6 Straznica_1 czerwca 2011_Kto Usunie Ubóstwo.pdf
(
4385 KB
)
Pobierz
wp11 06/01-P
34567
UB
´
OSTWO?
1 CZERWCA 2011
KTO USUNIE
Przecitny nakład ka
˙
zdego wydania:
42 162 000 W 188 JZYKACH
STRA ZNICA STAWIA SOBIE ZA CEL uwydatnianie pozycji Boga Jehowy jako Władcy Wszech
´
swiata. Podobnie jak
stra
˙
znice, kt
´
ore w dawnych czasach pozwalały z daleka obserwowa c wydarzenia, czasopismo to ukazuje znaczenie
wydarze
´
n
´
swiatowych w
´
swietle proroctw biblijnych. Pociesza wszystkich dobr nowin,
˙
ze Kr
´
olestwo Bo
˙
ze — realny
rzd panujcy w niebie — wkr
´
otce usunie z ziemi zło i przeobrazi j w raj. Umacnia wiar w ju
˙
z panujcego Kr
´
ola,
Jezusa Chrystusa, kt
´
ory poni
´
osł mcze
´
nsk
´
smier c, by ludzie mogli osign c
˙
zycie wieczne.
´
Swiadkowie Jehowy
wydaj to czasopismo od roku 1879. Jest ono całkowicie apolityczne i uznaje wyłcznie autorytet Biblii.
JUNE 1, 2011
Czasopismo to nie jest na sprzeda
˙
z. Publikowanie Stra
znicy wchodzi w zakres og
´
olno
´
swiatowej biblijnej działalno
´
sci edukacyjnej, wspieranej dobrowolnymi datkami. Je
˙
zeli nie zazna-
Swiata (N S).
ARTYKUŁY WSTPNE
3 Jak wyglda skrajne ub
´
ostwo?
4Walkazub
´
ostwem
7 Dobra nowina dla ubogich
ARTYKUŁY CYKLICZNE
12 Czytelnicy pytaj...
16 Poznawaj Słowo Bo
˙
ze:
Czy jest jaka
´
s nadzieja dla umarłych?
18 Czy o tym wiedziałe
´
s?
19 Zbli
˙
z si do Boga:
Pociecha dla „tych, kt
´
orzysercemajzłamane”
24 List z Madagaskaru
&
26 Ucz swoje dzieci:
Czy czasami czujesz si odrzucony przez innych?
PONADTO W TYM NUMERZE
9 Rozsdnie dysponuj swoimi
´
srodkami — jak to robi c?
13 Czy B
´
og ma swoj organizacj?
20 Kiedy spisano Bibli?
28 „Z wozu cyrkowego na w
´
ozek inwalidzki”
32 „Czy ludzie zniszcz ziemi?”
&
34567
Switego w Przekładzie Nowego
czono inaczej, wersety biblijne s przytaczane z Pisma
SKRAJNE UB
´
OSTWO?
wody, opału, godziwych warunk
´
ow mieszkaniowych oraz
dostpu do opieki medycznej i edukacji. Dotyka miliard lu-
dzi, czyli mniej wicej tyle, ile
˙
zyje w obu Amerykach. A jed-
nak wielu mieszka
´
nc
´
ow Europy Zachodniej i Ameryki P
´
oł-
nocnej nigdy nie spotkało nikogo, kto by cierpiał skrajn
ndz. Poznajmy wic kilka takich os
´
ob.
Mbarushimana
zRuandyma
˙
zon i picioro dzieci. Sz
´
oste
zmarło na malari. M
˙
zczyzna opowiada: „Ojciec podzielił
ziemi midzy sze
´
scioro swoich syn
´
ow i c
´
orek. Moja cz
´
s c
była tak mała,
˙
ze musieli
´
smy przeprowadzi
´
csidomiasta.
Oboje z
˙
zon zarabiamy na
˙
zycie, noszc worki z kamienia-
mi i piaskiem. Mieszkamy w domu bez okien. Wod bierze-
my ze studni przy posterunku policji. Zwykle jemy raz dzien-
nie, ale gdy nie mamy pracy, nie jemy nic. Wtedy wychodz,
bo nie mog słucha c, jak moje dzieci płacz z głodu”.
Carmen i Victor
s mieszka
´
ncami boliwijskiej prowincji
i utrzymuj si z reperowania but
´
ow. Wychowuj picioro
dzieci. Wynajmuj pok
´
oj w walcej si lepiance z przecieka-
jcym blaszanym dachem. Nie maj prdu. Aby ich c
´
orka
mogła si uczy c, Victor musiał sam zrobi c dla niej ławk, bo
wszkolejesttyluuczni
´
ow,
˙
ze brakuje sprztu. Mał
˙
ze
´
nstwo to
pokonuje pieszo dziesi c kilometr
´
ow, by zdoby
´
cdrewnopo-
trzebne do gotowania wody i posiłk
´
ow. Carmen m
´
owi: „Po-
niewa
˙
z nie mamy łazienki, musimy chodzi c nad rzek, gdzie
ludzie si kpi, ale te
˙
z wyrzucaj odpadki. Dzieci czsto cho-
ruj”.
Il
´
ıdia i Francisco
mieszkaj na wsi w Mozambiku. Maj
czworo małych dzieci. Jedno zmarło na malari po tym, jak
nieprzyjtogodoszpitala.Uprawiajry
˙
z i bataty, ale ze swo-
jego niewielkiego poletka mog zebra c
˙
zywno
´
s
´
cnajwy
˙
zej na
trzy miesice. „Czasami uprawy zniszczy susza, a czasami
wszystko ukradn złodzieje” —
˙
zali si Francisco. „Dlatego
Carmen z dw
´
ojk dzieci
czerpie wod z rzeki
STRA
˙
ZNICA
˙
1CZERWCA2011
3
JAK WYGLDA
S
KRAJNE ub
´
ostwo zagra
˙
za
˙
zyciu. Oznacza brak
˙
zywno
´
sci,
´
scinam i sprzedaj bambus na budow,
˙
zeby troch zarobi c.
Po opał chodzimy z
˙
zon dwie godziny do buszu. Ka
˙
zde z nas
d
´
zwiga ładunek — jeden starcza nam na tydzie
´
n gotowania,
drugi przeznaczamy na sprzeda
˙
z”.
Wielu uwa
˙
za to za niesprawiedliwe,
˙
ze co si
´
odma osoba na
´
swiecie
˙
zyje tak jak Mbarushimana, Victor czy Francisco, pod-
czas gdy miliony innych ludzi opływa w dostatki. Niekt
´
orzy
pr
´
obowali i wci
˙
zpr
´
obuj co
´
s w tej sprawie zrobi c. Nastpny
artykuł opisuje ich wysiłki i nadzieje.
ZUB
´
OSTWEM
bogaci. Ale s to tylko jednostki. Wysiłki
podejmowane na rzecz całej ludzko
´
sci jak dotd
nie przyniosły oczekiwanych rezultat
´
ow. Dla-
czego? Poniewa
˙
z, og
´
olnie rzecz biorc, mo
˙
zni
tego
´
swiata nie chc rezygnowa c z uprzywilejo-
wanej pozycji. W staro
˙
zytno
´
sci kr
´
ol Salomon
zauwa
˙
zył: „Oto łzy ciemi
˙
zonych, lecz nie mieli
oni pocieszyciela; po stronie za
´
s ich ciemizc
´
ow
była moc” (Kaznodziei 4:1).
Czy osoby majce władz lub wpływy nie
mogłyby na tyle zmieni c społecze
´
nstwa,
˙
zeby
wyeliminowa c problem ndzy? Salomon napi-
sał: „Oto wszystko było marno
´
sci i pogoni za
wiatrem. Tego, co wykrzywione, nie da si wy-
prostowa c” (Kaznodziei 1:14, 15). Prawd t
dobrze ilustruje kr
´
otka analiza nowo
˙
zytnych
d
˙
ze
´
n majcych na celu likwidacj ub
´
ostwa.
ciły. Pojawiły si wtedy osoby, kt
´
ore zaczły
szuka c odpowiedzi na pytanie, czy ziemskich
zasob
´
ow nie mo
˙
zna by rozdziela c bardziej spra-
wiedliwie.
Wyłoniły si teorie,
˙
ze r
´
owny podział d
´
obr
byłby mo
˙
zliwy w społecze
´
nstwie bezklaso-
wym, zbudowanym przez socjalizm lub komu-
nizm.Oczywi
´
scie bogaczom koncepcje te nie
przypadły do gustu. Ale hasło: „Od ka
˙
zdego
według jego zdolno
´
sci, ka
˙
zdemu według jego
potrzeb” znajdowało wielu zwolennik
´
ow. Mieli
oni nadziej,
˙
ze tego typu ideologia przyjmie
si we wszystkich pa
´
nstwach i w rezultacie po-
wstanie idealne społecze
´
nstwo. Niekt
´
ore za-
mo
˙
zne kraje wykorzystały pewne elementy
socjalizmu i stworzyły model pa
´
nstwa opie-
ku
´
nczego, obiecujcego troszczy c si o obywa-
teli „od kołyski a
˙
zpogr
´
ob”. Chlubi si,
˙
ze cał-
kowicie zlikwidowały u siebie skrajne ub
´
ostwo.
Idee socjalistyczne nie doprowadziły jednak
do ukształtowania społecze
´
nstwa, kt
´
ore kiero-
wałoby si altruizmem. Zało
˙
zenie,
Wizje dobrobytu dla wszystkich
W XIX wieku dziki rozwojowi handlu
i przemysłu pewne narody szybko si wzboga-
˙
ze obywate-
34567
Obli
˙
zsze informacje lub w sprawie bezpłat-
nego domowego studium Biblii mo
˙
zna pi-
sa
´
cdo
´
Swiadk
´
ow Jehowy pod odpowiednim
z podanych adres
´
ow. (Pełn ich list podano
na stronie: www.watchtower.org/address).
Dania:
PO Box 340, DK-4300 Holbæk.
Francja:
BP 625,
F-27406 Louviers Cedex.
Grecja:
Kifisias 77, GR 151 24 Ma-
rousi.
Hiszpania:
Apartado 132, 28850 Torrej
´
on de Ardoz
(Madrid).
Holandia:
Noordbargerstraat 77, NL-7812 AA Em-
men.
Niemcy:
65617 Selters.
Norwegia:
Gaupeveien 24,
NO-1914 Ytre Enebakk.
Polska:
ul. Warszawska 14, 05-830
Nadarzyn.
Rosja:
PO Box 182, 190000 St. Petersburg.
Ru-
munia:
PO Box 132, OP 39, Bucure ¸sti.
Słowacja:
PO Box 2,
830 04 Bratislava 34.
Szwecja:
PO Box 5, SE-732 21 Arboga.
Ukraina:
PO Box 955, 79491 Lviv-Briukhovychi.
USA:
25 Co-
lumbia Heights, Brooklyn, NY 11201-2483.
Wielka Brytania:
The Ridgeway, London NW7 1RN.
Włochy:
Via della Bufa-
lotta 1281, I-00138 Roma RM.
Wydawca: Stra
˙
znica — Towarzystwo Biblijne i Traktatowe,
Zarejestrowany Zwizek Wyznania
sce (ISSN 1234-1150).
The Watchtower is published semimonthly by Watchtower
Bible and Tract Society of New York Inc., 25 Columbia
Heights, Brooklyn, New York 11201-2483, U.S.A. (incorporat-
ed in the United States of America) and in the United King-
dom by Watch Tower Bible and Tract Society of Britain,
The Ridgeway, London NW7 1RN (Registered in England
as a Charity).
2011 Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania.
Wszelkie prawa zastrze
˙
zone. Printed in United Kingdom.
Vol. 132, No. 11
4
Semimonthly
POLISH
WALKA
N
IEKT
´
ORZY uporali si z ub
´
ostwem i stali si
´
Swiadk
´
ow Jehowy w Pol-
le bd pracowa c przede wszystkim dla dobra
og
´
ołu, okazało si złudne. W pa
´
nstwach opie-
ku
´
nczych niejeden był niezadowolony,
˙
ze mu-
si pomaga c ubogim. Odzywały si głosy kryty-
ki,
˙
ze taka pomoc nie mobilizuje do pracy.
Potwierdziły si słowa Biblii: „Nie ma bowiem
na ziemi człowieka prawego, kt
´
ory zawsze czy-
ni dobrze i nie grzeszy. (...) Prawdziwy B
´
og
uczynił ludzi prostolinijnymi, lecz oni sami ob-
my
´
slili wiele plan
´
ow” (Kaznodziei 7:20, 29).
Z kolei w Stanach Zjednoczonych karier
zrobiło pojcie „ameryka
´
nskiego snu”. Uwa
˙
za-
no,
˙
ze ka
˙
zdy, kto jest gotowy ci
˙
zko pracowa c,
mo
˙
ze tam zbi c fortun. Wiele kraj
´
ow na
´
swie-
cie wprowadziło demokracj i wolny rynek —
system gospodarczy i polityczny, kt
´
ory zdawał
si sprawdza c w Stanach Zjednoczonych. Ale
nie wszystkie mogły powt
´
orzy
´
cameryka
´
nski
sukces, poniewa
˙
zzamo
˙
zno
´
s
´
ctegopa
´
nstwa nie
zale
˙
zała wyłcznie od ustroju. Wa
˙
zn rol ode-
grały ogromne bogactwa naturalne i łatwy
dostp do midzynarodowych szlak
´
ow hand-
lowych. Poza tym trzeba pamita c,
˙
ze w
´
swia-
towym systemie ekonomicznym opartym na
konkurencji jedni zyskuj, a drudzy trac. Czy
pa
´
nstwa, kt
´
ore nale
˙
z do tej pierwszej grupy,
mo
˙
zna skłoni c do pomagania biedniejszym?
Plan Marshalla — spos
´
ob
py, okre
´
slany te
˙
z jako plan Marshalla, uznano
za sukces. W Europie Zachodniej, w kt
´
orej
ugruntowała si pozycja Stan
´
ow Zjednoczo-
nych, skrajne ub
´
ostwo stało si rzadkim zjawis-
kiem. Czy to znaczy,
˙
ze odkryto spos
´
ob na wy-
eliminowanie ub
´
ostwa w skali globalnej?
Zachcone powodzeniem planu Marshalla,
Stany Zjednoczone zaczły oferowa
´
cr
´
o
˙
znym
biednym krajom pomoc, kt
´
ora miała sprzyja c
rozwojowi tamtejszego rolnictwa, opieki zdro-
wotnej, szkolnictwa i transportu. Nie ukrywa-
ły,
˙
ze kieruj si przy tym własnym interesem.
R
´
ownie
˙
z inne pa
´
nstwa starały si rozszerzy c
swe wpływy przez udzielanie pomocy finanso-
wej. Po 60 latach i wydaniu sum wielokrot-
nie przewy
˙
zszajcych kwot rozdysponowan
w ramach planu Marshalla rezultaty ocenia
si jako niesatysfakcjonujce. Wprawdzie nie-
kt
´
ore ubogie kraje, zwłaszcza w Azji Wschod-
niej, wyra
´
znie wzmocniły sw gospodark, ale
gdzie indziej — nawet gdy zdołano zmniejszy c
´
smiertelno
´
s c dzieci i zwikszy c dostp do edu-
kacji — ludzie wci
˙
z
˙
zyj w niewyobra
˙
zalnej
ndzy.
na wyeliminowanie ub
´
ostwa?
Po II wojnie
´
swiatowej Europa była zniszczo-
na, a wielu jej mieszka
´
nc
´
ow cierpiało dotkliwy
gł
´
od. Ponadto rosły wpływy komunizmu, co
budziło niepok
´
oj Stan
´
ow Zjednoczonych. Dla-
tego postanowiły one wspom
´
oc odbudow eu-
ropejskiego przemysłu i rolnictwa. Przez cztery
lata udzielały znacznego wsparcia finansowego
pa
´
nstwom, kt
´
ore przyjły ich system gospodar-
czy i polityczny. Ten Program Odbudowy Euro-
Pomoc zagraniczna
— dlaczego zawodzi?
Okazało si,
˙
ze wyd
´
zwignicie biednych na-
rod
´
ow z ub
´
ostwatozupełnieco
´
s innego
ni
˙
z udzielenie wsparcia bogatym krajom, by
po wojnie mogły stan c na nogi. Europa ju
˙
z
wcze
´
sniej miała rozwinity przemysł, handel
i transport. Jej gospodarka musiała si jedynie
zregenerowa c. Natomiast w ubogich krajach,
nawet je
´
sli dziki pomocy zagranicznej udaje
si zbudowa c drogi, szkoły i szpitale, ludzie
wci
˙
z cierpi straszn ndz, poniewa
˙
z nie ma
tam wikszych o
´
srodk
´
ow handlowych i zakła-
d
´
ow pracy oraz brakuje zasob
´
ow naturalnych.
UKAZUJE SI OBECNIE W 188 JZYKACH:
afrikaans,
ajmara, akoli, alba
´
nski, amharski, angielski
(r
´
ownie
˙
z
pismem Braille’a), arabski, azerbejd
˙
za
´
nski, azerbejd
˙
za
´
n-
ski (alfabet gra
˙
zdanka), baule, bemba, bengalski, bi-
kol, birma
´
nski, bislama, bułgarski, cebua
´
nski, chi
´
nski tra-
dycyjny
(nagrania w dialekcie mandary
´
nskim), chi
´
nski
uproszczony, chorwacki, czeski
co), keczua (Ekwador), khmerski, khosa, kikuju, kiluba,
kimbundu, kirgiski, kiribati, kongo, kongo (Angola), ko-
rea
´
nski
, kreolski (Haiti), kreolski (Mauritius), kreolski
(Seszele), kwangali, kwanyama, lingala, litewski, lozi, lu-
ganda, lunda, luo, luvale, łotewski, macedo
´
nski, maja,
malajalam, malgaski, malta
´
nski, maracki, marszalski, mi-
xe, mizo, moore, ndebele, ndonga, neosalomo
´
nski, ne-
palski, niderlandzki
,tahita
´
nski, tajski, tamilski, tatarski,
telugu, tetela, tetum, tigrinia, tiv, tok-pisin, tonga, ton-
ga
´
nski,totonak,truk,tshiluba,tsonga,tswana,tumbuka,
turecki, tuwaluski, twi, tzotzil, ukrai
´
nski, umbundu, urdu,
uruund, uzbecki, walisja
, tagalski
,wolaita,zachodnioormia
´
nski,
zande, zapotek (przesmyk), zuluski.
´
nski, waray-waray, wenda, wgier-
,czewa,du
´
nski
,g
˜
a, grecki,
grenlandzki, gruzi
´
nski, guarani, gud
˙
zaracki, gun, hau-
sa, hebrajski, hiligajno, hindi, hiri motu, hiszpa
´
nski
,efik,es-
ski
,wietnamski,włoski
, francuski
,ny-
aneka, nzema, ormia
´
nski,oromo,osetyjski,palaua
´
nski,
pangasinan, papiamento (Cura cao), pedi, pend
˙
zabski,
perski, polski
,niemiecki
, niue, norweski
r
´
ownie
˙
znaCD
,
na CD w formacie MP3
ibo, iloka
´
nski, indonezyjski, islandzki, isoko, japo
´
nski
, ponapea
´
nski, portugalski
,
japski, joruba, kannada, kaonde, kazachski, keczua (An-
cash), keczua (Ayacucho), keczua (Boliwia), keczua (Cuz-
, ruandyjski, rumu
´
nski, rundi, samoa
´
n-
ski, sango, serbski, serbski (alfabet łaci
´
nski), słowacki,
,raroton-
na www.jw.org
słowe
´
nski, soto, sra
´
nski, suahili, swazi, syngaleski, szona,
szwedzki
to
´
nski,ewe,fid
˙
zyjski, fi
´
nski
ga
´
nski, rosyjski
Plik z chomika:
szczebiotka82
Inne pliki z tego folderu:
10 Straznica_1 października 2011_Zdemaskowanie Pięciu Kłamstw Na Temat Boga.pdf
(2928 KB)
9 Straznica_1 września 2011_Kto Naprwdę Rządzi Tym Światem.pdf
(3682 KB)
8 Straznica_1 sierpnia 2011_Ucz Swoje Dzieci O Bogu.pdf
(6804 KB)
7 Straznica_1 lipca 2011_Prawdziwy Sens Życia.pdf
(3421 KB)
6 Straznica_1 czerwca 2011_Kto Usunie Ubóstwo.pdf
(4385 KB)
Inne foldery tego chomika:
2012
Strażnica 2010
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin