Metody jakościowe badań rynku.doc

(48 KB) Pobierz

Metody jakościowe pomiaru – badania jakościowe

 

Uzyskuje się wypowiedzi oraz informacji niestrukturalne, które po odpowiednim przetworzeniu i zastosowaniu specjalnych technik (np. skalowania) mogą być bezpośrednio skwantyfikowane.

Podstawowy trzon badań jakościowych - badania motywacyjne.

Badanie motywów wynika z występujących zwykle dużych różnic między faktycznymi a ekonomicznie uzasadnionymi przyczynami postępowania konsumentów.

Cel badań motywacyjnych:               wykrycie przyczyn postępowania konsumenta, które nie mają związku z jego racjonalnym, z ekonomicznego punktu widzenia, zachowaniem się rynku.

Uzasadnienie celowości prowadzenia badań:

q       motywy postępowania konsumenta nie są uzasadnione ekonomicznie i nie zdaje on sobie sprawy z pobudek swego zachowania się na rynku;

q       kiedy mamy do czynienie z mechanizmem psychologicznym, a nie z prostą statystyczną zależnością przyczynowo-skutkową;

q       respondent świadomie lub podświadomie ma opory przed ujawnieniem motywów swego postępowania.

Głównymi narzędziami badania motywów są:

q       wywiady;

q       techniki projekcyjne (testy);

q       bezpośrednia obserwacja

 

 

 

I              Wywiady motywacyjne niestandaryzowane (swobodne)

1.    Wywiad głębinowy

Stosowany w początkowej fazie badań, której celem jest poznanie cech psychologicznych badanej jednostki.

q       pełna swoboda wypowiedzi dla respondenta;

q       rolą badającego jest uważne, wymagające skupienia śledzenie informacji w wypowiedzi, jej nagrywanie lub notowanie;

q       oczekuje się ujawnienia przez respondenta czegoś co mogłoby wskazać na motywy jego postępowania;

q       wywiad trwa bardzo długo

2.    Wywiad zogniskowany

Ograniczony stopień dowolności wypowiedzi przez konfrontację osoby badanej z rzeczywistością

Uwaga respondenta jest przez cały czas wywiadu skoncentrowana na badanym przedmiocie, co pozwala wyeliminować:

q              dane mało ważne i nie jasne;

q              wyeksponować i skonkretyzować informacje istotne.

Instrument pomiarowy - instrukcja w której dominują pytania pośrednie

-         pytania dodatkowe, uwagi;

-         organizacja wywiadu (przygotowanie miejsca, rekrutacja uczestników);

-         wybór i przygotowanie moderatora;

-         opracowanie scenariusza wywiadu;

-         realizacja i sterowanie wywiadem (zachęcanie respondentów do swobodnych wypowiedzi);

-         analiza i raport końcowy.

Badania motywacyjne poprzedzane są lub po nich następują badania przy zastosowaniu innych metod.

II              Wywiady motywacyjne pogłębione standaryzowane –

metody projekcyjne.

Celem jest -               dotarcie do osobowości, postaw, motywów działania badanych osób na podstawie tego, co mówią lub piszą o innych ludziach i sytuacjach. Jest to poznawanie osobowości droga pośrednią.

-         pośredni charakter pytań lub bodźców;

-         pomiar cech głównie psychicznych

-         respondent oceniając postawy, motywy, zachowanie się innych ludzi (otoczenie, wydarzenia), przypisuje im nieświadomie niektóre swoje cechy, nastroje, przedstawiają je we własnym emocjonalnym świetle;

-         podświadoma, w sposób nieświadomy projekcja – przeniesienie własnych cech na oceniane osoby lub rzeczy;

-         dzięki czemu odpowiedzi są obiektywne, nie obciążone psełdoracjonalizacją.

Instrument pomiarowy – test

W zależności od mierzonych cech i użytych do tego celu instrumentów wyróżnia się cztery grupy metod (technik):

1.                Metody (test) uzupełniania zdań

Respondent uzupełnia test niekompletnych zdań, odpowiednio dobranych i uszeregowanych, które mają pobudzić wyobraźnię badanych osób.

Nie ma presji na „natychmiastowość” odpowiedzi.

Szeroko stosowany w badaniach marketingowych.

Cel  - ujawnienie ukrytych autentycznych motywów oraz symboliki skojarzeń, potrzeb i wyobrażeń.

Podawane odpowiedzi są odbiciem przeżyć, obaw i życzeń konsumentów.

Zastosowanie wyników badań: w kształtowaniu polityki handlowej dotyczących np. produktu, usługi, środków reklamy):

¨          metody uzupełnień zdań: 

-  luk słownych w zdaniu;

-   części zdania;

-       zakończenia zdania;

¨          metody uzupełnień krótkich opowiadań: 

-         dopisanie dalszego ciągu;

-         dokonanie wyboru opowiadania;

-         uzupełnienie opowiadania;

W badaniach wstępnych żąda się odpowiedzi ogólnych, o dużej  dyspersji  -  możliwość odkrycia układu odniesienia.

2.                Metody (test) skojarzeń słownych

Stosowany przede wszystkim do badania wyobrażeń o produkcie, znaku towarowym oraz do analizy jasności i skuteczności treści apeli reklamowych.

Duże znaczenie w badaniach motywów zakupu

Istotą testu jest podawanie spontaniczne (3-4 sek.) przez badanego natychmiastowego skojarzenia ze słowem podanym przez badającego.

Osoba badana nie może mieć czasu na zastanowienie się nad odpowiedzią.

¨          metody skojarzeń swobodnych:

-     respondent podaje jakikolwiek jeden wyraz kojarzący się z wyrazem podanym;

-     respondent podaje kolejno kilka powiązanych ze sobą skojarzeń słownych

¨          metody skojarzeń kontrolowanych:

-     ograniczenie skojarzeń słownych do podawania np. antonimów, synonimów, kolorów;

-     wybór jednego skojarzenia z przygotowanej listy odpowiedzi - kilku słów ;

 

3.    Metody (test) wyobrażeń

Zaprezentowanie respondentom określonego, krótkiego opisu charakteryzującego postępowanie kilku osób.

Uczestnicy badania proszeni są o:

q       wyobrażenie sobie tych ludzi;

q       odgadnięcie ich zachowania w określonych okolicznościach;

q       motywów ich postępowania.

Cel -               podświadome ujawnianie swoich postaw i przyszłych decyzji.

Respondenci wypowiadają się na temat opisanych im osób:

a.    swobodnie wyobrażając sobie i odgadując ich postępowanie oraz postawy w określonych sytuacjach;

b.   otrzymując określony zestaw ról, pozycji zawodowych danych osób, ich czynności, list zakupów przez nich dokonywanych .

Respondent ma opisać: charakter, osobowość, indywidualność, postępowanie i inne cechy osoby, której test dotyczy

 

4.          Metody (test) konstrukcji:   zadaniem respondenta jest  skonstruowanie opowiadania, opisu lub dialogu.

a.    testy rysunkowe -              jeden lub kilka rysunków przedstawia rozmowę dwu lub więcej osób ujętą w „dymkach” z których co najmniej jeden jest pusty.

              Zadaniem respondenta jest uzupełnić dialog.

Cel –

q       wykrycie opinii, charakterów i postaw zarówno   nabywców jak i sprzedawców;

q       pomiar stosunków międzyludzkich;

q       wykrycie układów odniesienia, nastawienia względem produktów, znaków firmowych lub opakowań.

b.   testy obrazkowe  -              jeden lub więcej rysunków, fotografii przedstawia schematycznie, niewyraźnie określoną sytuację (w sklepie, oddziaływania środków reklamy).

Zadaniem respondenta jest opisać daną sytuację podając:

q       przyczyny, wyniki, osobowości i postępowanie osób pokazanych na obrazkach.

Cel  - poznanie postaw nabywców względem:

q       produktów, znaków firmowych, kampanii reklamowych oraz środków w nich stosowanych;

q       opakowań i innych środków marketingowych

 

III               Obserwacje bezpośrednie, wywiady grupowe - „burza mózgów”

Wzrasta zapotrzebowanie na badania jakościowe:

q       wpływ czynników pozaekonomicznych na zachowanie się konsumenta;

q       silniejsze powiązanie przedsiębiorstwa z jego otoczeniem;

q       przemiany życia społecznego i gospodarczego.

1.          Techniki ekspertyzy grupowej

2.          „Burza mózgów”

3.          Powiązanie metod intuicyjnych jakościowych z metodami ilościowymi – scenariusze przyszłych zmian w otoczeniu

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin