Zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem założeń metody odimiennej.
1. Zabawa literowy pociąg - dzieci odszukują wskazaną przez nauczycielkę w alfabecie literkę wśród literek napisanych na karteczkach i rozłożonych po sali (karteczki w kilku egzemplarzach). Dziecko, które pierwsze odnajdzie wskazaną literkę jest maszynistą pociągu, za którym ustawiają się pozostałe dzieci. Kiedy pociąg jest utworzony podchodzę do dzieci i zbieram do koszyczka bileciki - karteczki z literką.
2. Zabawa loteryjka - dzieci siedzą na dywanie przed każdym leży wizytówka z jego imieniem, kolorowe pchełki. Pokazuję kolejno 4 lub 5 liter alfabetu (wielka i mała litera). Dzieci, które posiadają wskazaną literkę układają pod literką w imieniu kolorową pchełkę. Wygrywa to dziecko, któremu uda się ułożyć pchełki pod każdą literą imienia
3. Ćwiczenie rozdajemy wizytówki - dzieci stoją w kole, rzucam do trojga piłeczki. Dzieci z piłeczkami podchodzą do mnie i otrzymują po 3 lub 4 wizytówki. Ich zadaniem jest odczytanie, rozpoznanie wizytówki z imieniem kolegi i podanie do rąk.
NAZYWANIE ŚWIATA
4. Dzieci siedzą w kole. Chętne dziecko losuje kartkę z nazwą przedmiotu znajdującego się w sali. Odczytuje po cichutku. Następnie odszukuje wzrokiem ten przedmiot i głośno określa położenie przedmiotu oraz jego charakterystyczne cechy. Zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie, o jaki przedmiot chodzi.
5. Zabawa w chowanego – dzieci określają cechy kilku zabawek zgromadzonych na stoliku, następnie dziecko z koszyka losuje jeden napis, odczytuje po cichu np. lalka. Określa charakterystyczne cechy zabawki. Zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie „o jakiej zabawce jest mowa.”
6. Zgaduj –zgadula - na stoliku leży sześć ponumerowanych karteczek od 1 do 6. Dziecko rzuca kostką, liczy ilość wylosowanych kropek np. sześć. Wybiera karteczkę z cyfrą sześć i odczytuje pierwsze wyrazy np. w ogrodzie rosną.... dokończa zdanie rysunkiem.
7. Wybieranki – zadaniem dzieci jest wybór właściwych przedmiotów lub obrazków spośród wielu innych np. wybierz niezbędne rzeczy na wycieczkę do lasu. Następnie zadaniem dzieci jest dopasować napisy do obrazków lub przedmiotów.
8. W jaką zabawę się zabawimy – nauczycielka przyczepia do tablicy kopertę, w którym znajdują się karteczki z nazwą zabawy typu „balonik”, „stary niedźwiedź”, „mało nas”, „stoi różyczka”, „chodzi lisek”, „mam chusteczkę”. Nauczycielka rzuca małą piłeczkę do wybranego dziecka, które losuje jedną z kopert, wyjmuje karteczkę i odczytuje nazwę zabawy. Po czym wszystkie dzieci bawią się w zabawę np. „stary niedźwiedź”.
9. Nasze imiona – dzieci stoją w dwóch drużynach, a pani na dużym arkuszu wypisuje imiona wszystkich dzieci i jeszcze kilka dodatkowo. Dzieci kolejno podbiegają do tablicy i flamastrem rysują koło wokół swojego imienia. Drużyna, która pierwsza zakreśli imiona – wygrywa.
10. Inną odmianą tej zabawy jest zabawa w odgadywanie znaczenia rzeczowników. Nauczycielka na arkuszu papieru wypisuje rzeczowniki biorące udział w grze i kilka dodatkowych. Każde dziecko otrzymuje kartonik z obrazkiem przedstawiającym jeden z zapisanych wyrazów. Dzieci mają za zadanie wykreślić lub przykleić klejącą plasteliną , odpowiednie słowo pasujące do obrazka.
11. Gry i zabawy w „ mały poczęstunek”. ( opis w treści programu)
12. „ Mała przebieranka”. (opis w treści programu)
13. „Mała pantomima”. ( opis w treści programu)
GRY CZYTELNICZE
Przygotować rysunki( mogą być naklejanki) zwierząt, które są umieszczone na jakimś tle. Widać na nich szczegóły dotyczące opisów przygotowanych na karteczkach( 10 rysunków).
Sowa siedzi na gałęzi. Lew siedzi w trawie.
Kogut siedzi na parkanie. Królik je marchewkę.
Jeleń biegnie przez las. Pająk siedzi na pajęczynie.
Żaba tapla się w kałuży. Osa usiadła na nosie osła.
Żółw biegnie do wody. Wielbłąd idzie przez pustynię.
Dzieci dobierają podpisy do obrazków.
PIOTRUŚ” SŁOWNY”
Można grać na różne sposoby. Np. Gra dwoje dzieci. Rozdaje się karty. Wygrywa to dziecko, które ma więcej kart „par”.
Gra we dwoje. Rozdaje się po 4 karty. Reszta jest w „banku”. Dobieramy karty z „banku”, wygrywa to dziecko, które ma więcej par.
( Wszystkie wyrazy przygotowujemy podwójnie)
wąż wilk lew krokodyl osa mrówka sowa
lis Piotrek ważka żółw żaba królik jeleń
człowiek kot pająk świetlik zebra słoń
GRY TOWARZYSKIE
GRA W „SYLABY”
Talia sylab składa się z sylab i jednosylabowych słów.
Graczy jest dwóch.
Gra toczy się wokół pytania: „ masz słowo, czy nie masz słowa?”
Graczom rozdaje się po 6 kart. Słowo wygrywa i kartki, które się składają na słowa są kartkami wygranymi.
Reszta kart tworzy „bank”. Po każdym ciągnięciu i wyłączeniu kart wygranych gracze uzupełniają swoje zasoby i ponownie szukają słów. Wygrywa, kto zostaje z najmniejszą ilością kart.
BUDUJEMY SŁOWA
1. Graczy może być trzech, czterech lub sześciu.
2. Gra polega na losowym podziale liter składających się na nazwy zwierząt: jeleń, krokodyl, żaba, pająk, osa. Czyli 24 litery: j,e,l,e,ń,k,r,o,k,o,d,y,l,ż,a,b,a,p,a,j,ą,k,o,s,a.
3. Każdy z graczy dostaje trzy, cztery lub sześć kart literowych zależnie od liczby graczy.
4. Kolejno wystawia się nazwy zwierzęcia na stojącym kartoniku i zaczyna się budowanie tej nazwy z liter, zgodnie ze wskazówką zegara. Każdy gracz kolejno dokłada potrzebna literę lub więcej, jeśli ją posiada.
5. Po skompletowaniu jednej nazwy, przechodzi się do następnej.
6. W którymś momencie któryś z graczy pozostaje bez kart i on wygrywa.
7. Następuje następne rozdanie.
ZABAWA W” SKLEPY”
Grupa dzieli się na trzy zespoły. Na dywanie zostają ułożone 3 obręcze- są to sklepy (spożywczy, odzieżowy, elektryczny). W wyznaczonym miejscu nauczycielka rozkłada kartki z nazwami różnych towarów- to umowna hurtownia. W każdym zespole( kole z zaznaczoną nazwą sklepu), kierownik będzie pilnował, aby w jego sklepie znalazły się odpowiednie artykuły. Zadanie dzieci: mają przynieść z hurtowni- towary, które mogą sprzedać w swoim sklepie. Kierownicy odbierają „zapisany” towar. Wygrywa ten zespół, który bezbłędnie zgromadzi towar w sklepie.
Propozycje do umieszczenia na karteczkach( wszystkie wyrazy pisane małą literą).
mąka sukienki telewizory
cukier spódniczki radia
sól swetry komputery
czekolada bluzki drukarki
cukierki podkoszulki odkurzacze
ciastka skarpetki suszarki
jajka krawaty lokówki
ryby rajstopy kuchenki
mięso czapki wentylatory
kiełbasa kapelusze grzejniki
szynka apaszki czajniki
salceson szaliki lodówki
makaron rękawiczki zamrażarki
kasza kamizelki żelazka
kawa majtki mikrofalówki
herbata spodnie miksery
kakao płaszcze przedłużacze
sok kurtki kontakty
pomidory dresy kable
ogórki kalesony żarówki
kalafiory leginsy żyrandole
ZIEMIA JEST OKRĄGŁA
GRA DYDAKTYCZNA Z PLANSZĄ.
Plansza z rysunkiem ziemi, gdzie oprócz zwierząt a raczej poza zwierzętami byłyby inne elementy kuli ziemskiej. Przygotować napisy potrzebne do zapełnienia planszy. Dzieci mają za zadanie przypiąć odpowiednie napisy do rysunku.
samochód mężczyzna
budynek kobieta
drzewa dziecko
jodła ludzie
chmura ulica
jezioro autobus
samolot chata
okręt rzeka
boisko balon
góra chłopiec
dziewczynka pociąg
ulice kwiaty
miasto słoń
przystanek ptaki
pies ryby
krowa sklep
GRA TOWARZYSKA „ LOTERIA SŁÓW”
Loteria słów jest grą towarzyską, której zasady są identyczne jak w loterii obrazkowej.
1. Składa się z 25 słów powtórzonych dwukrotnie w obrębie 10 kart.
2. Uczestników może być 2 lub 10.
3. Na każdej karcie widnieje 5 słów.
4. W zależności od stopnia rozwoju dziecka można ułatwiać, bądź utrudniać zadanie poprzez redukcję słów – zlepiając dwa słowa dla dzieci młodszych, lub grę z wielokrotnością kart równocześnie.
5. Wygrywa dziecko, które pierwsze wypełni swoją kartę – zaznaczy pchełkami lub w inny sposób.
I. klocek, lala, stół, biurko, kot.
II. kot, stół, kura, okno, oko.
III. klocek, biurko, wilk, osa, okno.
IV. chłopiec, lala, oko, osioł, kura.
V. chłopiec, osioł, dywan, podłoga, osa.
VI. podłoga, dziewczynka, drzwi, dywan, wąż.
VII. drzwi, wąż, krzesło, miś, sweter.
VIII. krzesło, sweter, książka, but, lis.
IX. lis, but, dziewczynka, koń, noga.
X. noga, koń, książka, sweter, lis.
...
mpaul2