1) Krótko o życiu kompozytora:
· nauka kompozycji od 15 roku życia,
· 1842 premiera pierwszej wartościowej opery Rienzi,
· Drezno - 1848/49 - udział w powstaniu, po jego klęsce ucieczka do Szwajcarii,
· skupienie się na studiach teoretycznych dotyczących koncepcji dzieł scenicznych,
· mecenat księcia Ludwika II Bawarskiego umożliwia mu realizację projektu teatru w Bayreuth.
2) Ogólnie o twórczości wokalno-instrumentalnej:
I okres: wstępne próby (powstają opery: Boginki, Zakaz miłości, Rienzi, Holender tułacz)
· opera zbudowana tradycyjnie
· wzrost znaczenia partii orkiestry
· pojawia się charakterystyczny motyw walki człowieka z siłami nadprzyrodzonymi oraz idea wyzwolenia przez śmierć.
II okres: kontynuacja tradycji niemieckiej opery romantycznej (dzieła: Tannhäuser oraz Lohengrin)
· po raz pierwszy kompozytor rezygnuje z podziału na tzw. numery, tworząc rozbudowane sceny (Tannhäuser),
· uwerturę zastępuję wstęp (Lohengrin),
· mistrzowska instrumentacja.
III okres: okres dramatu muzycznego
· 1851 – traktat Opera i dramat; prezentacja poglądów Wagnera na temat reformy opery
· tytuły dramatów: pierwszy Tristan i Izolda, tetralogia Pierścień Nibelunga, Śpiewacy norymberscy, Parsifal.
3) Charakterystyka dramatów muzycznych Wagnera:
· Gesamtkunstwerk, czyli idea syntetycznego dzieła sztuki, w którym słowo i muzyka pochodzą od jednego twórcy.
· Tematyka: legendy starogermańskie, walka z siłami nadprzyrodzonymi, wyzwolenie przez śmierć.
· Unendlische Melodie, czyli niekończąca się melodia (rozwijanie).
· Leitmotiv – technika motywów przewodnich komentujących tekst literacki, podtrzymująca spójność dzieła (pierwszy raz w Wolnym Strzelcu Webera, w Parsifalu występuje ok. 40 motywów przewodnich)
· Instrumentacja: rozbudowany aparat wykonawczy, dodanie rzadko używanych instrumentów(np. tuba wagnerowska)
· Nowatorska harmonika budująca nastrój dzieła:
Ø Tristan i Izolda – utwór oparty na skali dwunastodźwiękowej
Ø Tristan i Izolda – wykorzystanie akordu tristanowskiego
· Vorspiel: krótki wstęp, wprowadzający w nastrój dzieła (zamiast tradycyjnej uwertury).
· Brak podziału na numery.
· Wymagana olbrzymia skala i siła brzmienia głosów wokalistów.
· Wielkie rozmiary dzieł: Parsifal trwał aż 7 godzin, wystawienie Pierścienia Nibelunga zajmowało 4 kolejne wieczory.
4) Podsumowanie:
· Po śmierci kompozytora Europa przeżywała fascynację Wagnerem, jego twórczość znalazła wielu naśladowców, w tym Mahlera czy Straussa.
· Od 1876 w Bayreuth odbywają się festiwale wagnerowskie
· Miłośnikiem muzyki kompozytora oraz przyjacielem rodziny był Adolf Hitler.
Przygotowała Aleksandra Krajewska, 2011; spr. J.Krzyżak
KaC2009