Spór o tytuł własności do ziemi Izraela podczas wygnania babilońskiego w świetle księgi Ezechiela.pdf
(
1896 KB
)
Pobierz
268774090 UNPDF
Collectanea Theologica
74(2004)
nr
2
WOJCIECH PIKOR, PEPLIN
SPÓR O
TYTUŁWŁASNOŚCI
DO
ZIEMI IZRAELA
PODCZAS
WYGNANIA
BABILOŃSKIEGO
W
ŚWIETLE KSIĘGI
EZECHIELA
"Każda
grupa
społeczna
pragnie
zamieszkać
na
stałe
na pewnym
terytorium. W przeciwnym razie ludzie ci
zyskują
status obcokrajów-
ca czy uciekiniera,
są
co najmniej tolerowani lub, co gorsza,
wykorży
stywani albo nieustannie odrzucani. Izrael
został
wyzwolony z niewo-
li egipskiej i
otrzymał
od Boga
obietnicę
ziemi. Jej urzeczywistnienie
będzie wymagać
czasu i
nastręczy
w
ciągu
historii wiele problemów.
Dla ludu Biblii, ziemia pozostaje przedmiotem nadziei:
«błogosła
wieni Pana»
posiądą
ziemię
(Ps 37,22>:'. Tak dokument Papieskiej
Komisji Biblijnej
Naród
żydowski
i jego
Swięte
Pisma w Bibliichrzesci-
janskie]'
w nr 56 wprowadza w temat Ziemi Obiecanej w Biblii. Nie
jest to kwestia
zamykająca się wyłącznie wewnątrz
tekstu biblijnego,
jeśli uwzględni się najnowszą historię państwa
Izrael.
Przywołany
fragment dokumentu
watykańskiegozauważa
pewna
ewolucję
w ro-
zumieniu,
już
w Starym Testamencie, Ziemi Obiecanej, które prze-
suwa
się
stopniowo od wymiaru materialno-geograficznego w
stronę
wymiaru duchowo-eschatologicznego (nr 56-57). To
przejście
doko-
nuje
się
m.in. pod
wpływem
utraty ziemi w dobie wygnania
babiloń
skiego.
Doświadczenie
historyczne
wymusiło refleksję teologiczną
nad miejscem obietnicy ziemi w egzystencji narodu wybranego. Za-
łamaniesię
tradycyjnej teologii,
łączącej
w nierozerwalny
trójkąt
lud,
ziemię
i Jahwe,
wyzwoliło
wiele
napięć
w
łonie
samego narodu izra-
elskiego. Ziemia,
będąca dotąd przestrzeniążyciową
ludu przymie-
rza,
stała się
przedmiotem sporu o prawo jej
własności.
Swiadectwa
tego konfliktu
możnaznaleźć
w wielu tekstach
pochodzących
z okre-
su wygnania, szczególnie u proroka Ezechiela.
I
Tłumaczenie
dokumentu przez ks. prof. Ryszarda Rubinkiewicza,
członka
Papie-
skiej Komisji Biblijnej,
zostało
opublikowane przez Instytut Teologii Biblijnej
Verbum,
Kiel-
ce2002.
-97 -
WOJCIECH PIKOR
Proponowany
artykuł
pragnie
skupić się
na
następujących
frag-
mentach
Księgi
Ezechiela: 11,14-21; 33,23-29; 36,1-15. W
każdym
z nich pojawia
się wyrażenie "dać ziemię
na
własność"
iruitan
ha'res
f'm6riisiih
w 11,15; 33,24; 36,5). Za
każdym
razem wypo-
wiadają
je inne osoby, które
zgłaszają
swoje roszczenia wobec zie-
mi Izraela. Kim
są
bohaterowie tego sporu? Na czym
opierają
swój
tytuł własności?
Kto z nich dysponuje rzeczywistym prawem do te-
rytorium izraelskiego? By
odpowiedzieć
na tak postawione pytania,
zostanie najpierw
nakreślony
kontekst historyczny konfliktu. Ana-
liza wskazanych tekstów Ezechielowych zostanie
uzupełniona
inny-
mi
świadectwami
biblijnymi. Ostatnia
część
pracy podejmie
próbę
ukazania, w jaki sposób wygnanie
babilońskie wpłynęło
na rozu-
mienie prawa
własności
do ziemi Izraela.
Kontekst historyczny sporu
Wygnanie do Babilonii
było przyczyną najważniejszego
kryzysu
religijnego i instytucjonalnego w historii narodu
żydowskiego',
Utrata
suwerenności
na rzecz
Babilończyków
nie
była
wydarze-
niem jednorazowym, wyznaczonym upadkiem Jerozolimy.
Należy
raczej
mówić
o pewnym procesie, którego etapy
były
wyznaczane
przez kolejne deportacje
mieszkańców
Judy do kraju Chaldejczy-
ków.
Polityka Królestwa
Północnego,
które
przeżyło
upadek Króle-
stwa Izraela (722
r.
przed Ch.),
sprowadzała się
do manewrowania
między ościennymi potęgami
politycznymi: na
północy
najpierw
Asyrią,
a pod koniec VII w. przed Ch.
Babilonią,
na
południu zaś
Egiptem. Taka strategia
była
skuteczna za
rządów
króla Jozjasza
(640-609 przed Ch.).
Narastająca słabość
Asyrii
została
wykorzy-
stana nie tylko przez
Babilonię,
lecz
również
przez Jozjasza, który
podjął
próby
uniezależnienia się
od imperium asyryjskiego. Nie-
oczekiwana
porażka
króla judzkiego i jego
śmierć
w bitwie pod
Megiddo z wojskami egipskimi sprzymierzonymi z
Asyrią
(2 Krl
23,29; 2 Krn 35,20-24),
zapoczątkowała
upadek polityki balansowa-
nia
między
sprzecznymi interesami
sąsiadujących państw.
Nowy
król Judy, Joachaz, syn Jozjasza,
został
po
niespełna
trzech
miesią-
2
Por.
R.
A l b
e r
t
z,
A Hislory ofIsraelite Religion in the Old Testament Period,
t.
II,
From
the Exile to the Maccabees,
London 1994, s. 369.
-98-
SPÓR O
TYTUŁWŁASNOŚCI
DO ZJEMI
IZRAEŁA
PODCZAS WYGNANIA
BABILOŃSKIEGO
cach
usunięty
z tronu przez faraona Neko II, który
ustanowił
kró-
lem jego starszego brata, Eliakima, zmieniwszy mu
imię
na Jojakim
(por. 2 Krl 23,31-34). Królestwo judzkie
stało się
wasalem Egiptu.
W 605 r.
wstępuje
na tron
babiloński
Nabuchodonozor (605-562
przed Ch.), który niespodziewanie
pokonał
wojska egipskie pod
Karkemisz,
dzięki
czemu
rozciągnął swą władzę
na
Syrię.
Juda
poddałasię Babilończykom
w
następnym
roku, podczas ich marszu
na Egipt. Trzy lata
później,
kiedy Nabuchodonozor nie
zdołał zająć
Egiptu, Jojakim
sprzymierzył się
z wojskami egipskimi (2 Krl
24,1). Bunt
spowodował ekspedycję karną
Babilonii przeciwko Ju-
dzie. Podczas
oblężenia
Jerozolimy Jojakim
umarł,
a jego miejsce
zajął
jego syn, Jojakin. Ten, po zaledwie trzech
miesiącach
panowa-
nia, poddaje miasto w marcu 597
r.
i zostaje deportowany do Babi-
lonii (2 Krl 24,12). Wraz z nim
zostają
uprowadzeni "wszyscy
ksią
żęta
i wszyscy dzielni wojownicy,
dziesięć tysięcy wziętych
do nie-
woli oraz wszyscy kowale i
ślusarze"
(2 KrI24,12; por.
ww.
15-16).
W miejsce Jojakina
został
wyznaczony przez
Babilończyków
jego
stryj Mattaniasz, który
rządzi
pod zmienionym imieniem Sedecja-
sza (2 Krl 24,17). Nowy król
pozostał początkowo
poddany
władzy
babilońskiej.
Jednak
wewnątrz
arystokracji jerozolimskiej nie
było
jednomyślności
co do polityki
zewnętrznej.
Pod
wpływem
partii
proegipskiej, Sedecjasz
zawarł
sojusz z Egipcjanami (Jr 37,6-10;
38,14-28) podczas wizyty Psametyka II w Jerozolimie w 591
r.
Przymierze egipsko-judzkie
wywołuje reakcję
Nabuchodonozora,
który
wysyła
wojska przeciw Jerozolimie.
Oblężenie trwało
dwa
i
pół
roku (od 15 1588 do 10 VII 586; por. 2 Krl 25,1-2)3.
Miesiąc
J
Ustalenie
dokładnego
roku upadku Jerozolimy (587 czy 586) stanowi
trudność, gdyż
kroniki
babilońskie zatrzymują się
na 594/3 r., przez co brak jest tego
ważnego
odniesienia
dla chronologii biblijnej; daty podawane przez tekst biblijny
pozostają
sprzeczne: 2 Krl
25,8 i Jr 52,12
wskazują
na 19. rok panowania Nabuchodonozora jako
datę
zdobycia Jerozo-
limy, natomiast wg Jr 52,19
byłby
to 18. rok panowania tego króla; wydaje
się niemożliwe
uzgodnienie systemu datacji
babilońskiej
i
żydowskiej, gdyżwciąż
nie ma odpowiedzi na py-
tanie o pierwszy rok panowania króla
judźkiego
(czy
był
on rokiem zerowym tak jak w Babi-
lonii), a
następnie
o
początek
roku
świeckiego
w Judzie
(jesienią
- 1.
dzień miesiąca
Tiszri,
czy
teżwiosną
- l.
dzień miesiąca
Nissan - tak jak w Babilonii).
Dyskusję
na ustaleniem roku
zdobycia Jerozolimy, wraz z
oceną
obu proponowanych dat, prezentuje R. Al b e r tz,
Die
Exilszeit.
6.
Jahrhunden
v.
Ch,
w:
Biblische Enzyklopadie,
t. 7, Stuttgart 2001, s. 69-73. Egze-
geta niemiecki.
odwołując się
do propozycji E. Kutscha, uznaje 597
r.
za pierwszy rok pano-
wania Sedecjasza, a przez to wyznacza
datę
zdobycia Jerozolimy na 587
r.
W tym samym kie-
runku idzie ostatnia publikacja
dotycząca
chronologii biblijnej autorstwa G. La r s s o n a,
TlIC Chronology ojthe Kings ojlsrael and Judah as a System,
ZA W
114/2002,
s. 224-235, który
-99 -
WOJCIECH PIKOR
po zdobyciu stolicy
przybył
Nabuchodonozor (2 KrI25,9), który wy-
dał
wyrok na miasto.
Ze
zniszczonej Jerozolimy
został
deportowa-
na do Babilonii, w
ślad
za
oślepionym
Sedecjaszem (2 KrI25,7), ko-
lejna partia Judejczyków (2 KrI25,11).
Upadek stolicy nie
oznaczał
jednak
końca
Judy. Nabuchodono-
zor
pozostawił część ludności,
dla której
ustanowił zarządcą
Godo-
liasza (2 Krl 25,22; Jr 40,7-12), którego dziadek, Szafan,
był
sekre-
tarzem w
rządzie
Jozjasza (2 Krl 22,3), a ojciec, Achikam,
ocalił ży
cie Jeremiaszowi (Jr 26,24). Zadaniem namiestnika
była
reorgani-
zacja kraju
wokół
nowego centrum w Mispa. Próba przywrócenia
normalnego funkcjonowania kraju, przynajmniej w wymiarze eko-
nomicznym i administracyjnym,
skończyła się
fiaskiem. Jeden
z dawnych oficerów Sedecjasza, Izmael, za
namową
Baalisa, króla
Ammonu,
zamordował
Godoliasza i jego ludzi oraz
towarzyszących
mu w Mispa
żołnierzy babilońskich
(2 Krl 25,25; Jr 40,13-41,10).
Działanie
Izmaela
napotkało
zdecydowany opór innego oficera,
Jochanana, który
zmusił
go do ucieczki na terytorium Ammonu
(Jr 41,11-15). Nabuchodonozor nie
pozostał obojętny
na te wyda-
rzenia.
Część mieszkańców
Judy
uciekła
do Egiptu (2 Krl 25,26;
Jr 41,16-43,7), lecz 745 Judejczyków
zostało
uprowadzonych do Ba-
bilonii w 582
r.
(Jr 52,30).
Wygnanie
babilońskie
jest zatem
sumą
kolejnych deportacji Ju-
dejczyków w latach 597, 586 i 582.
Dokładne
ustalenie liczby wy-
gnańców
pozostaje
wciąż
hipotetyczne.
Przywołując
dane biblijne,
zauważa się pewną rozbieżność,
Przy pierwszej deportacji 2 Krl
mówi najpierw o 10 tys. Zydów (24,14), a
następnie
wzmiankuje
7 tys.
"znaczących
ludzi" oraz
tysiąc rzemieślników
(24,16). Prze-
siedlenie z 586
r.
według
2 Krl
miałoby objąć "resztę ludności",
która
przeżyła
upadek Jerozolimy. Nic nie
zostało
natomiast po-
wiedziane o trzecim wygnaniu.
Księga
Jeremiasza stara
siębyć
bar-
dziej precyzyjna (52,28-30): w 597
r.
deportacja
dotknęła
3023 Ju-
dejczyków, w 586
r.
832 osoby, a w 582 r. 745 osób. Jeszcze inaczej
uznaje
datacjęobecną
w Biblii za wynik uzgodnienia trzech
różnych
kalendarzy:
księżycowe
go,
słonecznego
egipskiego i skorygowanego slonecznego. Proponowany
wyżej
586 r. sugero-
wany jest przede wszystkim przez A. M a l a m a t a, który
rozbieżności
tekstu biblijnego w da-
towaniu panowania Sedecjasza i Nabuchodonozora
tłumaczy praktyką
liczenia panowania
królów judzkich wg kalendarza
zaczynającegosię jesienią
(por.
t e n
ź
e,
The Twiliglu of Ju-
dah: In the Egyptian-Babylonian Maelstrom,
w:
Congress Volume: Edinburgb
1974, VT.S 28,
Leiden 1975, s. 123-145).
-100-
SPÓR O
TYTUŁWŁASNOŚCI
DO ZIEMI IZRAELA PODCZAS WYGNANIA
BABILOŃSKIEGO
sprawę
wygnania przedstawia 2 Krn. Wspomina tylko wygnanie
z 586 r., które
objęło "ocalałą
spod miecza
resztę"
(36,20).
Uznając
dzieło
kronikarskie za
powygnaniową rewizję
historii Izraela, nale-
żyskupićsię
na danych z 2 Krl i Jr.
Wskazane
wyżej niezgodności, dotyczące
pierwszego wygnania,
Malamat
tłumaczy różnymi
etapami deportacji': w pierwszym sta-
dium (jeszcze w 7. roku panowania Nabuchodonozora)
zostałoby
uprowadzonych 3 tys. osób,
zaś
w drugim
(już
w 8. roku jego pano-
wania) kolejnych 7 tys. Liczba 10 tys. podana przez 2 Kr124,14 od-
nosiłaby się
do ogólnej liczby
wygnańców.
Gdyby
przyjąć
te wyja-
śnienia,
winna
zaskoczyć
stosunkowo niska liczba deportowanych
w 586 i 582
r.
podana przez Jeremiasza. Infcrmacja
dotycząca
dru-
giego wygnania w dziele deuteronomistycznym - o uprowadzeniu
reszty
ludności
Jerozolimy - zdaje
się mieć
charakter teologiczny,
traktujący
przesiedlenie za ostateczny
sąd
Boga nad
stolicą
Judy'.
Sumując
dane biblijne,
można kalkulować ogólną liczbę zesłańców
od 4600 osób (za Jr) do 15600
(łącząc
2 Krl z Jr)6.
Inne
rozwiązanie zaproponował
E.
Janssen, który
uznał
dane
podawane przez
Księgę
Jeremiasza za
odnoszące się
tylko do
męź
czyzn',
Mając
na uwadze
towarzyszące
im rodziny, liczby te winny
zostać
trzy- lub czterokrotnie
pomnożone,
co
dałoby
od 13800 do
18400 deportowanych. Weryfikacji tej propozycji dokonuje R. Al-
bertz, który na podstawie informacji
dotyczących wcześniejszego
wygnania asyryjskiego i rezultatów
badań
archeologicznych, podaje
podobną liczbę", Szacując ludność
Królestwa
Południowego
pod
koniec VII w. na 80 tys. oraz
zakładając liczbę
deportowanych,
w
świetle wcześniejszej
deportacji Samarii, na 25%
całej
populacji,
dochodzi autor do liczby 20 tys. Judejczyków
zesłanych
do Babilo-
nii. Taki ubytek
ludności spowodował
nie tylko zmiany demogra-
ficzne, lecz
również społeczne wewnątrz
narodu
wybranego",
•
Tamże,
s.
133-134.
s Por.
M.
Cogan, H. Tadmor,
II
Kings.
A New Translation with Introduction and Com-
mentary,
AncB 11, New York 1988, s. 324.
'Por.
R.
Al b e r tz,
Die Exilszeit,
s. 76.
'Por. E. J a nss e n,
Juda in der Exilszeit. Ein Beltrag zur Frage der Entstehung des Juden-
tums,
FRLANT 69, Gottingen 1956, s. 28-35.
s
Por.
R.
Alhertz,Die
Exilszeit,
s. 77-80.
'P.
R.
Ackroyd,
Exile and Restoration. A Study of Hebrew Thought of
the
Sixth Century
BC,
OTL, London 1968, s. 23, mówi w
tym
kontekście
o
"znaczącej
rewolucji
społecznej".
-101-
Plik z chomika:
zadok
Inne pliki z tego folderu:
Wyrażenie `posłać słowo` w Iz 9,7.pdf
(505 KB)
Spór o tytuł własności do ziemi Izraela podczas wygnania babilońskiego w świetle księgi Ezechiela.pdf
(1896 KB)
Amos - prorok przyszłości.pdf
(555 KB)
Refleksja Historyczno-Egzegetyczna nad Tekstem 2 Sm 5,6-8.pdf
(1236 KB)
Nic nie zostało, jak tylko samo pokolenie Judy (2 Krl 17, 18b) - Czy naprawdę. Zagłada Samarii i królestwa Izraela oraz jej skutki.pdf
(1399 KB)
Inne foldery tego chomika:
= PDF WALDEMAR ŁYSIAK
= PDF WIKTOR SUWOROW
╬ SŁOWNIKI TEOLOGICZNE
2004
Abraham Joshua Heschel
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin