Microsoft PowerPoint - Wykład 1 Wykład wstępny.pdf

(6731 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Wyk\263ad 1 Wyk\263ad wst\352pny)
Wydział Transportu PW
Zakład Eksploatacji Systemów Trakcyjnych
i Wyposa Ň e ı Elektrycznych w Transporcie
Prowadz Ģ cy : dr in Ň . Maciej Kozłowski
Trakcja elektryczna
wykład 30h
1. Wiadomo Ļ ci ogólne
2. Teoria ruchu pojazdów szynowych
3. Pojazdy trakcyjne
4. Zasilanie
5. Regulacja pr ħ dko Ļ ci obrotowej silników trakcyjnych
6. Obliczenia trakcyjne
7. Podstawy sterowania ruchem poci Ģ gów
98682275.001.png
Literatura do wykładu
1. Mierzejewski L., Szel Ģ g A., Gołuszewski M. „System zasilania trakcji
elektrycznej pr Ģ du stałego” WPW 1989r.
2. Madej J. „Mechanika transmisji momentu trakcyjnego” OWPW 2000r.
3. Romaniszyn Z., Oramus Z., Nowakowski Z., „Podwozia trakcyjnych
pojazdów szynowych”
4. Podoski J., Kacprzak J., Mysłek J. „Zasady trakcji elektrycznej” WKiŁ
1980r.
5. Madej J. „ Projektowanie mechanizmów nap ħ dowych pojazdów
szynowych” WKiŁ 1988r.
6. Wydawnictwa bran Ň owe dotycz Ģ ca lokomotyw i trakcji elektrycznej np.:
- Pi Ģ tek S., W Ģ clewski S., Zatopa J. „Lokomotywy spalinowe serii SP45 i
SU46” WKiŁ 1989r.
- Bolewski S. Kowalczyk E. „Lokomotywy spalinowe serii SM42 i SP42”
WKiŁ 1986r.
Trakcja
z łaci ı skiego tractio – oznacza ci Ģ gni ħ cie ładunku,
czyli nap ħ d pojazdów l Ģ dowych okre Ļ lany rodzajem
silnika nap ħ dowego (trakcja elektryczna, parowa,
spalinowa).
Wa Ň ne daty z historii
1. 1834 r - Boris Jacobi (brata znanego matematyka niemieckiego)
zbudował silnik komutatorowy pr Ģ du stałego - pierwszy silnik
nadaj Ģ cy si ħ do celów nap ħ dowych.
2. 1879 r - jako pierwsze zastosowanie silnika elektrycznego do nap ħ du
pojazdu uznaje si ħ kolejk ħ elektryczn Ģ zasilan Ģ z sieci jezdnej,
zademonstrowan Ģ na mi ħ dzynarodowej wystawie w Berlinie przez
Wernera Siemensa. Rok 1879 to narodziny trakcji elektrycznej.
3. 1881 r - pierwszy tramwaj elektryczny zasilany napi ħ ciem 150 V
uruchomiony w Berlinie.
4. 1890 r - londy ı skie metro (otwarte w 1863 ) zmienia trakcj ħ parow Ģ
na elektryczn Ģ .
5. 1892 r - zbudowano lokomotyw ħ elektryczn Ģ w USA, zasilan Ģ
pr Ģ dem stałym 650 V (wzorowano si ħ na do Ļ wiadczeniach
zdobytych przy budowie tramwajów).
Rozwój trakcji elektrycznej w Polsce
Pierwszy elektryczny tramwaj ruszył we Wrocławiu w 1891 roku (czasy
zaborów). Obecnie wi ħ kszo Ļę miast polskich ma sie ę tramwajow Ģ , gdzie
wprowadza si ħ w ostatnich latach nowoczesny tabor niskopodłogowy.
Za pocz Ģ tek elektryfikacji kolei w Polsce przyj ħ to dat ħ 15.12. 1936r - dzie ı
otwarcia 43 km odcinka Otwock – W-wa – Pruszków.
Do 1939 roku oddano ł Ģ cznie 104 km linii zelektryfikowanych. Dzi ħ ki
dalekowzroczno Ļ ci prof. Romana Podoskiego wybrano najnowocze Ļ niejszy
wówczas system 3 kV pr Ģ du stałego (3,3 kV na podstacjach).
Po wojnie podj ħ to decyzj ħ intensywnej elektryfikacji, zwano j Ģ wielk Ģ
elektryfikacj Ģ kolei. Przeprowadzana etapami, dała w efekcie około 13 tys
km linii zelektryfikowanych
W 1995 roku przekazano do eksploatacji pierwszy odcinek I linii metra w
Warszawie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin