6.Portier z hotelu Atlantic.docx

(13 KB) Pobierz

PORTIER Z HOTELU ATLANTIC:

 

Reżyseria: Friedrich Wilhelm Murnau

Scenariusz:  Carl Mayer

Zdjęcia: Robert Baberske, Karl Freund

Muzyka: Giuseppe Becce, Timothy Brock, Peter Schirmann

Scenografia: Edgar G. Ulmer

Dyrektor artystyczny: Robert Herlth, Walter Rohrig

Produkcja: UFA,Niemcy

Rok produkcji: 1924

Producent: Erich Pommer

·        Bohater filmu jest portierem eleganckiego hotelu w Berlinie. Czuje się dumny ze swojej funkcji, a sąsiedzi obdarzają go szacunkiem. Symbolem godności bohatera jest jego wspaniała liberia. Gdy ją nosi, wydaje się człowiekiem pełnym niezwykłej mocy. Staje się jednak coraz starszy i pracodawcy degradują go. Przestaje być portierem i otrzymuje zajęcie w hotelowej toalecie. Pozbawiony świetnego uniformu traci nie tylko szacunek otoczenia, ale również osobiste poczucie wartości..

·        Arcydzieło filmowe mistrza niemieckiego ekspresjonizmu, które zainicjowało w kinematografii nurt kammerspielu. Historia starego portiera, dumnego ze swej pozycji, który pewnego dnia zostaje zdegradowany i przydzielony do obsługi toalet, opowiedziana jest z niebywałą wrażliwością głównie za pomocą nowatorskiego zastosowania kamery. Jej ruchy, położenie oraz sposób oświetlenia odzwierciedlają stany emocjonalne bohatera i nadają znaczeń obrazowi

·        Żaden ruch kamery nie okazuje się zbyteczny. Każdy kadr ma ściśle określone ramy, dokładnie wyznaczone miejsce w całości- wszystko było przewidziane z góry

·        Jest to studium psychologiczne nie wykraczające poza subiektywne spojrzenie bohatera. Temu podporządkowany jest ruch kamery- W scenach w których jest on silny – kamera hieratyzuje jego postać, natomiast jako dziadek klozetowy ukazany zostaje jak ludzki wrak

·        Cechy:

-          Rezygnacja z ekspresjonistycznych dekoracji

-          Ekspresjonistyczna gra światła, kamery i aktorów

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin