785 KB)
Organizacja_i_zarzadzanie.pdf
(1971 KB)
Inne foldery tego chomika:
!dokumentacja systemu ISO
¤
Andrzej Batko Akademia Hakerów Umysłu
BIOGAZ
Chemia i Tworzywa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin