Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą.pdf

(84 KB) Pobierz
trener wiersze_1-176_zmienione_.indd
Zadanie 5.
2 Etap drugi:
zrozumienie treści
Przejdź do ustaleń bardziej szczegółowych, zapisz pytania: Jak rozumiem ten tekst? Jak oddziałuje on na
mnie? Zastanów się nad odpowiedziami.
Zaznacz te wersy, słowa, które wydają ci się ważne, zwróć uwagę na powtórzenia.
Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą
1 Etap pierwszy:
przyswojenie tekstu
Zapoznaj się z tekstem, przeczytaj go kilkakrotnie, w tym przynajmniej raz na głos. Głośne
czytanie jest bardzo ważne, ponieważ pozwoli ci usłyszeć brzmienie wiersza, jego rytm i rym.
Zapisz swoje pierwsze releksje na temat tekstu, wstępne hipotezy interpretacyjne.
3 Etap trzeci i czwarty:
analiza i interpretacja
tekstu, czyli właściwa
część interpretacji
Jest to najważniejszy etap pracy z tekstem – z twoich wniosków powinny wynikać odpowiedzi na pytania:
Dlaczego tekst został napisany właśnie w taki sposób?
Jak można go zinterpretować?
Ten etap przedstawię za pomocą tabelki.
Adam Mickiewicz
Nad wodą wielką i czystą
Warstwa formalna
wiersza
Adam Mickiewicz
Nad wodą wielką i czystą
Warstwa treściowa wiersza
Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła twarze ich czarne;
Rodzaj wiersza:
Wiersz sylabotoniczny, stroiczny
(pięć zwrotek 4-wersowych
i jedna 2-wersowa), stałe me-
trum, 8-zgłoskowiec, rytm regu-
larny, ale zróżnicowany ( abac,
abac, abab, aa, abab, aaaa ).
Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opoki,
Opis krajobrazu:
Skały (opoki) i woda.
Opis krajobrazu zostaje uzupełniony
o nowy element: obłoki.
Opisywana przestrzeń zostaje zdynami-
zowana, opis burzy (grom, błyskawica)
wprowadza ruch i dźwięk.
I woda tonią przejrzystą
Odbiła twarze ich czarne;
Nad wodą wielką i czystą
Przebiegły czarne obłoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła kształty ich marne;
Nad wodą wielką i czystą
Przebiegły czarne obłoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła kształty ich marne;
Tytuł:
Określa temat, wskazuje na naj-
ważniejszy motyw wiersza.
Przestrzeń, (krajobraz):
Konsekwentnie, od pierwszej zwrotki aż
do ostatniej, zostaje pozbawiony cech
indywidualnych, wyróżniających, jest
abstrakcyjny, ascetyczny, zgeometry-
zowany, skoncentrowany tylko na naj-
ważniejszych elementach, przypomina
szkic – opisywane miejsce może być
wszędzie 1 .
Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, głos zniknął.
Składnia:
Uporządkowana, wzmacniają ją
paralelizmy : np. „Nad wodą
wielką i czystą/ Stały rzędami
opoki”.
Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, głos zniknął.
A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta.
Obraz:
(woda, skały) – na nim zostaje
skonstruowany cały wiersz.
A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta.
Czas:
Nieokreślony, opisywana sytuacja lirycz-
na może odnosić się zarówno do „tu
i teraz”, jak i do „zawsze”.
Najważniejszym, motywem jest woda.
Na symboliczne odczytania wody wska-
zują epitety, z jakimi jest zestawiana
(„czysta”, „przejrzysta”, „wielka”) oraz
„czynność”, którą woda „wykonuje”
(„odbijanie”).
Tę wodę widzę dokoła
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła,
I błyskawice – pomijam.
Dystych:
Celowe zaburzenie budowy
wiersza – wprowadzenie jednego
dystychu. Zabieg ten podkreśla
szczególne znaczenie tej strofy.
Tę wodę widzę dokoła
I wszystko wiernie odbijam,
I dumne opoki czoła,
I błyskawice – pomijam.
Skałom trzeba stać i grozić,
Obłokom deszcze przewozić,
Błyskawicom grzmieć i ginąć,
Mnie płynąć, płynąć i płynąć –
Podmiot liryczny pojawia się
dopiero w przedostatniej zwrotce.
Czasownik „widzę” jest naj-
ważniejszą częścią wypowiedzi:
wskazuje na aktywność podmiotu
(jego obecność wartościuje opi-
sywany świat), ma także szersze
znaczenie: „widzieć” = rozumieć,
odkryć pewną prawdę na temat
świata i człowieka.
Skałom trzeba stać i grozić,
Obłokom deszcze przewozić,
Błyskawicom grzmieć i ginąć,
Mnie płynąć, płynąć i płynąć –
Symbol wody:
Czystość, oczyszczenie, przemijanie,
wzniosłość, głębia, niezmienność, od-
wzorowywanie świata.
W Lozannie
W Lozannie
Podmiot liryczny utożsamia się
z wodą; podmiot liryczny = woda.
Podmiot liryczny określa „porzą-
dek świata”, rolę, jaką sprawuje
w nim każdy z elementów (skały,
obłoki, błyskawice).
Opisuje także swoje miejsce
w świecie, czyli „ja” wobec świata.
Określa je czasownik „płynąć”.
56
trener
Jak czytać wiersze Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą
Adam Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą Jak czytać wiersze
trener
57
Zadanie 1
352727062.016.png 352727062.017.png 352727062.018.png 352727062.019.png 352727062.001.png 352727062.002.png 352727062.003.png 352727062.004.png 352727062.005.png 352727062.006.png 352727062.007.png 352727062.008.png 352727062.009.png 352727062.010.png 352727062.011.png 352727062.012.png 352727062.013.png 352727062.014.png 352727062.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin