Z przewodnikiem po starowce gdanska studia.pdf

(1684 KB) Pobierz
Microsoft Word - Z_przewodnikiem_postarowce gdanska studia.doc
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Wydział Historyczny
Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych
Studia Zaoczne
Konspekt lekcji bibliotecznej
Święto miasta:
Poznajemy starówkę: Gdańsk”
Praca semestralna
Metodyka pracy z czytelnikiem dziecięcym
Dr Dorota Grabowska
Grażewicz Rafał
Nr albumu 275139
Studia Licencjackie Zintensyfikowane
Rok 2007/2008
T EMAT :
„Zapoznanie się z ulicą Długą i Długim Targiem w
Gdańsku - budowle, historia”
T REŚCI PROGRAMOWE :
1. Historii i zabytki Gdańska umiejscowione na ulicy Długiej i Długim Targu
Z AMIERZONE OSIĄGNIĘCIA :
1. Potrafi wymienić źródła informacji turystycznej
2. Potrafi dokonać selekcji zebranych informacji
3. Zna zabytki i historię Gdańska (omawiane na zajęciach)
4. Zna zasady pracy w Internecie oraz korzystania z programów na płytach CD
5. Potrafi współdziałać w grupie
2
371823567.001.png
C ZAS TRWANIA ZAJĘĆ :
1 x 45 minut
M ETODY , TECHNIKI I FORMY :
1. rozmowa
2. dyskusja
3. praca z komputerem
4. praca w grupach
5. praca twórcza – zespołowa
M ATERIAŁY :
1. pracowania wyposażona w komputery połączone z Internetem
2. płyta CD z przewodnikiem turystycznym
3. przewodniki turystyczne
4. foldery turystyczne
5. książki historyczne dotyczące Gdańska
6. plany miasta Gdańska
U WAGI :
1. Uczniowie wykorzystają posiadane informacje podczas wycieczki po starówce
Gdańskiej
P RZEBIEG LEKCJI :
I. Wprowadzenie
- Nauczyciel rozmawia na temat przewodników turystycznych, i książek
historycznych, planów miasta,.
a) Do czego służy przewodnik turystyczny?
b) Czym kierujecie się przy wyborze przewodnika turystycznego?
c) Do czego służy plan miasta?
d) Jakie informacje są zawarte w książkach historycznych dotyczących
Gdańska?
e) Jak wykorzystać informacje zawarte w książkach historycznych, i
plan miasta?
3
371823567.002.png
- Uczniowie zapoznają się z różnymi rodzajami przewodników turystycznych,
oraz książek historycznych, a także planami miasta, tak aktualnymi jak i
historycznymi.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje
inny rodzaj przewodnika turystycznego (książkowy, na płycie CD, on-line),
oraz książkę historyczna zawierającą informacje na temat zabytków starówki
Gdańska, także plan miasta, aktualny lub historyczny.
Nauczyciel prosi, aby grupy uważnie zanalizowały wybrane przewodniki turystyczne,
plan miasta Gdańska, i książki historyczne a także podały wady i zalety omawianych
pozycji oraz odpowiedziały na pytania:
1. Z jakich elementów składa się przewodnik turystyczny?
2. Co przyciąga wzrok i dlaczego?
3. Jakie informacje powinien zawierać dobry przewodnik turystyczny?
4. Jakie ciekawostki na temat zabytków starówki Gdańska się w nich znajdują ?
5. Jakie informacje na temat zabytków ul. Długiej i Długiego Targu powinny się w
nim znaleźć ?
6. Czy fakty zawarte w książkach historycznych powinny być przedrukowywane w
przewodnikach?
7. Czy plan miasta jest przejrzysty, czy umożliwia identyfikacje zabytków na
starówce?
- Omówienie przez przedstawicieli grup wykonanego zadania
II. Część właściwa lekcji
Uczniowie pracują w grupach korzystając ze wszystkich dostępnych przewodników
turystycznych, planów miasta, oraz książek historycznych dotyczących Gdańska i
starówki.
ETAP 1
Losowanie obiektu turystycznego na starówce do opracowania przy wykorzystaniu
wszelkich dostępnych źródeł informacji.
ETAP 2
Wyszukiwanie i selekcja informacji dotyczących opracowywanego obiektu w:
- Internecie
4
- przewodnikach na płytach CD
5
371823567.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin