PORTIER Z HOTELU ATLANTIC:
Reżyseria: Friedrich Wilhelm Murnau
Scenariusz: Carl Mayer
Zdjęcia: Robert Baberske, Karl Freund
Muzyka: Giuseppe Becce, Timothy Brock, Peter Schirmann
Scenografia: Edgar G. Ulmer
Dyrektor artystyczny: Robert Herlth, Walter Rohrig
Produkcja: UFA,Niemcy
Rok produkcji: 1924
Producent: Erich Pommer
· Bohater filmu jest portierem eleganckiego hotelu w Berlinie. Czuje się dumny ze swojej funkcji, a sąsiedzi obdarzają go szacunkiem. Symbolem godności bohatera jest jego wspaniała liberia. Gdy ją nosi, wydaje się człowiekiem pełnym niezwykłej mocy. Staje się jednak coraz starszy i pracodawcy degradują go. Przestaje być portierem i otrzymuje zajęcie w hotelowej toalecie. Pozbawiony świetnego uniformu traci nie tylko szacunek otoczenia, ale również osobiste poczucie wartości..
· Arcydzieło filmowe mistrza niemieckiego ekspresjonizmu, które zainicjowało w kinematografii nurt kammerspielu. Historia starego portiera, dumnego ze swej pozycji, który pewnego dnia zostaje zdegradowany i przydzielony do obsługi toalet, opowiedziana jest z niebywałą wrażliwością głównie za pomocą nowatorskiego zastosowania kamery. Jej ruchy, położenie oraz sposób oświetlenia odzwierciedlają stany emocjonalne bohatera i nadają znaczeń obrazowi
· Żaden ruch kamery nie okazuje się zbyteczny. Każdy kadr ma ściśle określone ramy, dokładnie wyznaczone miejsce w całości- wszystko było przewidziane z góry
· Jest to studium psychologiczne nie wykraczające poza subiektywne spojrzenie bohatera. Temu podporządkowany jest ruch kamery- W scenach w których jest on silny – kamera hieratyzuje jego postać, natomiast jako dziadek klozetowy ukazany zostaje jak ludzki wrak
· Cechy:
- Rezygnacja z ekspresjonistycznych dekoracji
- Ekspresjonistyczna gra światła, kamery i aktorów
Alexa_89