6 Straznica_1 czerwca 2011_Kto Usunie Ubóstwo.pdf

(4385 KB) Pobierz
wp11 06/01-P
34567
UB ´ OSTWO?
1 CZERWCA 2011
KTO USUNIE
617793309.002.png
Przecitny nakład ka ˙ zdego wydania:
42 162 000 W 188 JZYKACH
STRA ZNICA STAWIA SOBIE ZA CEL uwydatnianie pozycji Boga Jehowy jako Władcy Wszech ´ swiata. Podobnie jak
stra ˙ znice, kt ´ ore w dawnych czasach pozwalały z daleka obserwowa c wydarzenia, czasopismo to ukazuje znaczenie
wydarze ´ n ´ swiatowych w ´ swietle proroctw biblijnych. Pociesza wszystkich dobr nowin, ˙ ze Kr ´ olestwo Bo ˙ ze — realny
rzd panujcy w niebie — wkr ´ otce usunie z ziemi zło i przeobrazi j w raj. Umacnia wiar w ju ˙ z panujcego Kr ´ ola,
Jezusa Chrystusa, kt ´ ory poni ´ osł mcze ´ nsk ´ smier c, by ludzie mogli osign c ˙ zycie wieczne. ´ Swiadkowie Jehowy
wydaj to czasopismo od roku 1879. Jest ono całkowicie apolityczne i uznaje wyłcznie autorytet Biblii.
JUNE 1, 2011
Czasopismo to nie jest na sprzeda ˙ z. Publikowanie Stra
znicy wchodzi w zakres og ´ olno ´ swiatowej biblijnej działalno ´ sci edukacyjnej, wspieranej dobrowolnymi datkami. Je ˙ zeli nie zazna-
Swiata (N S).
ARTYKUŁY WSTPNE
3 Jak wyglda skrajne ub ´ ostwo?
4Walkazub ´ ostwem
7 Dobra nowina dla ubogich
ARTYKUŁY CYKLICZNE
12 Czytelnicy pytaj...
16 Poznawaj Słowo Bo ˙ ze:
Czy jest jaka ´ s nadzieja dla umarłych?
18 Czy o tym wiedziałe ´ s?
19 Zbli ˙ z si do Boga:
Pociecha dla „tych, kt ´ orzysercemajzłamane”
24 List z Madagaskaru
&
26 Ucz swoje dzieci:
Czy czasami czujesz si odrzucony przez innych?
PONADTO W TYM NUMERZE
9 Rozsdnie dysponuj swoimi
´ srodkami — jak to robi c?
13 Czy B ´ og ma swoj organizacj?
20 Kiedy spisano Bibli?
28 „Z wozu cyrkowego na w ´ ozek inwalidzki”
32 „Czy ludzie zniszcz ziemi?”
&
34567
Switego w Przekładzie Nowego
czono inaczej, wersety biblijne s przytaczane z Pisma
617793309.003.png
SKRAJNE UB ´ OSTWO?
wody, opału, godziwych warunk ´ ow mieszkaniowych oraz
dostpu do opieki medycznej i edukacji. Dotyka miliard lu-
dzi, czyli mniej wicej tyle, ile ˙ zyje w obu Amerykach. A jed-
nak wielu mieszka ´ nc ´ ow Europy Zachodniej i Ameryki P ´ oł-
nocnej nigdy nie spotkało nikogo, kto by cierpiał skrajn
ndz. Poznajmy wic kilka takich os ´ ob.
Mbarushimana zRuandyma ˙ zon i picioro dzieci. Sz ´ oste
zmarło na malari. M ˙ zczyzna opowiada: „Ojciec podzielił
ziemi midzy sze ´ scioro swoich syn ´ ow i c ´ orek. Moja cz ´ s c
była tak mała, ˙ ze musieli ´ smy przeprowadzi ´ csidomiasta.
Oboje z ˙ zon zarabiamy na ˙ zycie, noszc worki z kamienia-
mi i piaskiem. Mieszkamy w domu bez okien. Wod bierze-
my ze studni przy posterunku policji. Zwykle jemy raz dzien-
nie, ale gdy nie mamy pracy, nie jemy nic. Wtedy wychodz,
bo nie mog słucha c, jak moje dzieci płacz z głodu”.
Carmen i Victor s mieszka ´ ncami boliwijskiej prowincji
i utrzymuj si z reperowania but ´ ow. Wychowuj picioro
dzieci. Wynajmuj pok ´ oj w walcej si lepiance z przecieka-
jcym blaszanym dachem. Nie maj prdu. Aby ich c ´ orka
mogła si uczy c, Victor musiał sam zrobi c dla niej ławk, bo
wszkolejesttyluuczni ´ ow, ˙ ze brakuje sprztu. Mał ˙ ze ´ nstwo to
pokonuje pieszo dziesi c kilometr ´ ow, by zdoby ´ cdrewnopo-
trzebne do gotowania wody i posiłk ´ ow. Carmen m ´ owi: „Po-
niewa ˙ z nie mamy łazienki, musimy chodzi c nad rzek, gdzie
ludzie si kpi, ale te ˙ z wyrzucaj odpadki. Dzieci czsto cho-
ruj”.
Il ´ ıdia i Francisco mieszkaj na wsi w Mozambiku. Maj
czworo małych dzieci. Jedno zmarło na malari po tym, jak
nieprzyjtogodoszpitala.Uprawiajry ˙ z i bataty, ale ze swo-
jego niewielkiego poletka mog zebra c ˙ zywno ´ s ´ cnajwy ˙ zej na
trzy miesice. „Czasami uprawy zniszczy susza, a czasami
wszystko ukradn złodzieje” — ˙ zali si Francisco. „Dlatego
Carmen z dw ´ ojk dzieci
czerpie wod z rzeki
STRA ˙ ZNICA
˙
1CZERWCA2011 3
JAK WYGLDA
S KRAJNE ub ´ ostwo zagra ˙ za ˙ zyciu. Oznacza brak ˙ zywno ´ sci,
617793309.004.png
´ scinam i sprzedaj bambus na budow, ˙ zeby troch zarobi c.
Po opał chodzimy z ˙ zon dwie godziny do buszu. Ka ˙ zde z nas
d ´ zwiga ładunek — jeden starcza nam na tydzie ´ n gotowania,
drugi przeznaczamy na sprzeda ˙ z”.
Wielu uwa ˙ za to za niesprawiedliwe, ˙ ze co si ´ odma osoba na
´ swiecie ˙ zyje tak jak Mbarushimana, Victor czy Francisco, pod-
czas gdy miliony innych ludzi opływa w dostatki. Niekt ´ orzy
pr ´ obowali i wci ˙ zpr ´ obuj co ´ s w tej sprawie zrobi c. Nastpny
artykuł opisuje ich wysiłki i nadzieje.
ZUB ´ OSTWEM
bogaci. Ale s to tylko jednostki. Wysiłki
podejmowane na rzecz całej ludzko ´ sci jak dotd
nie przyniosły oczekiwanych rezultat ´ ow. Dla-
czego? Poniewa ˙ z, og ´ olnie rzecz biorc, mo ˙ zni
tego ´ swiata nie chc rezygnowa c z uprzywilejo-
wanej pozycji. W staro ˙ zytno ´ sci kr ´ ol Salomon
zauwa ˙ zył: „Oto łzy ciemi ˙ zonych, lecz nie mieli
oni pocieszyciela; po stronie za ´ s ich ciemizc ´ ow
była moc” (Kaznodziei 4:1).
Czy osoby majce władz lub wpływy nie
mogłyby na tyle zmieni c społecze ´ nstwa, ˙ zeby
wyeliminowa c problem ndzy? Salomon napi-
sał: „Oto wszystko było marno ´ sci i pogoni za
wiatrem. Tego, co wykrzywione, nie da si wy-
prostowa c” (Kaznodziei 1:14, 15). Prawd t
dobrze ilustruje kr ´ otka analiza nowo ˙ zytnych
d ˙ ze ´ n majcych na celu likwidacj ub ´ ostwa.
ciły. Pojawiły si wtedy osoby, kt ´ ore zaczły
szuka c odpowiedzi na pytanie, czy ziemskich
zasob ´ ow nie mo ˙ zna by rozdziela c bardziej spra-
wiedliwie.
Wyłoniły si teorie, ˙ ze r ´ owny podział d ´ obr
byłby mo ˙ zliwy w społecze ´ nstwie bezklaso-
wym, zbudowanym przez socjalizm lub komu-
nizm.Oczywi ´ scie bogaczom koncepcje te nie
przypadły do gustu. Ale hasło: „Od ka ˙ zdego
według jego zdolno ´ sci, ka ˙ zdemu według jego
potrzeb” znajdowało wielu zwolennik ´ ow. Mieli
oni nadziej, ˙ ze tego typu ideologia przyjmie
si we wszystkich pa ´ nstwach i w rezultacie po-
wstanie idealne społecze ´ nstwo. Niekt ´ ore za-
mo ˙ zne kraje wykorzystały pewne elementy
socjalizmu i stworzyły model pa ´ nstwa opie-
ku ´ nczego, obiecujcego troszczy c si o obywa-
teli „od kołyski a ˙ zpogr ´ ob”. Chlubi si, ˙ ze cał-
kowicie zlikwidowały u siebie skrajne ub ´ ostwo.
Idee socjalistyczne nie doprowadziły jednak
do ukształtowania społecze ´ nstwa, kt ´ ore kiero-
wałoby si altruizmem. Zało ˙ zenie,
Wizje dobrobytu dla wszystkich
W XIX wieku dziki rozwojowi handlu
i przemysłu pewne narody szybko si wzboga-
˙ ze obywate-
34567
Obli ˙ zsze informacje lub w sprawie bezpłat-
nego domowego studium Biblii mo ˙ zna pi-
sa ´ cdo ´ Swiadk ´ ow Jehowy pod odpowiednim
z podanych adres ´ ow. (Pełn ich list podano
na stronie: www.watchtower.org/address).
Dania: PO Box 340, DK-4300 Holbæk. Francja: BP 625,
F-27406 Louviers Cedex. Grecja: Kifisias 77, GR 151 24 Ma-
rousi. Hiszpania: Apartado 132, 28850 Torrej ´ on de Ardoz
(Madrid). Holandia: Noordbargerstraat 77, NL-7812 AA Em-
men. Niemcy: 65617 Selters. Norwegia: Gaupeveien 24,
NO-1914 Ytre Enebakk. Polska: ul. Warszawska 14, 05-830
Nadarzyn. Rosja: PO Box 182, 190000 St. Petersburg. Ru-
munia: PO Box 132, OP 39, Bucure ¸sti. Słowacja: PO Box 2,
830 04 Bratislava 34. Szwecja: PO Box 5, SE-732 21 Arboga.
Ukraina: PO Box 955, 79491 Lviv-Briukhovychi. USA: 25 Co-
lumbia Heights, Brooklyn, NY 11201-2483. Wielka Brytania:
The Ridgeway, London NW7 1RN. Włochy: Via della Bufa-
lotta 1281, I-00138 Roma RM.
Wydawca: Stra ˙ znica — Towarzystwo Biblijne i Traktatowe,
Zarejestrowany Zwizek Wyznania
sce (ISSN 1234-1150).
The Watchtower is published semimonthly by Watchtower
Bible and Tract Society of New York Inc., 25 Columbia
Heights, Brooklyn, New York 11201-2483, U.S.A. (incorporat-
ed in the United States of America) and in the United King-
dom by Watch Tower Bible and Tract Society of Britain,
The Ridgeway, London NW7 1RN (Registered in England
as a Charity).
2011 Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania.
Wszelkie prawa zastrze ˙ zone. Printed in United Kingdom.
Vol. 132, No. 11
4
Semimonthly
POLISH
WALKA
N IEKT ´ ORZY uporali si z ub ´ ostwem i stali si
´ Swiadk ´ ow Jehowy w Pol-
617793309.005.png
le bd pracowa c przede wszystkim dla dobra
og ´ ołu, okazało si złudne. W pa ´ nstwach opie-
ku ´ nczych niejeden był niezadowolony, ˙ ze mu-
si pomaga c ubogim. Odzywały si głosy kryty-
ki, ˙ ze taka pomoc nie mobilizuje do pracy.
Potwierdziły si słowa Biblii: „Nie ma bowiem
na ziemi człowieka prawego, kt ´ ory zawsze czy-
ni dobrze i nie grzeszy. (...) Prawdziwy B ´ og
uczynił ludzi prostolinijnymi, lecz oni sami ob-
my ´ slili wiele plan ´ ow” (Kaznodziei 7:20, 29).
Z kolei w Stanach Zjednoczonych karier
zrobiło pojcie „ameryka ´ nskiego snu”. Uwa ˙ za-
no, ˙ ze ka ˙ zdy, kto jest gotowy ci ˙ zko pracowa c,
mo ˙ ze tam zbi c fortun. Wiele kraj ´ ow na ´ swie-
cie wprowadziło demokracj i wolny rynek —
system gospodarczy i polityczny, kt ´ ory zdawał
si sprawdza c w Stanach Zjednoczonych. Ale
nie wszystkie mogły powt ´ orzy ´ cameryka ´ nski
sukces, poniewa ˙ zzamo ˙ zno ´ s ´ ctegopa ´ nstwa nie
zale ˙ zała wyłcznie od ustroju. Wa ˙ zn rol ode-
grały ogromne bogactwa naturalne i łatwy
dostp do midzynarodowych szlak ´ ow hand-
lowych. Poza tym trzeba pamita c, ˙ ze w ´ swia-
towym systemie ekonomicznym opartym na
konkurencji jedni zyskuj, a drudzy trac. Czy
pa ´ nstwa, kt ´ ore nale ˙ z do tej pierwszej grupy,
mo ˙ zna skłoni c do pomagania biedniejszym?
Plan Marshalla — spos ´ ob
py, okre ´ slany te ˙ z jako plan Marshalla, uznano
za sukces. W Europie Zachodniej, w kt ´ orej
ugruntowała si pozycja Stan ´ ow Zjednoczo-
nych, skrajne ub ´ ostwo stało si rzadkim zjawis-
kiem. Czy to znaczy, ˙ ze odkryto spos ´ ob na wy-
eliminowanie ub ´ ostwa w skali globalnej?
Zachcone powodzeniem planu Marshalla,
Stany Zjednoczone zaczły oferowa ´ cr ´ o ˙ znym
biednym krajom pomoc, kt ´ ora miała sprzyja c
rozwojowi tamtejszego rolnictwa, opieki zdro-
wotnej, szkolnictwa i transportu. Nie ukrywa-
ły, ˙ ze kieruj si przy tym własnym interesem.
R ´ ownie ˙ z inne pa ´ nstwa starały si rozszerzy c
swe wpływy przez udzielanie pomocy finanso-
wej. Po 60 latach i wydaniu sum wielokrot-
nie przewy ˙ zszajcych kwot rozdysponowan
w ramach planu Marshalla rezultaty ocenia
si jako niesatysfakcjonujce. Wprawdzie nie-
kt ´ ore ubogie kraje, zwłaszcza w Azji Wschod-
niej, wyra ´ znie wzmocniły sw gospodark, ale
gdzie indziej — nawet gdy zdołano zmniejszy c
´ smiertelno ´ s c dzieci i zwikszy c dostp do edu-
kacji — ludzie wci ˙ z
˙ zyj w niewyobra ˙ zalnej
ndzy.
na wyeliminowanie ub ´ ostwa?
Po II wojnie ´ swiatowej Europa była zniszczo-
na, a wielu jej mieszka ´ nc ´ ow cierpiało dotkliwy
´ od. Ponadto rosły wpływy komunizmu, co
budziło niepok ´ oj Stan ´ ow Zjednoczonych. Dla-
tego postanowiły one wspom ´ oc odbudow eu-
ropejskiego przemysłu i rolnictwa. Przez cztery
lata udzielały znacznego wsparcia finansowego
pa ´ nstwom, kt ´ ore przyjły ich system gospodar-
czy i polityczny. Ten Program Odbudowy Euro-
Pomoc zagraniczna
— dlaczego zawodzi?
Okazało si, ˙ ze wyd ´ zwignicie biednych na-
rod ´ ow z ub ´ ostwatozupełnieco ´ s innego
ni ˙ z udzielenie wsparcia bogatym krajom, by
po wojnie mogły stan c na nogi. Europa ju ˙ z
wcze ´ sniej miała rozwinity przemysł, handel
i transport. Jej gospodarka musiała si jedynie
zregenerowa c. Natomiast w ubogich krajach,
nawet je ´ sli dziki pomocy zagranicznej udaje
si zbudowa c drogi, szkoły i szpitale, ludzie
wci ˙ z cierpi straszn ndz, poniewa ˙ z nie ma
tam wikszych o ´ srodk ´ ow handlowych i zakła-
d ´ ow pracy oraz brakuje zasob ´ ow naturalnych.
UKAZUJE SI OBECNIE W 188 JZYKACH: afrikaans,
ajmara, akoli, alba ´ nski, amharski, angielski (r ´ ownie ˙ z
pismem Braille’a), arabski, azerbejd ˙ za ´ nski, azerbejd ˙ za ´ n-
ski (alfabet gra ˙ zdanka), baule, bemba, bengalski, bi-
kol, birma ´ nski, bislama, bułgarski, cebua ´ nski, chi ´ nski tra-
dycyjny (nagrania w dialekcie mandary ´ nskim), chi ´ nski
uproszczony, chorwacki, czeski
co), keczua (Ekwador), khmerski, khosa, kikuju, kiluba,
kimbundu, kirgiski, kiribati, kongo, kongo (Angola), ko-
rea ´ nski , kreolski (Haiti), kreolski (Mauritius), kreolski
(Seszele), kwangali, kwanyama, lingala, litewski, lozi, lu-
ganda, lunda, luo, luvale, łotewski, macedo ´ nski, maja,
malajalam, malgaski, malta ´ nski, maracki, marszalski, mi-
xe, mizo, moore, ndebele, ndonga, neosalomo ´ nski, ne-
palski, niderlandzki
,tahita ´ nski, tajski, tamilski, tatarski,
telugu, tetela, tetum, tigrinia, tiv, tok-pisin, tonga, ton-
ga ´ nski,totonak,truk,tshiluba,tsonga,tswana,tumbuka,
turecki, tuwaluski, twi, tzotzil, ukrai ´ nski, umbundu, urdu,
uruund, uzbecki, walisja
, tagalski
,wolaita,zachodnioormia ´ nski,
zande, zapotek (przesmyk), zuluski.
´ nski, waray-waray, wenda, wgier-
,czewa,du ´ nski
,g ˜ a, grecki,
grenlandzki, gruzi ´ nski, guarani, gud ˙ zaracki, gun, hau-
sa, hebrajski, hiligajno, hindi, hiri motu, hiszpa ´ nski
,efik,es-
ski
,wietnamski,włoski
, francuski
,ny-
aneka, nzema, ormia ´ nski,oromo,osetyjski,palaua ´ nski,
pangasinan, papiamento (Cura cao), pedi, pend ˙ zabski,
perski, polski
,niemiecki
, niue, norweski
r ´ ownie ˙ znaCD
,
na CD w formacie MP3
ibo, iloka ´ nski, indonezyjski, islandzki, isoko, japo ´ nski
, ponapea ´ nski, portugalski
,
japski, joruba, kannada, kaonde, kazachski, keczua (An-
cash), keczua (Ayacucho), keczua (Boliwia), keczua (Cuz-
, ruandyjski, rumu ´ nski, rundi, samoa ´ n-
ski, sango, serbski, serbski (alfabet łaci ´ nski), słowacki,
,raroton-
na www.jw.org
słowe ´ nski, soto, sra ´ nski, suahili, swazi, syngaleski, szona,
szwedzki
to ´ nski,ewe,fid ˙ zyjski, fi ´ nski
ga ´ nski, rosyjski
617793309.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin