1.Geneza terminu
Termin „barok” wywodzi się prawdopodobnie z portugalskiego terminu barocco używanego w języku jubilerskim na określenie perły o nieregularnych kształtach.
Barok w sztuce i muzyce był synonimem dziwaczności, nieregularności, sztuczności, ekstrawagancji; przeciwieństwem prostoty i pewnej surowości, które w okresie klasycyzmu uważano za wykładnik dobrego smaku.
Rehabilitacja sztuki baroku dokonywała się bardzo powoli, począwszy od początku XIX wieku. W przypadku muzyki największe zainteresowanie budziła twórczość Jana Sebastiana Bacha.
2.Chronologia
Przyjęło się, że daty ramowe epoki wiążą się z dwoma wydarzeniami:
1600 – data powstania pierwszej zachowanej w całości opery (Euridice Periego)
1750 – śmierć Jana Sebastiana Bacha
3. Cechy charakterystyczne dla poszczególnych faz rozwoju muzyki baroku:
· wczesny barok (1600-1650):
Ø powstanie basso continuo i monodii akompaniowanej
Ø powstanie stylu concertato
Ø powstanie faktury solowej i triowej; kształtowanie się faktury wokalnej i instrumentalnej (z dominacją wokalnej)
Ø powstanie opery
· środkowy barok (1650-1700):
Ø powstanie stylu bel canto (podział na arię i recytatyw)
Ø ukształtowanie się oratorium i kantaty
Ø równorzędne znaczenie muzyki wokalnej i instrumentalnej
· późny barok (1700-1750):
Ø krystalizacja systemu funkcyjnego dur-moll
Ø powstanie stylu concerto
Ø ukształtowanie się formy suity, sonaty, koncertu instrumentalnego
Ø dominacja muzyki instrumentalnej nad wokalną
Ø „wielka synteza”, obejmująca muzykę wokalną i instrumentalną, muzykę religijną i świecką, muzykę charakterystyczną dla różnych ośrodków narodowych
Mimo istnienia elementów nowego stylu w muzyce barokowej, nadal pojawiały się kompozycje, odpowiadające normom renesansowym. Przestała więc istnieć renesansowa jednolitość stylistyczna, a pojawiła się możliwość posługiwania się dwoma odmiennymi, ale równouprawnionymi językami muzycznymi – tradycyjnym i nowoczesnym, i to nawet w obrębie jednego dzieła muzycznego.
Spór Artusi-Monteverdi
Claudio Monteverdi w przedmowie do V księgi madrygałów jako pierwszy wprowadził rozróżnienie pomiędzy prima pratica (odpowiadającej stylowi tradycyjnemu) i seconda pratica (odpowiadającej stylowi nowoczesnemu).
Cechy praktyk:
1.Prima pratica (stile antico)
· dzieła muzyczne oparte były na stylu renesansowej polifonii, doskonale nadawały się do przekazywania nastroju kontemplacji, powagi, właściwego muzyce religijnej
· „pierwsza praktyka” wykorzystywana była przede wszystkim na gruncie muzyki liturgicznej: w mszach, motetach, pasjach. Podstawowym środkiem wykonawczym był zespół wokalny, często a cappella, lub z towarzyszeniem organów.
2. Seconda pratica (stile moderno)
· podporządkowanie muzyki wymogom słowa;
· monodia z akompaniamentem basso continuo
· styl koncertujący – stile concertato (wywodzący się z renesansowej techniki polichóralnej)
· „druga praktyka” wykorzystywana była na gruncie muzyki wokalno-instrumentalnej.
Basso continuo (bas generalny, bas cyfrowany, generałbas, skrót b.c.)
to głos basowy uzupełniony skróconym zapisem struktury harmonicznej utworu. Nad nutami głosu basowego kompozytor umieszczał cyfry wskazujące interwały (np. 2 – sekundę, 4 – kwartę itp.) stąd też pochodzi nazwa bas cyfrowany.
Bas cyfrowany realizowany był przez zespół wykonawczy, często w sposób improwizacyjny. Do realizacji b.c. wykorzystywano równocześnie instrumenty melodyczne odtwarzające linię basową oraz instrumenty uzupełniające harmonię. Funkcję instrumentów basowych spełniać mogły np. wiolonczela, kontrabas, viola da gamba, puzon, w roli instrumentów wypełniających harmonię występowały przede wszystkim instrumenty klawiszowe (najczęściej organy lub klawesyn), albo też np. harfa, gitara, lira itp.
Monodia akompaniowana – jest to śpiew solowy z towarzyszeniem instrumentalnym w postaci b.c. Teoretyczne założenia śpiewu monodycznego sformułowali przedstawiciele Cameraty florenckiej (m.in. Jacopo Peri, Giulio Caccii, Emilio de Cavalieri, hrabia Giovanni dei Bardi, Ottavio Rinuccini)
Camerata florencka to grupa poetów, uczonych i muzyków, działających pod koniec XVI w. we Florencji, dążących do odrodzenia dramatu antycznego. Krytykowano skomplikowaną polifonię renesansu, która zacierała wyrazistość słów. Postulowano wyższość słowa nad muzyką. W ten sposób powstała opera i styl monodyczny.
Styl monodyczny stwarzał doskonałe warunki dla wyrazistego przekazania słowa. Podstawą był tekst literacki tak opracowany przez kompozytora i odtworzony przez wykonawcę, by jego treść i ekspresja mogła być zrozumiana i głęboko przeżyta przez odbiorcę. Najlepiej celom tym służył typ recytatywnego śpiewu solowego z b.c., wysuwający na pierwszy plan tekst. Styl monodyczny był opozycją w stosunku do ścisłej polifonii renesansu, zacierającej wyrazistość słów.
Styl koncertujący: stile concertato i stile concerto
Termin „koncertujący” wywodzi się od słowa „concertare” (łac.współzawodniczyć, dyskutować, spierać się). Jego istotą jest kontrast.
· stile concertato (wczesny barok)
Jego istotą jest zmienność w zakresie wszystkich elementów konstrukcyjnych dzieła. Efektem stile oncertato jest podział utworu na szereg odcinków, wynikający ze stosowania licznych kontrastów w zakresie obsady wykonawczej, typu melodii, metro-rytmiki, tempa, faktury, dynamiki, harmoniki.
· stile concerto (typowy dla późnego baroku)
Wykształcił się na gruncie muzyki instrumentalnej, później przeniknął do muzyki wokalno – instrumentalnej
Cechy stylu:
Ø wirtuozowski charakter (szybkie tempa, efektowne figuracje, żywa rytmika o mechanicznej pulsacji)
Ø kontrasty brzmieniowe polegające na wymienności fragmentów tutti (zw. też concerto) i solo (jeden głos lub instrument lub zespół solistów zw. concertino)
Stosowany w utworach instrumentalnych (koncerty, suity, sonaty) i w dziełach wokalno-instrumentalnych (opera – brawurowe arie, solistyczne kadencje bez towarzyszenia instrumentalnego), ale też we fragmentach czysto instrumentalnych.
Bel canto (wł. piękny śpiew)
Wykształcił się ok. połowy XVII wieku w operze i kantacie. Styl bel canto stanowi wyraz sprzeciwu wobec postulatów Cameraty florenckiej. Rezygnuje z wyższości słowa nad muzyką, której przyznano równorzędne znaczenie w stosunku do tekstu.
· płynna melodia
· elementy rytmiki tanecznej (rytmy sarabandy, siciliany, courante)
· prosta harmonika
· wykształcił się podział na recytatyw i arię - nową formę wypowiedzi wokalnej:
Ø recytatyw: wykorzystywany do celów narracyjnych, wykonywany głównie solo, dla podkreślenia efektów dramatycznych; recytatywowi towarzyszy zwykle basso continuo realizowane przez niewielki zespół lub wyłącznie jeden instrument np. klawesyn
Ø aria: ukształtowała się ok. połowy XVII wieku w związku powstaniem stylu bel canto; stosowana najpierw jako środek wypowiedzi lirycznej, potem arie były też wirtuozowskie (bogato zdobione, utrzymane w szybkich tempach)
V. Osiągnięcia muzyki barokowej w zakresie struktury utworów muzycznych
Faktura
W baroku powstało wiele nowych rozwiązań fakturalnych. Ich systematyzacji należy dokonać według następujących kryteriów:
1. rodzaj środków wykonawczych:
· faktura wokalna
· faktura instrumentalna
· faktura wokalno-instrumentalna
Ostateczne zróżnicowanie faktury wokalnej i instrumentalnej dokonało się w baroku.
2. wielkość obsady:
· faktura solowa
· faktura kameralna (triowa i inne rodzaje układów małoobsadowych)
· faktura wielkoobsadowa
Wielką innowacją było określanie przez kompozytorów wielkości i rodzaju obsady wykonawczej.
3. sposób koordynacji poszczególnych głosów:
· faktura polifoniczna
· faktura homofoniczna
System dźwiękowy
W baroku powstał system równomiernej temperacji stroju. Jest on dziełem Johanna Georga Neidhardta. Uzyskał podział oktaw na 12 równych półtonów i możliwość równorzędnego użycia wszystkich tonacji.
Tonalność i harmonika
Teoria harmonii wykształciła się z nauki basu cyfrowanego. Samodzielność jej w 1722 ogłosił Rameau w Traktacie o harmonii. W teorii Rameau podstawę akordu stanowi głos basowy, a jego obecność pozwalała na tworzenie przewrotów akordu. Rameau uznał za najważniejsze trzy akordy o różnej budowie: tonikę, dominantę w postaci septymowej i subdominantę. Podstawowym pojęciem w swej teorii Rameau uczynił centrum harmoniczne. Wszystkie dźwięki i akordy pozostają w określonej relacji do centrum, a kadencja jest najpełniejszym wyrazem tworzonej przez nie struktury. System opierał się na dwóch skalach – durowej i molowej.
KaC2009