Socjologia wychowania, edukacji i oświaty.pdf

(291 KB) Pobierz
Socjologia.wychowania.edukacji.i.oswiaty
SOCJOLOGIA WYCHOWANIA, EDUKACJI I O Ś WIATY
1. Socjologia wychowania jako jeden z najlepiej i najbardziej rozwini ę tych działów socjologii
ogólnej
2. Zakres socjologii wychowania
SOCJOLOGIA WYCHOWANIA , jedna z dziedzin socjologii ściśle związana z pedagogiką
społeczną, zajmująca się wychowaniem jako procesem społecznym. Socjologia wychowawcza bada m.in.
środowiskowe uwarunkowania szkoły, rodziny, grup rówieśniczych, funkcjonowanie róŜnych środowisk
wychowawczych, zmiany celów i treści wychowania społecznego.
Przedmiotem badań społeczna rzeczywisto ść wychowawcza , którą tworzą:
Czynności społeczne teorie działania społecznego
Stosunki społeczne teorie stosunków społecznych
Indywidua społeczne (osoby i grupy społeczne)
teorie osobowości
Przedmiot badań socjologii wychowania:
- zbiorowości społeczne, zjawiska i procesy wychowawcze;
- instytucje wychowawcze;
- społeczno-kulturowy przebieg procesu wychowania i zachowania;
- ich efektywność i jakość
3 . Zwi ą zek socjologii z pedagogik ą
PEDAGOGIKA , nauka o wychowaniu, teoria działalności wychowawczej. Na jej gruncie
formułuje się cele, treści, metody, środki i formy organizacyjne procesu wychowawczego. Pedagogika
odnosi się głównie do młodego pokolenia, które dzięki oddziaływaniom wychowawczym winno osiągnąć
optymalny rozwój osobowości, ukształtować wiedzę o rzeczywistości, przygotować się do
funkcjonowania w Ŝyciu społecznym.
Do głównych instytucji takiego wychowania zalicza się: rodzin ę , przedszkole i szkoł ę. Obecnie
zakres zainteresowań pedagogiki jest o wiele szerszy i obejmuje: samowychowanie i samokształcenie
młodzieŜy i dorosłych, oddziaływanie wychowawcze instytucji wychowania pozaszkolnego, głównie:
środków masowej komunikacji, organizacji młodzieŜowych, placówek kulturalnych (teatrów, klubów,
muzeów i in.), instytucji wychowania religijnego itp.
Do najwaŜniejszych teorii pedagogicznych zalicza się:
1) NATURALIZM PEDAGOGICZNY - opartą na przesłankach atawistycznych koncepcję
swobodnego, naturalnego wychowania, polegającą na dostosowaniu się wychowawcy do naturalnego,
spontanicznego rozwoju wychowanka. Najdalej idącym kierunkiem naturalistycznym jest pajdocentryzm
przyznający dziecku centralną pozycję w procesie wychowania ze względu na doskonałość jego
wrodzonych predyspozycji.
2) SOCJOLOGIZM PEDAGOGICZNY - kierunek przeciwstawny teoriom naturalistycznym,
traktujący zjawiska pedagogiczne wyłącznie w relacjach oddziaływania środowiska społecznego i
uwzględniający takŜe wrodzone zadatki jednostki.
SOCJOLOGIZM PEDAGOGICZNY , kierunek pedagogiczny ujmujący proces wychowawczy
wyłącznie jako skutek oddziaływania społeczeństwa na jednostki i grupy społeczne. Skrajny socjologizm
pedagogiczny zalicza pedagogikę do nauk socjologicznych, wychowanie zaś traktuje jako metodyczne
uspołecznianie dzieci i młodzieŜy. Do najwybitniejszych przedstawicieli tego kierunku naleŜą E.
Durkheim i F. Znaniecki.
105658320.004.png 105658320.005.png
 
2
DURKHEIM EMILE (1858-1917), socjolog i pedagog francuski. Od 1887 profesor uniwersytetu w
Bordeaux (pierwszej we Francji katedry socjologii). Od 1902 profesor pedagogiki i socjologii Sorbony i
innych uczelni.
Durkheim był twórcą francuskiej szkoły socjologicznej i przedstawicielem socjologizmu pedagogicznego .
UwaŜał wychowanie za ogół wpływów skierowanych przez społeczeństwo na jednostki celem
rozwinięcia takich cech, które są przez społeczeństwo poŜądane. Główne prace: De la division du travail
social (1893), Zasady metody socjologicznej (1895, wydanie polskie 1970), Education et socjologie
(1922).
ZNANIECKI FLORIAN WITOLD (1882-1958), filozof i socjolog. Jeden z głównych przedstawicieli
tzw, socjologii humanistycznej. W 1902 rozpoczął studia na UW, skąd w 1903 został relegowany za
udział w studenckich protestach przeciwko ograniczaniu swobód akademickich. 1904-1909 przebywał
poza krajem, w Szwajcarii, Francji, Algerii. Studiował filozofię i socjologię w Genewie, Zurychu i
ParyŜu, stykając się tam m.in. z H. Bergsonem i E. Durkheimem. W 1910 uzyskał stopień doktora na UJ.
W 1914 wyjechał do USA, 1917-1919 wykładał na uniwersytecie w Chicago. 1920-1939 profesor
uniwersytetu w Poznaniu, 1940-1950 - University of Illinois w Urbana. 1953-1954 przewodniczący
Amerykańskiego Towarzystwa Socjologicznego. ZałoŜyciel Instytutu Socjologicznego w Poznaniu (1921)
oraz czasopisma Przegl ą d Socjologiczny (1930). Swój pogląd na świat Znaniecki określał mianem
"kulturalizmu". Podkreślał, iŜ rzeczywistość składa się z wielu porządków, nie tylko fizyczno-
przyrodniczego, ale i psychicznego, społecznego, idealnego. Sformułował zasadę tzw. współczynnika
humanistycznego, która głosiła, Ŝe zjawiska społeczne naleŜy traktować jako przedmiot
czyichś czynności. Wymagał, by badacz spoglądał na penetrowaną przez siebie rzeczywistość oczami jej
uczestników, a nie z jakiegoś absolutnego punktu widzenia.
Stworzył i jako pierwszy zastosował w socjologii metodę dokumentów osobistych (gromadzenie
danych o Ŝyciu społecznym zawartych w autobiografiach, pamiętnikach, listach itp.). Interesował się
przyczynami upadku cywilizacji zachodniej.
Niektóre prace: Zagadnienia warto ś ci w filozofii (1910), Chłop polski w Europie i Ameryce (wspólnie z
W.I. Thomasem. Tom 1-5 1918-1920, wydanie polskie 1976), Rzeczywisto ść kulturowa (1919, wydanie
polskie 1991), Upadek cywilizacji zachodniej. Szkice z pogranicza filozofii kultury i socjologii (1921),
Wst ę p do socjologii (1922), Socjologia wychowania (tom 1-2 1928-1930), Miasto w ś wiadomo ś ci jego
obywateli (1931), Ludzie tera ź niejsi a cywilizacja przyszło ś ci (1935), Społeczne role uczonych (1940,
wydanie polskie w wyborze 1984), Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój (1952, wydanie polskie 1971),
Współczesne narody (1952, wydanie polskie 1990).
3) TEORI Ę KONWERGENCJI (DWÓCH CZYNNIKÓW) , zmierzającą do usunięcia krańcowości z
poglądów naturalistycznych i socjologicznych oraz opierającą działalność pedagogiczną zarówno na
oddziaływaniu środowiska społecznego, jak i wrodzonych zadatkach jednostki.
4) PEDAGOGIK Ę KULTURY - kierunek, który opiera proces wychowawczy na przeŜywaniu i
przyswajaniu przez jednostkę wartości kulturowych stworzonych przez cywilizację.
Przy formułowaniu dyrektyw wychowawczych pedagogika korzysta z dorobku wielu nauk, m.in.:
filozofii, psychologii, socjologii, etyki, biologii, antropologii, informatyki, ekonomii. Pedagogika
wyodrębniła szereg dyscyplin pedagogicznych: pedagogikę ogólną, teorię wychowania, dydaktykę,
pedagogikę specjalną, pedagogikę społeczną, andragogikę, pedagogikę porównawczą (nauka o systemach
oświatowych), pedagogikę kształcenia zawodowego, pedeutologię (nauka dotycząca nauczyciela), historię
oświaty i wychowania.
Procesy socjalizacyjne a działy pedagogiki:
Socjalizacja pierwotna - adolescencja - socjalizacja wtórna
Uspołecznienie dzieci
Uspołecznienie dorosłych
105658320.006.png
 
3
PAJDOCENTRYZM , w pedagogice pogląd przyznający dziecku centralne miejsce w procesie
wychowawczym. Wynika z przekonania o decydującym wpływie na rozwój człowieka cech i zdolności
wrodzonych. Zgodnie z nim wychowanie powinno sprowadzać się do opieki nad naturalnym (nie
krępowanym) rozwojem dziecka.
Pajdocentryzm nie docenia znaczenia i wpływu rzeczywistości politycznej, społecznej i kulturalnej ani teŜ
dominującej roli wychowawcy.
ANDRAGOGIKA , teoria oświaty dorosłych, pedagogika dorosłych. Dział pedagogiki zajmujący się
zagadnieniami związanymi z procesem wychowywania ludzi dorosłych.
4. Społeczne aspekty wychowania
WYCHOWANIE , całokształt wpływów i oddziaływań środowiska społecznego oraz
przyrodniczego na człowieka, kształtujących jego rozwój i osobowość oraz przygotowujących go do Ŝycia
w społeczeństwie.
We współczesnej pedagogice uŜywa się terminu wychowanie w węŜszym znaczeniu tego słowa - jako
świadome, zamierzone i specyficzne działania osób (wychowawców), których celem jest osiągnięcie
względnie trwałych zmian w osobowości jednostki (wychowanka). Zmiany te obejmują zarówno sferę
poznawczo-instrumentalną, pozwalającą na poznanie i przekształcanie rzeczywistości, jak i stronę
aksjologiczną, kształtującą stosunek człowieka do świata i ludzi, jego przekonania, system wartości itp.
W pedagogice uŜywa się pojęcia wychowanie w trzech znaczeniach:
1) jako proces - rodzaj działalności ludzkiej, polegającej na wywoływaniu zmian w osobowości
człowieka,
2) jako stan - ogół zjawisk określających przebieg, cele, metody, środki i warunki wychowania,
3) jako wynik - suma następstw wyraŜająca się w zmianie osobowości człowieka i w stopniu
przygotowania go do Ŝycia społecznego.
RozróŜnia się wychowanie: umysłowe, moralne, społeczne, estetyczne i fizyczne, a takŜe
samowychowanie
Podstawowe dziedziny bada ń socjologii edukacji :
1. wychowanie jako zjawisko społeczne;
2. wychowanie a społeczeństwo;
3. wychowanie a demografia;
4. struktura społeczna szkoły;
5. ekologia wychowania;
6. stratyfikacja społeczna a szkoła;
7. wychowanie a procesy społeczne ( rywalizacji, kooperacji, konflikty, akomodacji);
8. uspołecznienie jako element socjalizacji;
9. zachowania dewiacyjne w szkole;
10. dynamika grup w wychowaniu;
11. czynniki determinujące programy nauczania;
12. społeczność lokalna a szkoła;
13. wychowanie a odpowiedzialność;
14. dylematy i kontrowersje wychowania;
15. wychowanie zdrowotne;
16. edukacja a demokracja i polityka;
17. wychowania do i dla przyszłości.
105658320.001.png
5. Elementy procesu wychowania
4
Ś rodowisko i podmioty wychowania: wychowawcy i wychowankowie
Ś RODOWISKO SPOŁECZNE , względnie trwały układ jednostek, grup społecznych i innych
zbiorowości ludzkich oddziałujących na rozwój, zachowanie się i aktywność człowieka. Szczególne
znaczenie dla funkcjonowania jednostki mają takie składniki środowiska społecznego, jak:
1) rozmieszczenie zbiorowości decydujące o częstotliwości i róŜnorodności kontaktów międzyludzkich.
2) poziom wykształcenia jednostek i grup najsilniej powiązanych z osobnikiem.
3) pozycja społeczna jednostek i grup, które mają wpływ na ekonomiczny i kulturalny poziom Ŝycia
jednostki
SYSTEM O Ś WIATOWY , ogół powiązanych ze sobą placówek i instytucji wychowania bezpośredniego
i pośredniego umoŜliwiających zdobycie przez obywateli wykształcenia ogólnego i zawodowego oraz
zapewniających im wszechstronny rozwój osobowości.
EDUKACJA , pojęcie szerokie - oznacza wychowanie - jako kształcenie człowieka (przede wszystkim
dziecka do osiągnięcia dorosło ś ci ). obejmuje aspekty: intelektualny, psychologiczny, moralny.
Celami edukacji są: uczenie przystosowywania do Ŝycia w społeczeństwie, kształtowania wolnego i
osobistego sądu.
KSZTAŁCENIE , ogół czynności i procesów umoŜliwiających ludziom poznanie przyrody,
społeczeństwa i kultury, osiąganie wszechstronnego rozwoju fizycznego i umysłowego a takŜe zdobycie
poŜądanych kwalifikacji zawodowych. Proces kształcenia jest organizowany przez określone instytucje i
wówczas jego cele wyznaczane są zgodnie z obowiązującą w danym społeczeństwie koncepcją
wykształcenia. Kształcenie moŜe być podejmowane przez jednostkę samorzutnie, zgodnie z
indywidualnymi potrzebami i przybiera wtedy formę samokształcenia. Rezultatem kształcenia jest
wykształcenie
SAMOWYCHOWANIE , samorzutne kształtowanie i doskonalenie własnych postaw, charakteru,
poglądu na świat, zdolności, zazwyczaj zgodne z przyjętymi wzorcami osobowości (np. postaciami
historycznymi, bohaterami literackimi, ludźmi wyróŜniającymi się w środowisku społecznym).
SAMOKSZTAŁCENIE , samodzielna praca nad sobą w zdobywaniu lub pogłębianiu wiedzy,
samodzielne kształtowanie cech osobowości. Podstawowym warunkiem samokształcenia jest dojrzałość
osobowości osiągana wraz z rozwojem oraz pod wpływem oddziaływań wychowawczych.
GRUPY RÓWIE Ś NICZE , pojawiają się w procesie rozwoju dziecka i wywierają istotny wpływ na jego
rozwój i wychowanie. Dzieci w wieku przedszkolnym - od 3 roku Ŝycia łączą się w małe grupy dla
wspólnej zabawy a od 4-5 roku zdolne są juŜ do współŜycia i współdziałania. W wieku 7-8 lat dzieci są
zdolne uczestniczyć w innej grupie niŜ rodzina, tworzą w tym okresie zespoły, które mają charakter
krótkotrwały.
Grupy rówieśnicze zaczynają tworzyć dzieci w wieku ok. 10 lat, zwykle jednopłciowe, w których stopień
identyfikacji z innymi członkami grupy jest stosunkowo wysoki w związku z czym ich oddziaływanie na
członków jest duŜe i grupa rówieśnicza pełni niezastąpioną funkcję w procesie socjalizacji a takŜe
zaspokaja potrzeby społeczne swoich członków.
Organizacja małych grup rówieśniczych jest przewaŜnie dość słaba, oparta na zasadzie równorzędności
ich członków. Grupy rówieśnicze tracą na znaczeniu w wieku 13-14 lat.
SOCJALIZACJA , 1) uspołecznienie człowieka poprzez:
105658320.002.png
 
5
a) celowe, zamierzone oddziaływania wychowawcze społeczeństwa, szczególnie rodziny i instytucji
wychowawczych.
b) nie kierowany i nie uświadamiany wpływ środowiska społecznego.
2) proces stawania się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa w wyniku uczenia się i
przestrzegania obowiązujących norm i zasad współŜycia z innymi ludźmi.
ROLA SPOŁECZNA ,
1) system oczekiwań dotyczących przewidywanych zachowań człowieka wobec grupy, w której zajmuje
on określoną pozycję. Rola społeczna wyznacza wówczas zespół reguł, norm i wzorów postępowania.
2) system stałych zachowań osobnika, zgodnych z systemem oczekiwań i wzorów społecznych. W
róŜnych grupach istnieje wiele rozmaitych ról (np. w rodzinie rola ojca, matki, brata itp.). Pełnienie ich
jest waŜnym czynnikiem regulującym zachowanie jednostki i kształtującym jej postawy.
OSOBOWO ŚĆ SPOŁECZNA , zespół trwałych cech jednostki, wpływających na jej postępowanie, a
wyrastających na podbudowie cech biologicznych i psychicznych pochodzących z wpływu kultury i
struktury zbiorowości ludzkich, w których jednostka została wychowana i w których uczestniczy.
Największe znaczenie ma proces socjalizacji jako proces przekształcenia biologicznego organizmu
noworodka w aktywnego uczestnika Ŝycia społecznego i kulturalnego.
W tym procesie grupy wychowujące (rodzina, szkoła, grupy rówieśników) przekazują człowiekowi wiele
wartości i systemów wartości. Innym składnikiem socjogennym są role społeczne wykonywane w róŜnych
zbiorowościach oraz wyobraŜenia o osobie własnej wytworzone pod wpływem oddziaływania innych
(jaźń subiektywna), a takŜe zespół wyobraŜeń o sobie odtworzonych z wyobraŜeń innych ludzi o nas (jaźń
odzwierciedlona).
ROZWÓJ SPOŁECZNY JEDNOSTKI , proces kształtowania się zachowań, postaw i potrzeb
człowieka w Ŝyciu społecznym. Jednostka uczy się pełnienia róŜnych ról społecznych , podejmowania
obowiązków, współdziałania z innymi ludźmi. Na rozwój społeczny jednostki największy wpływ
wywierają grupy społeczne, do których jednostka przynaleŜy - przede wszystkim tzw. grupy odniesienia.
Do innych czynników zalicza się: stawiane przed nią cele, zadania, oczekiwania społeczne, system kar i
nagród, a takŜe poziom aktywności własnej i stopień jej orientacji w środowisku.
KONWERGENCJA ROZWOJU , teoria współdziałania czynników wrodzonych i środowiskowych w
rozwoju i kształtowaniu się psychiki dziecka.
PSYCHIKA , całokształt wrodzonych i nabytych dyspozycji i właściwości intelektualnych, uczuciowych,
wolicjonalnych obejmujących Ŝycie jednostki lub grupy społecznej, zbiorowości.
Psychika społeczna - postawy, opinie, przekonania ludzi wspólne dla grup społecznych i społeczeństwa,
określone całokształtem ich bytu społecznego.
OSOBOWO ŚĆ, 1) termin róŜnie definiowany w zaleŜności od dyscypliny naukowej: filozofii,
psychologii, pedagogiki, socjologii, nauk społecznych, nauk prawnych. Najczęściej uŜywany w trzech
róŜnych znaczeniach:
A) na określenie jedności i toŜsamości istoty ludzkiej - osoby.
B) na określenie wzoru, do którego osiągnięcia zmierza proces wychowania i samowychowania (wzorzec
osobowy, np. w średniowieczu: dobrego władcy, rycerza, świętego i ascety).
C) na określenie układu stałych cech mechanizmów wewnętrznych regulujących zachowanie się
człowieka i przebieg jego procesów psychicznych (np. S. Freud ).
2) zespół stałych cech psychicznych człowieka, określających i regulujących jego zachowanie. Pojęcie
wieloznaczne. W zasadzie osobowość człowieka jest strukturą stałą, jednak w przebiegu Ŝycia, pod
wpływem róŜnych bodźców z doświadczeń, osobowość moŜe ulegać pewnym zmianom.
Zagadnieniem osobowości zajmowali się m. in.: C.G. Jung, G.W. Allport, H. Murray, G. Murphy, E.R.
Gurthie, J. Dollard, N. Miller, G. Kelley, C. Rogers i inni.
105658320.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin