Januszewski T. - Lotnicy śmierci.doc

(505 KB) Pobierz

TADEUSZ JANUSZEWSKI

LOTNICY ŚMIERCI

I ICH SAMOLOTY

LAMPART

 

LOTNICY ŚMIERCI...

W prawie każdej większej bitwie powietrznej pewna ilość pilotów ginęła

uderzając swoimi samolotami bezpośrednio w nieprzyjacielskie okręty, samoloty

lub inne urządzenia wojskowe. Najczęściej byli to piloci, którzy znaleŹli się

w „sytuacji bez wyjścia", śmiertelnie ranni, kiedy nie mieli najmniejszych szans na

uwolnienie się z uszkodzonej maszyny. Pomimo takich sytuacji tylko nieliczni

decydowali się na desperacki czyn, który zazwyczaj koñczył się rozbiciem

o nieprzyjacielski obiekt wojskowy. Nie wszystkie tego rodzaju ataki zostały

jednak uznane za samobójcze. Były to jednak przypadki niecodzienne, kiedy

piloci decydowali się poświęcać własne życie dla wyższych celów.

Inaczej ta sprawa potraktowana została w Japonii. W czasie wojny, i nie tylko,

śmierć za cesarza była najwyższym zaszczytem, jaki mógł osiągnąć żołnierz na

polu walki. Dla Europejczyków takie postępowanie jest trudne do zrozumienia,

dlatego aby choć w minimalnym stopniu zrozumieć japoñską mentalność, należy

pokrótce zapoznać się z historią i obyczajami narodu japoñskiego.

Specyficzny japoñski ustrój feudalny przetrwał aż do okresu rewolucji przemys

łowej, a wraz z nim przetrwały podstawowe struktury społeczne. Najwyższym

panem był Boski Cesarz — Tenno, pomimo że większość Japoñczyków nie

widziała go. Było to im po prostu zakazane. Cesarz Japonii zgodnie z mitem był

potomkiem pierwszego cesarza Jimmu (660-585 p.n.e.), który w prostej linii miał

pochodzić od Ninigi, wnuka Bogini Słoñca — Amaterasu, którego zesłała na

ziemię do Krainy Porośniętej Trzcinami, zwanej też Yamato (jak nazywana jest

w legendach Japonia), aby uporządkował sprawy ziemskie, a przede wszystkim

założył dynastię, która by rządziła wybranym przez nią narodem.

Jest to tylko mit, bowiem pierwsze pisane Źródła o istnieniu Japonii pochodzą

dopiero z V wieku naszej ery. Niemniej, mit ten dał do rąk japoñskim strategom

dość ważny oręż, który z kolei miał dać narodowi japoñskiemu „wyzwolenie",

a im bezkarność. Następstwem tego jest tradycja władzy wojskowej, którą

dzierżyli przede wszystkim shogunowie. Była ona również Źródłem nieustannych

walk, początkowo przeciw Ainom, a póŹniej między poszczególnymi rodami

japoñskimi, kształtując rzemiosło wojenne. Prowadzone wojny umożliwiły

powstanie klasy wojowników-samurajów, którzy pierwotnie byli członkami

drużyny zbrojnej szlachcica — póŹniejszego shoguna. Nazwa shogun była

skrótem pochodzącym od słowa Sei-i-Tai-Taishogun, którym określano „wiel

kiego hetmana podbijającego barbarzyñców". Pierwszy shogun mianowany

został w 797 roku, a był nim Sakanoue-no Tamuramaro (758-811). Natomiast

najwyższy tytuł w hierarchii stanowisk pañstwowych o tym znaczeniu nadany

został dopiero w 1192 roku przez ród feudałów Minamoto. Wódz tego rodu

— Yoritomo (1148-1199) został zatem pierwszym shogunem Japonii, stając się

jednocześnie głową pañstwa, którego siedzibą była Kamakura, gdzie założony

został również tzw. shogunat. Od tego czasu aż do roku 1867 shogunowie

panowali w imieniu cesarzy w oparciu o silny stan wojskowy — samurajów.

W tym czasie cesarze zostali całkowicie odsunięci od władzy politycznej. Dopiero

w 1869 roku cesarz Meiji (Mutsuhito — 1852-1912), wydając swoje dzieło „Meiji

Ishin" — Zasady Reform Meiji, położył kres dotychczasowym obyczajom, a dwa

lata wcześniej zmusił do abdykacji ostatniego shoguna Japonii — Keiki.

Na zgliszczach minionej epoki powstała nowoczesna armia japoñska, a wraz

z nią przeniesione zostały zawarte w niepisanym kodeksie moralnym Bushido

Droga Rycerza hasła o posłuszeñstwie, wychowaniu i pracowitości. Wszystko

to miało służyć sławie i sile rasy Yamato. Ponieważ armii powierzona została

ochrona cesarza, a tym samym miała ona chronić również i naród. Zatem jej

działalność stała się sprawą nadrzędną, a służba w jej szeregach obdarowana

została wieloma przywilejami. Z tego też powodu rzemiosło wojenne cieszyło się

w Japonii dużym szacunkiem i poważaniem. Z tych dwóch elementów wywiązała

się niezrozumiała dla świata japoñska postawa, jak chęć ofiarowania za cesarza

Japonii, tego co najcenniejsze w człowieku — jego własne życie.

Fenomenu tego należy upatrywać w rodzimej religii Japoñczyków — Shinto

Droga Bogów, wynikało to z głębokiego ich szacunku do wszystkiego, co

mistyczne. A zatem nazwa Shinto pochodzi od słów Shin, które oznacza to samo

co Karni, czyli „Bóstwo", „Bóg" lub „istota wyższa", oraz od słowa To

oznaczającego „drogę", „kierunek" lub „postępowanie". Karni to nie tylko

bóstwa i bogowie, ale także duchy zasiedlające ziemię, niebo i słoñce, a także

zjawiska przyrodnicze, jak: burze, pioruny, góry, kamienie, itp. Także dusza

ludzka może być siedliskiem Karni. Według tradycji Karni może być bardzo dużo,

ale w świątyniach Shinto nie ma posągów ani obrazów bóstwa. Z punktu widzenia

religii Shinto, jej wyznawcą może być tylko Japoñczyk. Drugim nie mniej ważnym

kultem jest kult przodków, który stał się symbolem łączności z rodzimą religią, ale

jest także symbolem całego społeczeñstwa japoñskiego. Połączenie tych dwóch

kultów utworzyło nową terminologię japoñską, która nosi nazwę shintoizmu,

kierunku o bardzo ważnym znaczeniu politycznym dla Japonii.

Shintoizm jest formą religijną utworzoną w oparciu o mistyczne najwyższe

bóstwo, którym była Boginii Słoñca — Amaterasu Omikami — Wielka Bogini

Rozświetlająca Niebo. W VI wieku naszej ery z Chin przeniknął na teren Japonii

buddyzm, a póŹniej i konfucjonizm, religie które niosły nowe wizje światopogl

ądowe. Shintoizm szedł jednak własną drogą ku chwale tylko jednego Boga.

Była nim postać cesarza, wokół której podtrzymywany był mit o jego boskim

pochodzeniu. W ten sposób powstało prawo o nietykalności monarchistycznej

i absolutnego posłuszeñstwa jego rozkazom i życzeniom. Tym samym shintoizm

stał się religią narodową. W praktyce oznaczało to, że cały naród japoñski miał

prawo być ubóstwiany i miał prawo czuć się narodem wybranym. Shintoizm

posiada dwie formy — świecką i teologiczną. Japoñczycy, którzy wyznają religię

Shinto, a są to praktycznie wszyscy, mogą być również wyznawcami buddyzmu

czy też chrześcijanizmu lub innego wyznania. Shintoizm przetrwał do dzisiaj

w swojej pierwotnej formie, pomimo że nie posiadał żadnych dogmatów ani

kanonów. Nie było zatem potrzeby budować jakichkolwiek budowli sakralnych,

a jeżeli już powstawały, to tylko po to, aby przechować w nich jakieś Karni.

Powstała w tym celu świątynia nosiła nazwę Jinja i niczym szczególnym się nie

wyróżniała. Wyznawcy mogli się wokół niej gromadzić, a na jej dziedziniec

wchodziło się przez bramę Toni, która była najbardziej wyróżniającym się

elementem architektonicznym shintoistycznej świątyni.

Shintoizm nie wytworzył także żadnych organizacji, a podtrzymywany przez

niego mit uczynił z cesarza potomka bogów, który również został najwyższym

kapłanem, mogącym dokonywać obrzędu ku czci Bogini Amaterasu. W Japonii

buddyzm na dobre zakorzenił się w IX wieku i do niego głównie należą świątynie,

których obecność w połączeniu z religią Shinto miała zdecydowany wpływ na

obyczaje narodu japoñskiego. Zatem każdy Japoñczyk zaobowiązany został do

przestrzegania dwóch zasadniczych obowiązków, takich jak:

— wierność cesarzowi i uznanie jego boskiego pochodzenia. Wynikało to

z tego, że cały naród japoñski był pod jego opieką, dla której powołała go Bogini

Amaterasu. Dlatego też każdy japoñski żołnierz, który w jakikolwiek sposób

złożył swoje życie na chwałę Japonii i cesarza stawał się wojownikiem boga

Gunshin. Dla nich to w 1869 roku zbudowana została w Tokio świątynia

Yasukuni-Jinja — Chram Pokoju w Kraju. Czczono w niej zmarłych wojowników,

którzy zginęli podczas przewrotu, doprowadzając do władzy cesarza

Meiji, a także dla uczczenia dusz wojowników poległych pod sztandarami cesarza

w wojnach uznanych za konieczne dla dobra Japonii. Zawieszane w niej były

tablice, na których umieszczono nazwiska poległych wojowników. Zapisywano

na nich oprócz nazwiska także miejsce urodzenia, co było zaszczytem dla rodziny

oraz dla wioski czy miasta, z którego pochodził wojownik. Wojownicy, którzy

zginęli na polu walki spisywani byli na tablicach zbiorowych, które raz w roku

cesarz, w dniu swojej kolejnej rocznicy wstąpienia na tron, przyjmował pod swoją

opiekę. Do czasu wybuchu wojny nad Pacyfikiem na tablicach zapisanych zostało

ponad milion nazwisk japoñskich wojowników, którzy oddali w sposób szczególny

swoje życie za Japonię i cesarza.

— szacunek dla przodków, ich poważanie oraz wierność cesarzowi, gwarantowa

ło bezgraniczne posłuszeñstwo syna wobec ojca i dziadów, jako podstawowej

zasady moralnej obowiązującej każdego Japoñczyka.

Inną charakterystyczną cechą shintoizmu jest jego zdolność przystosowania się

do filozofii konfucjonizmu, co w konsekwencji doprowadziło do specyficznego

punktu widzenia problemu śmierci. W pojęciu boskim, czego przedstawicielem

był cesarz, śmierć nie istniała i jako taka nie miała żadnego znaczenia. Była ona

aktem prowadzącym jedynie do pewnego stopnia pobożności. I tutaj się kryje

sedno sprawy tak łatwego pozbawiania się życia przez Japoñczyków. Poza tym

shintoizm utwierdzał Japoñczyków, że jako naród wybrany, ma prawo zrzucić

z drogi wszystko i każdego, kto by się przeciwstawił ich „boskiemu posłannictwu",

w zawładnięciu wszystkimi narodami.

Długie i krwawe wojny domowe wykształciły z czasem całkiem dobrze

prosperujące rzemiosło wojenne i ich przedstawicieli — samurajów. Samuraj był

to feudalny rycerz japoñski. Jego nazwa — samuraj, rozpowszechniła się jedynie

poza Japonią. We własnym kraju nazywany był Bushi — wojownik. Warstwa

społeczna samurajów dała podstawę systemowi mocarstwowemu Japonii i nieroz-

łącznie wiązała się z wodzem rodu Minamoto — Yoritomo, który był jej

założycielem. W ciągu prawie dwudziestu lat utworzył prosty, ale funkcjonalny

aparat wojenny, a to dzięki nadaniu samurajom przywilejów, w zależności od

prezentowanego przez nich szczebla władzy.

Aby na zawsze i trwale przywiązać do siebie najlepszych sojuszników, za

których uważał samurajów, pan z Kamakury, Kamakuradomo, jak był z najwyż-

szym szacunkiem nazywany Yoritomo, utworzył grupę uprzywilejowanych

wasali — Gokenin. Po definitywnym zwycięstwie Yoritomo, jego wasale stali się

zawodowymi wojownikami, którzy musieli spełniać poniższe warunki i obowią-

zki:

— być wojownikiem i dzierżawcą ziemi,

— być absolutnie posłusznym i podporządkowanym panu,

— pełnić służbę w Kioto, Kamakura i na innych strategicznych szlakach.

Przynależność do klasy wojowników potwierdzana była na piśmie i była

dziedziczna. Jeżeli doszło do naruszenia wspomnianych obowiązków, przynależ-

ność mogła być cofnięta. Poza tym samuraje mieli wspierać materialnie,

w zależności od stopnia majętności, budowę świątyñ, twierdz obronnych,

chramów, klasztorów, itp.

Za służbę u Yoritomo, samuraj jako wynagrodzenie otrzymywał poręczenie,

dzięki któremu mógł dzierżawić ziemię i miał możliwość awansu w hierarchii

wojowników. Mógł także otrzymać ziemię zdobytą na nieprzyjacielu. W roku

1180 Yoritomo posiadał już ponad dwa tysiące samurajów. Ich wzajemne

stosunki stały się wzorem, z których korzystały wszystkie warstwy ówczesnego

społeczeñstwa japoñskiego. Świadczona pierwotnie obrona pana, stała się póŹniej

gwarancją prawa dla ziemi, które z czasem się rozszerzały. Pierwotne obowiązki

samurajów stały się obowiązkiem ofiarowania życia za pana. Ta idea stała się

podstawą moralnych wartości i normą zachowania klasy wojowników-samurajów.

Znaczenie zasad moralnych jeszcze bardziej wzrosło w okresie shogunatu

Tokugawa. Stały się one podstawą filozofii i ideologii samurajów. Zasada

nadrzędności i podrzędności z kategorycznymi wymaganiami i wasala wiernością

najbardziej odpowiadała powstaniu stanu samurajów. W połowie XVII wieku

połączono wspomniane zasady w jeden dokument zwany kodeksem Bushido

Droga Rycerza, pozwoliło to ogłosić dziesięć zasad etycznych dotyczących

zachowania stanu samurajów.

Zgodnie z buddyjską filozofią Zeñ wszystko ma swoją drogę. Taką drogę

należy znaleŹć i bezwzględnie się jej trzymać. Chodzi tutaj o nauki starochiñskiego

filozofa — Lao-Cz — taoizmu, dla której istnieje japoñski termin Do — droga.

Zatem Sado Yudo są filozoficznymi wskazówkami, jaką drogą należy iść.

Wyznacza ona żołnierzowi taką drogę, jakiej wymaga charakter jego profesji.

Jeżeli by zboczył z tej drogi, to los jego i jego rodziny byłby przesądzony. Autorem

kodeksu był konfucjañski filozof i teoretyk wojenny Soko Yamaga (1622-1685).

Większość swojego życia spędził jako nauczyciel samurajów w księstwie Ako,

gdzie wśród jego uczniów był także Tsunayogi, ówczesny shogun, za którego

kadencji miał miejsce słynny przypadek wierności i poświęcenia samurajów.

Miało to miejsce w marcu 1701 roku, kiedy powstała historia 47 roniów

— samurajów, którzy pomścili śmierć swego pana. Wtedy to Asano Naganori

(l667-1701), pan na Ako w prowincji Harima, miał wraz z mistrzem ceremonii na

dworze shoguna — Kira Yoshinaka, przyjąć na zamku Edo cesarskich posłów

z Kioto. Kira był człowiekiem chciwym i Źle usposobionym do Asano, ponieważ

nigdy nie dawał mu podarków, a także go lekceważył. W dniu wizyty, 14 marca,

Asano zagniewany obraŹliwym zachowaniem Kira dobył miecza i lekko go ranił.

Działo się to na krużganku zamku Tokugawa, a że zgodnie z rygorystycznym

przepisem nie wolno było wyciągać miecza na terenie pałacu, Asano za

dopuszczenie się wykroczenia na urzędniku shogunatu otrzymał rozkaz popełnienia

honorowej śmierci przez seppuku. Wszystkie jego posiadłości uległy konfiskacie,

a około 300 samurajów, już bezpañskich, czyli roniów, zostało rozpuszczonych.

47 roniów zaprzysięgło, że nie spoczną dopóki nie pomszczą swojego pana.

Po dwóch latach, 14 grudnia 1703 roku, zmylili czujność straży pałacowej

w siedzibie Kira i przedostali się do jego domu. Tam zamordowali go i ucięli mu

głowę, którą następnie zanieśli na grób swojego pana. Shogunat po długich

debatach uznał, że postępek samurajów z punktu bezgranicznego przywiązania

do pana zasługuje na pochwałę, ale za pogwałcenie prawa zasłużył na potępienie.

Ostatecznie władze shogunatu uznały zemstę za przestępstwo, ale w drodze łaski

zezwoliły 47 samuraj om-roniom na popełnienie honorowej śmierci przez seppuku.

4 lutego 1704 roku samuraje oddali swoje życie. Rytualną śmierć samobójczą jako

pierwszy poniósł w 1338 roku sławny wojownik Kasunoki Mashige, który aby nie

zdradzić cesarza Godaigo wybrał śmierć. Jego znakiem była chryzantema, która

póŹniej stała się symbolem pilotów samobójców, malowanym na ich samolotach.

W okresie panowania cesarza Meiji kodeks Bushido został znacznie zmieniony,

a jego podstawowe zasady, jak wierność, posłuszeñstwo, samokrytyka, poświęcenie

za pana, zostały przeniesione na cesarza. Zasady te przyjęte zostały

głównie przez armię japoñską. W czasie sprawowania władzy przez cesarza Meiji

było ponad 300 tysięcy rodzin samurajskich, które chroniły jak oka w głowie

wszelkie tradycje samurajskie. Przede wszystkim chronili miecze samurajskie

— wielki Katana i mały Wakizashi. Miecze te w tradycji narodu japoñskiego

zajmują honorowe miejsce. Zgodnie z jednym z mitów o Bogini Słoñca

Amaterasu, to właśnie ona wręczyła wielki miecz swojemu wnukowi Ninigi,

kiedy schodził z niebios na ziemię.

Pogarda dla śmierci i wierność cesarzowi była zawarta w preambule kodeksu

Bushido i wyrażała się słowami: „nie zemrzemy w ciszy i pokoju. Pomrzemy przy

boku władcy i twórcy. Wypłyniemy na morze, gdzie woda pochłonie nasze ciała.

Pójdziemy w góry, gdzie trawa pokryje nasze ciała. Wzlecimy ku słoñcu, które

przyjmie nasze dusze. Przyjmie nas nasza pramatka Amaterasu. Nasze życie nigdy

i nigdzie nie skoñczy się".

Ostatnie słowa stały się mottem starego pisma wojskowego Umiyukaba

(Pójdziemy do przodu), które prowadzą Japoñczyka przez całe jego życie.

W rękach japoñskich ideologów, te słowa stały się, jak się póŹniej okazało, bardzo

groŹną bronią, zdolną zniszczyć nawet cały własny naród.

* * *

Japonia była pañstwem wojskowym od conajmniej tysiąca lat. W większości

pañstw świata armie pełniły rolę służebną. W Japonii armia była pañstwem

w pañstwie. Jedynie dziesięcioletni okres między latami 1922-1931, kiedy na czele

władzy stali cywile, był wyjątkiem. Jednakże przed tym okresem, jak i po nim,

u władzy były już tylko siły zbrojne — Armia i Marynarka, które kształtowały

życie narodu, a przede wszystkim wychowanie młodego pokolenia.

Uzupełnianie sił zbrojnych Japonii miało formę zaciągu. Corocznie powoływano

ponad 15 tysięcy dwudziestoletnich Japoñczyków, którzy po dwuletnim

szkoleniu otrzymywali tzw. „duchowe wychowanie". Dzięki temu z młodzików,

pochodzących zwykle z wiosek i małych miasteczek, powstawał idealny materiał

wojenny. Japoñski system przygotowania ideologicznego był wręcz doskonały,

a opracowany był na podstawie długoletnich doświadczeñ ideologów od kodeksu

Bushido.

Obowiązkowe szkolenie niższego i średniego stopnia japoñska młodzież

koñczyła w wieku dwudziestu lat. Byli to przeważnie absolwenci szkół średnich,

którzy póŹniej mieli trzy możliwości. Pracować, bądŹ kontynuować naukę na

wyższych uczelniach albo wstąpić do szkoły kadetów. Po ich zniesieniu w 1916

roku powstały uczelnie wojskowe. Do nich mógł się dostać każdy bez względu na

status majątkowy. Warunkiem przyjęcia było pozytywne zdanie egzaminu

wstępnego. Podstawą jego była znajomość historii Japonii w kontekście rodzin

samurajskich, a także znajomość obyczajów i zasad postępowania. Na zakoñczenie

robiono sprawdzian sprawności fizycznej.

Rekrutacja jak i całe przygotowanie wojskowe przebiegały w ramach obwodu

danego pułku. Również japoñscy rekruci swoją służbę wojskową odbywali

w większości w pobliżu swoich domów. Zasada ta miała wiele zalet. Dowódcy

poszczególnych pułków mogli odwiedzać rodziny przyszłych rekrutów jeszcze

w czasie ich nauki i rozmawiać z nimi o ich przyszłości. Poza tym mogli oceniać

szkołę, do której uczęszczali. Kompleksowa ocena ucznia wydawana była po

za...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin