ŚLUBOWANIE.doc

(70 KB) Pobierz

Scenariusz

ślubowania uczniów klasy pierwszej

Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Drugni

 

data: 2 października 2008r.

hasło: „Wczoraj jeszcze przedszkolaki,

               dzisiaj już pierwszaki.”

 

Cele :

- zna prawa i obowiązki ucznia i przestrzega ich;

- aktywne uczestniczenie w uroczystości;

- ma poczucie dumy z przynależności do społeczności szkolnej;

- okazywanie  szacunku symbolom narodowym;

- integracja zespołu klasowego;

- włączenie uczniów klasy pierwszej do społeczności uczniowskiej    szkoły podstawowej;

- integracja środowiska: szkolnego i domowego ucznia;

- doskonalenie umiejętności słuchania innych;

 

Metody:

·        słowna: rozmowa, praca z tekstem, inscenizacja;

·        oglądowa: obserwacja, pokaz;

·        działania praktyczne;

 

Formy:

§        zbiorowa

§        grupowa zróżnicowana

§        indywidualna zróżnicowana

 

Środki dydaktyczne:

- odświętna dekoracja sali,

godło,

flaga,

odtwarzacz i płyty  CD z hymnem szkoły, oraz piosenki: „Marsz     pierwszoklasistów”, „Nasze uszy słyszą świat”, „Ślubowanie”)

-  ołówek do pasowania z napisem „Pasuję Cię na ucznia………

-  kronika szkoły ,

- dyplomy Pasowania,

-  tekst ślubowania,

-  rekwizyty do części artystycznej ( żakowskie czapki z biało-    czerwonymi     kokardkami

 

 

 

1. Wprowadzenie uczniów do sali gimnastycznej odświętnie przybranej,         w której  widnieje napis „Wczoraj  przedszkolaki, dzisiaj pierwszaki”,

 

2. Powitanie przez wychowawcę dzieci z kl. I - głównych bohaterów      wielkiej uroczystości ślubowania i pasowania na ucznia.

     Witam serdecznie zebranych tu gości na uroczystości ślubowania i      pasowania na pierwszoklasistę. Dzisiaj pragniemy przyjąć      pierwszaki do szkolnej rodziny.
 

3. Powitanie przez dyrektora szkoły: gości, pierwszoklasistów, rodziców      nauczycieli, uczniów.

 

4. Powitanie uczniów kl.I przez przedstawicielkę SU:

   

„Drodzy, Mali Przyjaciele!

Od 1 września tworzycie razem z nami szkolną rodzinę. Dzisiaj Wasz wielki dzień - ślubowanie i pasowanie na ucznia. Wiecie, że w rodzinie każdy obok praw ma obowiązki, które powinien solidnie wykonywać. Naszym obowiązkiem jest pilna nauka. Do niej wprowadzą Was nauczyciele. W trakcie ślubowania będziecie zobowiązywać się do:                     pilnej nauki, dbania o dobre imię szkoły, szacunku dla nauczycieli i miłości Ojczyzny. Po złożeniu ślubowania, będziecie pasowani na ucznia. W dawnych czasach dokonywano ceremonii pasowania, czyli przyjęcia do stanu rycerskiego, poprzez trzykrotne uderzenie płazem miecza po ramieniu. Na tę pamiątkę każde z Was zostanie dotknięte ołówkiem w ramię. Na dzisiejszą uroczystość zaprosiłyście rodziców i krewnych. Bardzo dobrze, przecież to Wasze święto. Ja też zaprosiłam gościa: Wchodzi dobra wróżka i kłania się:

 

5. CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA W WYKONANIU UCZNIÓW KLASY                                       I PRZEDSTAWICIELI  SU.

  

Ucz. I:
Z wesołym uśmiechem
z uśmiechem radości
serdecznie witamy zebranych tu gości.
Chcemy wam zaśpiewać,
wiersz powiedzieć ładnie
proszę się nie gniewać, jeśli źle wypadnie,
bo my nie aktorzy- tylko małe dzieci,
cieszyć się będziemy, gdy klaskać zaczniecie.

 

Ucz. II:
Panią dobrą wróżkę
z serca też witamy
ciesząc się, że dzisiaj
zechciała być z nami.

 

Dobra wróżka:

Jestem dobrą wróżką.

 

Prowadzący:

Przywitajmy wróżkę oklaskami!

Dobra wróżko jakie dary przyniosłaś dzisiaj dzieciom?

 

Dobra wróżka:

Pomocnicy przybywajcie

(uczniowie klasy trzeciej), którzy wnoszą kolorowe pudełka z napisami:

 

Dobra wróżka:

Chcę Was dzisiaj obdarować:

DAREM PRZYJAŹNI - byście nigdy nie czuły się w szkole samotne,

DAREM UŚMIECHU - byście zawsze były pogodne i radosne,

DAREM ŻYCZLIWOŚCI - żeby wszyscy Was lubili,

DAREM PRACOWITOŚCI - aby każdy z Was był pracowity jak pszczółka,

DAREM OSTROŻNOŚCI - by nigdy nie spotkało Was nic złego

i może jeszcze....

 

Zła wróżka: Na scenę wchodzi

Hola, hola. A ja? Co ze mną? O mnie znów zapomnieliście! Jestem bardzo zła i oświadczam: Żadnego ślubowania i pasowania nie będzie! Zaraz użyję swej czarodziejskiej mocy i zamienię Was w żółtodzioby!

 

Zła wróżka zaczyna czary: Czary, mary…

 

Prowadzący:

Dobra wróżko pomóż, ratuj, przecież potrafisz!

