ust_o_powszechnym_obow_obrony.pdf

(680 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20042416Lj
©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
USTAWA
z dnia 21 listopada 1967 r.
o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz. U. z
2004 r. Nr 241, poz.
2416, Nr 277, poz.
2742, z 2005 r. Nr
180, poz. 1496.
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Obrona Ojczyzny jest sprawą i obowiązkiem wszystkich obywateli Rzeczypospoli-
tej Polskiej.
Wykładnia TK dot.
art. 15 ust. 1-3 (Dz.U.
z 1996 r. Nr 14, poz.
80).
Art. 2.
Umacnianie obronności Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowanie ludności i mienia
narodowego na wypadek wojny oraz wykonywanie innych zadań w ramach po-
wszechnego obowiązku obrony należy do wszystkich organów władzy i administra-
cji rządowej oraz innych organów i instytucji państwowych, organów samorządu
terytorialnego, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych, organizacji spo-
łecznych, a także do każdego obywatela w zakresie określonym w ustawach.
Art. 3.
1. Na straży suwerenności i niepodległości Narodu Polskiego oraz jego bezpie-
czeństwa i pokoju stoją Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „Si-
łami Zbrojnymi”.
2. Siły Zbrojne mogą ponadto brać udział w zwalczaniu klęsk żywiołowych i li-
kwidacji ich skutków, działaniach antyterrorystycznych, akcjach poszukiwaw-
czych oraz ratowania życia ludzkiego, a także w oczyszczaniu terenów z mate-
riałów wybuchowych i niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz ich
unieszkodliwianiu.
3. W skład Sił Zbrojnych wchodzą jako ich rodzaje:
1) Wojska Lądowe;
2) Siły Powietrzne;
3) Marynarka Wojenna.
4. Rodzaje Sił Zbrojnych składają się z jednostek wojskowych i związków organi-
zacyjnych różnych rodzajów wojsk i służb.
5. Przez jednostkę wojskową rozumie się jednostkę organizacyjną Sił Zbrojnych,
funkcjonującą na podstawie nadanego przez Ministra Obrony Narodowej etatu
2005-10-11
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
określającego jej strukturę wewnętrzną, liczbę, rodzaje i rangę wszystkich sta-
nowisk służbowych występujących w tej jednostce, jak również liczbę i rodzaje
uzbrojenia, środków transportu i innego wyposażenia należnego jednostce, oraz
posługującą się pieczęcią urzędową z godłem Rzeczypospolitej Polskiej i nazwą
(numerem) jednostki.
6. Przez związek organizacyjny rozumie się jednostki wojskowe zorganizowane w
określoną strukturę, w szczególności w korpus, dywizję lub brygadę, funkcjonu-
jącą samodzielnie albo w składzie rodzaju Sił Zbrojnych.
7. W skład Sił Zbrojnych wchodzą również Wojskowe Służby Informacyjne i Żan-
darmeria Wojskowa, jako ich wyodrębnione i wyspecjalizowane służby.
Art. 3a.
1. Jednostki wojskowe i ich związki organizacyjne są rozmieszczone w garnizo-
nach.
2. Minister Obrony Narodowej powierza pełnienie funkcji dowódcy garnizonu żoł-
nierzowi zawodowemu zajmującemu stanowisko służbowe w tym garnizonie,
a także zwalnia z tej funkcji.
3. Minister Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia, tworzy, przekształca
i znosi garnizony, określa zadania ich dowódców oraz siedziby i terytorialny za-
sięg właściwości, z uwzględnieniem w szczególności podziału terytorialnego
państwa.
Art. 4.
1. Powszechnemu obowiązkowi obrony podlegają wszyscy obywatele polscy zdol-
ni ze względu na wiek i stan zdrowia do wykonywania tego obowiązku. Obywa-
tel polski będący równocześnie obywatelem innego państwa nie podlega po-
wszechnemu obowiązkowi obrony, jeżeli stale zamieszkuje poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W ramach powszechnego obowiązku obrony obywatele polscy są obowiązani do
pełnienia służby wojskowej, służby w obronie cywilnej, odbywania przysposo-
bienia obronnego, uczestniczenia w samoobronie ludności, pełnienia służby
w jednostkach zmilitaryzowanych oraz do wykonywania świadczeń na rzecz
obrony – na zasadach i w zakresie określonych w ustawie.
2a. Przeznaczanie do służby zastępczej, kierowanie do jej odbywania oraz odbywa-
nie służby zastępczej następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 li-
stopada 2003 r. o służbie zastępczej (Dz.U. Nr 223, poz. 2217).
3. Ochotnicze spełnianie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony Rze-
czypospolitej Polskiej jest prawem wszystkich obywateli polskich.
Art. 4a.
1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, stojąc na straży suwerenności i bezpie-
czeństwa państwa, nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium, w szcze-
gólności:
1) zatwierdza, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, strategię bezpieczeństwa
narodowego;
2005-10-11
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
2) wydaje, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, w drodze postanowienia, Poli-
tyczno-Strategiczną Dyrektywę Obronną Rzeczypospolitej Polskiej oraz in-
ne dokumenty wykonawcze do strategii bezpieczeństwa narodowego;
3) zatwierdza, na wniosek Rady Ministrów, plany krajowych ćwiczeń systemu
obronnego i kieruje ich przebiegiem;
4) postanawia, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, o wprowadzeniu albo
zmianie określonego stanu gotowości obronnej państwa;
5) może zwracać się do wszystkich organów władzy publicznej, administracji
rządowej i samorządowej, przedsiębiorców, kierowników innych jednostek
organizacyjnych oraz organizacji społecznych o informacje mające znacze-
nie dla bezpieczeństwa i obronności państwa;
6) inicjuje i patronuje przedsięwzięciom ukierunkowanym na kształtowanie
postaw patriotycznych i obronnych w społeczeństwie.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5, przekazywane są bezzwłocznie.
Art. 5.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, sprawując zwierzchnictwo nad Siłami Zbroj-
nymi, w szczególności:
1) określa, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, główne kierunki rozwoju
Sił Zbrojnych oraz ich przygotowań do obrony państwa;
2) może uczestniczyć w odprawach kierowniczej kadry Ministerstwa Obrony
Narodowej i Sił Zbrojnych.
Art. 6.
1. Do zadań Rady Ministrów wykonywanych w ramach zapewniania zewnętrznego
bezpieczeństwa państwa i sprawowania ogólnego kierownictwa w dziedzinie
obronności kraju należy w szczególności:
1) opracowywanie projektów strategii bezpieczeństwa narodowego;
2) planowanie i realizacja przygotowań obronnych państwa zapewniających
jego funkcjonowanie w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w
czasie wojny, w tym planowanie przedsięwzięć gospodarczo-obronnych
oraz zadań wykonywanych na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych;
3) przygotowywanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym
obroną państwa, i organów władzy publicznej do funkcjonowania na stano-
wiskach kierowania;
4) utrzymywanie stałej gotowości obronnej państwa, wnioskowanie do Prezy-
denta Rzeczypospolitej Polskiej o jej podwyższanie w razie zewnętrznego
zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny oraz o jej obniżanie stosownie
do zmniejszania stopnia zagrożenia;
5) określanie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa państwa, w
tym obronności, oraz przygotowywanie ich szczególnej ochrony;
6) przygotowanie na potrzeby obronne państwa i utrzymywanie w stałej goto-
wości jednolitych systemów obserwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i
powiadamiania;
7) przygotowanie systemu stałych dyżurów na czas zewnętrznego zagrożenia
bezpieczeństwa państwa i wojny;
2005-10-11
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
8) określanie zasad wykorzystania służby zdrowia i infrastruktury technicznej
państwa na potrzeby obronne, w tym sposobu zabezpieczania przestrzeni
powietrznej i wód terytorialnych w razie zewnętrznego zagrożenia bezpie-
czeństwa i w czasie wojny;
9) zapewnianie funkcjonowania systemu szkolenia obronnego w państwie;
10) prowadzenie kontroli stanu przygotowań obronnych w państwie.
2. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, tryb realizacji zadań, o któ-
rych mowa w ust. 1, w szczególności:
1) warunki i tryb planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach
przygotowań obronnych państwa realizowanych przez organy administracji
rządowej i organy samorządu terytorialnego, sposób ich nakładania oraz
właściwość organów w tych sprawach, w tym ujętych w planowaniu opera-
cyjnym i programach obronnych;
2) organizację i tryb przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem na-
rodowym, w tym obroną państwa, oraz warunki funkcjonowania organów
władzy publicznej na stanowiskach kierowania;
3) stany gotowości obronnej państwa, ich rodzaje, warunki wprowadzania, za-
dania związane z podwyższaniem gotowości obronnej państwa i tryb ich re-
alizacji, organizację i zadania w zakresie tworzenia systemu stałych dyżu-
rów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz właści-
wość organów w tych sprawach;
4) obiekty szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ich ka-
tegorie, a także zadania w zakresie ich szczególnej ochrony oraz właściwość
organów w tych sprawach;
[5) organizację i warunki przygotowania oraz funkcjonowania systemów ob-
serwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania o skażeniach
promieniotwórczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz właści-
wość organów w tych sprawach;]
<5) organizację i warunki przygotowania oraz sposób funkcjonowania sys-
temów obserwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania o
skażeniach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz właściwość
organów w tych sprawach;>
6) warunki i sposób przygotowania i wykorzystania transportu morskiego, ko-
lejowego, samochodowego, lotniczego, żeglugi śródlądowej oraz infra-
struktury drogowej i kolejowej na potrzeby obronne państwa, a także ich
ochrony w czasie wojny oraz właściwość organów w tych sprawach;
7) warunki i sposób przygotowania i wykorzystania systemów łączności na po-
trzeby obronne państwa oraz właściwość organów w tych sprawach;
8) warunki i sposób przygotowania i wykorzystania publicznej i niepublicznej
służby zdrowia na potrzeby obronne państwa oraz właściwość organów w
tych sprawach;
9) organizację szkolenia obronnego w państwie, podmioty objęte tym szkole-
niem, zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego oraz
właściwość organów w tych sprawach;
10) zakres i sposób prowadzenia przez organy administracji rządowej i samorządu
terytorialnego kontroli realizacji zadań obronnych wykonywanych przez jed-
nostki organizacyjne i przedsiębiorców.
nowe brzmienie pkt 5
w ust. 2 w art. 6
wchodzi w ¿ycie z dn.
21.10.2005 r. (Dz.U. z
2005 r. Nr 180, poz.
1496)
2005-10-11
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
Art. 7-10. (uchylone).
Art. 11.
1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje zadania w zakresie bezpieczeń-
stwa i obronności przy pomocy Biura Bezpieczeństwa Narodowego.
2. Do pracowników Biura Bezpieczeństwa Narodowego stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Przewidziane w tych
przepisach uprawnienia właściwych organów przysługują odpowiednio Prezy-
dentowi Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Biurem Bezpieczeństwa Narodowego kieruje sekretarz stanu wyznaczony przez
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Działalność Biura Bezpieczeństwa Narodowego jest finansowana ze środków
budżetowych Kancelarii Prezydenta.
5. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określa organizację oraz zakres działania
Biura Bezpieczeństwa Narodowego.
Art. 12. (utracił moc).
Art. 13. (uchylony).
Art. 14.
1. Terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej w sprawach
operacyjno-obronnych i rządowej administracji niezespolonej są:
1) dowódcy okręgów wojskowych;
2) szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych;
3) wojskowi komendanci uzupełnień.
2. Dowódcy okręgów wojskowych w sprawach, o których mowa w ust. 1, wykonu-
ją w szczególności zadania z zakresu:
1) planowania operacyjnego i mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojsko-
wych;
2) szkolenia bojowego i ogólnowojskowego podległych jednostek wojsko-
wych;
3) udziału oddziałów i pododdziałów wojskowych w zwalczaniu klęsk żywio-
łowych i likwidacji ich skutków, akcjach poszukiwawczych oraz ratowania
życia ludzkiego, a także w oczyszczaniu terenów z materiałów wybucho-
wych i niebezpiecznych pochodzenia wojskowego oraz ich unieszkodliwia-
niu;
4) koordynacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach obowiązków państwa-
gospodarza;
5) zapewnienia uzupełnienia potrzeb osobowych jednostek wojskowych;
6) współpracy z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z
obronnością państwa.
3. Szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych w sprawach, o których mowa w
ust. 1, wykonują w szczególności zadania z zakresu:
2005-10-11
Zgłoś jeśli naruszono regulamin