Chenu Marie-Dominique, Lud Boży w świecie.pdf

(1225 KB) Pobierz
239602807 UNPDF
Marie-Dominique Chenu, O.P.
LUD BOŻY W ŚWIECIE
wydawnictwo • znak • kroków 1968
TytuJ oryginału:
PEUPIE DE DIEU DANS LE MONDE, Paris 1966, Les Editions du Cerf
Tłumaczenie
ZOFIA WŁODKOWA
Tytuł oryginału części trzeciej :
VOX POPULI, VOX DEI. L'OPINION PUBLIQUE DANS LE PEUPLE DE DIEU.
Biuletyn IDO-C, Doss. 67-37, publ. 22.10.67
Tłumaczenie
HALINA BORTNOWSKA
Opracowanie graficzne
KRYSTYNA MIODOŃSKA
Kuria Metropolitalna w Krakowie. L. 158/68. Kraków, dnia 2 marca 1968.
IMPRIMATUR t Karol kardynał, ks. Stefan Marszowski v-kanclerz.
O TEJ KSIĄŻCE I JEJ AUTORZE
Książka, którą czytelnik ma w rękach nie jest książką Jatwą. Trudno
określić jej „rodzaj literacki". Są to rozważania teologiczne na temat
natury Kościoła, jego miejsca i funkcji w świecie, ale tak bardzo nasycone
aktualnym konkretem tego świata, że stoją niemal na granicy publicystyki.
Temat książki, dobrze określony w jej tytule: Lud Boży w świecie — po­
zwala przypuszczać, że mamy tu do czynienia z komentarzem do soborowej
konstytucji O Kościele w świecie współczesnym. Przypuszczenie to jest
słuszne, choć nie jest to bynajmniej komentarz wynikający z odczytania
przez teologa tekstu konstytucji. Nie tylko dlatego, że książka ta jest pi­
sana przez człowieka, który pośrednio był jednym z głównych twórców
i inspiratorów konstytucji, a więc stanowi komentarz głęboko wchodzący
w genezę, intencje i korzenie teologicznej refleksji nad problemami, które
po raz pierwszy w dziejach Kościoła ujęte zostały w dokumencie tej wagi,
co konstytucja soborowa.
Autor książki, dominikanin francuski Marie-Dominique Chenu, jest dziś
wymieniany w rzędzie czołowych teologów katolickich świata, wśród ta­
kich nazwisk jak Guardini, Rahner, Congar czy De Lubac. Mimo to dzieła
jego są stosunkowo mniej znane poza krajami języka francuskiego. W Pol­
sce, poza szeregiem publikacji w czasopismach periodycznych (m. in.
w „Znaku" i „Tygodniku Powszechnym") tylko dwie jego krótkie prace
ukazały się w książkach zbiorowych: Rozprawa o teologii pracy {Pour une
théologie du travail, 1952), w tomiku Ku powszechnej cywilizacji pracy
(Pax, 1963), oraz drukowana pierwotnie w „Znaku" (1962, nr 92/3) roz­
prawa o teologii techniki (Vers une théologie de la technique, 1960) w to­
mie: Nauka i technika a wiara (Pax, 1964).
Kim jest, dziś już 73-letni teolog? Marie-Dominique Chenu urodził się
7 stycznia 1895 w Soisy-sur-Seine, w regionie wielkiego Paryża, w rodzinie
robotniczej. W wieku lat 17 wstępuje do seminarium duchownego w Wer­
salu, a w rok później, w 1913, do dominikanów, do słynnego ze swej
szkoły teologicznej klasztoru w Le Saulchoir. Lata 1914—1920 spędza
w Rzymie, studiując teologię i filozofię na dominikańskim uniwersytecie
„Angelicum". W 1918 otrzymuje święcenia kapłańskie, w 1920 doktorat
teologii na podstawie pracy „O kontemplacji". W 1920 wraca do Le Saul­
choir, już w charakterze profesora: aż do 1942 wykłada tam historię teo­
logii, wstęp do teologii ogólnej oraz do dzieła Tomasza z Akwinu. W la­
tach 1932—1942 pełni funkcje rektora szkoły. W łatach tych o. Chenu
wchodzi w skład ekipy znakomitych uczonych dominikańskich, którzy w Le
Saulchoir rozpoczynają studium doktryn i instytucji średniowiecza w celu
1
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin