Multimedia w nauce j.obcych.doc

(71 KB) Pobierz
MULTIMEDIA ORAZ INNE MATERIAŁY ZWIĘKSZAJĄCE MOTYWACJĘ W NAUCZANIU JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

 

 

 

MULTIMEDIA ORAZ INNE MATERIAŁY ZWIĘKSZAJĄCE MOTYWACJĘ  W NAUCZANIU JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

 

Program własny nauczania języka angielskiego                    dla klas IV-VI szkoły podstawowej

 

                                                 

 

 

 

Opracowany przez

mgr Jolantę Burghardt

 

 

 

 

 

 

 

                        - O P O L E   2 0 0 2 –

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

 

 

       WSTĘP......................................................................3

I.                  CELE NAUCZANIA........................................................4

II.               TREŚCI NAUCZANIA........................................................4

III.            PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW...........................................................8

IV.           SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW...........................................................8

V.              UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU........................................................9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
WSTĘP

 

                   Długo zastanawiałam się jak podnieść motywację moich uczniów do nauki języka angielskiego. Mówienie im, że kiedy wyjadą za granicę i  będą musieli się porozumiewać nie trafiała im do przekonania szczególnie ,że wielu z nich  nie wyjeżdża na wakacje a co dopiero za granicę.

                  Uzmysławianie dzieciom, że znajomość języków obcych niezbędna będzie w ich przyszłej pracy mija się z celem. Dla nich przyszłość to co najwyżej następny rok szkolny. Te kilkanaście lat, które dzieli ich od dorosłości – to dla moich uczniów zupełna abstrakcja.

                 Od pewnego czasu zauważyłam natomiast, że coraz częściej uczniowie prosili mnie o tłumaczenie instrukcji gier komputerowych. Potem chwalili się, że dużo czasu spędzają w „sieci”, czyli Internecie odwiedzając także strony anglojęzyczne a nawet prowadząc rozmowy. Żalili się, że czasem brak im słówek albo odwrotnie byli dumni, że sobie poradzili językowo.

                 To wszystko stanowiło dla mnie motywację do opracowania poniższego programu. Mam nadzieję, że spełnię tym oczekiwania moich uczniów a to z kolei zaowocuje dobrym poziomem opanowania przez nich języka angielskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               Cele i treści niniejszego programu są zgodne z programami nauczania języka angielskiego dla klas IV – VI  wydawnictw Oxford i Longman, zatwierdzonymi przez MENiS. Stanowi on ich uzupełnienie i wzbogacenie.

 

 

 

 

 

 

I.                  CELE NAUCZANIA

 

               Podstawowym celem nauczania języka obcego jest oczywiście wykształcenie u uczącego się umiejętności posługiwania się językiem obcym. Jest to proces długotrwały, niemożliwy do całkowitego osiągnięcia w ciągu trzech czy nawet sześciu lat nauki w szkole podstawowej. Celem tego programu jest opanowanie przez uczniów takich umiejętności, które pozwolą na porozumiewanie się w bardzo prostych sytuacjach.

               Drugim celem jest poznanie kultury i spraw życia codziennego mieszkańców krajów anglojęzycznych. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec ich odmiennych od naszych poglądów i obyczajów.

               Trzeci cel to rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe, miedzy innymi poprzez pozytywna informację zwrotną.

              Kolejnym ważnym celem jest wdrażanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego i traktowania go jako narzędzia zdobywania wiedzy z innych dziedzin.

             Ważnym aspektem jest także zapewnienie uczniom dostępu do materiałów autentycznych, jaki daje między innymi Internet.

 

 

 

 

 

 

II.             TREŚCI NAUCZANIA

 

             Treści nauczania obejmują słownictwo, struktury gramatyczne i funkcje komunikacyjne, które pozwalają na osiągnięcie poziomu opanowania języka zapewniającego minimum komunikacji językowej.

            Multimedia zastosowane w tym programie służą lepszemu przyswajaniu poszczególnych treści nauczania.

           Kasety wideo, to w głównej mierze źródło wiedzy o krajach anglojęzycznych i ich mieszkańcach.

         Gry komputerowe w ciekawy sposób zapoznają ze słownictwem, skutecznie pomagają utrwalić poznany materiał leksykalny.

          Internet jest doskonałą formą kontaktu z realnym językiem. Korespondencja z kolegami z innych krajów łączy w sobie prawie wszystkie funkcje komunikacyjne.

        Oprócz multimediów zastosowano w tym programie projekty, które sprawdziły się jako świetna forma konsolidacji poznanego materiału. Poza tym, wykonywanie projektów jest bardzo lubianą przez uczniów formą zajęć.

 

 

                                           SŁOWNICTWO

 

Kategorie leksykalne

wideo

Gry komputerowe*

Internet

projekty

1.      dane personalne

 

2.      ‘We’re Kids in Britain’ (cz.I  Home and Family)

 

 

list do kolegi (e-pals)

www.epals.com (zakładanie konta internetowego)

‘Superheroes and Villans’

3.      kraje i kontynenty;narodowości:

 

 

(Zak’s Wordgames - Travel in the Moonbus)

www.nationalgeographic.com/maps

 

Projekty o wybranych krajach anglojęzycznych

alfabet:

 

 

(Zak’s Wordgames – Get the Letters , Robot School)

 

www.billybear4kids.com/games/online/alphabet

 

 

Szkoła, klasa; przedmioty i plany zajęć:

‘We’re Kids in Britain’ (cz.III  A School Day),

(Zak’s Wordgames – Robot School)

List do kolegi (e-pals) www.epals.com

‘My School, My Classroom’; ‘My Timetable’

dom i rodzaje pomieszczeń:

 

 

(Zak’s Wordgames – Bedrooms and Bathrooms , Design a Room)

List do kolegi (e-pals)

www.interiordec.about.com (urządzanie pokoju)

‘My House’

liczebniki:

 

‘Top Songs cz.2’

(Zak’s Wordgames – The Birthday Tree , From Sad to Happy , Everything for a                  Trip)

www.funbrain.com/numbers

 

 

żywność, nazwy

posiłków:

 

(Zak’s Wordgames - Feed the T-Rex , Lunch in the Space Cafe )

www.theaa.com/getaway/restaurants/restaurant_home

(wyszukiwanie restauracji, zamawianie posiłków)

‘Menu’

dni tygodnia, nazwy miesięcy i pór roku

                                                                

‘We’re Kids in Britain’ (cz.V  A Week in February)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin