Spór o tytuł własności do ziemi Izraela podczas wygnania babilońskiego w świetle księgi Ezechiela.pdf

(1896 KB) Pobierz
268774090 UNPDF
Collectanea Theologica
74(2004) nr 2
WOJCIECH PIKOR, PEPLIN
SPÓR O TYTUŁWŁASNOŚCI DO ZIEMI IZRAELA PODCZAS
WYGNANIA BABILOŃSKIEGO W ŚWIETLE KSIĘGI EZECHIELA
"Każda grupa społeczna pragnie zamieszkać na stałe na pewnym
terytorium. W przeciwnym razie ludzie ci zyskują status obcokrajów-
ca czy uciekiniera, co najmniej tolerowani lub, co gorsza, wykorży­
stywani albo nieustannie odrzucani. Izrael został wyzwolony z niewo-
li egipskiej i otrzymał od Boga obietnicę ziemi. Jej urzeczywistnienie
będzie wymagać czasu i nastręczy w ciągu historii wiele problemów.
Dla ludu Biblii, ziemia pozostaje przedmiotem nadziei: «błogosła­
wieni Pana» posiądą ziemię (Ps 37,22>:'. Tak dokument Papieskiej
Komisji Biblijnej Naród żydowski i jego Swięte Pisma w Bibliichrzesci-
janskie]' w nr 56 wprowadza w temat Ziemi Obiecanej w Biblii. Nie
jest to kwestia zamykająca się wyłącznie wewnątrz tekstu biblijnego,
jeśli uwzględni się najnowszą historię państwa Izrael. Przywołany
fragment dokumentu watykańskiegozauważa pewna ewolucję w ro-
zumieniu, już w Starym Testamencie, Ziemi Obiecanej, które prze-
suwa się stopniowo od wymiaru materialno-geograficznego w stronę
wymiaru duchowo-eschatologicznego (nr 56-57). To przejście doko-
nuje się m.in. pod wpływem utraty ziemi w dobie wygnania babiloń­
skiego. Doświadczenie historyczne wymusiło refleksję teologiczną
nad miejscem obietnicy ziemi w egzystencji narodu wybranego. Za-
łamaniesię tradycyjnej teologii, łączącej w nierozerwalny trójkąt lud,
ziemię i Jahwe, wyzwoliło wiele napięć w łonie samego narodu izra-
elskiego. Ziemia, będąca dotąd przestrzeniążyciową ludu przymie-
rza, stała się przedmiotem sporu o prawo jej własności. Swiadectwa
tego konfliktu możnaznaleźć w wielu tekstach pochodzących z okre-
su wygnania, szczególnie u proroka Ezechiela.
I Tłumaczenie dokumentu przez ks. prof. Ryszarda Rubinkiewicza, członka Papie-
skiej Komisji Biblijnej, zostało opublikowane przez Instytut Teologii Biblijnej Verbum, Kiel-
ce2002.
-97 -
268774090.006.png 268774090.007.png
 
WOJCIECH PIKOR
Proponowany artykuł pragnie skupić się na następujących frag-
mentach Księgi Ezechiela: 11,14-21; 33,23-29; 36,1-15. W każdym
z nich pojawia się wyrażenie "dać ziemię na własność" iruitan
ha'res f'm6riisiih w 11,15; 33,24; 36,5). Za każdym razem wypo-
wiadają je inne osoby, które zgłaszają swoje roszczenia wobec zie-
mi Izraela. Kim bohaterowie tego sporu? Na czym opierają swój
tytuł własności? Kto z nich dysponuje rzeczywistym prawem do te-
rytorium izraelskiego? By odpowiedzieć na tak postawione pytania,
zostanie najpierw nakreślony kontekst historyczny konfliktu. Ana-
liza wskazanych tekstów Ezechielowych zostanie uzupełniona inny-
mi świadectwami biblijnymi. Ostatnia część pracy podejmie próbę
ukazania, w jaki sposób wygnanie babilońskie wpłynęło na rozu-
mienie prawa własności do ziemi Izraela.
Kontekst historyczny sporu
Wygnanie do Babilonii było przyczyną najważniejszego kryzysu
religijnego i instytucjonalnego w historii narodu żydowskiego',
Utrata suwerenności na rzecz Babilończyków nie była wydarze-
niem jednorazowym, wyznaczonym upadkiem Jerozolimy. Należy
raczej mówić o pewnym procesie, którego etapy były wyznaczane
przez kolejne deportacje mieszkańców Judy do kraju Chaldejczy-
ków.
Polityka Królestwa Północnego, które przeżyło upadek Króle-
stwa Izraela (722 r. przed Ch.), sprowadzała się do manewrowania
między ościennymi potęgami politycznymi: na północy najpierw
Asyrią, a pod koniec VII w. przed Ch. Babilonią, na południu zaś
Egiptem. Taka strategia była skuteczna za rządów króla Jozjasza
(640-609 przed Ch.). Narastająca słabość Asyrii została wykorzy-
stana nie tylko przez Babilonię, lecz również przez Jozjasza, który
podjął próby uniezależnienia się od imperium asyryjskiego. Nie-
oczekiwana porażka króla judzkiego i jego śmierć w bitwie pod
Megiddo z wojskami egipskimi sprzymierzonymi z Asyrią (2 Krl
23,29; 2 Krn 35,20-24), zapoczątkowała upadek polityki balansowa-
nia między sprzecznymi interesami sąsiadujących państw. Nowy
król Judy, Joachaz, syn Jozjasza, został po niespełna trzech miesią-
2 Por. R. A l b e r t z, A Hislory ofIsraelite Religion in the Old Testament Period, t. II, From
the Exile to the Maccabees, London 1994, s. 369.
-98-
268774090.008.png 268774090.001.png
SPÓR O TYTUŁWŁASNOŚCI DO ZJEMI IZRAEŁA PODCZAS WYGNANIA BABILOŃSKIEGO
cach usunięty z tronu przez faraona Neko II, który ustanowił kró-
lem jego starszego brata, Eliakima, zmieniwszy mu imię na Jojakim
(por. 2 Krl 23,31-34). Królestwo judzkie stało się wasalem Egiptu.
W 605 r. wstępuje na tron babiloński Nabuchodonozor (605-562
przed Ch.), który niespodziewanie pokonał wojska egipskie pod
Karkemisz, dzięki czemu rozciągnął swą władzę na Syrię. Juda
poddałasię Babilończykom w następnym roku, podczas ich marszu
na Egipt. Trzy lata później, kiedy Nabuchodonozor nie zdołał zająć
Egiptu, Jojakim sprzymierzył się z wojskami egipskimi (2 Krl
24,1). Bunt spowodował ekspedycję karną Babilonii przeciwko Ju-
dzie. Podczas oblężenia Jerozolimy Jojakim umarł, a jego miejsce
zajął jego syn, Jojakin. Ten, po zaledwie trzech miesiącach panowa-
nia, poddaje miasto w marcu 597 r. i zostaje deportowany do Babi-
lonii (2 Krl 24,12). Wraz z nim zostają uprowadzeni "wszyscy ksią­
żęta i wszyscy dzielni wojownicy, dziesięć tysięcy wziętych do nie-
woli oraz wszyscy kowale i ślusarze" (2 KrI24,12; por. ww. 15-16).
W miejsce Jojakina został wyznaczony przez Babilończyków jego
stryj Mattaniasz, który rządzi pod zmienionym imieniem Sedecja-
sza (2 Krl 24,17). Nowy król pozostał początkowo poddany władzy
babilońskiej. Jednak wewnątrz arystokracji jerozolimskiej nie było
jednomyślności co do polityki zewnętrznej. Pod wpływem partii
proegipskiej, Sedecjasz zawarł sojusz z Egipcjanami (Jr 37,6-10;
38,14-28) podczas wizyty Psametyka II w Jerozolimie w 591 r.
Przymierze egipsko-judzkie wywołuje reakcję Nabuchodonozora,
który wysyła wojska przeciw Jerozolimie. Oblężenie trwało dwa
i pół roku (od 15 1588 do 10 VII 586; por. 2 Krl 25,1-2)3. Miesiąc
J Ustalenie dokładnego roku upadku Jerozolimy (587 czy 586) stanowi trudność, gdyż
kroniki babilońskie zatrzymują się na 594/3 r., przez co brak jest tego ważnego odniesienia
dla chronologii biblijnej; daty podawane przez tekst biblijny pozostają sprzeczne: 2 Krl
25,8 i Jr 52,12 wskazują na 19. rok panowania Nabuchodonozora jako datę zdobycia Jerozo-
limy, natomiast wg Jr 52,19 byłby to 18. rok panowania tego króla; wydaje się niemożliwe
uzgodnienie systemu datacji babilońskiej i żydowskiej, gdyżwciąż nie ma odpowiedzi na py-
tanie o pierwszy rok panowania króla judźkiego (czy był on rokiem zerowym tak jak w Babi-
lonii), a następnie o początek roku świeckiego w Judzie (jesienią - 1. dzień miesiąca Tiszri,
czy teżwiosną - l. dzień miesiąca Nissan - tak jak w Babilonii). Dyskusję na ustaleniem roku
zdobycia Jerozolimy, wraz z oceną obu proponowanych dat, prezentuje R. Al b e r tz, Die
Exilszeit. 6. Jahrhunden v. Ch, w: Biblische Enzyklopadie, t. 7, Stuttgart 2001, s. 69-73. Egze-
geta niemiecki. odwołując się do propozycji E. Kutscha, uznaje 597 r. za pierwszy rok pano-
wania Sedecjasza, a przez to wyznacza datę zdobycia Jerozolimy na 587 r. W tym samym kie-
runku idzie ostatnia publikacja dotycząca chronologii biblijnej autorstwa G. La r s s o n a,
TlIC Chronology ojthe Kings ojlsrael and Judah as a System, ZA W 114/2002, s. 224-235, który
-99 -
268774090.002.png
WOJCIECH PIKOR
po zdobyciu stolicy przybył Nabuchodonozor (2 KrI25,9), który wy-
dał wyrok na miasto. Ze zniszczonej Jerozolimy został deportowa-
na do Babilonii, w ślad za oślepionym Sedecjaszem (2 KrI25,7), ko-
lejna partia Judejczyków (2 KrI25,11).
Upadek stolicy nie oznaczał jednak końca Judy. Nabuchodono-
zor pozostawił część ludności, dla której ustanowił zarządcą Godo-
liasza (2 Krl 25,22; Jr 40,7-12), którego dziadek, Szafan, był sekre-
tarzem w rządzie Jozjasza (2 Krl 22,3), a ojciec, Achikam, ocalił ży­
cie Jeremiaszowi (Jr 26,24). Zadaniem namiestnika była reorgani-
zacja kraju wokół nowego centrum w Mispa. Próba przywrócenia
normalnego funkcjonowania kraju, przynajmniej w wymiarze eko-
nomicznym i administracyjnym, skończyła się fiaskiem. Jeden
z dawnych oficerów Sedecjasza, Izmael, za namową Baalisa, króla
Ammonu, zamordował Godoliasza i jego ludzi oraz towarzyszących
mu w Mispa żołnierzy babilońskich (2 Krl 25,25; Jr 40,13-41,10).
Działanie Izmaela napotkało zdecydowany opór innego oficera,
Jochanana, który zmusił go do ucieczki na terytorium Ammonu
(Jr 41,11-15). Nabuchodonozor nie pozostał obojętny na te wyda-
rzenia. Część mieszkańców Judy uciekła do Egiptu (2 Krl 25,26;
Jr 41,16-43,7), lecz 745 Judejczyków zostało uprowadzonych do Ba-
bilonii w 582 r. (Jr 52,30).
Wygnanie babilońskie jest zatem sumą kolejnych deportacji Ju-
dejczyków w latach 597, 586 i 582. Dokładne ustalenie liczby wy-
gnańców pozostaje wciąż hipotetyczne. Przywołując dane biblijne,
zauważa się pewną rozbieżność, Przy pierwszej deportacji 2 Krl
mówi najpierw o 10 tys. Zydów (24,14), a następnie wzmiankuje
7 tys. "znaczących ludzi" oraz tysiąc rzemieślników (24,16). Prze-
siedlenie z 586 r. według 2 Krl miałoby objąć "resztę ludności",
która przeżyła upadek Jerozolimy. Nic nie zostało natomiast po-
wiedziane o trzecim wygnaniu. Księga Jeremiasza stara siębyć bar-
dziej precyzyjna (52,28-30): w 597 r. deportacja dotknęła 3023 Ju-
dejczyków, w 586 r. 832 osoby, a w 582 r. 745 osób. Jeszcze inaczej
uznaje datacjęobecną w Biblii za wynik uzgodnienia trzech różnych kalendarzy: księżycowe­
go, słonecznego egipskiego i skorygowanego slonecznego. Proponowany wyżej 586 r. sugero-
wany jest przede wszystkim przez A. M a l a m a t a, który rozbieżności tekstu biblijnego w da-
towaniu panowania Sedecjasza i Nabuchodonozora tłumaczy praktyką liczenia panowania
królów judzkich wg kalendarza zaczynającegosię jesienią (por. t e n ź e, The Twiliglu of Ju-
dah: In the Egyptian-Babylonian Maelstrom, w: Congress Volume: Edinburgb 1974, VT.S 28,
Leiden 1975, s. 123-145).
-100-
268774090.003.png 268774090.004.png
SPÓR O TYTUŁWŁASNOŚCI DO ZIEMI IZRAELA PODCZAS WYGNANIA BABILOŃSKIEGO
sprawę wygnania przedstawia 2 Krn. Wspomina tylko wygnanie
z 586 r., które objęło "ocalałą spod miecza resztę" (36,20). Uznając
dzieło kronikarskie za powygnaniową rewizję historii Izraela, nale-
żyskupićsię na danych z 2 Krl i Jr.
Wskazane wyżej niezgodności, dotyczące pierwszego wygnania,
Malamat tłumaczy różnymi etapami deportacji': w pierwszym sta-
dium (jeszcze w 7. roku panowania Nabuchodonozora) zostałoby
uprowadzonych 3 tys. osób, zaś w drugim (już w 8. roku jego pano-
wania) kolejnych 7 tys. Liczba 10 tys. podana przez 2 Kr124,14 od-
nosiłaby się do ogólnej liczby wygnańców. Gdyby przyjąć te wyja-
śnienia, winna zaskoczyć stosunkowo niska liczba deportowanych
w 586 i 582 r. podana przez Jeremiasza. Infcrmacja dotycząca dru-
giego wygnania w dziele deuteronomistycznym - o uprowadzeniu
reszty ludności Jerozolimy - zdaje się mieć charakter teologiczny,
traktujący przesiedlenie za ostateczny sąd Boga nad stolicą Judy'.
Sumując dane biblijne, można kalkulować ogólną liczbę zesłańców
od 4600 osób (za Jr) do 15600 (łącząc 2 Krl z Jr)6.
Inne rozwiązanie zaproponował E. Janssen, który uznał dane
podawane przez Księgę Jeremiasza za odnoszące się tylko do męź­
czyzn', Mając na uwadze towarzyszące im rodziny, liczby te winny
zostać trzy- lub czterokrotnie pomnożone, co dałoby od 13800 do
18400 deportowanych. Weryfikacji tej propozycji dokonuje R. Al-
bertz, który na podstawie informacji dotyczących wcześniejszego
wygnania asyryjskiego i rezultatów badań archeologicznych, podaje
podobną liczbę", Szacując ludność Królestwa Południowego pod
koniec VII w. na 80 tys. oraz zakładając liczbę deportowanych,
w świetle wcześniejszej deportacji Samarii, na 25% całej populacji,
dochodzi autor do liczby 20 tys. Judejczyków zesłanych do Babilo-
nii. Taki ubytek ludności spowodował nie tylko zmiany demogra-
ficzne, lecz również społeczne wewnątrz narodu wybranego",
Tamże, s. 133-134.
s Por. M. Cogan, H. Tadmor, II Kings. A New Translation with Introduction and Com-
mentary, AncB 11, New York 1988, s. 324.
'Por. R. Al b e r tz, Die Exilszeit, s. 76.
'Por. E. J a nss e n, Juda in der Exilszeit. Ein Beltrag zur Frage der Entstehung des Juden-
tums, FRLANT 69, Gottingen 1956, s. 28-35.
s Por. R. Alhertz,Die Exilszeit, s. 77-80.
'P. R. Ackroyd, Exile and Restoration. A Study of Hebrew Thought of the Sixth Century
BC, OTL, London 1968, s. 23, mówi w tym kontekście o "znaczącej rewolucji społecznej".
-101-
268774090.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin