Działania rewalidacyjne przewidziane na cały rok szkolny 2011/20121. Ćwiczenia graficzne:
ü rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,
ü rysowanie wzorów po śladzie,
ü kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
ü kolorowanie kredkami małych przestrzeni,
ü rysunki dowolne kredkami ołówkowymi lub świecowymi,
2. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
ü dobieranie par jednakowych obrazków,
ü dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
ü odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),
ü rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów (zabawa Co się tu zmieniło?),
ü układanie obrazków wg instrukcji słownej (stosunki przestrzenne),
ü układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane,
ü układanie obrazków z części (puzzle),
ü układanie figur geometrycznych z części,
ü układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci,
ü rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,
ü budowanie wg wzoru kompozycji z klocków,
ü wyszukiwanie różnic między obrazkami,
ü wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,
ü wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter-bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej,
3. Usprawnianie percepcji słuchowej:
ü wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
ü różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,
ü ćwiczenia słuchu fonematycznego,
ü podział wyrazów na sylaby,
ü liczenie sylab w wyrazach,
ü porównywanie liczby sylab w wyrazach,
ü tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,
ü kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,
ü sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazu rozpoczynającego się sylabą końcową poprzedniego wyrazu),
ü rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia,
ü synteza sylab podanych ze słuchu,
ü wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie,
ü dobieranie par obrazków (wyrazów) wg pierwszej głoski,
ü tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
ü wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków,
ü rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską,
ü tworzenie wyrazów rozpoczynających się od ostatniej głoski podanego wyrazu (np. kot-tulipan),
ü przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
ü przekształcanie wyrazów przez zamianę sylaby na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
ü wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach,
4. Doskonalenie umiejętności czytania:
ü czytane całościowe sylab i wyrazów,
ü czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
ü czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,
ü czytanie selektywne głośne i ciche,
ü czytanie z przesłonką (w okienku),
ü ćwiczenia w rozumieniu treści.
5. Doskonalenie umiejętności pisania:
ü kreślenie ręką dużych liter w powietrzu,
ü pisanie dużych liter na tablicy-wodzenie po wzorze,
ü malowanie farbą liter na dużych arkuszach papieru,
ü pisanie liter za pomocą szablonu (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia i miejscem rozpoczęcia),
ü obwodzenie wzoru litery w liniaturze,
ü samodzielne pisanie liter, sylab, wyrazów, zdań
ü przepisywanie wyrazów, zdań, tekstów,
ü pisanie z pamięci wyrazów, zdań, tekstów,
ü pisanie ze słuchu,
6. Rozwijanie umiejętności matematycznych:
ü gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie),
ü klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,
ü orientacja przestrzenna,
ü badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,
ü wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,
ü klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,
ü liczenie przedmiotów
ü rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych
ü ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,
ü kształtowanie umiejętności praktycznych: przeliczanie pieniędzy, posługiwanie się kalendarzem, rozpoznawanie godzin i minut na zegarze, pomiar długości i ciężaru (jednostki długości i ciężaru).
aryt1