 

Dobra wróżka:

Może wystarczy przeprosić?

 

Zła wróżka:

Nic z tego! Czuję się bardzo obrażona!

 

 

Dobra wróżka :

Jest tylko jeden sposób, mogę złagodzić czary. Zamiast prawdziwych dziobów dostaniecie tekturowe.

Dobra wróżka rozdaje żółte dzioby przy pomocy pomocników.

 

Prowadzący:

A co z pasowaniem, dobra wróżko?

 

Dobra wróżka:

Na to też jest sposób, musicie tylko poprosić o pomoc czarną wróżkę.

 

Prowadzący:

Dzieci, poprośmy wróżkę!

 

Dzieci:

Prosimy wróżko! Prosimy!

 

Zła wróżka:

Pomagać nie będę, ale ostatecznie mogę nie przeszkadzać. (Siada z boku)

 

Dobra wróżka:

Żeby pozbyć się dziobów musicie odwiedzić różne krainy i wykonać trudne zadania.

 

Prowadzący:

Wobec tego nie ma na co czekać. Udajemy się do krainy geograficzno – przyrodniczej. Ciekawe, czy wiecie, jak nazywa się nasza Ojczyzna i jaki jest jej znak?

P:Kto ty jesteś?

D: Polak mały.

P:Jaki znak twój?

D: Orzeł biały.

P:Gdzie ty mieszkasz?

D: Między swymi.

P:W jakim kraju?

D: W polskiej ziemi.

P:Czym twa ziemia?

D: Mą Ojczyzną.

P:Czym zdobyta?

D: Krwią i blizną.

P:Czy ją kochasz?

D: Kocham szczerze.

P:A w co wierzysz?

D: W Polskę wierzę.

 

 

Prowadzący:

A czy wiecie, jak wygląda nasza flaga?

 

Dzieci:

Tak!

 

Ucz. III :

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze jest biel i czerwień.

Czerwień to miłość, biel serce czyste.

Piękne są nasze barwy ojczyste.

 

Prowadzący:

Znakomicie. Może teraz coś trudniejszego. Sprawdzimy wasze wiadomości przyrodnicze. Oto zagadka :

Ma on nóżkę, nie ma buta.

Ma kapelusz, nie ma głowy.

Czasem gorzki i trujący,

często smaczny jest i zdrowy.

Dzieci: Grzyb!

 

Prowadzący:

Tak. A teraz następna:

Ma dwa różki, lecz nie bodzie.

Mieszka w trawie, albo w wodzie.

Domek swój, jak chyba wiecie,

Nosi zawsze na swym grzbiecie.

Dzieci: Ślimak!

 

Prowadzący:

Oczywiście i ostatnia zagadka:

Co to za pani w złocie, czerwieni,

sady maluje, lasy przemieni?

A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje,

śnieżna zawieja po niej nastaje.

Dzieci: Jesień!

 

Prowadzący:

Brawo, poszło wam doskonale. A teraz zabieram Was do krainy muzycznej. Chciałabym się przekonać, czy umiecie zaśpiewać piosenkę.

 

Dzieci śpiewają piosenki : „Marsz pierwszoklasistów” i

                                                    „Nasze uszy słyszą świat”

 

 

 

Prowadzący:

Egzamin zdany. Potraficie pięknie śpiewać. Przenosimy się teraz do krainy języka polskiego. Ciekawe, czy znacie jakiś ładny wiersz?

 

Dzieci :

Idą pierwszaki, dawne maluchy.

Jeden w drugiego to same zuchy.

Buzie umyte i ręce czyste,

każdy na plecach dźwiga tornister.

Z bijącym sercem stają przed szkołą.

Jak im tu będzie? Chyba wesoło.

 

Ucz. IV :

Jeszcze wczoraj miś pluszowy

żegnał nas w przedszkolu.

Dziś z tornistrem pełnym książek

idziemy do szkoły.

 

Ucz. V :

Jeszcze wczoraj kolorowe klocki

Staś układał.

Dziś ołówkiem w swym zeszycie

pierwsze kreski stawia.

 

Ucz. I :

Jeszcze wczoraj barwne lale,

sto zabawek różnych.

Dziś już szkoła – pierwsza klasa,

czas naszej nauki.

 

Prowadzący:

Wspaniale! Potraficie pięknie recytować. Przekonamy się, czy równie dobrze pójdzie wam w krainie matematyki. Oto zadania dla was.             (Dobra wróżka pokazuje figury geometryczne)

 

P: Co to za figura geometryczna?

D: Trójkąt!

P: Jak nazywamy tę figurę?

D: Koło!

P: Czy rozpoznajecie tę figurę?

D: Kwadrat!

 

Prowadzący:

Poszło wam bardzo dobrze. A teraz sprawdzimy znajomość cyferek.

 

P:Co to za cyfra?

D:sześć

P: Jak nazywamy tę cyfrę? (odwraca 6 i powstaje 9)

D:dziewięć

P: Czy znacie tę cyfrę?

D:trzy

 

Prowadzący:

Widzę, że matematyka nie sprawia wam problemu. Przenosimy się teraz do krainy ruchu drogowego. Ciekawe, czy wiecie, jak przechodzi się na drugą stronę jezdni?

 

Ucz VI:

Gdy zamierzasz przejść ulicę,

musisz poznać tajemnicę.

Na chodniku przystań bokiem,

popatrz w lewo bystrym okiem.

Skieruj w prawo wzrok sokoli,

znów na lewo spójrz powoli.

Jezdnia wolna, więc swobodnie

mogą po niej przejść przechodnie.

 

Prowadzący:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin