Wydarzenia.doc

(112 KB) Pobierz
Wydarzenia

Wydarzenia:

 

 

W czerwcu tego roku odbył się na scenie Urzędu Wojewódzkiego
X koncert  pt. „ Z unią jest wesoło” .Wzięło w nim udział ponad 150dzieci
z 5 przedszkoli radomskich. Dzieci z Przedszkola Publicznego nr 1 w Radomiu z grupy IV wystąpiły z tańcem greckim do muzyki Greca Zorby. Na koncert zostali zaproszeni wszyscy rodzice , aby obejrzeć swoje pociechy na dużej scenie. Występy na scenie w Urzędzie Wojewódzkim były wielkim przeżyciem dla każdego dziecka .Mali uczestnicy zostali nagrodzeni upominkami ufundowanymi przez Urząd Miasta Radomia –Wydział Edukacji. Koncertowi towarzyszyła wystawa prac plastycznych wykonanych przez dzieci pt. „Europa na wesoło”.

 

 

              Dorota Tomczyk, Przedszkole Publiczne nr 1 w Radomiu.

 

Nauczyciele piszą:

 

 

Małymi kroczkami do Unii Europejskiej.

Edukacja europejska dla dzieci 5-6 letnich.

 

 

 

Wysiłek podjęty przez społeczeństwo polskie na rzecz integracji Polski z Unią Europejską jest symbolem powrotu naszego kraju do europejskich korzeni oraz zajęcia należnego mu miejsca wśród narodów Europy . Przystępując do Unii Europejskiej Polska zyskała przede wszystkim dostęp do jej potencjału naukowego i edukacyjnego.

Jedną z ważniejszych cech uczenia jest przygotowanie dzieci do funkcjonowania we współczesnym świecie. W dobie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej jedną ze ścieżek dydaktycznych jest edukacja europejska rozpoczęta na poziomie dzieci w wieku przedszkolnym. Aby przybliżyć wychowankom wiedzę na temat Unii Europejskiej napisałyśmy  program własny dla potrzeb placówki pt.” Małymi kroczkami do Unii Europejskiej”. Został on oparty na obowiązującej podstawie programowej MEN,  a skonstruowany w taki sposób , aby sprzyjać osiągnięciu przez dzieci takich umiejętności jak: uczenie się , kreatywne myślenie, komunikowanie się itp. Zawarte w scenariuszach zajęć treści pedagogiki przedszkolnej  gwarantują doskonałe przygotowanie dziecka do wymagań współczesności. Głównym celem programu jest poszerzenie
i uzupełnienie wiedzy na temat Unii Europejskiej. Treści nauczania uwzględniające najnowsze trendy pedagogiki przedszkolnej realizowane są
w taki sposób, aby :

1.      kształtowały postawy proeuropejskie przy jednoczesnym propagowaniu historii i kultury regionu najbliższego dziecku,

2.      umożliwiały wyrażanie postawy twórczej w różnych formach ekspresji dziecięcej,

3.      budowały własny system wartości dziecka,

4.      propagowały ideę zjednoczonej Europy,

5.      sprzyjały poznawaniu kultury polskiej i kultury innych narodów.

 

Wpajając wiedzę na temat krajów członkowskich UE rozpoczęłyśmy od zapoznania dzieci z jej symbolami: flagą, hymnem, walutą. Następnie przyszedł czas na poznanie poszczególnych państw zrzeszonych w Unii Europejskiej. Wprowadzając dzieci w świat innych krajów posługujemy się zawsze następującym schematem :

1.      położenie geograficzne kraju,

2.      zapoznanie z symbolami kraju,

3.      przybliżenie świata roślin i zwierząt,

4.      uczymy się języka naszych przyjaciół ( krótkie rymowanki, piosenki),

5.      popularne zabawy  ruchowe i dydaktyczne ,tance ludowe,

6.      baśnie, legendy i mity dotyczące danego kraju,

7.      kuchnia –przygotowywanie i degustacja potraw,

8.      działalność plastyczna odzwierciedleniem wiadomości o państwach europejskich.

Realizacja tego programu dostarcza dzieciom wiele atrakcji
i w znaczny sposób rozwija zainteresowania otaczającym światem.
Dzięki różnorodnym formom i metodom pracy tą trudną tematykę przedstawiamy w sposób jak najbardziej trafiający do dzieci.

 

 

                                                           mgr Dorota Tomczyk

                                                                    mgr Katarzyna Kozłowska

                                                 Przedszkole Publiczne nr 1 im. Marii Konopnickiej

                                                                        w Radomiu

 

 

 

Scenariusz zajęć przeprowadzonych w grupie dzieci sześcioletnich.

 

 

Temat: Jesteśmy Polakami i Europejczykami.

     

 

 

Cel główny: Uzupełnienie wiedzy o Polsce i Europie.

 

 

Cele operacyjne:

  

Dziecko :

·         zna symbole narodowe ( flaga, godło, hymn),

·         potrafi wskazać na mapie Polski , stolicę Warszawę, główne rzeki
( Wisła, Odra),

·         rozumie pojęcia: Europa i Europejczyk,

·         zna kraje sąsiadujące z Polską,

·         potrafi nazwać kontynent do którego należy Polska.

 

Metody:

·         słowne : rozmowa, objaśnienia

·         oglądowe: pokaz

·         aktywizujące: zadań stawianych dziecku

 

Formy:

·         z całą grupą

·         praca zespołowa

·         praca indywidualna

 

 

 

 

                                         Przebieg zajęcia

 

1.      Wprowadzenie- krzyżówka dla każdego dziecka . Dziecko samodzielnie rozwiązuje krzyżówkę , której hasło brzmi „ Polska’ , a hasłami pomocniczymi są :

·         mieszkaniec Polski  - Polak

·         godło naszego kraju- Orzeł

·         Warszawa to nasza – stolica

·         królowa polskich rzek- Wisła

·         inaczej ojczyzna- Kraj

·         ma biało czerwony kolor- Flaga

Zadanie to ma na celu zaangażowanie dzieci w tematykę zajęć, omówienie i utrwalenie wiadomości o symbolach narodowych. Nauczyciel pokazuje i dokładnie omawia wygląd godła i flagi Polski. 

 

Wszyscy razem wysłuchują hymnu Polski ( zachowując właściwą postawę ).

 

2.      Zapoznanie z wierszem „ Płynie , płynie Wisła’ Czesława Janczarskiego.

            Płynie Wisła, płynie

            Po polskiej krainie ,

            Wiatr szeleści cicho

            W nadbrzeżnej wiklinie.

 

Płynie Wisła , płynie

Mija wioski, miasta.

W dzień – słońce ja złoci ,

Nocą – srebrzy gwiazda.

           

              Płynie Wisła , płynie,

              Po polskiej krainie

              I będzie płynąć,

             Choć tysiąc lat minie.

3    Krótka rozmowa na temat  treści wiersza. Zapoznanie dzieci z dużymi miastami , przez które przepływa Wisła. Zaznaczenie tych miast na mapie Polski ( Kraków, Warszawa, Płock, Toruń, Gdańsk). Odnalezienie Polski na mapie Europy.

 

4        Zabawa muzyczno – ruchowa . Śpiewanie wiersza na melodię , która ułożą sobie dzieci, naśladują nurt rzeki , falowanie wody itp.

5  Nauczyciel demonstruje dzieciom mapę polityczną Europy i odczytuje nazwy
      państw które sąsiadują z Polską . Dzieci odczytują i wklejają  nazwy państw
      na kontury państw umieszczonych na mapkach, które dostały od nauczyciela. 
     Praca zespołowa z nauczycielem który wszystko objaśnia i demonstruje.
     Dzieciom zostaje jeden wyraz , którego nie mogą przyporządkować do
     żadnego państwa. ( Europa). Zastanawiają się , dyskutują , wysuwają wnioski,
     gdzie można ten wyraz wkleić. Wklejają ten wyraz pod mapką państw, jako
     podpis Europa.

6   Rozstrzygnięcie problemu i opowiedzenie się za/nie „ Czy jestem Polakiem ‘’,
     „ Czy    jestem Europejczykiem”?

7        Wysłuchanie hymnu Unii Europejskiej „ Ody do Radości ‘’L. Van Beethovena. Omówienie symboli Unii Europejskiej-szacunek dla symboli  narodowych wszystkich krajów świata.

8        Podsumowanie. Dzieci dokonują samooceny, czego się nauczyli, oceniają swoje prace ( mapki, podpisy ).

 

 

 

                                                     mgr Dorota Tomczyk

                                                      mgr Katarzyna Kozłowska

                            Przedszkole Publiczne nr 1 im. Marii Konopnickiej

                                                      w  Radomiu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin