funkcje manualne.doc

(57 KB) Pobierz
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MANUALNIE

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MANUALNIE

 

CEL ĆWICZEŃ

RODZAJ ĆWICZEŃ

Wykształcenie czynności manipulacyjnych

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie umiejętności budowania, konstruowania, rozwijanie psychomotoryki, kształcenie analizy syntezy spostrzegania, ćwiczenia w ujmowaniu stosunków między elementami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia sprawności palców

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usprawnianie palców oraz koordynacja ruchów rąk ze wzrokiem. Wdrażanie do prawidłowego trzymania nożyczek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia sprawności rąk przy pomocy zabaw ruchowych związanych z otoczeniem – rzucanie, chwytanie, ukierunkowanie ruchów

 

 

Ćwiczenia przedramienia, dłoni oraz stawu nadgarstka ( odwodzenie i przywodzenie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usprawnianie ruchów rąk poprzez stemplowanie, malowanie , zwalnianie napięcia mięśniowego, rozluźnianie napięcia mięśniowego

Wdrażanie dzieci do prawidłowego trzymania pędzla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia płynności i precyzji ruchów ręki, usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej, planowanie ruchu, zmniejszanie chaotyczności w pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształcenie ruchów dużych, różnorodnych oraz małych precyzyjnych, ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

 

 

 

 

Rozwijanie sprawności graficznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

chwytanie, trzymanie, przekładanie przedmiotów

● wkładanie i wyjmowanie przedmiotów         

● zamykanie i otwieranie pojemników

● dociskanie, pokręcanie

● gniecenie

● przesypywanie

● mieszanie

● przelewanie

● nawlekanie

 

 

● budowanie różnych układów według wzoru i samodzielnie

● łączenie różnych klocków konstrukcyjnych

konstruowanie z klocków przedmiotów

łączenie różnych materiałów poprzez klejenie, wtykanie, spinanie

 

Układanie

  układanie z koralików, klocków (dużych i małych):

- mebli

- pojazdów

- drzew

- roślin

- budowli

- figur

układanie z patyczków:

- płotów

- drabin

- domów

- figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt, trójkąt)

z tasiemki:

- figur geometrycznych

-szlaczków

z elementów mozaiki geometrycznej:

- postaci ludzi i zwierząt

- domów

układanki rozsypanki

układanki dobierani oparte na zasadzie tożsamości

● układanki płaskie na wzorze

 

 

● zapinanie guzików: dużych, średnich, małych

● zapinanie zamków

● wkładanie wtyczek do siatki z mozaiki wtyczkowej

 

Nawlekanie

● zdejmowanie i układanie elementów na stojak, patyk

nawlekanie przedmiotów z dużymi otworami na sznurek, plastikową rurkę ze stopniowym zmniejszaniem wielkości nawlekanych elementów

strzępienie tkanin

nawlekanie elementów z zachowaniem określonego rytmu kolorów, kształtów

 

Wydzieranie

dowolne darcie papieru

● wydzieranie z papieru według pokazu

● wydzieranie z papieru wzdłuż perforowanych linii

● wydzieranie wzdłuż narysowanych linii

● wydzieranie kształtów bez linii pomocniczych : wydzieranie pasków

● wydzieranie łatwych kształtów np. : piłek, baloników, kolorowych liści

 

 

 

 

 

Wycinanie

● cięcie dowolne

● cięcie na sieczkę

● cięcie wzdłuż narysowanych linii:

- wzdłuż narysowanej linii prostej

● cięcie pasków papieru jednakowej szerokości (płotki, drabinki)

cięcie wzdłuż linii falującej, łamanej

wycinanie figur ( kwadratów, prostokątów i trójkątów)

wycinanie dużych i małych kół

cięcie papieru po łuku

● wycinanie po śladzie

● wycinanie postaci ludzkich, zwierząt, kwiatów

●  wycinanie części obrazków do składania

● wycinanie przestrzenne: domki, samochody, rakiety

 

 

 

rzucanie piłek różnej wielkości, obręczy do celu

ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców( stukanie czubkami palców n. p. gra na pianinie, naśladowanie deszczu

 

 

 

 

Lepienie 

mieszanie, ugniatanie, uklepywanie mas

● napełnianie masami naczyń, foremek

wciskanie w masy drobnych przedmiotów

zalepianie całych powierzchni kartki, tworzenie tła dla ulubionych postaci

● wypełnianie konturów rysunków i figur masami

● oblepianie przedmiotów masami

● formowanie wałeczków

wałkowanie mas wałkiem, wykrawanie za pomocą foremek

wałkowanie cienkich wałków i obwodzenie nimi narysowanych przedmiotów i figur

układanie z wałeczków plasteliny kwiatków, ptaków, zwierząt

układanie na sylwetę postaci ludzkiej plasteliny (głowa, tułów, ręce)

lepienie zwierząt: psa, kota z uwzględnieniem części składowych: głowa, szyja, tułów, nogi

toczenie kulek, następnie lepienie z nich drzew

ozdabianie tekturowych talerzyków elementami z plasteliny według wzoru i własnego pomysłu

 

 

 

 

Stemplowanie

odbijanie śladów dłoni i palców

odbijanie śladów stempli

stemplowanie dowolne

stemplowanie według wzoru

 

Malowanie

malowanie jednocześnie obydwiema rękami na dużym arkuszu papieru przypiętym do tablicy lub podłogi:

- malowanie palcami obu rąk równocześnie lub na przemian ruchem spokojnym, swobodnym

-zamalowywanie całej powierzchni kartki

malowanie palcem (na całej powierzchni) różnokolorowych linii poziomych i pionowych – zachowanie kierunku od lewej do prawej

malowanie pędzlem linii prostych, splątanych nici, kłębuszków

zamalowywanie kolorem większych płaszczyzn ruchami od strony lewej do prawej i z góry w dół ( przy zastosowaniu różnych technik: „ pośladzie” i samodzielnie np.: szerokiej jezdni, po której jeżdżą pojazdy, wąskiej alejki w parku

 

 

zamalowywanie pól między liniami poziomymi ( różnymi kolorami) jako przygotowanie do malowania, rysowania

● malowanie wzoru np.: na sukienkę w formie linii pionowych

● malowanie krótkich, pionowych kresek np.: idziemy parami, wlazł kotek na płotek – malujemy płotek

● malowanie linii falujących poziomych i pionowych – fale na morzu, z zachowaniem ciągłości i kierunku zgodnego z kierunkiem pisma

● malowanie linii spiralnych – dom ślimaka, kłębuszki

malowanie kółek w kołach od najmniejszych do największych i odwrotnie

malowanie linii łamanej w formie wzoru na obrus, ręcznik, dywan, zasłonę, poduszkę:

- malowanie dużych, konturowych przedmiotów, figur

- malowanie na podkładzie z klejówki

malowanie pęczkiem waty – duże i małe chmury, kałuże, malowanie po śladzie

zamalowywanie dużych, konturowych rysunków, przedmiotów

zamalowywanie powierzchni konturów (kwiatów, domów) – domalowywanie brakujących części

 

 

 

Rysowanie

● ćwiczenia rozmachowe – rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk, ramienia i przedramienia:

- kreślenie w powietrzu ruchów dużych, płynnych, swobodnych w kształcie kół, fal, ósemek

rysowanie kreda na tablicy i dużych arkuszach rozłożonych na podłodze

 

 

 

● rysowanie linii poziomych i pionowych z zachowaniem prawidłowego kierunku po śladzie i samodzielnie

● kreślenie linii kolistych i falistych

● łączenie punktów linia prostą

● rysowanie według instrukcji z zachowaniem odpowiednich kierunków

● łączenie punktów linia prostą

● obrysowywanie szablonów figur geometrycznych różnych wielkości i kolorowanie ich

● rysowanie szlaczków według przedstawionych wzorów

rysowanie linii zamkniętej – łączenie korali tego samego koloru lub wielkości, łączenie kropek, kresek w różne przedmioty, rysowanie dymu z komina, padającego śniegu, deszczu, drabiny

wodzenie palcem po wzorze

odtworzenie wzoru na dużych arkuszach papieru węglem lub kredą

odtworzenie go w powietrzu

rysowanie ołówkiem, kreślenie patykiem na mokrej, gęsto pokrytej farbą klejową powierzchni

rysowanie świecą, tuszem

 

 

  Opracowała: Katarzyna Zątek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin