Burleska filmowa.doc

(98 KB) Pobierz
Burleska filmowa, komedia o satyrycznym wydźwięku, podejmująca poważniejszy temat w groteskowej, karykaturalnej stylizacji, ni

BURLESKA

 

BURLESKA  FILMOWA:

·         Komedia o satyrycznym wydźwięku, podejmująca poważniejszy temat w groteskowej, karykaturalnej stylizacji, nie stroniąca od rubasznego humoru i parodystycznego traktowania tematu.

·         Gatunek operujący spiętrzonymi do granic absurdu elementami komizmu sytuacyjnego: gagami, błazeńskimi gonitwami i bójkami, akrobatycznymi wyczynami - włączonymi w niezmiernie szybko rozwijającą się akcję

·         Gatunek filmowy stosujący przejaskrawione formy komizmu, posługujący się niewybrednym czasem wulgarnym dowcipem

·         W sposób pastiszowy ukazuje tematy wzniosłe i szlachetnych

·         Trawestuje gatunki wysokie w pospolite

·         Jej główną zasada konstrukcyjną jest odwrócenie sensów, stylistyczne przetworzenie istniejących norm

·         W okresie dźwiękowym uległa przemianie gag wizualny połączono z komizmem słownym (np. Flip i Flap)

·         Przykładem mogą służyć slapstickowe komedie:

-          Macka Sennetta

-          Charliego Chaplina,

-          Flipa i Flapa

 

 

SLAPSTICK:

·         Komedia filmowa okresu kina niemego oparta na gagach.

·         Charakteryzuje się niezwykle wartką akcją, skupioną wokół serii gagów

·         Operuje niewybrednym komizmem sytuacyjnym, wywiedzionym głównie z konfliktów między bohaterami, rozwiązywanych w agresywny sposób

·         Przemoc była nieszkodliwa, postacie nie odnosiły większych obrażeń i nadal uczestniczyły w wydarzeniach

·         Szczególne atrakcje stanowiły:

-          „bathing beauties”- statystki w kostiumach kąpielowych

-          „tortowe bitwy”- bohaterowie obrzucają się ciastkami z kremem

·         Wyznacznikami jej były:

-          ustawiczne pościgi

-          ucieczki

-          potknięcia

-          obrzucanie się tortami

-          dowcipy wizualne.

·         Za twórcę slapstickowej komedii uchodzi Mack Sennett

·         Czołowymi przedstawicielami gatunku byli:

-          Charlie Chaplin

-          Buster Keaton

-          Harold Lloyd

-          Olivier Hardy i Stan Laurel

 

Max Linder:             

·         1883-1925

·         Właściwie Gabriel Leuvielle

·         Francuski aktor i reżyser filmowy

·         Pierwszy komik ekranu o światowej sławie.

·         Ukończył studia aktorskie, ukoronowane nagrodą za najlepsze kreacje komediowe.

·         Od 1903 roku występował, bez większego powodzenia, w paryskich teatrach

·         Od roku 1905, dla podreperowania finansów, grał w krótkich komedyjkach wytwórni Pathe

·         W 1907 roku odniósł wielki sukces w Debiucie łyżwiarza. Tu po raz pierwszy pojawił się w stroju eleganckiego dandysa: w żakiecie z goździkiem w butonierce, w lakierkach i białych getrach, z laseczką w ręku i w cylindrze na głowie.

·         Typ bohatera: przystojny pan z bogatego środowiska, przeżywającego różne miłosne przygody, uwieńczone przeważnie szczęśliwym zakończeniem.

·         Ucieleśnia typ szarmanckiego kawalera, zawsze  nienagannie ubranego (białe rękawiczki, lakierki, cylinder) i mieszkającego w luksusowych warunkach. Jego głównym zajęciem są umizgi do pięknych pań, prowadzące do absurdalnych sytuacji.

·         Wiele filmów sam reżyseruje- komizm sytuacyjny, pościgi, pomyłki wiąże z odpowiednimi anegdotami

·         Wymyślna reżyseria ruchu

·         Przestrzega zawsze zasad dobrego smaku

·         Miał całkowicie inny sposób gry niż jego konkurenci – bardziej stonowany

·         Reprezentował Pathé

·         Zdobył bardzo rozległą sławę na całym świecie, wiele podróżował promując swoje filmy

·         Cieszył się uznaniem krytyków

·         Poruszał się na ekranie swobodnie, z naturalnym wdziękiem, bez przerysowań gestu i mimiki, nagminnych w tamtych czasach.

·         Bawił się sam i bawił innych w wodewilowych historyjkach, nawiązujących do najlepszych tradycji

·         Sam pisał scenariusze i reżyserował swoje występy

·         W 1912 roku był u szczytu sławy. Wytwórnia Pathe płaciła mu ćwierć miliona franków rocznie, gwarantując trzyletnie zatrudnienie.

·         W latach 1905-1917 zagrał w ok. 500 filmach, przeważnie 12-minutowych np. Max lotnikiem, Max bokserem, Max i Quinquina

·         Wojna położyła kres wielkiej epoce kina francuskiego, a wraz z nim straciła swój blask gwiazda Lindera.

·         Pierwszy pobyt w Ameryce, w wytwórni Essanay w 1916 roku, skończył się fiaskiem.

·         Lepiej powiodło się Linderowi podczas następnego pobytu w Stanach Zjednoczonych  Powstały wtedy trzy znakomite długie metraże: Siedem lat nieszczęść, Bądź moją żoną, a zwłaszcza parodia Trzech muszkieterów - zarówno powieści Dumasa, jak filmu z Douglasem Fairbanksem.

·         W roku 1925 ukazał się na ekranach ostatni film z udziałem Lindera - Król cyrku, produkcji wiedeńskiej wytwórni Vita Film.

·         Wkrótce po paryskiej premierze filmu popełnił wraz z żoną samobójstwo (On leżał w wannie z podciętymi żyłami, ona zasnęła na zawsze po zażyciu nadmiernej ilości środków uspokajających)

·         Chaplin stwierdził, że aktorstwa uczył się właśnie od niego

·         Reżyserował:

-          Amour tenace (1912)

-          Max torreador  (1913) jako Max

-          Max przybywa do ameryki (1917)

-          Bądź moją żoną  (1921)

-          Siedem lat nieszczęść  (1921)

-          Trzej muszkieterowie (1922)

-          Król cyrku (1924)

·         Występował w:

-          Amour tenace

-          Max torreador

-          Zazdrość

-          Max przybywa do ameryki

-          Bądź moją żoną 

-          Siedem lat nieszczęść

-          Trzej muszkieterowie

-          Król cyrku                

 

 

TRZEJ MUSZKIETEROWIE:

 

Reżyseria: Max Linder

Scenariusz: Max Linder

Zdjęcia: Harry Vallejo, Max Dupont

Scenografia: Max Linder

Na podstawie: powieści Alexandra Dumasa

Produkcja: USA

Rok produkcji: 1922

Obsada: Max Linder(Dart-In-Again), Bull Montana, Frank Cooke, Caroline Rankin, Clarence Wertz, Charles Metzetti

·         Fabuła przypomina z grubsza Dumasa - chodzi o klejnot królowej, który trzeba na czas dostarczyć z powrotem - ale atrybuty akcji są zgoła inne niż w oryginale. Bohaterowie używają motocykli, maszyn do pisania, telefonów, a na biurku księcia Rich-lou stoi sobie popiersie Napoleona.

·         Wszystkie te anachronizmy są równie bogatym źródłem dowcipu, jak pomysły sytuacyjne Lindera.

·         Podwójna parodii - zarówno oryginału literackiego, jak jego wersji filmowej, właśnie nakręconej z Douglasem Fairbanksem przez Freda Nibo

 

 

 

 

 

 

Mack Sennett:

·         1880-1960

·         W rzeczywistości Michael Sinnott

·         Amerykański reżyser, producent i aktor filmowy, urodzony w Kanadzie

·         Twórca slapstickowej komedii filmowej

·         Pierwszą rolą, jaką zagrał były tylnie nogi konia ukazującego się na scenie. Występ nie bardzo się udał ze względu na niezgodność charakterów - artysta "odgrywający" przednie nogi wykazywał nadmiar inicjatywy.

·         Nazywano go królem komedii albo królem śmiechu.

·         W bohaterskich czasach kina niemego jego policjanci -Keystone Cops - obrzucający się ciastkami z kremem, zdobyli sobie światową sławę.

·         W jego "stajni", jak nazywano bez należytego szacunku, ale z dużą dozą humoru, prowadzony przez niego zespół aktorski, stawiali pierwsze kroki:

-          Charlie Chaplin

-          Henry Langdon

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin