Plan pracy dydaktycznej z przykładowymi ćwiczeniami.doc

(170 KB) Pobierz

Plan pracy dydaktycznej z przykładowymi ćwiczeniami

 

I.        Ćwiczenia terapeutyczne (wprowadzające)

Ćwiczenia łatwe, atrakcyjne, poniżej możliwości dziecka, zachęcające do podjęcia wysiłku np.

§         Zab. Dyrygent

§         Odgadywanie i naśladowanie za pomocą ruchów ciała różnych zwierząt i czynności człowieka

§         Poznawanie dotykiem przedmiotów

§         Co się zmieniło?

§         Zab z klockami

§         Określanie różnic i podobieństw demonstrowanych przedmiotów

§         Wystukiwanie rytmu piosenki

§         Wykonywanie rekami i nogami ruchów przeciwnych

§         Zab „Ciepło i zimno”

II.     Ćwiczenia korekcyjne (usprawnianie funkcji zaburzonych)

1.      Percepcja słuchowa

Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacanie słownictwa dziecka

§         Swobodne wypowiedzi na różne tematy

§         Opisy obrazków

§         Opowiadanie historyjek obrazkowych

§         Słuchanie bajek, opowiadań

§         Kończenie zdań

§         Wymyślanie opowiadania do obrazka lub przedmiotu

§         Opowiadanie opowieści pantomimicznych

§         Układanie i rozwiązywanie zagadek

§         Prezentowanie wierszy, piosenek

 

Ćwiczenie prawidłowego odbioru dźwięków

§         rozpoznawanie odgłosów otoczenia (szmery, dźwięki) i ich naśladowanie

§         rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez  upadające lub uderzające o siebie przedmioty np. klucze, szklanka, łyżeczka

§         reagowanie na sygnały dźwiękowe

§         rozpoznawanie i różnicowanie odgłosów przyrody

§         rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne, lokalizacja tych dźwięków

 

Przykłady zabaw:

 

Ø      dziecko zamyka oczy lub odwraca się, a druga osoba uderza w jakiś przedmiot (np. Garnek, blat stołu) lub gra krótka melodie na instrumencie – należy zgadnąć, co jest źródłem dźwięku;

Ø      w ćwiczenie mona zaangażować rodzeństwo, kolegów: jedno dziecko woła jakiś wyraz, a drugie ma zgadnąć, kto wołał;

Ø      nagrywamy na kasetę magnetofonowa różne dźwięki, np. prace silnika, płacz dziecka, głosy zwierząt, mowę kogoś z rodziny, a dziecko rozpoznaje, co to za odgłosy;

Ø      dzieci dobierają się w pary; każda dwójka wybiera sobie dźwięk (mogą to być głosy zwierząt, np. „miau”), następnie pary rozdzielają się, stając w pewnej odległości. Gdy prowadzący powie „start”, dzieci z zamkniętymi oczami poruszają się do przodu, wydając ustalone wcześniej w dwójkach odgłosy. Zadaniem jest odnalezienie swojego partnera na podstawie dźwięku. Wygrywa ta para, która się najszybciej odszuka

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

§         wyodrębnianie zdań, wyrazów w wypowiedziach, budowanie modelu zdania z klocków, pasków papieru

§         uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami

§         układanie rymowanek powtarzanie ciągów słownych

§         różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych ze słuchu i w izolacji w wyrazach

§         słuchowe różnicowanie wyrazów podobnych, różniących się głoskami opozycyjnymi

§         wyodrębnianie głosek w słowach pierwszych, ostatnich, rozkładanie słów na głoski

§         dobieranie wyrazów rymujących się lub kończących się tą samą sylab

§         dobieranie par obrazków według pierwszej głoski

 

Przykłady zabaw:

 

Ø      różnicowanie podobnie brzmiących słów: układamy przed dzieckiem pary obrazków, które możemy narysować lub wyciąć z gazety; nazwy przedstawionych przedmiotów w każdej parze powinny brzmieć podobnie np. „czapka”-„żabka”, „bucik”-„budzik”. Dziecko po usłyszeniu słowa ma wskazać odpowiedni obrazek.

Ø      wyszukiwanie określonych sylab w szeregu: wypowiadamy różne sylaby, a dziecko sygnalizuje (np. klaśnięciem) moment usłyszenia sylaby, która wcześniej z nim ustaliliśmy;

Ø      dziecko nasłuchuje sylab podobnie brzmiących (np. pa, ba, ka, ga), sygnalizując ich pojawienie się;

Ø        powtarzanie podobnie brzmiących słów: mówimy dziecku wyrazy, różniące się tylko jedna głoska (najlepiej bezsensowne, wymyślone przez nas, np.: „wary”-„fary”, „dok”-„tok”);

Ø      inny wariant poprzedniego ćwiczenia: wypowiadamy dwa tego typu wyrazy, a dziecko ma powiedzieć czy się różnią, a jeśli tak, to jaka litera. W tym zadaniu należy czasem powtórzyć to samo słowo (np. „woty”-„woty”, „doda”-„doda”), aby kształtować u dziecka czujność fonetyczna;

Ø      segregowanie obrazków wg pierwszej lub ostatniej głoski ich nazwy (możemy tu wykorzystać ilustracje z gazet lub książek); zadaniem dziecka jest np. wyszukać rysunki przedmiotów zaczynających się na literę „g”, kończących się na literę „b” itp.

