PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC MARZEC W GRUPIE DZIECI PIĘCIOLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
5. DBAMY O NASZE ZDROWIE
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu – U. Smoczyńska- Nachtman.
2. Wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
3. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela – wychowanie fizyczne w przedszkolu - K. Wlaźnik.
4. Gry i zabawy dydaktyczne – M. Bogdanowicz.
5. Zabawy rozwijające dla małych dzieci – M. Trawińska.
6. Dzieci przedszkolne poznają przyrodę ożywioną – M. Studzińska
7. Razem ze słonkiem „Przedwiośnie” – M. Kownacka
8. U fryzjera – M. Kownacka
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
1. 03. – 3. 03. 2006 ZAKŁADAMY ZIELONE HODOWLE W KĄCIKU PRZYRODY
Cel ogólny: Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci, poznawanie warunków rozwoju i wzrostu roślin
III. „Nasze hodowle” – klasyfikowanie przedmiotów wg cech jakościowych i ilościowych. Rozwijanie logicznego myślenia.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 19 ( K. Wlaźnik )
IV. „Od nasionka do rośliny” – historyjka obrazkowa. Poznawanie cyklu rozwojowego roślin oraz warunków potrzebnych do życia.
Zapoznanie dzieci z piosenką „Ogrodniczka” – poznawanie słów i melodii, zabawy ruchowe wysnute z treści piosenki.
V. „Ozdabiamy pojemniki na rośliny” – ozdabianie doniczek lub kubeczków po jogurtach przeznaczonych do hodowli roślin ozdobnych.
Umysłowa
Ruchowa
Językowa
Muzyczna
Plastyczna
- zestaw ćwiczeń
porannych wg
K. Wlaźnik nr 24
- zabawy ruchowe:
„ptaszki w gniazdkach”
orientacyjno –
porządkowa
„zanieś śniadanie”
z elem. równowagi
„Krety”
z elem. czworakowania.
- obserwowanie założonych hodowli roślin, podlewanie
- „Cebule i cebulki” – zakładamy hodowlę roślin cebulowych.
- zabawa dydaktyczna „Który kwiatek wywołany?”.
- zabawa integrująca grupę „Zaczarowany staw”
- potrafi klasyfikować przedmioty wg określonej cechy
- wie, jak przebiega cykl rozwojowy roślin
- potrafi ułożyć historyjkę obrazkową we właściwej kolejności
- potrafi uzasadnić kolejność obrazków
- potrafi zaśpiewać poznaną piosenkę
- potrafi właściwe gospodarować materiałem plastycznym
- chętnie bawi się z rówieśnikami
- stara się skupić swoją uwagę
- wie, że nie wszystkie cebule są jadalne
- wie jakie warunki są potrzebne do prawidłowego wzrostu roślin
6. 03 – 10. 03. 2006 POZNAJEMY ZAKŁADY USŁUGGOWE
Cel ogólny: zapoznanie dzieci z pracą w zakładach usługowych, wyrobienie właściwej postawy wobec pracy fryzjerki i krawcowej
I. „U fryzjera” wycieczka do gabinetu fryzjerskiego. Zapoznanie dzieci z wyglądem i wyposażeniem gabinetu, z urządzeniami i przyborami jakich potrzebuje w swojej pracy fryzjer. Zwrócenie uwagi dzieci na zachowanie się w miejscu publicznym. Bezpieczne poruszanie się po drodze.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
z wstążką ( K. Wlaźnik str. 120 )
Ćwiczenia graficzne – „Szczotki i grzebyki”
II. „Różne uczesania” – rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki. Zapoznanie dzieci z nową techniką plastyczną.
Zagadki słuchowe – utrwalenie poznanych piosenek, rozpoznawanie piosenek po usłyszeniu fragmentu melodii
- Zestaw ćw. porannych
nr 25 ( K. Wlaźnik )
- Zabawy ruchowe:
„Wyszywanie” – z elem.
podskoku
„Lustra” – naśladowcza
„ Po wąskiej dróżce”
„ Celowanie do obręczy”
z elem. celowania
- Zakładamy kącik fryzjerski – wykorzystanie rekwizytów przyniesionych z domu
- „U fryzjera” – teatrzyk pacynek na podstawie utworu M. Kownackiej
- rozwijanie umiejętności
wyrażania uczuć w czasie
zabawy „Wyrażanie
uczuć”
- „Modne fryzury” – oglądanie albumów z różnorodnymi fryzurami, nazywanie przedstawionych fryzur
- potrafi wypowiadać
się na temat pracy
fryzjera
- odpowiada na zadawane pytania
- potrafi kulturalnie
zachować się w
miejscu
publicznym
- wie jak nazywają się
podstawowe
urządzenia i przybory,
którymi posługuje się
fryzjer
- potrafi bawić się w
kąciku fryzjerskim
- potrafi rozpoznać
poznaną piosenkę
- potrafi ćwiczyć z
wstążką
- potrafi samodzielnie
wykonać pracę przy
użyciu grzebienia
III. ,,W zakładach usługowych” – dodawanie i odejmowanie w zakresie 6.
IV. „W pracowni krawieckiej” – zapoznanie dzieci z maszynami i narzędziami potrzebnymi w pracowni krawieckiej w czasie rozwiązywania zagadek słownych i obrazkowych.
Zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence „Kłopoty z szyciem”.
V. „Bawimy się w projektantów”. Ozdabianie narysowanego konturu
Dziecka na dużym arkuszu papieru różnorodnym materiałem plastycznym wg własnego pomysłu. Praca w zespołach.
- elementy ćwiczeń wg
Dennisona - ruchy
naprzemienne, słoń
pompowanie piętą,
leniwe ósemki
- zabawy ruchowe na
terenie ogrodu
przedszkolnego
- zabawy z Pedagogiki
zabawy KLANZA
,, Samolot ’’
,, Ciasto
- zabawa dydaktyczna
„Komu to potrzebne?”...
fikandor