Rodzaje urządzeń bazy towarzyszącej.docx

(21 KB) Pobierz

Rodzaje urządzeń bazy towarzyszącej

1.Urządzenia zapewniające turystom potrzeby informacji

-punkty informacji turystycznej

-biura obsługi ruchu turystycznego

2.Urządzenia usługowe

-punkty i agendy pocztowe

-urządzenia telekomunikacyjne

-służby ratownicze- GOPR, WOPR, TOPR,JOPR

-placówki służby zdrowia

-punkty usług rzemieślniczych

-punkty sprzedaży pamiątek

-stacje benzynowe

-stacje obsługi pojazdów

-warsztaty rzemieślnicze

-warsztaty naprawcze różnego sprzętu sportowego i specjalistycznego

-urządzenia sanitarno- higieniczne

Urządzenia kulturalno- rozrywkowe

-instytucje zapewniające realizację potrzeb kulturalnych turystów- teatry, kina, opery, muzea, itp.

-miejsca plenerowych rozrywek kulturalnych ( muszle koncertowe, letnie kina, teatry)

-lokale rozrywkowe

-kluby i świetlice

Urządzenia sportowo- rekreacyjne

-kąpieliska kryte

-kręgielnie

-sauna

-gabinety masażu i odnowy biologicznej

Terenowe urządzenia sportowo- rekreacyjne

-kąpieliska otwarte

-boiska sportowe

-tereny do gry w golfa, minigolfa, bulle itp.

-tereny jeździeckie

-urządzenia ścieżki zdrowia

-urządzenia do uprawiania sportów zimowych

-inne urządzenia sportowo- rekreacyjne

Podział strefowy terenów rekreacyjnych uwzględnia następujące elementy:

          -czas przeznaczony na wypoczynek

          -dostępność terenów wypoczynkowych

          -rodzaj wypoczynku

 

Na obszarach miejskich wyróżnia się następujące strefy

-strefa położona w promieniu 10 minut dojścia pieszego, strefa wypoczynku codziennego, powszechnej dostępności

-strefa dalszej dostępności osiągana w czasie 15-30 minut miejskimi środkami komunikacji

W obrębie terenów podmiejskich można wyróżnić:

-strefę wypoczynku jednodniowego, położoną do 50 kilometrów

odległość możliwa do pokonania w dwie strony w ciągu jednego dnia drogi)

-strefa dłuższych wyjazdów weekendowych ( 1,5-2,5 dniowych połączonych z noclegiem , strefa ta jest położona w zależności od wielkości miasta od 50 do  120  kilometrów

Terenowe urządzenia sportowo- rekreacyjne

Urządzenia tego typu są zlokalizowane przy obiektach hotelarskich i obozowiskowych dysponujących sąsiedztwem terenów zielonych

Rodzaj i ilość występujących urządzeń na otwartym powietrzu są uzależnione od:

-strefy klimatycznej

-ukształtowania terenu

-kraju lokalizacji (przyzwyczajenia i gusta klientów)

-rodzaju i standardu obiektu noclegowego

Do najczęściej spotykanych urządzeń terenowo- rekreacyjnych towarzyszących obiektom bazy noclegowej można zaliczyć:

-baseny otwarte

-parki wodne

-urządzenia boiskowe ( boiska do gry w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę, korty doo gry w tenisa)

-urządzenia do gry w minigolfa

-tereny golfowe

-urządzenia ścieżki zdrowia ( tereny przeszkód)

-place zabaw i rekreacji dla dzieci

-zimowe tereny i urządzenia sportowo- rekreacyjne ( wyciągi i kolejki turystyczne, skocznie narciarskie, tory saneczkowe)

 

          Przyhotelowe baseny otwarte z reguły różnią się od tradycyjnych basenów otwartych kubaturą oraz niekonwencjonalnym kształtem. Baseny tego typu lokalizuje się najczęściej na terenach zieleni urządzonej, na terenach patiów, półpatiów. Sa one często wyposażone w kioski małej gastronomii, bufety

          Parki wodne ( aquaparki) stanowią obiekty złożone z kilku basenów o różnych rozmiarach i przeznaczeniu, wyposażone w różne dodatkowe urządzenia rekreacyjne jak brodziki, jacuzzi, sauny, zjeżdżalnie, bicze wodne, gabinety masażu

          Urządzenia boiskowe towarzyszące obiektom noclegowym  z reguły mają  znacznie mniejsze wymiary od tradycyjnych boisk, kortów  często wyścielone są sztuczną trawą, tartanem, lub matą izolacyjną lub innym rodzajem sztucznej nawierzchni

          Urządzenia do gry w minigolfa towarzyszą z reguły ośrodkom turystyczno- wypoczynkowym , często restauracjom przy takich ośrodkach

          Ścieżka zdrowia stanowi tor przeszkód o zamkniętym obwodzie od 2 do 3 km, na jej trasie są rozmieszczone punkty ćwiczebne z planszami i opisem kolejnych ćwiczeń gimnastycznych do wykonania od początkowo łatwych do coraz trudniejszych oraz z kierunkami dalszej trasy ścieżki

          Zimowe tereny rekreacyjno- sportowe obejmują tereny służące do uprawiania sportów zimowych- jazdy na nartach, snowbordzie, sankach

          Rekreacyjne tereny zjazdowe powinny umożliwiać jazdę ciągłą bez używania kijków , szerokość terenów zjazdowych na terenach zalesionych nie może być mniejsza od 20 metrów. Różnica poziomów jest określona dla tras sportowych i wynosi dla mężczyzn 800 do 1000 metrów oraz dla kobiet 500-700 metrów. W odniesieniu do tras rekreacyjnych różnica poziomów nie powinna przekraczać 300 metrów, a osiągana prędkość 40 km/h

          Rekreacyjne tory saneczkowe z reguły zlokalizowane na mało uczęszczanych terenach zjazdowych z dużym przedpolem. Długość torów saneczkowych rekreacyjnych nie może przekraczać 500 metrów, z reguły mieści  się w przedziale 100- 300 metrów. Skręty i wiraże są wykonane na podłożu ziemnym i formowane są ostatecznie dopiero po opadach śniegu. Średni spadek rekreacyjnych torów saneczkowych nie powinien przekraczać 25 stopni, z reguły mieści się w przedziale 10- 15 stopni

Transport w turystyce

Transport w turystyce można zaklasyfikować na różne sposoby:

-lądowy- samochodowy, kolejowy, lotniczy i pieszy

-transport powietrzny (lotniczy)

-wodny (żegluga morska i śródlądowa)

          Infrastruktura komunikacyjna ma zadanie:

          - zapewnienie możliwości dotarcia przez turystę do określonych, miejscowości, regionów i atrakcji turystycznych

          -umożliwienie przemieszczania się w obrębie określonych miejscowości i regionów turystycznych

          -zapewnienie zaopatrzenia obiektów i ośrodków turystycznych

Urządzenia bazy komunikacyjnej należą do urządzeń paraturystycznych ponieważ mogą być one wykorzystywane zarówno przez turystów jak i przez ludność stałą miejscowości i regionów turystycznych

Baza komunikacyjna składa się z:

-sieci komunikacyjnej- drogowej, kolejowej, wodnej, lotniczej  oraz sieci szlaków turystycznych pieszych, rowerowych, narciarskich, konnych i innych

urządzeń zaplecza technicznego sieci komunikacyjnej umożliwiających ich wykorzystanie

          Uwzględniające aspekty organizacyjno-funkcjonalne LIjewski(1977) wyróżnia:

          Przejazdy środkami transportu publicznego w ramach sieci ogólnodostępnych połaczeń, które odbywają się regularnie według publicznie udostępnionego rozkładu- turyści stanowią dodatkową grupę odbiorców

          -przejazdy wynajętymi specjalnie lub zarezerwowanymi środkami transportu (autokary, pociągi, statki turystyczne, czartery lotnicze)

          Przejazdy środkami transportu służącymi wyłącznie lub prawie wyłącznie do celów turystycznych

          Przejazdy własnymi środkami transportu

Innym kryterium może być zasięg działania:

Transport międzynarodowy

Transport krajowy

Transport regionalny

Transport lokalny

Transport samochodowy

          W transporcie samochodowym w turystyce podstawowe znaczenie ma motoryzacja indywidualna. W ogóle wszystkich podróż turystycznych samochód jest głównym środkiem transportu. Jego znaczenie malej wraz ze wzrostem odległości.

          Osobliwości transportu turystycznego w turystyce:

-mobile homes

-rent a car(Avis, Hertz, Six Budget, Interrent)

Autokary- mają głowne znaczenie przy organizacji wyjazdów o charakterze krajoznawczym oraz w dowozie turystów do miejsc zakwaterowania. Mogą mieć tez istotne znaczenie przy obsłudze turystów w miejscu recepcji- sightseing bus

Formy organizacyjne transportu autokarowego:

Transport wahadłowy- związany z obsługa turystyki wypoczynkowej

Transport okazjonalny-autokar w czasie jednej imprezy jest wykorzystywany do obsługi jednej grupy turystów

Transport autokarowy cechuje zróżnicowanie w zakresie zdolności przewozowych i standardu obsługi

Autokary można podzielić na

-małe( o pojemności do 25 osób)

-średnie(35-40)

-klasyczne(45-50)

-duże, najczęściej piętrowe, powyżej 70 osób

          Uwzględniając standard obsługi można wyróżnić:

          Autokary luksusowe(toaleta, barek, środki audiowizualne

          Autokary o podwyższonym standardzie-z pojedynczymi udogodnieniami

          Autokary turystyczne

Nietypowym obiektem jest rotel

          Transport kolejowy

Zalety transportu kolejowego:

-komfort podróży

-duże bezpieczeństwo

-stosunkowo niski koszt przejazdu

-prędkość(AVE, ICE, Shinkansen, Pendolino, TGV)

Sieć szybkich połączeń w Europie tworzą trzy kategorie połączeń:

Euro City- łączą główne aglomeracje miejskie w różnych krajach

Inter City- łączą główne ośrodki kraju

Euro night- składające się z wagonów nocnych i restauracyjnych

Istotnym elementem są pociągi turystyczne

Istotnym elementem transportu kolejowego są koleje zębate, linowe, wyciągi

          Transport lotniczy:

Głównymi zaletami transportu lotniczego sa szybkość podróży oraz komfort podróżowania oraz możliwość czarterowanie samolotów na potrzeby biur podróży

Elementami infrastruktury transportu lotniczego są:

elementy infrastruktury liniowej powietrznej- korytarze powietrzne

Lotniska-specjalnie wydzielone powierzchnie ladowe wraz z przynależącymi do nich obiektami budowlanymi i obiektami umozliwiającymi obsługe przylotów, odlotów oraz manewrowanie statkami powietrznymi

          Uwzględniając znaczenie portu lotniczego  można wyróżnić lotniska pełniące rolę ośrodków rozrządowych ruchu pasażerskiego( tzw. Huby) oraz lotniska o typowo docelowym charakterze tzn. nie nastawione na obsługe podróżnychw  tranzycie. Wśród największych lotnisk na świecie o charakterze hubów można wymienić lotniska amerykańskie:

          Atlanta- Hartsfield

          Chicago- O’Hare

          Los Angeles- International

          Dallas- Fort Worth

          Londyn – Heathrow

          Paryż- Charles de Gaulle Frankfurt nad Menem

          Amsterdam- Schiphol

Komunikacja lotnicza dzieli się na:

-połączenia regularne- odbywające się według rozkładu lotów, niezależnie od liczby pasażerów

-połączenia czarterowe odbywające się poza rozkładem lotów(czartery typu Inclusive tour, one stop inclusive charter, charter for special events

Komunikacja lotnicza jest obsługiwana przez dwie grupy przewoźników lotniczych:

-przewoźnicy sieciowi (narodowi)

-przewoźnicy niskokosztowi(Sky Europe , Wizz Air, Ryan Air)

Transport wodny

-żegluga morska pomiędzy portami morskimi

-żegluga przybrzeżna wzdłuż wybrzeży danego kraju

-żegluga śródlądowa

Z punktu widzenia turystyki najistotniejszymi formami organizacyujnymi  transportu wodnego są

-żegluga wycieczkowa

-żegluga promowa

-żegluga realizowana za pomocą indywidualnych środkó transportu

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin