Rodzaje urządzeń bazy towarzyszącej
1.Urządzenia zapewniające turystom potrzeby informacji
-punkty informacji turystycznej
-biura obsługi ruchu turystycznego
2.Urządzenia usługowe
-punkty i agendy pocztowe
-urządzenia telekomunikacyjne
-służby ratownicze- GOPR, WOPR, TOPR,JOPR
-placówki służby zdrowia
-punkty usług rzemieślniczych
-punkty sprzedaży pamiątek
-stacje benzynowe
-stacje obsługi pojazdów
-warsztaty rzemieślnicze
-warsztaty naprawcze różnego sprzętu sportowego i specjalistycznego
-urządzenia sanitarno- higieniczne
Urządzenia kulturalno- rozrywkowe
-instytucje zapewniające realizację potrzeb kulturalnych turystów- teatry, kina, opery, muzea, itp.
-miejsca plenerowych rozrywek kulturalnych ( muszle koncertowe, letnie kina, teatry)
-lokale rozrywkowe
-kluby i świetlice
Urządzenia sportowo- rekreacyjne
-kąpieliska kryte
-kręgielnie
-sauna
-gabinety masażu i odnowy biologicznej
Terenowe urządzenia sportowo- rekreacyjne
-kąpieliska otwarte
-boiska sportowe
-tereny do gry w golfa, minigolfa, bulle itp.
-tereny jeździeckie
-urządzenia ścieżki zdrowia
-urządzenia do uprawiania sportów zimowych
-inne urządzenia sportowo- rekreacyjne
Podział strefowy terenów rekreacyjnych uwzględnia następujące elementy:
• -czas przeznaczony na wypoczynek
• -dostępność terenów wypoczynkowych
• -rodzaj wypoczynku
Na obszarach miejskich wyróżnia się następujące strefy
-strefa położona w promieniu 10 minut dojścia pieszego, strefa wypoczynku codziennego, powszechnej dostępności
-strefa dalszej dostępności osiągana w czasie 15-30 minut miejskimi środkami komunikacji
W obrębie terenów podmiejskich można wyróżnić:
-strefę wypoczynku jednodniowego, położoną do 50 kilometrów
odległość możliwa do pokonania w dwie strony w ciągu jednego dnia drogi)
-strefa dłuższych wyjazdów weekendowych ( 1,5-2,5 dniowych połączonych z noclegiem , strefa ta jest położona w zależności od wielkości miasta od 50 do 120 kilometrów
Urządzenia tego typu są zlokalizowane przy obiektach hotelarskich i obozowiskowych dysponujących sąsiedztwem terenów zielonych
Rodzaj i ilość występujących urządzeń na otwartym powietrzu są uzależnione od:
-strefy klimatycznej
-ukształtowania terenu
-kraju lokalizacji (przyzwyczajenia i gusta klientów)
-rodzaju i standardu obiektu noclegowego
Do najczęściej spotykanych urządzeń terenowo- rekreacyjnych towarzyszących obiektom bazy noclegowej można zaliczyć:
-baseny otwarte
-parki wodne
-urządzenia boiskowe ( boiska do gry w piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę, korty doo gry w tenisa)
-urządzenia do gry w minigolfa
-tereny golfowe
-urządzenia ścieżki zdrowia ( tereny przeszkód)
-place zabaw i rekreacji dla dzieci
-zimowe tereny i urządzenia sportowo- rekreacyjne ( wyciągi i kolejki turystyczne, skocznie narciarskie, tory saneczkowe)
• Przyhotelowe baseny otwarte z reguły różnią się od tradycyjnych basenów otwartych kubaturą oraz niekonwencjonalnym kształtem. Baseny tego typu lokalizuje się najczęściej na terenach zieleni urządzonej, na terenach patiów, półpatiów. Sa one często wyposażone w kioski małej gastronomii, bufety
• Parki wodne ( aquaparki) stanowią obiekty złożone z kilku basenów o różnych rozmiarach i przeznaczeniu, wyposażone w różne dodatkowe urządzenia rekreacyjne jak brodziki, jacuzzi, sauny, zjeżdżalnie, bicze wodne, gabinety masażu
• Urządzenia boiskowe towarzyszące obiektom noclegowym z reguły mają znacznie mniejsze wymiary od tradycyjnych boisk, kortów często wyścielone są sztuczną trawą, tartanem, lub matą izolacyjną lub innym rodzajem sztucznej nawierzchni
• Urządzenia do gry w minigolfa towarzyszą z reguły ośrodkom turystyczno- wypoczynkowym , często restauracjom przy takich ośrodkach
• Ścieżka zdrowia stanowi tor przeszkód o zamkniętym obwodzie od 2 do 3 km, na jej trasie są rozmieszczone punkty ćwiczebne z planszami i opisem kolejnych ćwiczeń gimnastycznych do wykonania od początkowo łatwych do coraz trudniejszych oraz z kierunkami dalszej trasy ścieżki
• Zimowe tereny rekreacyjno- sportowe obejmują tereny służące do uprawiania sportów zimowych- jazdy na nartach, snowbordzie, sankach
• Rekreacyjne tereny zjazdowe powinny umożliwiać jazdę ciągłą bez używania kijków , szerokość terenów zjazdowych na terenach zalesionych nie może być mniejsza od 20 metrów. Różnica poziomów jest określona dla tras sportowych i wynosi dla mężczyzn 800 do 1000 metrów oraz dla kobiet 500-700 metrów. W odniesieniu do tras rekreacyjnych różnica poziomów nie powinna przekraczać 300 metrów, a osiągana prędkość 40 km/h
• Rekreacyjne tory saneczkowe z reguły zlokalizowane na mało uczęszczanych terenach zjazdowych z dużym przedpolem. Długość torów saneczkowych rekreacyjnych nie może przekraczać 500 metrów, z reguły mieści się w przedziale 100- 300 metrów. Skręty i wiraże są wykonane na podłożu ziemnym i formowane są ostatecznie dopiero po opadach śniegu. Średni spadek rekreacyjnych torów saneczkowych nie powinien przekraczać 25 stopni, z reguły mieści się w przedziale 10- 15 stopni
Transport w turystyce
Transport w turystyce można zaklasyfikować na różne sposoby:
-lądowy- samochodowy, kolejowy, lotniczy i pieszy
-transport powietrzny (lotniczy)
-wodny (żegluga morska i śródlądowa)
• Infrastruktura komunikacyjna ma zadanie:
• - zapewnienie możliwości dotarcia przez turystę do określonych, miejscowości, regionów i atrakcji turystycznych
• -umożliwienie przemieszczania się w obrębie określonych miejscowości i regionów turystycznych
• -zapewnienie zaopatrzenia obiektów i ośrodków turystycznych
Urządzenia bazy komunikacyjnej należą do urządzeń paraturystycznych ponieważ mogą być one wykorzystywane zarówno przez turystów jak i przez ludność stałą miejscowości i regionów turystycznych
Baza komunikacyjna składa się z:
-sieci komunikacyjnej- drogowej, kolejowej, wodnej, lotniczej oraz sieci szlaków turystycznych pieszych, rowerowych, narciarskich, konnych i innych
urządzeń zaplecza technicznego sieci komunikacyjnej umożliwiających ich wykorzystanie
• Uwzględniające aspekty organizacyjno-funkcjonalne LIjewski(1977) wyróżnia:
• Przejazdy środkami transportu publicznego w ramach sieci ogólnodostępnych połaczeń, które odbywają się regularnie według publicznie udostępnionego rozkładu- turyści stanowią dodatkową grupę odbiorców
• -przejazdy wynajętymi specjalnie lub zarezerwowanymi środkami transportu (autokary, pociągi, statki turystyczne, czartery lotnicze)
• Przejazdy środkami transportu służącymi wyłącznie lub prawie wyłącznie do celów turystycznych
• Przejazdy własnymi środkami transportu
Innym kryterium może być zasięg działania:
Transport międzynarodowy
Transport krajowy
Transport regionalny
Transport lokalny
Transport samochodowy
• W transporcie samochodowym w turystyce podstawowe znaczenie ma motoryzacja indywidualna. W ogóle wszystkich podróż turystycznych samochód jest głównym środkiem transportu. Jego znaczenie malej wraz ze wzrostem odległości.
• Osobliwości transportu turystycznego w turystyce:
-mobile homes
-rent a car(Avis, Hertz, Six Budget, Interrent)
Autokary- mają głowne znaczenie przy organizacji wyjazdów o charakterze krajoznawczym oraz w dowozie turystów do miejsc zakwaterowania. Mogą mieć tez istotne znaczenie przy obsłudze turystów w miejscu recepcji- sightseing bus
Formy organizacyjne transportu autokarowego:
Transport wahadłowy- związany z obsługa turystyki wypoczynkowej
Transport okazjonalny-autokar w czasie jednej imprezy jest wykorzystywany do obsługi jednej grupy turystów
Transport autokarowy cechuje zróżnicowanie w zakresie zdolności przewozowych i standardu obsługi
Autokary można podzielić na
-małe( o pojemności do 25 osób)
-średnie(35-40)
-klasyczne(45-50)
-duże, najczęściej piętrowe, powyżej 70 osób
• Uwzględniając standard obsługi można wyróżnić:
• Autokary luksusowe(toaleta, barek, środki audiowizualne
• Autokary o podwyższonym standardzie-z pojedynczymi udogodnieniami
• Autokary turystyczne
Nietypowym obiektem jest rotel
• Transport kolejowy
Zalety transportu kolejowego:
-komfort podróży
-duże bezpieczeństwo
-stosunkowo niski koszt przejazdu
-prędkość(AVE, ICE, Shinkansen, Pendolino, TGV)
Sieć szybkich połączeń w Europie tworzą trzy kategorie połączeń:
Euro City- łączą główne aglomeracje miejskie w różnych krajach
Inter City- łączą główne ośrodki kraju
Euro night- składające się z wagonów nocnych i restauracyjnych
Istotnym elementem są pociągi turystyczne
Istotnym elementem transportu kolejowego są koleje zębate, linowe, wyciągi
• Transport lotniczy:
Głównymi zaletami transportu lotniczego sa szybkość podróży oraz komfort podróżowania oraz możliwość czarterowanie samolotów na potrzeby biur podróży
Elementami infrastruktury transportu lotniczego są:
elementy infrastruktury liniowej powietrznej- korytarze powietrzne
Lotniska-specjalnie wydzielone powierzchnie ladowe wraz z przynależącymi do nich obiektami budowlanymi i obiektami umozliwiającymi obsługe przylotów, odlotów oraz manewrowanie statkami powietrznymi
• Uwzględniając znaczenie portu lotniczego można wyróżnić lotniska pełniące rolę ośrodków rozrządowych ruchu pasażerskiego( tzw. Huby) oraz lotniska o typowo docelowym charakterze tzn. nie nastawione na obsługe podróżnychw tranzycie. Wśród największych lotnisk na świecie o charakterze hubów można wymienić lotniska amerykańskie:
• Atlanta- Hartsfield
• Chicago- O’Hare
• Los Angeles- International
• Dallas- Fort Worth
• Londyn – Heathrow
• Paryż- Charles de Gaulle Frankfurt nad Menem
• Amsterdam- Schiphol
Komunikacja lotnicza dzieli się na:
-połączenia regularne- odbywające się według rozkładu lotów, niezależnie od liczby pasażerów
-połączenia czarterowe odbywające się poza rozkładem lotów(czartery typu Inclusive tour, one stop inclusive charter, charter for special events
Komunikacja lotnicza jest obsługiwana przez dwie grupy przewoźników lotniczych:
-przewoźnicy sieciowi (narodowi)
-przewoźnicy niskokosztowi(Sky Europe , Wizz Air, Ryan Air)
Transport wodny
-żegluga morska pomiędzy portami morskimi
-żegluga przybrzeżna wzdłuż wybrzeży danego kraju
-żegluga śródlądowa
Z punktu widzenia turystyki najistotniejszymi formami organizacyujnymi transportu wodnego są
-żegluga wycieczkowa
-żegluga promowa
-żegluga realizowana za pomocą indywidualnych środkó transportu
Maciejka2761