Ø      reagowanie na wyraz zaczynający się określoną głoską: gdy dziecko usłyszy takie słowo, powinno klasnąć lub podskoczyć,

Ø      przygotowujemy zestaw ilustracji oraz litery odpowiadające pierwszej głosce ich nazwy, obrazki rozkładamy na stole. To ćwiczenie może mieć trzy wersje: a) prosimy dziecko aby znalazło obrazki których nazwa zaczyna się na literę np. „o" i równocześnie pokazujemy mu karteczkę z ta litera; b).mówimy nazwę głoski ale nie pokazujemy jej; c)pokazujemy napisaną literę, nie wymawiając jej nazwy.

Odtwarzanie struktur dźwiękowych

§         odtwarzanie struktur rytmicznych

§         odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych

§         dobieranie układu przestrzennego do usłyszanego rytmu

§         graficzne przedstawianie układu dźwięków

Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

§         tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski

§         dzielenie wyrazów na sylaby wg stopnia trudności,

§         wyklaskiwanie w rytm wypowiadanych sylab

§         śpiewanie wyrazów i piosenek sylabami

§         określanie długości wyrazów na podstawie liczby sylab

§         wydzielanie sylab i ich wzmacnianie sylabowe: liczmanami, ruchami

§         tworzenie wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby

§         wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach (pierwsza i ostatnia głoska, liczba

głosek, liczba sylab)

§         synteza głosek podanych ze słuchu

§         synteza słuchowa wyrazów z ostatnich głosek wydzielonych z nazw obrazków

§         synteza słuchowa wyrazów z pierwszych głosek wydzielonych z nazw obrazka

§         kojarzenie głoski z literą

§         układanie z klocków literowych prostych wyrazów

§         dobieranie podpisów do obrazków

Ćwiczenia pamięci słuchowej

·         utrwalanie ciągów słownych np. wierszy, rymowanek, dni tygodnia, nazwy miesięcy, wyrazów i zdań (od łatwiejszych po trudniejsze), cyfr, liczb itp.

·         zapamiętywanie i rozumienie treści opowiadań; opowiadanie treści usłyszanych bajek opowiadań

·         powtarzanie historyjek;

·         zapamiętywanie tekstów wierszy, piosenek, przysłów, rymowanek

·         ćwiczenia pamięci sekwencyjnej

·         tworzenie rymu do podanego wyrazu

 

Ćwiczenia koordynacji słuchowo ruchowej

§         Ćwiczenia drobnych mięśni palców i rąk w rytm wolnej i szybkiej melodii

§         Ćwiczenia  ruchowe całego ciała przy muzyce, uwzględnieniem rytmu, tempa, tonacji i głośności melodii )

§         Ćwiczenia płynnych ruchów rąk z przerwaniem ruchu i wznowieniem go na umówiony sygnał dźwiękowych

2.      Percepcja wzrokowa

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale obrazkowym i geometrycznym

§         Rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach

§         Porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości

§         Zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazkach

§         Dobieranie obrazków parami –gra memo

§         dobieranie par jednakowych obrazków(dobieranki, loteryjki, domino),

§         dobieranie części do całości obrazka

§         „Pocięte prostokąty”- układanie/składanie obrazka z części (w/g wzoru i bez wzoru)

§         wyszukiwanie różnic na obrazkach

§         odtwarzanie linii różnie ukierunkowanych oraz kształtów geometrycznych

§         rysowanie kompozycji z figur geometrycznych za pomocą szablonów

§         „Co się zmieniło?" „Co zmieniło miejsce?”- - zapamiętywanie położenia przedmiotów.

§         Szukanie ukrytego przedmiotu.

§         Domino obrazkowe.

§         Wyszukiwanie takich samych przedmiotów w szeregu. wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,

§         Dorysowywanie brakujących elementów do obrazków według wzoru.

§         Wyodrębnianie różnic między obrazkami (dziecko otrzyma dwa obrazki podobne różniące się kilkoma szczegółami. Dziecko odszukuje i wskazuje te różnice, wyszukiwanie w serii obrazków dwóch jednakowych).

§         Układanie patyczków, klocków według wzoru.

§         Układanie wg wzoru, a później przyklejanie na papierze wyciętych uprzednio figur geometrycznych.

§         Różnicowanie figur geometrycznych (sortowanie figur wg koloru, kształtu, wielkości).

§         Układanie mozaiki z figur geometrycznych.

§         Odtwarzanie rysunkiem z pamięci pokazanej na krótko figury geometrycznej.

§         Układanie historyjek obrazkowych.

§         segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość

§         układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,

§         „Nawlekamy korale”- odtwarzanie prostych rytmów: koło, kwadrat, trójkąt,

§         odgadywanie kształtu przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,

§         Układanie puzzli po uprzednim rozcięciu

§         Odwzorowywanie kompozycji

§         Kolorowanie figur.

§         . Obrysowywanie konturów.

 

Ćwiczenia na materiale obrazkowym typu: Przykłady zabaw

 

Ø      segregowanie i dobieranie obrazków wg ich znaczenia,

Ø      rozpoznawanie obrazków opisanych słownie,

Ø      pokazywanie ruchem czynności z obrazka,

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin