37.testy w poradnictwie zawodowym.pdf

(824 KB) Pobierz
Microsoft Word - zeszyt 37 kor 2.doc
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Testy
w poradnictwie zawodowym
Warszawa 2006
1
 
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul.Tamka 1
00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego Î zeszyt nr 37
Testy w poradnictwie zawodowym
Redakcja:
Anna Grzechnik
Projekt okładki:
Jacek Brzeziński
¨ Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Warszawa 2006
ISBN 83-60302-12-X
Wydawca:
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00-349 Warszawa
Publikacja wydana przy wsparciu Wsplnot Europejskich w ramach Programu Leonar-
do da Vinci.
Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska Komisji Europejskiej. Instytucja
ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.
Druk: ZWP MPiPS. Zam. 1976/06. Nakł. 800 egz.
2
 
Spis treści
Wprowadzenie ..........................................................................................
5
Co warto wiedzieć o testach psychologicznych?
Î Elżbieta Hornowska ................................................................................ 7
Wprowadzenie ..................................................................................... 7
Co należy brać pod uwagę wybierając narzędzie pomiarowe? ............ 10
Rzetelność i standardowy błąd pomiaru .............................................. 11
Trafność ............................................................................................... 13
Normalizacja i korzystanie z norm ...................................................... 17
Adaptacja ............................................................................................. 19
Bezstronne stosowanie testu ................................................................ 21
Podsumowanie ..................................................................................... 23
Literatura ..............................................................................................
25
Kwestionariusz Zainteresowaań Zawodowych Î nowe narzędzie
diagnostyczne dla doradcy zawodowego
Î Agata Gąsiorowska, Beata Bajcar .......................................................... 27
Wprowadzenie ..................................................................................... 27
1. Założenia teoretyczne metody KZZ ..............................................
29
1.1. Struktura i geneza zainteresowań zawodowych ....................
29
1.2. Interakcyjny model uwarunkowań
i przejaww zainteresowań ................................................... 34
2. Podstawy konstrukcji kwestionariusza zainteresowań zawodowych .. 38
2.1. Oglna charakterystyka metody ............................................ 38
2.2. Charakterystyka skal pomiarowych KZZ .............................. 39
2.3. Wstępne założenia konstrukcji kwestionariusza KZZ ........... 42
3. Charakterystyka kwestionariusza KZZ ......................................... 43
3.1. Generowanie i analiza pozycji testowych KZZ ..................... 43
3.2. Analiza psychometryczna danych ......................................... 44
Charakterystyka psychometryczna kwestionariusza KZZ ..... 45
Analiza rżnic międzygrupowych w zakresie skal KZZ .........
48
3.3. Rzetelność kwestionariusza KZZ ..........................................
50
Zależności między skalami kwestionariusza zainteresowań
zawodowych .......................................................................... 54
Trafność zewnętrzna kwestionariusza KZZ ...........................
60
3.5. Normalizacja kwestionariusza KZZ ......................................
73
Literatura ..............................................................................................
74
3
3.4. Analiza trafności kwestionariusza zainteresowań zawodowych
54
3.6. Interpretacja wyniku badania za pomocą kwestionariusza KZZ
75
Zmiana paradygmatu diagnozy zainteresowań
w doradztwie zawodowym .......................................................................
77
Î Beata Bajcar, Agata Gąsiorowska
Wprowadzenie ..................................................................................... 77
1. Oglne charakterystyki metod diagnostycznych ...........................
78
1.1. Metody oparte na koncepcji Johna Hollanda ........................
78
1.2. Wady i zalety metod Hollanda w świetle opinii doradcw
zawodowych ......................................................................... 80
1.3. Kwestionariusz zainteresowań zawodowych (KZZ) ............
83
2. Porwnanie kwestionariusza zainteresowań zawodowych
i metod Hollanda ...........................................................................
83
2.1. Rżnice w teoretycznych podstawach metod Hollanda i KZZ
84
2.1.1. Rżnice treściowe skal zainteresowań zawodowych
KZZ i skal preferencji zawodowych
w modelu Hollanda .................................................
85
2.2. Zależności między preferencjami zawodowymi według
Hollanda a zainteresowaniami zawodowymi w KZZ ..........
86
2.2.1. Preferencje zawodowe a zainteresowania zawodowe
w grupie młodzieży ................................................. 87
2.2.2. Preferencje zawodowe a zainteresowania zawodowe
w grupie osb dorosłych ......................................... 92
2.3. Diagnoza z wykorzystaniem metod Hollanda
i kwestionariusza zainteresowań zawodowych ................... 95
3. Podsumowanie .............................................................................. 97
Literatura ..............................................................................................
Interpretacja profili indywidualnych kwestionariusza zainteresowań
zawodowych Î analiza przypadkw
Î Anna Borkowska, Agnieszka Czerw ......................................................... 99
Wprowadzenie ..................................................................................... 99
1. Procedura interpretacji profili indywidualnych ............................. 99
2. Analiza profili KZZ-M .................................................................. 104
2.1. Licealistka Joasia ................................................................. 104
2.2. Licealista Tomasz ................................................................ 107
2.3. Studentka Anna ................................................................... 111
2.4. Student Michał .................................................................... 114
3. Analiza profili KZZ-D .................................................................. 118
3.1. Pani Barbara ........................................................................ 118
3.2. Pani Beata ............................................................................ 121
3.3. Pan Ryszard ......................................................................... 125
3.4. Pan Piotr .............................................................................. 129
4. Podsumowanie .............................................................................. 133
Literatura .............................................................................................. 134
98
4
Wprowadzenie
Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
przekazuje Państwu kolejny numer áZeszytu informacyjno-metodycznego
doradcy zawodowegoÑ.
Niniejszy zeszyt w całości poświęcono problematyce testw, sto-
sowanych w poradnictwie zawodowym.
Do niedawna podstawowymi narzędziami, wykorzystywanymi
przez doradcw zawodowych w urzędach pracy, były zaadaptowane do
warunkw polskich testy zainteresowań Johna Hollanda ( Zestaw do Sa-
mobadania oraz Kwestionariusz Preferencji Zawodowych ). Stosowano je
w latach 1998Î2005, na podstawie odpłatnych licencji, uzyskiwanych od
Psychological Assessment Resources (PAR) z USA.
W latach 2004Î2005 na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Spo-
łecznej został opracowany Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych
(KZZ ), ktry jest polską metodą do badania zainteresowań zawodowych,
w pełni dostosowaną do specyfiki naszego rynku pracy.
Wprowadzając do powszechnego użytkowania nową metodę Î
Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych , chcielibyśmy ją Państwu
zaprezentować w przystępny sposb, a także przedstawić kilka podsta-
wowych zagadnień, dotyczących problematyki stosowania testw .
W pierwszym rozdziale zeszytu zostały omwione podstawowe
zagadnienia, związane z własnościami psychometrycznymi testw. Ob-
szernie zdefiniowano pojęcia rzetelności, trafności, normalizacji i adapta-
cji testw. Dużą uwagę poświęcono także problematyce jakości testw,
dostępnych na rynku w Polsce oraz etycznym zagadnieniom, związanym
z przeprowadzaniem badania za pomocą testw.
Rozdział drugi prezentuje założenia teoretyczne i podstawy kon-
strukcji Kwestionariusza Zainteresowań Zawodowych . Szczegłowo om-
wiono charakterystyki psychometryczne tego narzędzia (w tym rzetelność
i trafność) oraz skrtowo przedstawiono opis sposobw interpretacji
wynikw.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin