Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.(§8 ust. 2 pkt.1.)
I. Doskonalenie własnej pracy:
1.Samokształcenie (korzystanie z różnych źródeł informacji ).
Zawód nauczyciela wymaga ustawicznego dokształcania się, poszukiwania odpowiedzi, zdobywania doświadczeń. W tym celu bardzo często sięgam po literaturę pedagogiczną i popularnonaukową związaną z nauczaniem i wychowaniem dziecka. Zdobytą wiedzę wykorzystuję w swojej pracy – nauczyciela i wychowawcy.
Systematycznie śledziłam również czasopisma oświatowe np. „Życie szkoły”, „Biblioteka”, Eko-Świat”. Niezmiernie pomocne okazały się następujące pozycje książkowe: 1. „Twoje nadpobudliwe dziecko” – Gordon Serfontein
2. „160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III” – Jadwiga Stasica
3. „160 pomysłów na nauczanie zintegrowane z przyrody w klasach I-III” - Jadwiga Stasica
4 „ Niepowodzenia w nauce. Przyczyny – skutki – zapobieganie” – Barbara Łuczak 5. „Gry i zabawy w szkole” – Dorota Bąk
6. „Edukacja przez ruch – kropki, kreski, owale, wiązki” – Dorota Dziamska
7. „Edukacja przez ruch –fale, spirale, jodełki, zygzaki” – Dorota Dziamska
8. „Zabawy na słońce i deszcz” – Irena Zgrychowa 9. „Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej” – praca zbiorowa pod redakcją Ireny Stańczak.
Efekty:
Wspomniane pozycje były mi przydatne w codziennej pracy dydaktyczno – wychowawczej, w przygotowaniu pogadanek na spotkania z rodzicami. Lepiej mogłam zrozumieć problemy dzieci, poszukać ciekawych rozwiązań i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
2. Opracowanie pomocy dydaktycznych do wykorzystania w nauczaniu zintegrowanym.
Uatrakcyjniając ćwiczenia doskonalące mowę oraz kształtujące wypowiedzi dzieci wykonałam wiele ilustracji, historyjek obrazkowych, kart pracy do bajek, wierszy i innych tekstów omawianych na zajęciach. Zgromadziłam również w klasowej biblioteczce teksty bajek, wierszy, zagadek, które wykorzystuję podczas opracowywania różnych tematów. Bardzo często uatrakcyjniam zajęcia wykonanymi przez siebie krzyżówkami, rebusami, rozsypankami sylabowymi, wyrazowymi i zdaniowymi. Pomoce te wspierają pracę z uczniem słabym i zdolnym. Znając naturalną potrzebę dziecka do aktywności ruchowej przygotowałam zestaw utworów muzycznych do zabaw rytmicznych i ruchowych.
Wykorzystywanie w praktyce pomocy dydaktycznych zwiększyło zaciekawienie uczniów tematem. Pobudziło dzieci do myślenia, ułatwiło zapamiętywanie i koncentrację, bogaciło słownictwo dzieci, i zwiększyło aktywność na zajęciach. Ułatwiło to uczenie i podniosło efektywność pracy. Wykorzystując naturalną potrzebę ruchu w organizowanych zabawach ruchowych i muzycznych, dzieci doskonaliły swoje umiejętności motoryczne. Kształciły również poczucie rytmu i takie cechy charakteru jak: odwaga, dokładność, pewność siebie, samodzielność.
3. Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
W podniesieniu poziomu pracy, jak również w doskonaleniu i podwyższaniu jakości pracy szkoły pomógł mi udział w kursach i warsztatach edukacyjnych. Ukończone przeze mnie formy doskonalenia wynikały z bieżących potrzeb szkoły, potrzeb własnych i były nastawione na zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce. Uczestniczyłam we wszystkich szkoleniach w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli oraz w następujących formach zewnętrznego doskonalenia zawodowego:
L.P
Rodzaj szkolenia
Cel szkolenia
1.
Planowanie i wdrażanie programów edukacyjnych – kurs zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ( październik 2006 rok)
Zasady konstruowania programu edukacyjnego. Dokumentowanie przebiegu i efekty programu. Przygotowanie sprawozdania z realizacji programu dla potrzeb awansu zawodowego.
2.
40 –godzinny warsztat przygotowujący do realizacji programu zajęć wychowawczo- profilaktycznych - „Spójrz inaczej” w klasach I- III szkoły podstawowej zorganizowany przez Ośrodek Szkolenia Nauczycieli w Starachowicach. ( listopad 2006r.)
Zajęcia integracyjne. Warsztaty komunikacji. Program „Spójrz inaczej”- cele, metody, treści oraz zajęcia praktyczne z dziećmi. Wdrażanie programu do pracy w szkole.
3.
Jak pracować z podręcznikiem, by w pełni wykorzystać go do rozwoju osobistego i społecznego ucznia- szkolenie zorganizowane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator”( marzec 2007 rok)
Celem szkolenia było ukazanie podręcznika jako środka dydaktycznego dla nauczyciela, by rozwinąć potencjał każdego ucznia i rozbudzić zainteresowania oraz rozwinąć umiejętności.
4.
„Terapeutyczne i wychowawcze funkcje muzyki w pracy z dziećmi” szkolenie zorganizowane przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Edukator” ( marzec 2007 rok)
Celem szkolenia było wykorzystanie muzykoterapii w czasie zajęć dydaktycznych z dziećmi.
5.
Muzyka uczy, bawi, relaksuje szkolenie zorganizowane przez wydawnictwo MAC Kielce ( luty 2008 rok )
Propozycje zajęć kształcenia zintegrowanego w temacie „Muzyka źródłem inspiracji twórczej aktywności plastycznej uczniów”
6.
Mandala i jej zastosowanie w edukacji początkowej- warsztaty zorganizowane przez wydawnictwo WIR Kraków ( marzec 2008 rok)
Zastosowanie techniki „mandali” w edukacji wczesnoszkolnej.
7.
Dokumentowanie awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i przygotowanie się do wystąpienia przed komisją kwalifikacyjną- kurs zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ( październik 2008 rok)
W czasie kursu uzyskałam wiedzę jak dokumentować przebieg stażu na nauczyciela dyplomowanego.
8.
Konferencja rekrutacyjna na Wszechnicy Świętokrzyskiej na temat „Pierwsze uczniowskie doświadczenia – drogą do wiedzy”
Konferencja na temat „Wykorzystanie inteligencji wielorakich w kształceniu zintegrowanym”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
9.
„Gry i zabawy w oparciu o pedagogikę zabawy czyli z zabawą i bajką w świecie małego dziecka”- kurs zorganizowany przez firmę Nowa Szkoła Łódź ( listopad 2008 rok)
Zabawy i ćwiczenia terapeutyczno- stymulacyjne. Tworzenie dużych prac plastycznych przy wykorzystaniu różnorodnych technik plastycznych. Zestaw ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących do kształtnego pisma.
10.
Warsztaty metodyczne „Origami – baja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” zorganizowane przez Pracownię Pedagogiczną Poznań ( marzec 2009 rok)
Warsztaty dotyczyły realizacji wybranych elementów systemu kształcenia i terapii –Edukacja przez ruch – D.Dziamskiej.
11.
„Czym skorupka za młodu…czyli jak wyzwalać potencjał umysłowy uczniów w obszarze edukacji przyrodniczej” ,( kwiecień 2009 rok ), zorganizowane przez wydawnictwo Nowa Era
Wykład i warsztaty dotyczące nowej podstawy programowej z zakresu edukacji przyrodniczej.
12.
„Pedagogika cyrku, czyli jak zorganizować ciekawe zajęcia” – kurs zorganizowany przez SOR – MAN EDUKACJA Łódź ( maj 2009r.)
Poznanie zestawu metod pedagogiki cyrku do zastosowania w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Pedagogika cyrku jest jedną z rodzajów pedagogiki zabawy, czyli uczenia i rozwijania umiejętności dzieci poprzez zabawę.
Szczególnie ważne według mnie okazały się 40 godzinne warsztaty programu wychowawczo – profilaktycznego „Spójrz inaczej”, ponieważ zajęcia z tego programu prowadzę systematycznie w swojej klasie. Treści programu zamknięte są w cztery bloki tematyczne. Są to:
1) Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć
2) Uczestnictwo w grupie
3) Rozwiązywanie problemów
4) Dbanie o zdrowie
Zajęcia są prowadzone metodami aktywnymi, to znaczy w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie podsumowanie i opracowanie zdobytych doświadczeń. Wykorzystuje się aktywne techniki pracy: rysunki, piosenki, dyskusję, gry i zabawy, krótkie przedstawienia oraz pracę w małych grupach. Często zajęcia prowadzone są w kręgu. Krąg sprzyja umiejętności wyrażania uczuć, słuchania odczuć innych oraz zapamiętywania tego, co zostało powiedziane. Ułatwia kontakty między dziećmi i daje im więcej ciepła. Podczas tych zajęć dzieci nie są oceniane. Poprzez udział w tym programie dzieci uczą się jak w sposób otwarty mówić o tym, co czują i czego potrzebują od innych. Mają okazję, dowiedzieć się, jakie emocje przeżywają ich koledzy i koleżanki, co może stanowić podstawę do ich lepszego rozumienia i większej akceptacji. Dowiadują się, że ludzie mają prawo do błędów, że konflikty są naturalnym zjawiskiem w kontaktach między ludźmi. Uczą się rozwiązywania tych konfliktów, przepraszania i przebaczania. Dzieci zrozumiały, że zdrowie jest wartością, nauczyły się troszczyć o siebie i o swoje zdrowie.
Chętnie uczestniczę w spotkaniach organizowanych przez wydawnictwo WSiP- „Wesoła szkoła”, wydawnictwo „Nowa Era” czy „Mac”. Tematyka tych spotkań często znajduje zastosowanie w mojej codziennej pracy. Spotkania są doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami innych szkół oraz zapoznania się z nowymi ofertami wydawnictwa, dotyczącymi podręczników ...
prosze