Pokonanie samotności Adama przez stworzenie kobiety.pdf
(
186 KB
)
Pobierz
StêpieñP
Warszawskie Studia Teologiczne
XIV/2001, 9-27
Ks. Paweł S
T
Ę
PIE
Ń
POKONANIE SAMOTNO
Ś
CI «ADAMA»
PRZEZ STWORZENIE KOBIETY
*
Rzekł cesarz do Rabbana Gamaliela:
Wasz Bóg jest złodziejem, albowiem
powiedziano: „I pogr
ąŜ
ył Bóg Adama w gł
ę
bokim
ś
nie i wzi
ą
ł jedno z je-
go
Ŝ
eber"
. Rzekła córka Rabbiego Gamaliela:
Pozwól, ja mu odpowiem
.
Rzekła do cesarza:
Sprowad
ź
mi s
ę
dziego
. Rzekł do niej:
Po có
Ŝ
?
Rzekła
do
ń
:
Tej nocy napadli nas zbójcy. Zabrali dzban pełen srebra, a zostawili
dzban złota
. Rzekł jej:
Niechby codziennie tacy przychodzili! - A czy nie
lepiej przydarzyło si
ę
Adamowi zabrano mu
Ŝ
ebro, a zamiast niego dostał
Ŝ
on
ę
.
S
ANHEDRIN
1
Tre
ść
: Wprowadzenie; 1. Adam czy człowiek? 2. Tłumaczenie Rdz 2,4b-9.15-25; 3. Człowiek - proch z
ziemi i istota
Ŝ
ywa: 4.
I nakazał Jahwe Bóg człowiekowi...
- człowiek jako podmiot przymierza i partner
Boga; 5.
I wzi
ą
ł Jahwe Bóg człowieka i umie
ś
cił w ogrodzie Eden, aby go uprawiał i strzegł...
- praca
człowieka; 6.
I nadał człowiek imiona wszelkim zwierz
ę
tom...
- panowanie człowieka; 7.
Lecz dla człowie-
ka nie znalazła si
ę
pomoc odpowiednia...
- transcendencja człowieka; 8. Zbudowanie kobiety z
Ŝ
ebra
„Adama” 9.
Ko
ść
z ko
ś
ci moich i ciało z ciała mojego
; 10. M
ąŜ
i m
ęŜ
yna; 11.
Jednym ciałem
.
W jahwistycznym opisie stworzenia (Rdz 2,4b-25), ulepienie człowieka wyprze-
dza stworzenie kobiety. Człowiek
,da
zostaje okre
ś
lony jako m
ęŜ
czyzna
>yX
, do-
piero przy stworzeniu niewiasty. Stwierdzenie Boga:
Niedobrze, by
ć
człowiekowi
samemu
(Rdz 2,18)
2
odnosi si
ę
do samotno
ś
ci w sensie szerszym; to znaczy samotno-
ś
ci człowieka na tle innych stworze
ń
. Tylko człowiek mo
Ŝ
e by
ć
podmiotem przymie-
rza i partnerem Boga. Tylko człowiek jest zdolny panowa
ć
nad stworzeniami i pra-
cowa
ć
. Jest to samotno
ść
wła
ś
ciwa człowiecze
ń
stwu.
Konstytucja duszpasterska o
Ko
ś
ciele w
ś
wiecie współczesnym
Soboru Watyka
ń
skiego II podkre
ś
la,
Ŝ
e
Bóg nie stworzył człowieka samotnym: gdy
Ŝ
od pocz
ą
tku „m
ęŜ
czyzn
ą
i niewiast
ą
stworzył
ich” (Rdz 21,27); a zespolenie ich stanowi pierwsz
ą
form
ę
wspólnoty osób. Człowiek, bo-
wiem z gł
ę
bi swej natury jest istot
ą
społeczn
ą
, tote
Ŝ
bez stosunków z innymi lud
ź
mi nie mo-
Ŝ
e ani
Ŝ
y
ć
, ani rozwin
ąć
swoich uzdolnie
ń
"
(KDK 12).
*
Artykuł ten jest zmodyfikowanym fragmentem pracy licencjackiej pt.:
Analiza samotno
ś
ci „Adama”
według Rdz 2,4b-9.15-24,
napisanej w PWTW pod kierunkiem ks. prof. dr. hab. Ryszarda Rumianka.
1
Por.
Z M
ą
dro
ś
ci Talmudu,
tł. A.
Kamie
ń
ska, Sz. Datner,
Warszawa 1988.
2
Tekst Pisma
Ś
wi
ę
tego z Rdz 2,4b-25 podawany jest według własnego tłumaczenia. Pozostałe wed-
ług Biblii Tysi
ą
clecia.
10
K
S
.
P
AWEŁ
S
T
Ę
PIE
Ń
Opowiadanie o powstaniu kobiety daje odpowied
ź
na fundamentalne pytania o
człowieka i jego społeczn
ą
natur
ę
.
3
Ksi
ę
ga Rodzaju, wychodz
ą
c od kapła
ń
skiego
opisu stworzenia człowieka m
ęŜ
czyzn
ą
i niewiast
ą
, dochodzi do słów jahwisty o jed-
no
ś
ci dwojga w jednym ciele - zespolenia stanowi
ą
cego wspólnot
ę
osób. Dzi
ę
ki stwo-
rzeniu niewiasty z
Ŝ
ebra człowieka, zostaje przezwyci
ęŜ
ona samotno
ść
„Adama”.
4
Powstaje pierwsza wspólnota osób. Jedynie jako kobieta i m
ęŜ
czyzna człowiek jest w
pełni obrazem Boga. Powołanie człowieka do
Ŝ
ycia społecznego, wspólnotowego s
ą
wa
Ŝ
nym elementem podobie
ń
stwa do Stwórcy.
5
Dopiero niewiasta stała si
ę
odpo-
wiedni
ą
pomoc
ą
dla człowieka. Zwierz
ę
ta nie s
ą
w stanie, spełni
ć
roli partnera czło-
wieka, ani przezwyci
ęŜ
y
ć
samotno
ś
ci. Dlatego Bóg tworzy kobiet
ę
. Celowy w Rdz
2,4b-25 jest kontrast mi
ę
dzy stworzeniem zwierz
ą
t a powstaniem kobiety.
6
Natura
człowieka jest inna ni
Ŝ
zwierz
ą
t, które zło
Ŝ
one s
ą
u jego stóp (Ps 8,7) i nad, którymi
ma panowa
ć
(Rdz 2,20). Jasny jest wi
ę
c zakaz współ
Ŝ
ycia ze zwierz
ę
tami (Kpł
18,23).
7
Człowiek, jako odpowiedni
ą
pomoc do wspólnoty
Ŝ
ycia, potrzebuje istoty tej
samej natury co i on, aby mogli by
ć
jednym ciałem (Rdz 2,24).
1. Adam czy człowiek?
Adam jako pierwszy, zostaje ulepiony przez Boga. W dalszej cz
ęś
ci opowiadania
spotykamy opis zbudowania z jego
Ŝ
ebra kobiety. I tutaj rodzi si
ę
problem:, z kim
mamy do czynienia przed pojawieniem si
ę
niewiasty? Czy jest to m
ęŜ
czyzna o
imieniu Adam, czy człowiek?
W tek
ś
cie oryginalnym spotykamy si
ę
ze słowem
,da
. Ten pierwszy człowiek,
dopiero po stworzeniu kobiety, zostaje okre
ś
lony jako
m
ęŜ
czyzna
>yX
. Rzeczownik
,da
znaczy
człowiek
. Mo
Ŝ
e mie
ć
znaczenie kolektywne:
ludzie
, (
die Menschen,
Leute, mankind, people
,
8
homo, homines
9
). Oznacza równie
Ŝ
imi
ę
własne pierwszego
człowieka
Adam
.
10
Mo
Ŝ
e by
ć
u
Ŝ
yty przymiotnikowo:
ludzki
, b
ą
d
ź
jako nieokre
ś
lony
kto
ś
.
11
Nigdy nie wyst
ę
puje w liczbie mnogiej.
12
3
Por. C.H.
G
ORDON
,
Introduction to Old Testament Times,
New York 1953, 22.
4
Por. N.
N
EGRETTI
–
C.
W
ESTERMANN
–
G.
VON
R
AAD
,
Gli inizi della nostra storia,
Torino 1974, 87.
5
Por. "Adam", w: F.
R
IENECKER
–
G.
M
AIER
,
Leksykon biblijny,
Warszawa 2001, 13
6
Por. R.E.
B
ROWN
–
A.J.
F
ITZMYER
–
R.E.
M
URPHY
,
Grande Commentario Biblico. Parte I. Il
Vecchio Testamento. Genesi,
Brescia 1973, 15.
7
Por. N.M.
B
RATSIOTIS
,
wyX
w:
Theological Dictionary of the Old Testament (=TDOT),
red. G.
B
OTTERWECK
–
H.
R
INGGREN
,
Michigan 1974-
,
t.1, 226.
8
Por.
,da
,
w:
L.
K
OEHLER
–
W.
B
AUMGARTNER
,
Lexicon in Veteris Testamenti Libros,
Leiden 1958,
12.
9
Por.
,da
,
w: F.
Z
ORELL
,
Lexicon Hebraicum et Aramaicum Veteris Testamenti,
Roma 1968, 13.
10
Por.
,da
,
w:
L.
K
OEHLER
–
W.
B
AUMGARTNER
,
dz. cyt.,
12.
11
Por. M
AASS
,
,da
,
w:
TDOT,
t. 5, 75.
12
Tam
Ŝ
e.
P
OKONANIE SAMOTNO
Ś
CI
“A
DAMA
”
11
Według jednych
,da
w Rdz 2,7-25 oznacza imi
ę
pierwszego człowieka:
Adam
.
13
Według innych w Rdz 2,5-5,5 znaczenie kolektywne i imi
ę
własne s
ą
u
Ŝ
ywane za-
miennie.
14
Egzegeci podejmuj
ą
te
Ŝ
próby wskazania konkretnie, w których miejscach termin
,da
słu
Ŝ
y do oznaczenia pierwszego człowieka. Byłoby to nast
ę
puj
ą
ce teksty Stare-
go Testamentu: Rdz 4,1.25; 5,1.3-4, Tb 8,6, 1Krn 1,1. Sens kolektywny miałby nato-
miast zdecydowanie dominowa
ć
. Wyst
ę
powałby równie
Ŝ
w opisach stworzenia
„Adama” (Rdz 1,22; 2,7). Opisy te miałyby mówi
ć
o stworzeniu rodzaju ludzkiego.
15
Inni z kolei podaj
ą
,
Ŝ
e
Adam
jako imi
ę
własne wyst
ę
puje w: Rdz 4,25; 5,1-5; 1 Krn
21,1.
16
Dla niektórych sens kolektywny nasuwa trudno
ść
w Rdz 2,4b-7, poniewa
Ŝ
,da
wyst
ę
puje pó
ź
niej równie
Ŝ
przy okre
ś
leniu kobiety. Jest wi
ę
c okre
ś
leniem m
ęŜ
czy-
zny. Ale i takie rozró
Ŝ
nienie nie jest proste, bo cho
ć
zakaz spo
Ŝ
ywania owocu z drze-
wa poznania dobra i zła złamali człowiek i kobieta, to z raju został wygnany czło-
wiek.
17
W Rdz 2,7
,da
mo
Ŝ
e by
ć
okre
ś
leniem człowieka jako gatunku, i to zarówno płci
m
ę
skiej jak i
Ŝ
e
ń
skiej. Natomiast
,da
stałoby si
ę
okre
ś
leniem m
ęŜ
czyzny ze wzgl
ę
-
du na wzi
ę
ty z innej tradycji opis stworzenia kobiety (Rdz 2,18-24). Rzeczownik
,da
, który w kapła
ń
skim opisie stworzenia (Rdz 1,26nn) ma znaczenie zbiorowe, w
przypadku drugiego opisu stworzenia okre
ś
lałby pierwszego m
ęŜ
czyzn
ę
. W takim
znaczeniu wyst
ę
puje do Rdz 4,25, gdzie traci przedimek
h
18
i staje si
ę
imieniem wła-
snym praojca ludzko
ś
ci.
19
Jak wida
ć
z rozbie
Ŝ
no
ś
ci u poszczególnych egzegetów, trudno jest ostatecznie
przes
ą
dzi
ć
, kogo jahwista miał na my
ś
li, u
Ŝ
ywaj
ą
c terminu
,da
. Czy przył
ą
czenie do
tego rzeczownika przedimka
h
ma wpływ na jego znaczenie?
Rzeczownik, jako imi
ę
własne, jest okre
ś
lony sam z siebie. Dlatego przedimek nie
mo
Ŝ
e by
ć
doł
ą
czony do imienia własnego.
20
Takie imiona jak: Jahwe, Dawid, Jakub,
Kanaan, Sodoma, nie przyjmuj
ą
przedimka.
21
Rzeczowniki pospolite w kilku przy-
padkach całkowicie przyj
ę
ły charakter imion własnych. I dlatego u
Ŝ
ywane s
ą
bez
przedimka. Przykładem na to jest wła
ś
nie
,da
. Najpierw w Rdz 2,7
,dah
znaczył
13
Por.
,da
,
w: F.
Z
ORELL
,
dz. cyt,
14.
14
Por.
,da
,
w:
L.
K
OEHLER
–
W.
B
AUMGARTNER
,
dz. cyt.,
12.
15
Por. M.
F
ILIPIAK
,
Biblia o człowieku,
Lublin 1979, 56.
16
Por. C.
W
ESTERMANN
,
,da
,
w:
THAT,
42; M
AASS
,
,da
,
dz. cyt.,
75.
17
Por. C
Z
.
J
AKUBIEC
,
Pradzieje biblijne. Teologia Genesis 1-11,
Pozna
ń
1968, 37.
18
Przedimek
– takie okre
ś
lenie wydaje si
ę
trafniejsze ni
Ŝ
rodzajnik
. W j
ę
zyku hebrajskim przedimek
nie mówi nic o rodzaju rzeczownika, a tylko sprawia,
Ŝ
e staje si
ę
on okre
ś
lonym.
19
Por. J.S
T
.
S
YNOWIEC
,
Na pocz
ą
tku. Wybrane zagadnienia Pi
ę
cioksi
ę
gu,
Warszawa 1987, 155.
20
Por. W. G
ESENIUS
–
E.
K
AUTZSCH
,
Hebrew Grammar,
Oxford 1910, § 125 a.
21
Tam
Ŝ
e,
§ 125 f.
12
K
S
.
P
AWEŁ
S
T
Ę
PIE
Ń
(pierwszego) człowieka
, a od Rdz 5,1 i dalej
Adama
,da
.
22
Wydawałoby si
ę
,
Ŝ
e w
oparciu o takie zasady gramatyczne uzasadnione jest twierdzenie, ze wsz
ę
dzie tam,
gdzie rzeczownik
,da
wyst
ę
puje bez przedimka jest imieniem własnym pierwszego
człowieka i znaczy
Adam
.
23
Z drugiej strony, te wszystkie imiona własne, których sens potoczny jest nadal do-
statecznie jasny, lub przynajmniej został przekazany z wcze
ś
niejszego okresu j
ę
zyka,
cz
ę
sto przyjmuj
ą
(nawet jako reguł
ę
) przedimek.
24
Tak jest w przypadku imienia wła-
snego
Adam
. Jego znaczenie potoczne
człowiek
jest wyra
ź
ne. Ponadto przedimka
u
Ŝ
ywamy, kiedy terminy dotycz
ą
ce całych rodzajów odnosz
ą
si
ę
do szczególnych
jednostek. Tak jest równie
Ŝ
w przypadku Adama -
,dah
(pierwszy) człowiek
,
Adam.
25
Z powy
Ŝ
szych rozwa
Ŝ
a
ń
wynika,
Ŝ
e mo
Ŝ
emy znale
źć
reguły gramatyczne na oby-
dwa przypadki:
Adam
- imi
ę
własne z przedimkiem jak i bez przedimka.
Czy w zwi
ą
zku z powy
Ŝ
szym, mo
Ŝ
emy w sposób jednoznaczny stwierdzi
ć
, o kim
mówi jahwista w Rdz 2,4b-24? Wydaje si
ę
,
Ŝ
e nie. Konkretne przypadki u
Ŝ
ycia tego
słowa nale
Ŝ
y rozpatrywa
ć
w kontek
ś
cie. Na uwag
ę
zasługuje fakt,
Ŝ
e sam autor na-
tchniony nie jest konsekwentny w u
Ŝ
ywaniu przedimka. W tek
ś
cie rzeczownik
,da
wyst
ę
puje bez przedimka dwa razy w: Rdz 2,5 i 2,20; oraz trzyna
ś
cie razy z przedim-
kiem
,dah
w: Rdz 2,7 (dwa razy). 8. 15. 16. 18. 19 (dwa razy). 20. 21. 22 (dwa
razy). 23.
26
Zauwa
Ŝ
my,
Ŝ
e w: Rdz 2,20
,da
wyst
ę
puje raz z przedimkiem i raz bez
przedimka, a przecie
Ŝ
dotyczy tej samej osoby. Wynikałoby wi
ę
c z tego,
Ŝ
e opowia-
daniu o stworzeniu człowieka (Rdz 2,4b-24) nie jest istotne, czy mamy do czynienia z
Adamem czy te
Ŝ
z człowiekiem.
W Biblii ró
Ŝ
nica miedzy jednostka a zbiorowo
ś
ci
ą
cz
ę
sto si
ę
zaciera: jednostka reprezentu-
je i uosabia zbiorowo
ść
.
27
Według mentalno
ś
ci semickiej protoplasta pewnej rasy nosi w sobie cala społecz-
no
ść
, „
która ma wyj
ść
z jego łona
”; w nim rzeczywi
ś
cie dochodz
ą
do głosu wszyscy
jego potomkowie: s
ą
w niego inkorporowani. To wła
ś
nie okre
ś
la si
ę
mianem
„osobo-
wo
ś
ci korporacyjnej”.
28
Problem: czy u pocz
ą
tku ludzko
ś
ci była jedna para monogeniczna, czy te
Ŝ
tylko
m
ęŜ
czyzna - Adam, nie interesował autora natchnionego. Jahwistyczny opis stworze-
22
Tam
Ŝ
e,
§ 125 d.
23
Por. E.A.
S
PEISER
,
The Anchor Bible. Genesis. Introduction, Translation, and Notes,
New York
1964, t. 1, 18, 22.
24
Por. W. G
ESENIUS
–
E.
K
AUTZSCH
,
dz. cyt.,
§ 125 d.
25
Tam
Ŝ
e,
§ 126 e.
26
Por. G.
L
ISOWSKY
,
,da
,
w:
Concordantiae Veteris Testamenti Hebraice atque Aramaice,
Stuttgart
1958, 20.
27
C
Z
.
J
AKUBIEC
,
dz. cyt.,
23.
28
Por. X.
L
EON
–
D
UFOUR
,
"Człowiek" w:
Słownik teologii biblijnej,
(red) X. L
EON
D
UFOUR
, Pozna
ń
1990, 183.
P
OKONANIE SAMOTNO
Ś
CI
“A
DAMA
”
13
nia człowieka daje odpowied
ź
na pytanie: w jakim stanie był
ś
wiat i człowiek na po-
cz
ą
tku. Obraz raju jest przygotowaniem do opowiadania o upadku.
29
Tu dowiemy si
ę
jak stan pierwotny, ma si
ę
do naszego stanu obecnego. Adam jest reprezentantem
ludzko
ś
ci.
30
Powy
Ŝ
sze rozwa
Ŝ
ania uzmysławiaj
ą
, jak trudna jest rola tłumacza tego tekstu.
Opowiedzenie si
ę
za jednym ze znacze
ń
staje si
ę
zarazem interpretacj
ą
. Biblia Tysi
ą
c-
lecia tłumaczy
,da
(
h
) jako
człowiek
, do momentu, gdy Bóg wypowiada słowa doty-
cz
ą
ce samotno
ś
ci:
Nie jest dobrze,
Ŝ
eby m
ęŜ
czyzna był sam
(Rdz 2,18); i dalej ju
Ŝ
konsekwentnie pozostaje przy tłumaczeniu
,da
(
h
) jako
m
ęŜ
czyzna
. Ale takie tłuma-
czenie ogranicza problem samotno
ś
ci m
ęŜ
czyzny tylko do braku kobiety. Opowiada-
nie mówi raczej ogólnie o samotno
ś
ci „Adama” w
ś
wiecie. Człowiek jest sam wobec
wszystkich stworze
ń
. Tylko „Adam” jest w stanie prowadzi
ć
dialog ze swoim Stwór-
c
ą
, tylko on poprzez prac
ę
mo
Ŝ
e współtworzy
ć
ś
wiat. On przerasta wszystkie stwo-
rzenia, transcenduje cał
ą
otaczaj
ą
c
ą
go rzeczywisto
ść
. Nawet po stworzeniu niewia-
sty, człowiek pozostaje, w sposób szczególny sam w
ś
ród stworzenia. Samotno
ść
m
ęŜ
czyzny zawiera si
ę
wi
ę
c w samotno
ś
ci człowieka. Do zatrzymania si
ę
nad samot-
no
ś
ci
ą
„Adama” odpowiedniejsze wydaje si
ę
tłumaczenie
,da
(
h
) przez
człowiek
. I
takie znaczenie tego wyrazu b
ę
dzie podstaw
ą
niniejszego tłumaczenia.
2. Tłumaczenie Rdz 2,4b-9.15-25
4b
W dniu, kiedy uczynił Jahwe Bóg ziemi
ę
i niebiosa,
5
nie było jeszcze
Ŝ
adnego krzewu
polnego na ziemi ani
Ŝ
adna trawa na polu jeszcze nie wzeszła; bo nie zsyłał Jahwe Bóg deszczu
na ziemi
ę
i człowieka nie było, aby uprawiał ziemi
ę
.
6
Lecz
ź
ródło wypływało z ziemi i zraszało
cał
ą
powierzchni
ę
ziemi.
7
I ulepił Jahwe Bóg człowieka, proch z ziemi i tchn
ą
ł w nozdrza jego
oddech
Ŝ
ycia, i stał si
ę
człowiek istot
ą
Ŝ
yw
ą
.
8
I zasadził Jahwe Bóg ogród w Eden na wscho-
dzie i umie
ś
cił tam człowieka, którego ulepił.
9
. I sprawił Bóg,
Ŝ
e wyrosły z ziemi wszelkie
drzewa pi
ę
kne z wygl
ą
du i o smacznych owocach oraz drzewo
Ŝ
ycia po
ś
rodku ogrodu i drzewo
wiedzy o dobru i złu.
(...) 15
I wzi
ą
ł Jahwe Bóg człowieka i umie
ś
cił w ogrodzie Eden, aby go
uprawiał i strzegł.
16
I nakazał Jahwe Bóg człowiekowi: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu
mo
Ŝ
esz je
ść
do woli,
17
a
le z drzewa wiedzy o dobru i złu je
ść
ci nie wolno, bo je
ś
li z niego by
ś
zjadł, na pewno umrzesz!”
18
I powiedział Jahwe Bóg: „Niedobrze by
ć
człowiekowi samemu;
uczyni
ę
mu pomoc odpowiedni
ą
dla niego”.
19
I ulepił Jahwe Bóg z ziemi wszelkie dzikie
zwierz
ę
ta i wszelkie ptactwo niebios. I przyprowadził je do człowieka, aby przekona
ć
si
ę
, jakie
nada im imi
ę
. Wszelka istota
Ŝ
ywa miała nosi
ć
imi
ę
, jakie człowiek jej nada.
20
I nadał czło-
wiek imiona wszelkiemu bydłu i ptactwu niebios, wszelkim dzikim zwierz
ę
tom, lecz dla człowie-
ka nie znalazła si
ę
pomoc odpowiednia.
21
I zesłał Jahwe Bóg gł
ę
boki sen na człowieka i ów
zasn
ą
ł. I wyj
ą
ł jedno z jego
Ŝ
eber, a miejsce to zapełnił ciałem.
22
I zbudował Jahwe Bóg z
Ŝ
ebra, które wyj
ą
ł z człowieka kobiet
ę
i przyprowadził j
ą
do człowieka.
23
I powiedział czło-
wiek: „Ta dopiero jest ko
ś
ci
ą
z ko
ś
ci moich i ci
ą
łem z ciała mojego! Ta b
ę
dzie si
ę
zwała kobie-
29
Por. W.
T
RILLING
,
Stworzenie i upadek według Rdz 1-3,
Warszawa 1980, 75 n.
30
Por. F.
M
ILDENBERGER
,
"Adam IV", w:
Theologisches Realenzyklopädie,
Berlin 1977, t. 1, 432 n.
Plik z chomika:
zadok
Inne pliki z tego folderu:
Światopogląd starowschodni a biblijny.pdf
(1361 KB)
Pochodzenie Człowieka Według Pisma św.pdf
(4412 KB)
Żydowska i Chrześcijańska Interpretacja Pierwszych Wierszy Księgi Rodzaju. Od Qumran do Nowego Testamentu.pdf
(1109 KB)
Targumy do Pięcioksięgu w świetle najnowszych badań.pdf
(1113 KB)
Siedmiu Synów Jafeta (Rdz 10,2).pdf
(663 KB)
Inne foldery tego chomika:
= PDF WALDEMAR ŁYSIAK
= PDF WIKTOR SUWOROW
╬ SŁOWNIKI TEOLOGICZNE
2004
Abraham Joshua Heschel
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin