W.I 2-10-2010.doc

(49 KB) Pobierz

Pedagogika specjalna

wykład 2-10-2010 Piotr Winczewski

 

5 pytań, 50 min. → egzamin

 

Podstawa programowa pedagogiki specjalnej

Treści kształcenia

                      pedagogiczne aspekty fizjoterapii i związek fizjoterapii z pedagogiką ogólną i wychowaniem fizycznym jako procesem kształcenia i wychowania

                      pedagogika specjalna i jej działania

                      psychopedagogiczne uwarunkowania skuteczności pracy fizjoterapeuty

                      metody poznania pacjenta i uwarunkowań procesu rehabilitacji

                      społeczne i pedagogiczne mechanizmy kształtowania postaw pacjenta

                      metody oddziaływania na pacjenta

                      współdziałanie fizjoterapeuty z rodziną

                      pacjent podmiotem fizjoterapii

                      postawy rodzicielskie a efektywność fizjoterapii

 

Efekt kształcenia – umiejętność i kompetencje

                      kształcenie i wychowanie osób niepełnosprawnych

                      radzenie sobie z problemami pedagogicznymi w trakcie kształcenia osób niepełnosprawnych

 

Literatura:

                      Kolawik Stanisław, Upośledzenie umysłowe: teoria i praktyka, Warszawa Poznań 1989

                      Nowatorskie i Alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej, Dykcik W. i Szychowiak

                      Sękowska Z., Wprowadzenie do...

                      Zabłocki J. Wprowadzenie do rewalidacji

                      Zabłocki Kazimierz, Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii, Warszawa 1989, Żak

 

Literatura zalecana:

                      Kinezyterapia, T.II, ćwiczenia kinezyterapeutyczne i metody kinezyterapii, Zembaty, Kokosz

                      Łobożewicz

 

'Pedagogika specjalna – nauka o wychowaniu i nauczaniu ludzi odbiegających od normy psychofizycznej”

[Zofia Sękowska]

                      etiologia (obniżenia sprawności psychofizycznej)

                      fenomenologia (zjawiska – objawy towarzyszące)

                      Profilaktyka (występowania lub pogłębiania się)

                      terapia wychowawcza (korygowanie, rewalidacja, leczenie)

 

Pedagogika specjalna:

                      pedagogika niewidomych i niewidzących (tyflopedagogika)

                      pedagogika głuchych i niedosłyszących (surdopedagogika)

                      pedagogika upośledzonych umysłowo (oligofrenopedagogika)

                      pedagogika przewlekle chorych i niepełnosprawnych

                      pedagogika dzieci z trudnościami uczenia się

                      pedagogika resocjalizacyjna

 

Defektologia (ros.) - nauka o defektach, usterkach, wadach fizycznych i psychicznych ustroju (trwałych uszkodzeniach, nieodwracalnych brakach, ułomnościach)

 

Terapia pedagogiczna – interwencja wychowawcza mająca na celu pomoc w procesie nauczania i wychowania prowadzących do utrzymania prawidłowego rozwoju.

 

Rewalidacja [Władysław Dykcik] – długotrwała działalność terapeutczno-wychowawcza wobec jednostek o zaburzonej percepcji rzeczywistości (wielostronna stymulacja, opieka, nauczanie i wychowanie)

 

Resocjalizacja [Dykcik]: proces wychowania jednostek wykazujących wzmożone trudności w dostosowaniu się do norm społecznych, moralnych i prawnych wynikające ze strony osobowości wychowanka, w jego antagonistyczno-destrukcyjnego ustosunkowania się do oczekiwań społecznych. Polega ona na stosowaniu różnych regulaminowych środków poprawczych i metod wychowawczych (psychotechniki, socjotechniki, kulturotechniki, edukacja, praca w warunkach izolacji, pobyt w środowisku otwartym i półotwartym pod nadzorem kuratora sądowego).

 

Przemiany modelu pedagogiki specjalnej [Kazimierz Zabłocki]

                      od nauczania niewidomych, głuchych, upośledzonych umysłowo do nauczania i wychowania dzieci o różnych niepełnosprawnościach

                      od formułowania celów specjalnych po utożsamianie ich z celami edukacji jako takiej

                      od różnicowania uczniów ze względu na stopień niepełnosprawności do dostrzegania ciągłości zachowanych sprawności i ich różnic ilościowych

                      od specjalnych metod pracy do metod właściwych dla różnych dzieci z różnymi odchyleniami

                      od koncentracji na dysfunkcjach do dostrzegania złożoności osiągnięć szkolnych we współpracy z zespołem rehabilitacyjnym i rodzicami

                      od kształcenia dzieci do kształcenia permanentnego

                      od wąskich programów przedmiotów szkolnych po przygotowanie do funkcjonowania społecznego

                      od nauczania jednorodnie niepełnosprawnych do nauczania osób z niepełnosprawnościami złożonymi

                      od medykalizacji do wykorzystywania procesów społecznych, kulturowych, technicznych, prawnych

                      od segregacji i izolacji do integracji i normalizacji we wszystkich przejawach życia indywidualnego.

 

Paradygmaty pedagogiki specjalnej [Irena Obuchowicz] (poznawanie świata, kolejne kroki)

                      biograficzne ujmowanie niepełnosprawności (dynamika integracyjn0-społeczna wypierająca medykalizację)

                      wspieranie pozytywnego myślenia i ukierunkowania życiowego niepełnosprawnych (od koncentrowania uwagi na dysfunkcjach do poszukiwania szans)

                      autorewalidacja (samorealizacja)

                      pomaganie pomagającemu (poszukiwanie nowych metod pracy)

                      podmiotowość u podstawy doboru bodźcowania

                      profilaktyka i integracja w rodzinie

                      antystygmatyzacja

                      pojęciowy (zasadzony na wielorakim interpretowaniu i definiowaniu terminów)

                      zignorowana seksualność niepełnosprawnych

                      egzystencjonalny (powiązany z partycypacją w życiu społeczeństwa

 

 

brak chyba Zasady Wolfa – nieczytelne zdjęcie

 

 

[John Baker, Gery Goden]

„Dzieci uczące się w szkołach specjalnych osiągają pozycję i godność, do której mogłaby z trudem aspirować w zwykłych szkołach powszechnych”

 

[Grzegorz Szumski]

„Niska samoocena, wysoki lęk szkolny i społeczna izolacja w grupie rówieśniczej są (niestety) także udziałem wielu dzieci sprawnych, nikt jednak nie proponuje, aby z tych powodów pozbawić je prawa do uczęszczania do szkół powszechnych.”

 

„Charakterystycznym dla pedagogiki specjalnej sposobem myślenia, zgodnie z którym istnieje szczególna grupa uczniów (niepełnosprawnych), wymagających jakościowo odmiennych sposobów i treści nauczania, co implikuje potrzebę tworzenia odrębnej przestrzeni kształcenia w postaci szkół i klas specjalnych, jest ze swej istoty antyintegracyjny. Warto przy tym podkreślić, że potrzeba tworzenia segregacyjnych form kształcenia nie jest jądrem tego rozumowania, a jedynie jego logicznym zakończeniem! Dokąd one nie zostaną poddane rewizji jego postawy, kształcenie integracyjne musi jawić się przede wszystkim jako sytuacja w której niepełnosprawni stają się uczniami szkoły, mimo że szkoła ta nie jest w stanie zapewnić im właściwych warunków kształcenia.

 

Zadania rewalidacji [Maria Grzegorzewska 1964]

                     poznawanie jednostki i jej rozwoju

                     dostosowanie rewalidacji do typu układu nerwowego dziecka

                     poznanie stanu jego potrzeb

                     uwzględnienie wpływów środowiskowych

                     podnoszenie progów frustracji

                     kształtowanie pozytywnej motywacji

                     dostosowanie rewalidacji do możliwości dziecka

                     oddziaływanie kompensacyjne, korygujące, usprawniające i dynamizujące

                     respektowanie praw wyższych czynności nerwowych

                     kształtowanie właściwych warunków emocjonalnych

                     rozwijanie I i II układu sygnałowego

                     kształtowanie stereotypów dynamicznych i procesów korowych

                     racjonalna selekcja wychowanków

                     liczenie się ze swoistością każdego typu odchylenia

 

Zasady rewalidacji [Janina Dobroszewska]

                      indywidualizacja oparta na znajomości potrzeb i możliwości danego dziecka implikująca bliski osobisty kontakt z wychowankiem

                      stałe i wielostronne powiązanie nauczania z wychowaniem i pracy manualnej z aktywnością poznawczo-emocjonalną

                      środowisko wychowawcze buduje atmosfer wyzwalającą opartą na zaspokojeniu potrzeb bezpieczeństwa oraz zapewnieniu każdemu możliwości odniesienia sukcesu

                      nadrzędnym celem jest kształtowanie skłonności poznawczych oraz usprawnienie tego poznania i wywoływanie właściwych postaw czynnych wobec rzeczywistości i dopiero w dalszej kolejności na tej podstawie wyuczenie technik szkolnych

14,2% osób niepełnosprawnych w Polsce (co 7 polak)

                      znajomość fizjologiczno-psychologicznych podstaw procesu nauczania

 

„Do czynności przygotowawczych akcji rewalidacyjnej należy wstępne organizowanie sytuacji wychowawczo-terapeutycznej, które byłoby normowaniem aktualnych (czasem chwilowych, czasem utrwalonych)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin