I. Informacje ogólne:
1) Pochodzenie nazwy „barok”.
2) Krótka charakterystyka baroku w sztuce i literaturze (ocena celująca).
3) Ramy czasowe epoki 1600 – 1750 (wraz z uzasadnieniem).
4) Periodyzacja epoki – 3 fazy według muzykologa Bukofzera:
· wczesny barok: 1600-1650,
· środkowy barok: 1650-1700,
· późny barok: 1700-1750.
II. RÓŻNORODNOŚĆ STYLISTYCZNA MUZYKI BAROKOWEJ:
1) Współistnienie dwóch odrębnych stylów muzycznych, tzw. praktyk: stile antico (prima pratica - silny związek z tradycją renesansową) i stile moderno (seconda pratica).
2) Charakterystyka stile moderno (styl nowoczesny) – wyznaczniki nowego stylu:
· basso continuo (definicja; sposób wykonania).
· monodia akompaniowana (definicja; działalność Cameraty florenckiej).
· styl koncertujący: stile concertato i stile concerto.
· styl bel canto (szkoła wenecka; krystalizacja arii i recytatywu).
3) Ze względu na funkcję muzyki wyodrębniamy trzy style:
· teatralny (utwory dramatyczne, sceniczne),
· kościelny (powaga i skupienie)
· komnatowy (kameralny – świeckie utwory wokalne i wok-instr).
4) Powstanie indywidualnych stylów narodowych (odmienność stylu muzyki włoskiej, francuskiej, niemieckiej i angielskiej).
5) Różnorodność strukturalna dzieła muzycznego:
· zróżnicowana faktura rozumiana jako:
Ø rodzaj środków wykonawczych: wokalna, instrumentalna, wokalno-instrumentalna,
Ø wielkość obsady: solowa, kameralna, wielkoobsadowa,
Ø sposób koordynacji głosów: polifoniczna, monodyczna (czyli monodia akompaniowana), homofoniczna.
· powstanie systemu równomiernej temperacji stroju,
· wykształcenie systemu harmoniki funkcyjnej dur-moll,
· wykształcenie rytmiki taktowej,
· zastosowanie różnorodnych technik kompozytorskich.
6) Wykształcenie nowych gatunków i form:
· Muzyka wokalna: opera, kantata, oratorium, koncert wokalny.
· Muzyka instrumentalna: fuga, koncert solowy i concerto grosso, sonata, suita.
Oprócz tego tworzone są gatunki i formy renesansowe (tj.madrygał, motet, pasja, msza itd.)
III. Przedstawiciele baroku europejskiego (J.S.Bach, G. F. Händel, A.Vivaldi, C. Monteverdi) i polskiego (A.Jarzębski, B.Pękiel, M.Mielczewski, G.G.Gorczycki).
IV. Recepcja baroku w późniejszych epokach (ocena celująca).
Przygotowała Izabela Joachimowska, 2010; spr. J.Krzyżak
KaC2009